تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816923260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عصر دیجیتال، مرگ دوران خوش خوشنویسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عصر دیجیتال، مرگ دوران خوش خوشنویسی اصفهان- ایرنا- انواع خطوط و هنر خوشنویسی با ظهور و گسترش روزافزون صنعت چاپ دیجیتال جای خاطرات خوش قلم نی، دوات و لیقه را به دستگاه های غول پیکر چاپ، قطعات سربی حروف و رول های کاغذ داده اند.


عصر صنعت چاپ فرا رسیده و دستگاه های پر هیاهوی چاپ، صدای قی‍ژ قیژ سر خوردن قلم بر کاغذ را در خود محو و کمر شوق و انگیزه هنرمندان خوشنویس را در زیر سایه سنگین دستگاه های چاپ فوری و دیجیتال خرد ساخته است.
دیگر خبری از خطوط نسخ، ثلث، ریحان، شجری، تعلیق، معلی و کوفی نیست و به جای آن صفحات کتب و برگه ها پر شده از فونت های تیتر، نازنین، هما، میترا، مدیر و زر که نه تنها روح را از متون ربوده اند بلکه دیگر خوشنویسی را با نوای خوش قلم آشنا نمی سازند.
خطوطی که رفته رفته جای هنرهای قدیمی و زیبایی شناسانه هنرمندان طول تاریخ را گرفته و امروز دیگر اثری از آثار آن در فضای شهری و معماری های نو به چشم نمی خورد.
هنری مقدس که می تواند با زیبایی خود، روح را در کالبد شهر و جامعه بدمد و با لطافت خود چشم هر ناظری را بنوازد.
یکی از اساتید هنر خوشنویسی و مبانی خط معتقد است: خط و هنر خوشنویسی پیشانی هنرهای اسلامی است تا جایی که هنر قدسی نام گرفته است.
محسن سلیمانی می گوید: پژوهشگران حوزه خط می دانند که متفکران جهان و نیز اروپایی نگرششان به هنر اسلامی بیشتر در حوزه خط است.
وی با بیان اینکه در آیات قرآن به کتابت و قلم توجه شده است افزود: هنر مسیحیت به سمت تجسم رفته است ولی هنر اسلامی جنبه انتزاعی دارد.
سلیمانی که به طراحی حروف در دانشگاه می پردازد و سی سال سابقه نقاشی خط و خوشنویسی دارد می گوید: انواع خطوط و هنر خوشنویسی جایگاه ویژه ای در فرهنگ دینی و ایرانی دارد و سهم ایرانی ها در پیدایش و گسترش خطوط بسیارپررنگ بوده است.
اما در بررسی کوتاه در حوزه پیدایش خط در می یابیم که خوشنویسی را می توان شاخص ترین هنر در پهنه سرزمین های اسلامی دانست و آن را به مثابه زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان دانست.
هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته است زیرا آن را هنر تجسم کلام وحی می دانسته اند.
تکامل و تبدیل خط به هنر خوشنویسی بیش از هر جای دیگر در میان مسلمانان به چشم می خورد و حتی در قرآن نیز در آیه های «ن،والقلم و ما یسطرون» و «الذی علم بالقلم» به خط اشاره شده است.
قبل از اسلام در ایران خطوط مختلفی مانند میخی، پهلوی و اوستایی رایج بود ولی پس از ظهور اسلام ایرانیان الفبا و خطوط اسلامی را پذیرفتند و خط تعلیق را می توان نخستین خط ایرانی بعد از اسلام دانست.
سلیمانی درخصوص تاریخ پیدایش خط در ایران می گوید: خط ثلث ریشه ای تاریخی دارد و مربوط به قرن سوم هجری قمری است که ابن مقله بیضاوی شیرازی آن را نظام مند کرده و اصول و مبانی دوازده گانه مشق نظری را می نویسد که در زمان حال نیز همین مبانی در جهان اسلام تدریس می شود.
استاد هنر خوشنویسی و مبانی خط تصریح کرد: شش خط از جمله ثلث، محقق، ریحان، رقاع، توقیع و نسخ که به نام خطوط سته نام گرفت در طول تاریخ ایران گسترش یافت و به کتابت قرآن، قطعات و کتیبه ها وارد شده و خدمت بزرگی را در تاریخ انجام داد.
وی خطوط کوفی، بنایی، نسخ، ثلث، محقق، ریحان، تعلیق، توقیع، اجازه، جلی، دیوانی، دیوانی جلی، دیوانی خفی، رقاع، رقعه، مسلسل، سنبلی، آندلسی یا مغربی، سیاق، شجری، شکسته، نستعلیق، شکسته نستعلیق، معلی، سبحان و استادی را از مهمترین خطوط دانست.
سلیمانی که بیش از 800 قطعه هنر خطاطی در عتبات عالیات شهرهای کاظمین، سامرا و نجف انجام داده است اظهار کرد: نیمه اول قرن دوم تا اواخر قرن سوم، 36 نوع خط پدید می آید و در قرن چهارم قانون نقطه وارد خط می شود و مبنای سنجش حروف و کلمات قرار می گیرد اما هنر خوشنویسی آسیب هایی را نیز در طول تاریخ متحمل شده است از جمله اینکه اواخر دوران صفویه تقریبا دوران رکود خط در ایران است.
وی گفت: عمده آثار خوشنویسی ایران مربوط به دوران های ایلخانی، سلجوقی، تیموری است و از اواخر دوره صفویه همه خوشنویسان ما به خط نستعلیق روی می آورند و سایر خطوط منسوخ می شود و خط ثلث نیز تنها در کتیبه ها دیده می شود.
این استاد هنرمند خوشنویس افزود: پس از پدید آمدن خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق ما دیگر شاهد به وجود آمدن خطی که قابلیت و ظرفیت هنر خوشنویسی را داشته باشد در ایران نبودیم.
وی تاکید کرد: این یکی از آسیب هایی است که ورود صنعت چاپ در ایران و نگاه گرافیک معاصر جامعه جهانی بر جنبه های هنری خط وارد ساخته است.
وی معتقد است: می توان از امکانات صنعت و چاپ در حوزه خط، ادراک فضای خوشنویسی و فضای معاصر و نیز ایجاد تلفیق میان این دو استفاده بهینه از صنعت چاپ داشت اما متاسفانه ما از این فرصت ها به خوبی بهره نبرده ایم.
سلیمانی عنصر سرعت را یکی از آفت های جهان معاصر دانست و گفت: در فضای شهری و گرافیک محیطی، خطوط به صورت فنی و عیار حرفه ای هیچگاه ظهور پیدا نمی کند و لطافت های خط دیگر در زندگی ما جاری نیست.
وی می گوید: خطوط دیگر جزئی از معماری، زندگی، فضای شهری و منسوجات ما نیست و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد و هنرمندان و مسوولان فرهنگی به آن توجه ویژه داشته باشند.
گ/7135/ 6022 م



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن