تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815407123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجلاس کمیته پیگیری کمسک در آنکارا آغاز به کار کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اجلاس کمیته پیگیری کمسک در آنکارا آغاز به کار کرد آنکارا – ایرنا – سی و یکمین اجلاس کمیته پیگیری کمیته دایمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری های اسلامی (کمسک ) امروز (چهارشنبه) در آنکارا با پیام رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، اردوغان در پیامی خود با اشاره به اهمیت کمیته پیگیری کمسک به عنوان نهادی مهم در ارائه پیشنهادات و تقویت سیاستهای کمسک گفت: متاسفانه چند سالی است که جغرافیای اسلامی از دوران گذار بسیار دشواری عبور کرده و در شماری از کشورهای اسلامی شاهد درگیریها، بی ثباتی ها و بحرانهای مالی، اقتصادی و سیاسی هستیم اما بر این باور هستم که بسیاری از این مسائل از طریق در میان گذاشتن برادری اسلامی، ارزشهای مشترک، گفت و گوی سیاسی و مشورت و همبستگی و همکاری قابل حل و جلوگیری است.
رئیس جمهوری ترکیه افزود: دیگر زمان آن فرا رسیده است که دنیای اسلام منابع و انرژی ارزشمند خودرا به جای هزینه در عبور از این مشکلات به توسعه رفاه و عدالت به کار برد.
او کمسک را سکوی مهمی برای به چالش کشیدن این مسائل و درمیان گذاشتن همکاریها و همبستگی اسلامی ارزیابی کرد وگفت: سهم اعضای کمسک در تجارت جهانی 11 درصد است که می بایستی این نسبت را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
اردوغان سهم درون تجارت سازمان همکاریهای اسلامی را که 18.7 درصد است ناکافی دانست و گفت: تجارت بین کشورهای اسلامی را باید در دوره پیش رو با سازمان دهی کمسک بیش از پیش افزایش داد.
رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به کاهش جدی درآمدهای نفتی کشورهای اسلامی گفت: این رویداد یک بار دیگر اهمیت رویکرد جدی کشورهای اسلامی به تولید با ارزش افزوده بالا را در میان می گذارد و باید کشورهای اسلامی با همکاری و همبستگی به نوآوری و تولید با فناوری پیشرفته روی آورده و ظرفیت واقعی خود را در تجارت جهانی در میان گذارند.
او با تاکید بر اهمیت اجرایی کردن قرارداد تجارت ترجیحی بین کشورهای اسلامی گفت: سال گذشته شرایط لازم برای اجرایی شدن این قرارداد فراهم شده و امیدوار است در نشست کمیته دائمی که در آذرماه سالجاری در استانبول با حضور وزیران اقتصادی کشورهای عضو کمسک برگزار خواهد شد، گامهای جدی در راه اجرایی شدن این قرارداد مهم برداشته شود.
اردوغان به عنوان رییس دائمی کمسک نیز در پیام خود یادآورشد: کمسک بیش از 30 سال است که برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی تلاش می کند و در سال 2012 میلادی با به تصویب رسیدن سند راهبردی اقتصادی کمسک، تلاشهای این کمیته به طور نظامندی ادامه خواهد داشت.
رییس جمهوری ترکیه افزود: با اجرایی شدن این سند راهبردی سال گذشته، دو راهکار و مکانیسم اصلی ایجاد شده است که یکی تشکیل کارگروه ها و دیگری مدیریت اجرایی پروژه هاست.
او با یادآوری اینکه در 15 ماه گذشته 17 جلسه کارگروه های تجارت، حمل و نقل، ارتباطات، گردشگری، کشاورزی، مبارزه با فقر و همکاریهای مالی تشکیل شده است، گفت: در فرایند اجرایی این سند از بیش از 40 کشور اسلامی نمایندگانی حضور داشته اند.
این نشست با شرکت نمایندگانی از کشورهای ترکیه به عنوان رییس کمیته ، فلسطین، عربستان، مصر، کویت، اندونزی، نیجر، قطر، مالی، قزاقستان، پاکستان ، نمایندگانی از دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی، نهادهای وابسته به این سازمان و سازمانهای بین المللی به مدت 2 روز در آنکارا فرایند اجرایی طرحهای این کمیته را بررسی کرده و پیش نویس دستور کار اجلاس وزیران کمسک را که در آبان ماه آینده در استانبول برگزار خواهد شد ، آماده می کنند.
جمهوری اسلامی ایران که تا سال گذشته به مدت بیش از 5 سال نمایندگی کشورهای آسیایی در سازمان همکاریهای اسلامی در کمسک را به عهده داشت، در این نشست شرکت ندارد ولی در نشست آبان یا آذر ماه در استانبول شرکت خواهد کرد.
نماینده امسال کشورهای اسلامی آسیا را قزاقستان به عهده دارد.
کمسک در سال ‎ 1984میلادی با هدف توسعه و ایجاد هماهنگی در همکاری های اقتصادی و تجاری چند جانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تشکیل شد .57 کشور عضو اصلی و 5 عضو ناظر دارد.
همه ساله پیش از اجلاس کمسک، کمیته پیگیری کمسک برای آماده سازی دستور کار و تنظیم پیشنهادات کشورها برای نشست کمیته دائمی تشکیل می شود.
خاورم/2011**1566


















23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن