تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845193048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بلاهاى جان كودك (قسمت اول: تنبلي، احساس حقارت، دزدي) و راه چاره


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بلاهاى جان كودك (قسمت اول: تنبلي، احساس حقارت، دزدي) و راه چاره
بلاهاى جان كودك (قسمت اول: تنبلي، احساس حقارت، دزدي) و راه چاره تنبلي:اين بلا خيلى خطرناك است و مبارزه‏ى با آن، محتاج به قوه‏ى تميز قوى و دقيق و نيز پايدارى فراوان مى‏باشد.مساعدترين موقع اصلاح و هدايت، «زمان بلوغ» است؛ كه با تدبيرى هشيارانه، مايه‏ى جنبش و تلاش را در او ايجاد كنند؛ البته مبارزه را هر چه زودتر آغاز كنند، بهتر است و سهل‏تر. تنبلى كودك غالبا عامل ارثى دارد. (پس والدين، بايد ابتدا خود را اصلاح كنند؛ يا به خاطر تربيت كودك خود، نقشى از مجاهدت گيرند. به ويژه پيش از آن‏گاه كه مى‏خواهد نطفه‏ى كودك انعقاد يابد).وسايل تحريك فرزند به كار، عبارتند از:1- مهر مادر و پدر (1)2- جايزه‏اى كه در او اميد و اثر بخشد.3- محروم داشتن او از آن‏چه دوست دارد (به شرطى كه سلامت او در خطر نيفتد). و نيز تدبيرهاى ديگرى كه هر پدر و مادر با ذوق و روشن‏بين، مى‏توانند طرح و اجرا نمايند. (2)بلاي ديگر: احساس حقارتعواملى كه ايجاد اين حس را در فرزند مى‏كنند، عبارتند از:1- سلطه‏جويى پدر (كه ايجاد خوى نامتعادل در كودك مى‏كند).2- حقارت‏هاى حقيقى و مجازى - اعم از آن كه واقعا فرزند را خانواده تحقير كند؛ (3) يا آن كه او خود، چنين تصورى داشته باشد - به هر حال ايجاد عقده مى‏نمايد.3- احساس فقر خانواده‏ى خود - لباس بدتر از ديگران داشتن.4- نقص خلقتى داشتن - بيمارى مزمن داشتن.5- در خانواده‏ى خود عيبى احساس كردن (4)(كه اين امر مى‏تواند شخصيت كودك را منحرف سازد) (5)راه چاره:چنان كه ملاحظه مى‏كنيد غالب اين موارد، مربوط به اهل خانواده است؛ تكليف بزرگترهاست كه تاحد ممكن، به اصلاح خود و رفتار خويش پردازند؛ در مواردى هم كه ميسر نيست، لااقل، به كودك، به گونه‏اى قابل قبول، تفهيم كنند كه عيب نيست؛ (مثلا بگويند: رفع بيمارى مزمن، يا نقص خلقتى، يا تغيير شغل پدر و يا دفع فقر و تنگ‏دستى خانواده، بس دشوار است و مع ذلك از كوشش باز نخواهيم ماند).و در مواردى كه «حقارت»، مجازى باشد، فورا بايد فرزند را متوجه كرد كه چنين قصدى در كار نبوده است و او تعبير بى‏جا نموده است.بلاي ديگر:دزدى كودكعوامل ايجاد آن عبارتند از:1- محروميت‏هاى غذايى (در ماه‏هاى اول زندگى كودك).2- بيمارى گوارش كودك.3- از شير گرفته شدن به دشوارى.4- وقتى وسايل متعلق به كودك را والدين به ديگرى دهند و اين احسان را بر فرزند خود تحميل كنند؛ (هم نفرت از احسان، در او بوجود مى‏آيد و هم ميل به انتقام اين سلب مالكيت، به وسيله‏ى دزدى، در وى به وجود مى‏آيد).5- بى‏عدالتى در مورد كودك (اعم از آن كه، واقعى باشد؛ يا فرزند خود، تصور كرده باشد).6- عنوان دزدى به كودك مقصر، دادن؛ در حالى كه قبل از دو سالگى كه غريزه‏ى مالكيت در او ظهور نكرده است، قصدى از برداشتن و مخفى كردن اشيا ندارد و بعدها هم، باز خطا مى‏كند و شيطنت دارد و ما نبايد آن را شكل و عنوان دزدى، دهيم).7- احساس رقابت، بين دو كودك.8- هوس خودنمايى (به ويژه در دختران، كه محرك بر دزدى اشياى زينتى ديگران مى‏شود).9- ميل به سخاوت و ارباب مآبى (به ويژه در پسران، كه بازتاب احساس تحقير است).10- احساس نياز به جلب محبت ديگران (كه مى‏خواهد نيازمندى دوست خود را تأمين نمايد).11- تقليد از عمل والدين (كه امانت‏دار نيستند).12- اثر تلقينى سنت‏هاى غلط (از قبيل آن‏كه در قومى، شهامت و چالاكى را در غارت، مى‏سنجند).چاره آن كه:نمو غريزه‏ى مالكيت را در كودك به گونه‏اى مراقبت كنيم كه پابه‏پاى خود، قوانين اخلاقى و مذهبى و اعتقاد به «حرمت مالكيت ديگران» را فراگيرد و در نهاد خويش پاى‏بند براى آن غريزه، بسازد.محيط خانواده را به امانت‏دارى و پاك‏دامنى بياراييم.تنبيه غالبا لجاجت‏آور است و كودك را وامى‏دارد كه ميل بد خود را موقتا مخفى دارد و فرصت ديگر جويد؛ بلكه بايد علت دزدى را فهميد و رفع كرد.از روى اشيايى كه دزدى شده است نيز مى‏توان عامل اصلى دزدى را شناخت و برطرف نمود.بايد كودك را هم به علت قضيه واقف كرد؛ تا به تفاوت و تغيير اخلاقى خود مطلع شود و از اين تغيير نادرست، نفرت كند. اگر محروميت يا بى‏عدالتى (يا تصور آن) يا وسواس تحقير و يا ميل به جلب محبوبيت و نظاير آن بود؛ با رعايت احتياط و بدون افراط، به ارضاى كودك پرداخت؛ (مشروط بر آن كه، با مطالعه و دقت باشد كه كودك سوءاستفاده نكند و آن را وسيله‏ى حكومت خود بر خانواده قرار ندهد).در اين امر، جلب اعتماد كودك به محيط و خوش‏بينى او زمينه‏ساز است و مذهب، مدديار مسلم و «صداقت و امانت پدر و مادر» مربى واقعى كودك. بى‏شبهه، پس از آن، فرزند، هم به طرز «مالكيت درست» پى مى‏برد و متكى مى‏شود و هم به «پيمان اجتماع» احترام خواهد گزارد. (6)پی نوشت : (1) كه بگويند: اگر چنين كنى، خرسند مى‏شوم و تو را دوست خواهم داشت. «چه نيكو است روشى كه قرآن ارائه مى‏كند؛ آن جا كه دين را براساس محبت بنياد كرده است و بر همان اساس هم فرمان مى‏دهد و امر و نهى مى‏نمايد (ملاحظه كنيد آيات متضمن (ان الله يحب...) و (ان الله لا يحب...) و متن رسالت را «وسيله و عامل ايجاد ارتباط محبت انسان به خدا» قرار مى‏دهد «(... ان كنتم تحبون الله فاتبعونى يحببكم الله...)» آل‏عمران 23: 3. (رجوع فرماييد به بخش‏هاى «دين چگونه تعليم مى‏دهد؟» و «انسان و رشد انسانيتى او» در كتاب ديگر ما: گامى در مسير نور خورشيد.- م).(2) مف، 51.(3) مثلا: فرزند چيزى مى‏شكند؛ وقتى مى‏فهمند كه كودك خانواده آن را شكسته است؛ تندى مى‏كنند و اگر بچه‏ى همسايه يا مهمان شكسته باشد، عيب نمى‏دانند.مثال ديگر آن كه: بچه براى خود طرح كارى مى‏كند و مشغول مى‏شود؛ يكباره به او امر مى‏كنند، كار ديگر كند؛ و بساط او را به هم مى‏زنند.مثال ديگر: به ديگران، با لطف، كارى را تكليف مى‏كنند ولى به او با قهر و تحكم.(4) از قبيل: معتاد بودن - فاسد بودن - شغل پست داشتن و...(5)مف، 56.(6) مف، 76 - 73.منبع: گامي در مسير تربيت اسلامي از کودکي تا بلوغ / دکتر رجبعلي مظلومي/خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن