تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817212759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمایت از کدام تولید ملّی؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حمایت از کدام تولید ملّی؟ تهران - ایرنا - روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: این روزها بسیار از زبان مسئولان کشور شنیده می شود که مردم باید از تولیدات ملّی حمایت کنند و به جای مصرف کالاهای خارجی، به استفاده از مصنوعات ساخت کشورمان روی آورند.


در ادامه این یادداشت که روز سه شنبه انتشار یافته، می خوانیم: در دلسوزانه بودن و عقلانیت این توصیه مسئولان به مردم جای هیچ تردیدی نیست، چرا که حمایت از تولید ملّی به مثابه کاهش وابستگی به بازارهای خارجی و تمرین ایستادگی اقتصادی روی پای خودمان است.
حمایت از تولید ملّی بهترین راه برای ایجاد اشتغال سالم و مولّد برای میلیون ها جوان بیکار کشور است، ضمن آنکه از خروج میلیاردها دلار سرمایه های ارزی برای واردات کالاهایی که توان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد، جلوگیری می کند. حمایت از تولید ملّی به نوعی تحکیم وفاق اجتماعی هم هست، زیرا وقتی آحاد جامعه با غرور از تولیدات خود استفاده می کنند، در حقیقت سنگر دفاع از ارزش های ملّی خود را مستحکم نگه داشته و در مقابل تهدیدات خارجی متحد می شوند.
اما در کنار همه این آثارمثبت پشتیبانی از تولید داخلی، هنوز برای خیلی از مصرف کنندگان در سطح کشور مفهوم تولید ملّی و مصادیق آن مشخص نیست. در واقع ابهام در تعریف تولید ملّی و تعیین ویژگی های آن سبب شده تا مصرف کنندگان در انتخاب کالایی که باید به آن افتخار کنند، دچار سردرگمی شوند و شاید همین مساله آنها را به خرید کالاهای وارداتی که دارای ویژگی های مشخص تری نسبت به برخی از کالاهای داخلی هستند، ترغیب می کند. این ویژگی ها همان حقوقی است که هر مصرف کننده ای باید از آن بهره مند باشد و تاکید بر رعایت آنها توسط تولید کنندگان، بسیار ضروری تر از تبلیغ مصرف کالاهاست؛به عبارت ساده اگر کالایی دارای این ویژگی ها باشد، هرگز نیاز به تبلیغ ندارد و یقیناً استفاده از آن با اقبال عمومی روبرو می شود.
هر آدم عاقلی در هر نقطه از دنیا بدون توصیه و راهنمایی دنبال کالایی می گردد که از مصرف آن زیان نبیند و اگر مصرف کالایی را دارای زیان جانی، مالی و فرهنگی تشخیص دهد، بطور طبیعی از خرید آن اجتناب می کند و این رفتار طبیعی را نمی توان با توصیه و تبلیغ تغییر داد.
بنابر این موضوع امنیت جانی، مالی و فرهنگی یا به تعبیری ساده تر مساله کیفیت ، مهمترین ملاک انگیزشی انسان ها برای استفاده از یک کالاست و رعایت این نکته در تولید، مقدم بر تبلیغ مصرف آن است. کالاهایی که کیفیت مورد انتظار مصرف کننده را تأمین می کنند، بدون هیچ محّرک بیرونی، از بازار فروش بهتری برخوردار خواهند شد و کالاهایی که استقبال از مصرف آن ها کمتر است، بطور قطع در روند تولید مشکلات مدیریتی و کیفیتی دارند.
تولید ملّی نیز هنگامی قابل دفاع و مستوجب حمایت و توصیه است که حقوق مصرف کنندگان و مساله مهم کیفیت را رعایت کند و به جان و مال و فرهنگ هموطن خود آسیب نرساند. حتی برخی اعتقاد دارند که اطلاق پسوند ” ملّی” به یک محصول تولیدی، نوعی تأکید بر رعایت ویژگی های کیفی در خورشأن ملت است. ملتی که به پشتوانه آموزه های مذهب و تاریخ خود، مستحق مصرف کالاهای با کیفیت هستند.
در طول تاریخ موارد متعددی از مصنوعات ایران با نگاهی مسئولانه به بازار مصرف تولید شده اند که آوازه کیفیت آنها نه فقط در بازار داخلی ، بلکه در اقصی نقاط دنیا طنین انداز شده و موجب سربلندی ایرانیان نزد سایر ملل شده اند. فرش دستباف، پسته، زعفران، زیره، کشمش، صنایع دستی، سیمان، فرآورده های پتروشیمی و تعداد دیگری از اقلام صادراتی کشور به لحاظ ضرورت پایداری در رقابت فشرده بازارهای خارجی، جزو تولیداتی هستند که همواره ناگزیر به حفظ کیفیت و احترام به حقوق مصرف کننده بوده اند و به همین دلیل از تقاضای مصرف بالایی برخوردارند. بنابر این معیار کیفیت سبب تشخیص مرز بین تولید ملّی واقعی و قابل حمایت، از تولید کالایی که به دنبال اجحاف حقوق مصرف کنندگان است، می شود و صد البته عقلانیت حکم می کند فقط تولیدی که اهتمام به رعایت نکات کیفی دارد، مورد حمایت قرار گیرد. با این ملاک آیا خودرویی که به استناد آمار رسمی پلیس و به لحاظ عیوب فنی بالاترین سهم را در تصادفات مرگبار رانندگی کشور به خود اختصاص داده، تولید ملّی قابل حمایت است؟
آیا تجهیزات سرمایشی و گرمایشی که طبق آمار سازمان بهینه سازی مصرف انرژی 68 تا 75 درصد انرژی مصرفی خود را هدر می دهند و ضریب بهره وری آنها کمتر از30 درصد است، تولید ملّی قابل حمایت هستند؟
آیا پرورش فرآورده های کشاورزی که در شرایط خشکسالی کشور، حداقل 11 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنند و 60 درصد کیفیت آنها پیش از رسیدن به بازار مصرف زایل می شود، به صرف آنکه توسط کشاورز ایرانی تولید شده اند، قابل حمایت و دفاع هستند؟
آیا ترغیب مردم به خرید این قبیل کالاها و حمایت از تولید آنها در سالهای گذشته که در برخی موارد با وضع تعرفه های سنگین وارداتی، بازاری انحصاری برای آنها ایجاد کرده، موجب بهبود کیفیت آنها شده است؟
به نظر می رسد، پیش از توصیه و تأکید بر حمایت از خرید محصولات داخلی، باید ضوابط تولید کیفی و موازین بهره وری در تولید ملّی تبلیغ شود تا مصرف کنندگان داخلی با غرور و افتخار از کالای وطنی استفاده کنند و محکوم به زیان جانی، مالی و فرهنگی نباشند.
* منبع: روزنامه اطلاعات
** اول ** 1337



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن