تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819252454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستیابی به تولید سالانه 12.5 تن شیر راهبرد وزارت جهاد کشاورزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دستیابی به تولید سالانه 12.5 تن شیر راهبرد وزارت جهاد کشاورزی است ساری - ایرنا - رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مقدار تولید کنونی سالانه شیر در کشور را 8.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت : راهبرد این نهاد این است که در 10 سال آینده ظرفیت تولید شیر در کشور را به طور واقعی به 12.5 میلیون تن افزایش دهیم.


محمدرضا ملاصالحی شامگاه روز دوشنبه در آیین بهره برداری اولین مرکز تخصصی تولید و انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاو سیمنتال در روستا کمانگر هراز پی شهرستان آمل افزود : طبق برنامه ریزی های انجام شده و تاکید سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه در راستای تاکید رهبری مبنی بر توجه به اقتصاد مقاومتی، ظرف 10 سال آینده در زمینه تولید شیر ، گوشت قرمز ( 1.5 میلیون تن در سال) و دیگر اقلام مواد پروتئینی به سطوح معقولی از مصرف سرانه دست پیدا خواهیم کرد.
وی اظهار داشت : در زمان جاضر بیش از 55 درصد تولید گوشت قرمز در کشور از محل دام سنگین تامین می شود که پیش بینی ما این است که در ظرف 10 سال آینده این راهبرد به نفع دام سبک تغییر خواهد یافت.
وی جمعیت گاو کشور را هشت میلیون راس اعلام کرد و گفت : بنابراین این تعداد گاوهای موجود مسوول تامین 12.5 میلیون تن شیر در آینده نه چندان دور باید باشد.
رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد : از مجموع هشت میلیون راس گاو کشور ، تعداد یک میلیون راس گاو اصیل هستند که اکنون بیش از 30 درصد شیر تولیدی کشور را تامین می کنند.
وی یادآور شد : ایران در بخش گاو اصیل به دلیل پیشبرد طرح های اصلاح نژادی و بهبود سیستم مدیریت و پرورش به بالاترین سطوح تولید در مقایسه با کشورهای صاحب نام در این مقوله دست پیدا کرده است.
ملاصالحی تصریح کرد : ایران در بحث گاو اصیل یعنی گاو هلشتاین ایرانی کلیه حلقه های مربوط به تکنولوژی تولید شیر در مقولات مربوط به اصلاح نژاد ، تولید اسپرم ، تولید جنین و تغذیه مربوط در بین کشورهای جهان دارای جایگاه رفیع می باشد.
وی نژاد گام هلشتاین را صرف گاو شیری و گاو دو منظور سیمنتال را شیری و گوشتی ارزیابی کرد و گفت : نژاد گاو سیمنتال با محیط آب و هوایی و اقلیم روستاهای کشور سازگاری مناسبی دارد .
وی تصریح کرد : با توجه به حدود چهار میلیون راس گام آمیخته ازمجموع هشت میلیون گاو موجود کشور ضروری است برای این تعداد گاو از نژاد گاو سیمنتال استفاده کنیم که برای تحقق این مهم تاکنون اقداماتی صورت گرفته است .
وی بر ضرورت مساعدت و کمک جهت توسعه و به کارگیری نژاد سیمنتال در گاو های آمیخته کشور تاکید کرد.
وی تعداد مراکز تولید اسپرم گاو های اصیل از جمله گاوهای دو منظوره را 11 مرکز اعلام کرد و کرد : مرکز تولید و انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاوهای دو منظوره سیمنتال دومین مرکز تولید بخش خصوصی در این بخش است.
ملاصالحی ظرفیت سالانه تولید اسپرم گاوهای اصیل در این مراکز را سه میلیون و 400 هزار دز اعلام کرد و گفت : مرکز تولید اسپرم واحد کرج با ظرفیت تولید سه میلیون دز در سال بزرگترین تولید کننده این بخش در خاورمیانه است.
به گفته وی مصرف حال حاضر اسپرم در کشور کمتر از سه میلیون دز در سال است که بیش از90 درصد آن مربوط به گاو هلشتاین می باشد.
وی ورود نژاد گاو سیمنتال به کشور را مدیون زحمات جمالی سرمایه گذار مرکز تولید تولید و انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاوهای دومنظوره سیمنتال عنوان کرد.
شرکت آمارد دام طبرستان تاکنون توانست هزار راس از نژاد گاو سیمنتال را تولید کند.
نتایج تحقیقات این مرکز نشان داد که گاو سیمنتال خالص بومی شده ایرانی با میانگین تولید شیر هشت هزار کیلوگرم با چربی 4.2درصد و پروتئین 6.4 درصد با گاو هلشتاین که دوازده هزار کیلو شیر در سال تولید می کنند برابراست.
وزن گاو سیمنتال ماده بیش از 700 تا 900 کیلوگرم و نر آن بین هزار تا هزارو 300 کیلوگرم می شود ، وزن به ازای سن و افزایش وزن روزانه دو زمینه ای هستند که نقاط قوت و برتری این گاو اعلام شده است.ک/3
6026/6097



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن