تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803594489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست کمپ دیوید؛ توقف یا ادامه حمله به یمن؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نشست کمپ دیوید؛ توقف یا ادامه حمله به یمن؟ تهران-ایرنا- نشست مشترک مقام های ارشد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در شرایطی در استراحتگاه رییس جمهوری این کشور در «کمپ دیوید» برگزار می شود که ائتلاف سعودی حملات خود علیه یمن را افزایش داده و نظم و امنیت خاورمیانه را با خطر جنگی فراگیر مواجه ساخته است.


همانگونه که «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا وعده داده بود، وی پنج شنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه نشستی با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در استراحتگاه «کمپ دیوید» خواهد داشت.
این نشست غروب امروز چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه با یک ضیافت شام در کاخ سفید آغاز خواهد شد و سپس فردا در کمپ دیوید ادامه خواهد یافت.
نشست کمپ دیوید در حالی برگزار می شود که برخی اختلاف ها بر روابط کشورهای عضو شورای همکاری و آمریکا سایه افکنده است. شرکت نکردن رهبران عربستان، عمان، امارات عربی متحده و بحرین در این نشست و حضور مقام های رده پایین تر این کشورها را برخی کارشناسان نشان از عمق اختلاف دیدگاه این کشورها با آمریکا درباره برخی مسایل منطقه ای می دانند که می تواند برنامه های رییس جمهوری آمریکا برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بر هم زند.
شکی نیست که مهم ترین مساله مطرح در نشست کمپ دیوید گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5 و تعهدات امنیتی آمریکا به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در قبال توافق هسته ای با ایران است. اما آنچه در شرایط کنونی مهم ترین مساله منطقه خاورمیانه به شمار می آید، تحولات یمن است که با حملات ویرانگر هواپیماهای ائتلاف سعودی به مرحله خطرناکی رسیده است و عربستان تلاش دارد آن را با فرافکنی برنامه هسته ای ایران و دامن زدن به شکاف قومی-مذهبی در خاورمیانه به حاشیه براند.
با وجود این، اما اهمیت تحولات یمن و حمله عربستان به این کشور به اندازه ای است که در صورت تداوم این حملات، ثبات و امنیت در خاورمیانه با خطر جنگی فراگیر روبروست. به همین دلیل است که پرداختن به این موضوع و تلاش برای حل سیاسی آن بیش از هر موضوع دیگری باید در اولویت دستورکارهای منطقه ای کشورهای عرب و آمریکا قرار گیرد.
هفت هفته از حمله هواپیماهای ائتلاف سعودی به یمن می گذرد و هر روز شاهد دور تازه ای از جنایت های عربستان در قبال مردم یمن هستیم. حملات این کشور به مناطق شهری و غیر نظامی تاکنون بیش از 2 هزار کشته و هزاران زخمی در پی داشته است.
جنایات آل سعود در یمن به جایی رسیده است که «احمد عسیر» سخنگوی ائتلاف سعودی، چندی پیش اعلام کرد کل مناطق شمالی یمن شامل استان های «صعده» و «الحجه»، منطقه نظامی است و هواپیماهای ائتلاف مجاز به هرگونه حمله ای به این مناطق هستند.
حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به مناطق شمالی یمن به صورتی فراگیر آغاز شده است و این در حالی است که حملات جنگنده های ائتلاف به دیگر نقاط یمن همچنان ادامه دارد به گونه ای که در حمله روز دوشنبه (بیست و یکم اردیبهشت ماه) هواپیماهای سعودی به شهر «صنعا» بیش از 90 تن کشته و 300 تن دیگر زخمی شدند. این حمله یکی از جنایت کارانه ترین حملات ائتلاف سعودی به یمن بود.
عربستان همچنین طی روزهای اخیر حملات توپخانه ای به برخی مناطق هم مرز با یمن را نیز آغاز کرده است.
همه این ها در حالی است که محاصره دریایی و هوایی یمن باعث کمبود شدید سوخت، غذا، دارو و آب آشامیدنی مناسب شده و فاجعه ای انسانی در یمن به وجود آورده است.
بر پایه آمارهایی که فعالان حقوق بشر در یمن ارائه می کنند، در پی حملات ائتلاف سعودی و محاصره هوایی ، زمینی و دریایی بسیاری از تاسیسات زیربنایی یمن از بین رفته به طوری که بیش از 7 هزار و پانصد خانه در یمن بمباران شده که از میان آنها 250 منزل به کلی ویران شده ، 35 مدرسه ، 12 دانشگاه ، 36 بیمارستان و 25مسجد مورد هدف قرار گرفته است.
همچنین 70 انبار مواد غذایی ، 20 ماشین حمل مواد غذایی و 75 خودروی حمل مواد سوختی نیز مورد حمله قرار گرفته و 5 سیلو ، 35 انبار تجاری و 10 مکان تاریخی و 2500 خودرو ویران شده است.
جنایت دیگری که سعودی ها در حق مردم یمن مرتکب شده اند استفاده از سلاح های ممنوعه است. آنان از بمب هایی به نام «کیموتریا» استفاده می کنند که در زمان حاضر اثری از خود به جا نمی گذارد ولی در آینده اثرات بدی بر روی سلامت افراد به جا می گذارد. همچنین، استفاده از بمب های خوشه ای نیز از دیگر جنایات آل سعود در یمن است که به افزایش تلفات غیرنظامیان منجر شده است.
در این میان، عربستان سعودی تاکنون 2 بار اعلام آتش بس کرده است ولی هر 2 بار آتش بس از سوی آن ها نقض شده و حملات هوایی از سر گرفته شده است. این کشور یک بار 12 اردیبهشت ماه اعلام آتش بس کرده بود اما کمتر از 12 ساعت بعد حملات این کشور به یمن از سر گفته شد. آتش بس اخیر نیز که از اواخر دیشب (بیست و دوم اردیبهشت ماه) آغاز شد در کمتر از یک ساعت بار دیگر توسط جنگنده های ائتلاف سعودی نقض شد.
به نظر می رسد هدف عربستان از اعلام آتش بس های صوری بیشتر نوعی تبلیغ رسانه ای و تجدید قوا است که این امر البته بیشتر نشان دهنده این است که این کشور راهبرد مشخصی در جنگ علیه مردم یمن ندارد و بیشتر به دنبال نوعی ماجراجویی منطقه ای است که البته می تواند آتش آن دامن آل سعود را نیز بگیرد.
در ارتباط با پیامدهای حمله به یمن برای عربستان سعودی گفتن این نکته ضروری است که، اکنون برخی قبایل یمنی ساکن در مناطق شمالی جنگ را علیه آل سعود آغاز کرده اند و با نفوذ در شهرهای هم مرز با عربستان و به ویژه در شهرهای نجران و جیزان حملاتی را علیه آل سعود ترتیب می دهند. در همین راستا قبایل «بکیل المیر» و «همدان بن زید» یمن، در روزهای گذشته توانستند پس از درگیری شدید با ارتش نظامی سعودی بر کوهستان «تویلق» مشرف بر شهر «الخوبه» این کشور و روستاهای همجوار آن در منطقه جیزان عربستان تسلط یابند.
بنابراین، در صورت همه گیر شدن حملات عربستان به مردم یمن، می توان انتظار داشت که عربستان درگیر جنگی فرسایشی با قبایل یمنی شود که با توجه به روحیه سلحشوری قبایل یمنی و نامتقارن شدن جنگ (نبرد ارتش کلاسیک عربستان با نیروهای شبه نظامی قبایل در یک سرزمین ناهموار جغرافیایی)، می تواند شکست عربستان را قطعی سازد.
با توجه به این شرایط، باید تاکید کرد که برای جلوگیری از ادامه کشتار مردم یمن و بروز فاجعه ای انسانی در این کشور و همچنین برای جلوگیری از همه گیر شدن آتش جنگ در منطقه، عربستان و کشورهای هم پیمانش باید به راه حل سیاسی برای مساله یمن پایبند باشند و حملات به این کشور را پایان بخشند تا از این راه گفت و گوی یمنی-یمنی و با شرکت همه گروه های یمنی برای پایان دادن به بحران آغاز شود.
بنابراین می توان گفت برگزاری نشست کمپ دیوید و تلاش کشورهای عربی برای متقاعد کردن آمریکا برای افزایش تعهدات امنیتی اش در خاورمیانه و در شرایطی که عربستان حملات علیه یمن را تشدید کرده است، بیش از آن که راهگشای مشکلات منطقه باشد، بر بار مشکلات آن خواهد افزود؛ به ویژه اینکه تداوم حملات عربستان به یمن از پشتیبانی آمریکا نیز برخوردار است و این کشور از شرایط کنونی راضی به نظر می رسد.
*از:مهدی جوکار (گروه پژوهش و تحلیل خبری)
پژوهشم**9347**2054



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن