تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802225523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری های فرهنگی جامعه را نباید ویژگی های خودمان تلقی کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: بیماری های فرهنگی جامعه را نباید ویژگی های خودمان تلقی کنیم تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در تاملات فرهنگی جامعه، مشکلی وجود دارد ، گفت: ویژگی های منفی ایرانیان نباید فرهنگ ایرانی تلقی شود بلکه این ویژگی ها، بیماری های فرهنگی جامعه است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، سیدمحمد بهشتی روز چهارشنبه در همایش در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی وی با اشاره به کتاب حاجی بابای اصفهانی اثرجیمز موریه دیپلمات انگلیسی در ایران ، افزود: این نوسینده در این کتاب ایرانیان، را با ویژگی هایی مانند دروغگو، ریاکار یا منفعت طلب و تمام ویژگی های منفی دیگر ، توصیف کرده و ما با خواندن این کتاب نسبت به فرهنگ ایرانی ، حالت تهوع پیدا می کنیم و اکنون نیز 99 درصد جامعه تحصیلکرده کشور با اینکه کتاب را نخوانده اند، نگرششان نسبت به فرهنگ ایرانی از زوایه دید همین کتاب است.
وی ادامه داد: بسیاری از نویسندگان مانند جمالزاده یا زیباکلام در کتاب «ما چگونه ما شدیم» نیز بر این کتاب حاشیه نوشته اند؛ حتی راننده های تاکسی نیز به ویژگی های منفی ایرانیان اشاره می کنند.
وی اضافه کرد: البته در جامعه ما بسیاری از ویژگی های کتاب حاجی بابای اصفهانی قابل مشاهده است و بطورمثال فقط در یک ترافیک تهران همه این ویژگی ها با هم دیده می شود اما نکته مهم این است که این ویژگی ها نباید به عنوان ویژگی های فرهنگ ایرانی معرفی شود بلکه این ویژگی ها، بیماری های فرهنگی ایران هستند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکید کرد: این خطا است که بیماری های جامعه را ویژگی های خودمان تلقی کنیم اما این مساله متاسفانه فراگیر شده و ما این مساله را باور می کنیم و حتی این سووال به ذهن جامعه تحصیلکرده هم نمی رسد که اگر جامعه دارای چنین ویژگی های منفی است چگونه از دل همین جامعه ، فردوسی، عطار و سعدی ظاهر می شود.
بهشتی گفت: چطور کشوری می تواند ویژگی های منفی کتاب حاجی بابای اصفهانی را داشته باشد و در عین حال ، تا این اندازه در فرهنگ و میراث جهان ، سهم داشته باشد ؛ همچنانکه هم اکنون یک الگو از سه الگوی غذای جهان مربوط به ایران است.
وی اضافه کرد: آدم های سالم نیز مستعد بیمار هستند و اگر بطورمثال فردوسی هم بیمار می شد نمی توانست شعر بگوید.
وی در ادامه با اشاره به نفوذ فرهنگ ایران در هند طی دوران استعمار انگلیس بر هند ، گفت: در آن زمان برای یاددادن زبان فارسی به هندی ها، کتاب های گلستان سعدی و چهارمقاله تدریس می شد اما انگلیس ها کتاب حاجی بابای اصفهانی را جایگزین این کتاب کرده تا حس تنفر به ایرانی ها را در آنان تقویت کنند اما دیپلمات های انگلیسی که می خواستند به ایران بیایند باید کتاب گلستان را فرامی گرفتند زیرا کتاب گلستان، موجزترین متنی است که هویت ایرانی را تعریف می کند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: گلستان هویت ایرانی را تعریف می کند نه کتاب حاجی بابای اصفهانی.
بهشتی افزود: همه فرهنگ های جهان دارای ویژگی ها و بیماری هایی هستند و این مساله اختصاص به ایران ندارد؛شرایط محیطی ایرانی اقتضا می کند که مردم ایران اهل از قوه به فعل در آوردن و کیمیا گر باشند و این مساله مستلزم طبع پرستاری است یعنی صبر داشته باشند و ناامید نشوند.
وی ادامه داد: ایران دارای موقعیت جغرافیایی خاصی در جهان است که همه فرهنگ ها از جمله هند و چین باید از ایران عبور می کردند؛ ایران پل ارتباطی بوده و هست و یکی از آثار این شرایط، رندی -یعنی پرده پرده بودن و همه چیز را عین تنگ بلور نشان ندادن- است.
وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ایران موجب شده تا خانه های ایران ، اندرونی های ساده و بیرونی های پرتکلف داشته باشد، اضافه کرد: مردم ایران ناگزیر از رند بودن هستند و اگر رند نبودیم چیزی برایمان باقی نمی ماند؛ این عیب ما نیست ، ویژگی ما است.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ ها با هم متفاوت بوده و سرمایه هر جامعه ای است، یادآور شد: فرهنگ دانایی حاصل از تعامل تاریخی ایران با محیط خود برای حفظ بقا و فراهم کردن حداکثر شرایط زیستی است.
بهشتی با اشاره به اینکه بخش اعظم فرهنگ در ناخودآگاه افراد است، تصریح کرد: ایران هر زمان که بحران داشته از لحاظ فرهنگی خراب شده و اگر ثبات داشته ، حال جامعه خوب بوده است بطورمثال از دوره تیموری تا طهماسب صفوی که بلبشو بوده ، هیچ اثر ارزشی تاریخی نداریم.
وی تاکید کرد: فرهنگ به محض آرامش شروع به شکفتن می کند ؛ از سال 42 ایران وارد شرایط بحرانی می شود و از دهه 70 شرایط رو به بهبود است ؛ بخشیدن این تعداد زیاد از متهمان پای چوبه دار نشانه اتفاقی است که در جامعه در حال وقع می باشد.
وی اضافه کرد: بطور مثال در سال 75 در تهران ، هفت کافی شاپ وجود داشت و امروز هزاران کافی شاپ وجود دارد یا اینکه امروز تهران (به خاطر نسب بیل بوردهای هنری) به یک گالری بزرگ تبدیل شده است و این شرایط نشان می دهد که حال جامعه رو به بهبود است.
چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی از امروز چهارشنبه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده و تا 25 اردیبهشت جاری ادامه دارد.
اجتمام(3)**9185 ** 1418



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن