تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819937344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقلب برای توقف گفت و گوهای هسته یی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 تقلب برای توقف گفت و گوهای هسته یی تهران-ایرنا- توافق احتمالی هسته یی، حال این روزهای برخی نمایندگان مجلس را به گونه یی دلواپس کرد که ناخوانده به امضای طرحی در جهت توقف مذاکرات پرداختند که مشخص شدن جعلی بودن آن به ساعتی نکشید؛ موضوعی که از جمله محورهای برجسته ی روزنامه های امروز بود.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** جعل علنی در صحن مجلس
ماجرا از طرحی آغاز می شود که به همت «جواد کریمی قدوسی» نماینده ی شهر مشهد، قریب به 80 امضا پای خود جمع کرد اما با توجه به این که طرح دوفوریتی و در قالب تذکر بوده است ولی وقتی به هیات رییسه می رسد تبدیل به طرحی سه فوریتی می شود، اعتراض نمایندگان امضاکننده را به دنبال داشت.
روزنامه ی «آفتاب یزد» با عنوان نخست قرار دادن «پشت پرده 80 امضاء» به سراغ این خبر رفت و نوشت: کم تر دیده و شنیده شده که نماینده ای با عنوانی دیگر، به امضا گرفتن از سایر نمایندگان اقدام کند. "جواد کریمی قدوسی" از همان موارد کم تر دیده و شنیده هاست که دست به چنین اقدامی زده! او با عنوان نامه به رئیس جمهور در راستای تقویت مذاکرات هسته ای از سایر نمایندگان امضا گرفت و با امضاهای جمع شده، طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته ای را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد!
روزنامه ی «اعتماد» هم در « امضا های مخدوش طرح دلواپسی» نوشت: تیغ کریمی قدوسی برای قطع مذاکرات تیز نشد. نه با طرح «سه فوریتی»اش و نه با ٨٠ امضایی که پای آن بود؛ طرحی که اعلام وصول نشد و٨٠ امضایی که صدای اعتراض صاحبان خیلی های شان بلند شد. می گفتند زیر برگه ای را امضا کرده اند که کریمی قدوسی گفته یک بیانیه برای حمایت از سخنان رهبری است. بیانیه ای که در فاصله جمع آوری امضاها تا تقدیم به صحن مجلس تبدیل به طرحی «سه فوریتی» شده بود؛ طرحی برای الزام دولت به خروج از مذاکرات.
اعتماد در ادامه افزود: تاکتیکش برای جمع آوری امضا جالب بوده؛ فقط صفحه مربوط به محل امضا را جلوی همکارانش می گذاشته و توضیح می داده که این یک بیانیه برای حفظ شأن ایران در مذاکرات است و بعد هم کار تمام. اما این «تمام» شدن خیلی بیشتر از چیزی که کریمی قدوسی فکرش را می کرد، طول کشید. شاید او نمی دانست بازی اش برای «خروج از مذاکرات» یک نیمه دیگر هم دارد، نیمه ای که پس از انتشار اسامی امضاکنندگان و متن طرح سه فوریتی اش شروع شد.
روزنامه ی «آرمان» هم «کار تابلو دلواپسان در بهارستان» را یادآور شد و نوشت: بیش از هرچیز این نوآوری دلواپسان است که نظرها را جلب می کند. گاهی ایده ای خلق می کنند تا به آنچه می خواهند دست پیدا کنند. امروز هم که مذاکرات، توافق و بیانیه در صدر اخبار قرار گرفته است، تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا از این موضوع طرفی برای رسیدن به اهدافشان ببندند. از همه این حرف ها که بگذریم به طرح دوفوریتی یا سه فوریتی می رسیم که برخی دلواپسان بنا به دلایلی برای متوقف کردن مذاکرات هسته ای آن را مطرح کردند. موضوعی که خود جنجالی به پا کرد و البته مانند دفعه های پیش متولیان آن را در صید دلخواه ناکام گذاشت.
سرمقاله ی روزنامه ی «ابتکار» یادداشتی با عنوان «مصایب ناخوانده امضا کردن یک طرح» نوشته ی «شایان ربیعی» بود که نویسنده یادآور شد: موضوع طرح سه فوریت توقف مذاکرات، در واقع یک بازی باخت-باخت برای نمایندگان مخالف دست یابی به توافق هسته ای است. به بیان دیگر هم نمایندگان طراح آن به واسطه عملکرد احساسی و شتابزده خود که رییس مجلس هم بر آن تاکید کرد، بازی اعتبار را باختند و هم کسانی که امضایشان را بدون دقت نظر کافی پای آن انداختند. گروه دوم با اعلام جعلی بودن امضاها، اگرچه سندیت طرح مذکور را از اعتبار انداختند، اما نشان دادند که موضع گیری ها و احیانا خواسته هایشان دست کم در برخی موضوعات قابل استناد نیست.
«سید علیرضا کریمی» هم در سرمقاله ی روزنامه ی آفتاب یزد، خطاب به نمایندگان «خواب بودید؟!» را عنوان کرد و نوشت: به نظر می رسد این بخش ماجرا جذاب تر است چرا که مشخص می شود نمایندگانی که پس از رسانه ای شدن طرح و دیدن نام شان معترض شده اند این طرح را یا به استناد خلاف گویی نماینده دلواپس امضاء نموده اند و یا اصلا بدون آنکه طرح را مطالعه نمایند تایید کرده اند. تاسف آنجاست که این نمایندگان به صراحت و بعضا با افتخار(!) اعلام می کنند که طرح را مطالعه نکرده امضاء نمودند و با این سخن خود کاستی خود را توجیه می نمایند. واقعا بایستی برای چنین نمایندگانی تاسف خورد که علیرغم ارتزاق از بیت المال و عنوان نمایندگی مردم حاضر نیستند برکار خود دقت نظر و احاطه داشته و اینگونه با سبکسری از کنار موضوعات مهم می گذرند.
«بهمن کشاورز» حقوقدان هم در یادداشتی با عنوان «ملاحظاتی پیرامون امضای طرح سه فوریتی» که در روزنامه ی آرمان منتشر شد، نحوه ی برخورد با افراد خاطی این طرح را از منظر حقوقی مورد ارزیابی قرار داد و نوشت: این که با فرض ثبوت این ادعا با فرد یا افرادی که اینگونه عمل کرده اند چه باید کرد؛ پاسخی دو گانه دارد: اولا بر مبنای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ممکن است این حرکت پیگیری و با کیفرهای انتظامی پیش بینی شده در این قانون مجازات شوند. ثانیا مجازات سیاسی چنین حرکتی آن است که در صورت ثبوت این حرکت، انتخاب کنندگان در انتخابات بعدی در گزینش قبلی خود تجدیدنظر کنند.
نکته ی جالب تر این که جعلی بودن دلواپسی دلواپسان زمانی آشکار شد که «سید عباس عراقچی» عضو ارشد مذاکره کننده ایرانی در وین از « به توافق زودهنگام امیدواریم» خبر داد. موضوعی که روزنامه ی «تعادل» به آن اشاره کرد و نوشت: از ساعت13 دیروز سه شنبه دور دیگری از مذاکرات دیپلمات های ایرانی با همتایان خود در گروه 1+5 در وین اتریش آغاز شد؛ مذاکراتی که این بار تا روز جمعه طول خواهد کشید. این دور از گفت وگوها، سومین دور مذاکرات برای کار روی نگارش پیش نویس توافق نهایی است، امری که بنا به اظهارنظر برخی دیپلمات های کشورمان با یک سرعت مناسب پیش می رود، به نحوی که حتی می توان انتظار داشت زودتر از موعد مقرر (10تیر) نیز طرفین به توافق نهایی دست یابند، اما در عین حال صداهای مختلف و عمدتا منتقد و مخالف چه در واشنگتن و چه در تهران همچنان شنیده می شود.

*** «محمدعلی سپانلو» مهمان فرشته مرگ شد
محمدعلی سپانلو شاعر «رگبارها»، «پیاده روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می گیرم»، «خانم زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان ها، بیابان ها»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته ها» و «قایق سواری در تهران» ، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت در پی ناراحتی ریوی و تنفسی، در سن هفتادوپنج سالگی از دنیا رفت، موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
روزنامه ی «قانون» در گزارشی با عنوان «مرگ از در خنده وارد شدِ» به بازتاب خبر درگذشت سپانلو پرداخت و نوشت: سپانلو برای بسیاری از همنسلان ما گویا از همان ابتدا محمدعلی سپانلو بود با همان کلاه های جذاب و کت و سبیل همیشگی واصلا شاید باورمان نمی شد که او هم تاریخ تولدی دارد و روزی تاریخ مرگی در شناسنامه اش ثبت خواهد شد.انگار که قرار بود ازلی و ابدی باشد. آنچه حقیقت مرگ سپانلو و استادانی چون وی را تلخ تر و غم انگیزتر می کند نه حکایت رفتن آدم هایی است که مرگ هر زمان به سراغ شان بیاید زود است، که حکایت رفتن بزرگانی است که جایگزینی برای آنان یافت نمی شود.
«آرامش بی حضور دیگران» هم عنوان گزارش روزنامه ی ابتکار بود که در این گزارش از روزهای نخستین سپانلو گفت و نوشت: محمد علی سپانلو در سال 1319 در تهران متولد شد. او در سال 1342 با انتشار «آه... بیابان» نخستین مجموعه شعرش، خود را به نام شاعری مطرح به جامعه ادبی ایران شناساند. او به تدریج در طی نیم قرن بیش از 60 عنوان کتاب شعر و نقد و پژوهش ادبی منتشر کرده است. در بیست سال گذشته، سپانلو به عنوان یکی از چند نماینده معدود ادبیات معاصر فارسی در بسیاری از گردهمایی های بین المللی در اروپا و آمریکا شرکت کرده و گفته می شود که سهمِ بزرگی در معرفی ادبیات ایران به جهانیان دارد. بسیاری از آثار او تا به حال به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، هلندی، عربی، و سوئدی ترجمه شده است.
روزنامه ی «جهان صنعت» هم با انتشار عکسی از سپانلو و گزارشی با عنوان « انسانِ همیشه در سفر، بازگشتنی است» در صفحه ی نخست، از روحیه چند بعدی هنر در وجود سپانلو گفت و نوشت: حافظه درخشانش در تمام این سال ها باعث شده بود تا او علاوه بر فعالیت های ادبی و هنری منبعی دقیق برای مرور اتفاقات فرهنگی و هنری و نقش افراد در رویدادهای مختلف باشد. روایت او از شکل گیری کانون نویسندگان باعث شده بود تا در این سال ها مجادلات قلمی مختلفی با شاعران و نویسندگانی چون رضا براهنی پیدا کند.
جهان صنعت در بخشی دیگر از گزارش خود، از نقش آفرینی سپانلو در فیلم یاد کرد و نوشت: محمدعلی سپانلو که در سال های دور تجربه حضور در فیلم های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی / 1351)، «ستارخان» (علی حاتمی / 1351) و «شناسایی» (محمدرضا اعلامی / 1366) را داشت، در سال 1380 هم در فیلم «رخساره» امیر قویدل به ایفای نقش پرداخت. در بعضی موارد انگیزه کنجکاوی بود به یک مدیوم هنری و در بعضی موارد به خاطر بعضی مسائل مثلا مشکل در انتشار کتاب و برای گذران زندگی.
«امیرحسن چهلتن» هم در یادداشتی در روزنامه ی «شرق» با عنوان «سپانلو آدم امروز بود» به یادآوری روحیات فردی این شاعر نامدار پرداخت و نوشت: محمدعلی سپانلو یکی از اولین شخصیت های ادبی بود که در نوجوانی از نزدیک با آنها آشنا شدم. شاعری روشنفکر، با شخصیتی چندوجهی که خود را تنها به ادبیات محدود نکرده بود، بلکه زندگی اش را وقف هنر و ادبیات کرده بود. هم در سینما فعالیت داشت، هم در ترجمه و هم در داستان و علاوه بر اینها به لحاظ اجتماعی هم فعال بود و همواره هم به روز بود و فکرهای تازه داشت. هنرمندی بود که در تمام عرصه ها حضوری مؤثر داشت که اگر چنین نبود غیبتش هم این طور دردناک نبود.
«شاعر معتبر زمانه ما» هم عنوان یادداشت «داریوش مهرجویی» بود که در روزنامه ی شرق منتشر شد. مهرجویی آلودگی هوا را عامل از دست دادن نام آوران دانست و نوشت: سرطان و آلودگی هوا، هرروز جان رفقا و نزدیکانمان را می گیرد و ما کماکان نسبت به آن بی تفاوتیم. محمدعلی سپانلو هم از میان ما رفت، بر اثر ابتلا به همین بیماری شوم. او سال های سال در مرکز شهر و آلوده ترین نقطه آن ساکن بود و احتمالا همین باعث شد که به این بیماری عجیب وغریب مبتلا شود. سپانلو، یکی از فرهیخته ترین و معتبرترین های زمانه ما بود و صدحیف که این بیماری غریب، این قدر زود او را از ما گرفت. به جمیع شاعران و دوستداران هنر و ادب فارسی و همین طور خانواده سپانلو تسلیت می گویم.

*** دریانوردی«کشتی نجات» هلال احمر به مقصد یمن
کشتی باری جمهوری اسلامی ایران با نام «ایران شاهد» که قرار است کالاهای مورد نیاز و وسایل امداد رسانی را برای استفاده مردم بی پناه یمن به این کشور ببرد، در حالی مسیر خود را آغاز کرد که از سوی عربستان با تهدیدهایی روبه رو بود.
در همین راستا، روزنامه ی «مردم سالاری» از «حرکت کشتی نجات ایران در آب های آزاد به سمت یمن» خبر داد و نوشت: کشتی ایران شاهد، پس از بارگیری کمک های بشردوستانه، بندر شهید رجایی بندرعباس را به مقصد یمن ترک کرد. توسط این کشتی، 2500 تن بار، متشکل از 700 تن آرد، 1200 تن برنج، 400 تن کنسرو، 50 تن دارو و اقلام پزشکی، 50 تن آب معدنی و 1000 سری ظروف آشپزخانه به مردم مظلوم و جنگ زده یمن اهدا می شود.
به گزارش مردم سالاری، 60 نفر در این کشتی حضور دارند که شامل 15 نفر کادر پزشکی، 13 نفر از اصحاب رسانه، 7 فعال ضدجنگ از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان و 5 خدمه می شود که قرار است همراه با 20 نفر از پرسنل کشتی، از مسیر بندرعباس ــ دریای عمان ــ اقیانوس هند ــ خلیج عدن ــ باب المندب و دریای سرخ عازم بندر الحدیده شود. طبق اظهارات مقامات مسئول، غیر از 12مایلی که کشتی نجات از طریق دریای سرخ وارد الحدیده خواهد شد، تمام مسیرهای آبی، جزو آب های بین المللی است.
روزنامه ی «شهروند» در گزارشی با عنوان «رجز خوانی سعودی ها برای کشتی امدادی ایران» از عبور کشتی کمک های انسان دوستانه ی ایران به مردم مظلوم یمن از میان مخالفت های عربستان خبر داد و نوشت: کشتی نجات حامل کمک های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به مردم جنگ زده یمن که روز گذشته به آب های خلیج عدن رسید با رجزخوانی مقامات عربستانی مواجه شد اما این اقدام عربستانی ها نتوانست مانع از ادامه راه این کشتی در مسیر خود شود.
به نوشته ی شهروند، ماجرا از این قرار بود که احمد عسیری مشاور وزیر دفاع عربستان روز گذشته در شبکه تلویزیونی الجزیره پهلو گرفتن کشتی نجات در سواحل یمن را منوط به بازرسی از این کشتی دانسته بود. سخنان عسیری درحالی ایراد شد که مسعود قاضی میرسعید، کاپیتان کشتی نجات گفته بود که کشتی نجات حامل کمک های بشردوستانه سازمان هلال احمر است و مطابق با قوانین دریانوردی در آب های آزاد درحال حرکت است. در ادامه البته مسئول هلال احمر مستقر در کشتی نجات نیز در واکنش به اظهارات مقام عربستانی، بازرسی از کشتی نجات را بلامانع دانست و گفت: اگر کسانی نسبت به کمک های انسان دوستانه ایران به مردم یمن تردید یا بهانه دارند، بهتر است پیشنهاد خود را درباره این که کشتی در بندر کدام کشور بازرسی شود، مطرح کنند در این صورت منعی وجود ندارد.

*** موافقان و مخالفان سیم کارت ویژه کودکان
هفته ی گذشته خبرهایی در خصوص فروش سیم کارت های مخصوص کودکان از سوی دو اپراتور تلفن همراه کشور منتشر شد. افزایش نفوذ استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند تلفن همراه و تبلت بین کودکان و نوجوانان، مسوولان قانونگذار در حوزه آی سی تی را مجاب کرد تا دسترسی به سیم کارت ها برای این گروه سنی را قانونمند کنند. برهمین اساس نیز اپراتورها موظف به تولید سیم کارت های کودک شدند.
این موضوع بهانه یی شد که روزنامه ی «ایران» به سراغ «موافقان و مخالفان سیم کارت ویژه کودکان» برود. ایران در این بررسی نوشت: در شرایطی که دو اپراتور تلفن همراه اعلام می کنند سیم کارت های کودک می تواند استفاده از تلفن همراه توسط گروه سنی زیر 18 سال را قانونمند کند و به نگرانی ها در این خصوص پایان دهد اما برخی، از جمله عضو هیأت رئیسه مجلس، فروش این سیم کارت ها توسط اپراتورهای اول و سوم را کاسبکارانه معرفی کرده و خواستار توقف فروش آنها شده است. همچنین از سوی دیگر برخی کارشناسان آموزشی اعلام می کنند، تا زمانی که فرهنگ سازی درستی در خصوص استفاده از ابزارهای همراه توسط معلمان و دانش آموزان صورت نگیرد نمی توان انتظار داشت با یک «سیم کارت کودک» مشکلات این حوزه را حل کرد.
در همین پیوند، «غلامرضا داداش زاده» معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت وگو با «ایران» ضمن تایید کم قابلیت بودن سیم کارت های کودک می گوید: درست است که قابلیت های فعلی سیم کارت های کودک چشمگیر نیست اما این قابلیت ها به مرور زمان کامل و براساس انتظارات خواهد شد.
اما «مهدی بهلولی» مدرس و کارشناس آموزش، در گفت و گو با ایران، مشکل اصلی را در گوشی همراه می بیند نه سیم کارت. به باور وی در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان گوشی های همراه مدل بالایی در اختیار دارند و به کمک اینترنت wi-fi و بدون نیاز به سیم کارت هم می توانند به امکانات گوناگونی دسترسی داشته باشند.
به نوشته ی همین روزنامه، بهلولی با اعلام اینکه سیم کارت کودک مشکلی از نگرانی والدین در خصوص استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه و تبلت کم نمی کند می گوید: یکی از دلایل استفاده موبایل در مدارس برای کاهش نگرانی والدین است و اینکه از کودک خود خبر بگیرند این درحالی است که سیم کارت های کودک ایرانی فاقد امکان برقراری تماس و ارسال پیامک است. همچنین باید روی این سیم کارت ها برنامه های آموزشی متنوع نصب شود اینکه در فروشگاه های اپ ایرانی، اپلیکیشن های آموزشی کاربردی به ندرت دیده می شود و بسیاری از معلمان آشنایی استفاده از همین اپ های آموزشی را ندارند.
به باور این کارشناس آموزشی، تا زمانی که در خصوص استفاده از موبایل و تبلت ضوابط و قوانین خاصی در نظر گرفته نشود و تا زمانی که به معلم ها آموزش لازم برای استفاده از اپ های آموزشی داده نشود نمی توان انتظار داشت با ارایه سیم کارت کودک، مشکلات و نگرانی ها در این خصوص حل شود.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9294**2054



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن