واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علایی مطرح کرد:
فاصله گرفتن فیلمسازان از سینمای کارگری/«اصفهان» هالیوود ایران
شناسهٔ خبر: 2578656 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
استانها > اصفهان
اصفهان - منتقد و کارشناس سینمای ایران گفت: فاصله گرفتن از سینمای کارگری در طول دهه های گذشته به چند دلیل برمیگردد که از جمله آنها سرخوردگی آرمانی فیلمسازان بود. به گزارش خبرنگار مهر، علی علایی شامگاه دوشنبه در جلسه نقد و بررسی فیلم انارهای نارس در حوزه هنری اصفهان اظهار داشت: از فیلمسازی و فیلمسازان اصفهانی به شدت و با افتخار دفاع می کنم؛ اصفهان زمانی هالیوود ایران بوده است و هنرمندان در این شهر سابقهای بس طولانی دارند.وی با اشاره به اینکه مکتب تئاتر اصفهان الگویی برای سایر نقاط کشور بوده است، افزود: مسجد امام اصفهان و میدان نقش جهان در بسیاری از فیلمهای قدیمی نمودی بارز دارد ضمن اینکه این شهر لوکیشن ساخت بسیاری از فیلم های قدیمی بوده است.این منتقد و کارشناس سینمایی با بیان اینکه سینمای اصفهان بومی و نسبت به به بقیه شهرهای ایران پیشکسوت است، بیان داشت: مدتی است سینمای اصفهان در جایگاه قدیمی خویش قرار ندارد و گرچه در سریالهای تلویزیون این شهر تاریخی را به مشاهده می نشینیم اما جای اصفهان و لوکیشنهای آن در سینمای ایران خالی است.وی ادامه داد: اصفهان با توجه به لوکیشنهای زیبا و به یادماندنی دارای ویژگیهای بین المللی برای فیلمسازی است و مسئولان باید کمک کنند که این شهر اقتدار قبلی خود در این زمینه را باز پیدا کند.علایی در ادامه با اشاره به ریتم مناسب فیلم انارهای نارس تاکید کرد: ریتم فیلم به دلیل کوتاه شدن چند دقیقهای و حذف سکوتهای طولانی در برخی سکانسها تندتر شده است.وی اضافه کرد: البته منظور ما این نیست که ریتم فیلم باید الزاما تند باشد بلکه منظور توجه کارگردان به انتخاب ریتم متناسب با موضوع فیلم است که به نظر میرسد با توجه به اینکه کارگردان فیلم تدوینگر سینما نیز هست این شاخصه در فیلم مناسب است.منتقد و کارشناس سینمای ایران با بیان اینکه در زمان فیلمبرداری به شکلگیری ریتم مناسب توجه شده است، تاکید کرد: یک دست بودن ریتم فیلم تا آخر انارهای نارس به خوبی حفظ میشود گرچه ممکن است مخاطب با این لحن ارتباط برقرار کند یا اینکه آن را نپسندد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فیلمهای طبقه کارگر در کشور ما مهجور مانده است، گفت: زمانی مادر کشورمان سینمای کارگری داشتیم و محبوبترین شخصیت های سینمای ایران و قهرمانان مردم از طبقه کارگر بودند.علایی ادامه داد: این که پس از مدتی از این موضوع در سینمای ایران فاصله گرفتیم به چند دلیل برمی گردد که یکی سرخوردگی آرمانی مولفان و فیلمسارانی بود که دچار تردید و سرگردانی از پرداخت جدید به موضوع کارگر در دوران جدید شکل گرفته شدند. وی اضافه کرد: بخش دیگری از این امر به سوء برداشت از نمایش زندگی این انسانها برمیگشت که نشان دادن زندگی آنها با سیاه نمایی اشتباه گرفته شد و بدین شکل حداقل به مدت دو دهه، کارگر از سینمای ایران حذف شد و شاید در فیلمهایی بازیگر نقش کارگر نیز داشتیم اما اینها فیلم کارگری نبود بلکه فیلم با کارگر بود.منتقد سینمای ایران تاکید کرد: نقش مردم در این میان را نیز نمی توان از نظر دور نگه داشت چراکه مردم به عنوان تامین کننده بازار سینما به این جریان دامن زدند و علاقه خود را به این سینما از دست دادند.گفتنی است علایی در ابتدای جلسه با اشاره کوتاهی به موضوع نقد فیلم به جوانان پیشنهاد کرد که هیچگاه لذت دیدن یک فیلم را به خاطر نقد از دست ندهید، همانگونه که باید ابتدای روی یک فرش زیبا را به خوبی نظاره و سپس اگر تمایل داشتید آن را زیر و رو کرده و به جزئیات بپردازید.به گزارش مهر، فیلم انارهای نارس به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی کارگردان جوان سینمای ایران در جشنواره فجر امسال نامزد دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی و طراحی صحنه بود.این فیلم در مسابقه جشنواره مسکو که جزو محدود جشنواره های "الف" دنیاست شرکت داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]