تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845276588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادق زیباکلام در نشست ریشه‌یابی ضدیت ایران و غرب: رویکرد ایران پس از انقلاب به غرب همان جهان‌بینی چپ‌گرایانه بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صادق زیباکلام در نشست ریشه‌یابی ضدیت ایران و غرب:
رویکرد ایران پس از انقلاب به غرب همان جهان‌بینی چپ‌گرایانه بود
تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: انقلاب برای اهداف دموکراتیک و تحقق آزادی سیاسی و جامعه مدنی رخ داد ولی جهان‌بینی موجود در ایران نسبت به غرب و آمریکا، همان جهان‌بینی چپ‌گرایانه بود.

خبرگزاری فارس: رویکرد ایران پس از انقلاب به غرب همان جهان‌بینی چپ‌گرایانه بود



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، صادق زیباکلام پیش از ظهر امروز در نشست سیاسی بررسی و ریشه‌یابی ضدیت ایران و غرب که در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند ضدیت با غرب و غرب‌ستیزی با انقلاب اسلامی ایران شروع شده ولی اینگونه نیست و این امر دارای پیشینه‌ای عمیق‌تر است. وی افزود: در گذرگاهی تاریخی و مهم به سر می‌بریم؛ روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه نزدیک می‌شوند و مسئله بسیار مهمی یعنی توافق هسته‌ای را پیش رو داریم که باید تا دهم تیر ماه به سرانجام برسد. این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه این امر برای جریانات آمریکاستیز بسیار حائز اهمیت است گفت: این جریان‌ها از هم‌اکنون در برابر توافق با غرب ایستادگی می‌کنند و نگران هستند که مبادا توافق هسته‌ای با آمریکا صورت بگیرد و دلیل این امر هم واضح است زیرا اگر توافق هسته‌ای با آمریکا محقق شود، بخش عمده‌ای از فرش آمریکاستیزی از زیر پای آنها کشیده می‌شود. وی ادامه داد: این امر ابتدای مشکلات آنهاست و در ادامه ممکن است این سئوال مطرح شود که اگر پیرامون موضوع هسته‌ای که تا این میزان حساس بوده و ایران و آمریکا بیش از 10 سال بر سر آن مناقشه داشته‌اند، توافقی صورت بگیرد، آیا نمی‌توان بر سر سایر مسائل همچون رویکردهایمان در عراق، سوریه و افغانستان توافق کرد؟ زیباکلام با بیان اینکه در صورت توافق بر سر اینگونه مسائل، تکلیف استکبارستیزی و آمریکاستیزی برای این جریانات مشخص نخواهد بود خاطرنشان کرد: تصور بر این بود که هیچگاه میان ایران و آمریکا توافقی صورت نمی‌گیرد، حال که روابط و مناسبات عادی قرار است شکل بگیرد، تکلیف آمریکاستیزی که 36 سال جوهره و گوهره نظام اسلامی بوده و اساسا نظام اسلامی با آمریکاستیزی برای خود ایجاد هویت کرده چه خواهد شد؟ استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: باید به این سئوال پاسخ داده شود که این دشمنی و تنش چگونه به وجود آمد، چرایی آن را بدانیم، نقطه شروعش را مورد واکاوی قرار دهیم و پرسش دیگر هم این است که آیا مبارزه با آمریکا و غرب، جزو ذات مبارزات مردم ایران علیه رژیم شاه بود یا خیر؟ وی افزود: فرض کنیم در یکی از راهپیمایی‌های عظیم تاریخی در قم، تهران و دیگر شهرها در سال 57 یک نظرسنجی صورت می‌گرفت و از مردم سئوال می‌شد که اختلاف شما با رژیم شاه چیست و چرا تظاهرات می‌کنید؛ این نظرسنجی صورت نگرفت و از مردم چنین سئوالی نشد ولی مصاحبه‌ها و گفته‌های مردم آن دوران وجود دارد. زیباکلام با بیان اینکه در انتهای یکی از راهپیمایی‌های بزرگ 57 قطعنامه‌ای صادر شد که جزو اسناد تاریخی انقلاب است گفت: امام(ره) از هشتم مهر 57 از عراق خارج شدند و به همین دلیل به فرانسه مهاجرت کردند که این اقامت تا 12 بهمن همان سال طول کشید، طی این مدت ده‌ها مصاحبه با شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف انجام دادند و نخستین سئوالی هم که از ایشان می‌شد دلیل مخالفتشان با رژیم شاه بود و همچنین می‌پرسیدند جمهوری اسلامی، چه نوع حکومتی است. این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به پاسخ‌های امام خمینی(ره) به خبرنگاران خارجی در آن زمان خاطرنشان کرد: ایشان همه مسائل را پاسخ گفتند و وضعیت حکومت جدید و اقشار مختلف و گروه‌های سیاسی را مشخص کردند و فیلم این سخنان هم اکنون موجود است؛ همچنین سخنرانی‌هایی توسط مسئولان روحانی و غیر روحانی کشور در مساجد، مجالس و مکان‌های مختلف صورت گرفت که اسناد آنها وجود دارد. وی ادامه داد: می‌توان همه این اسناد و سخنرانی‌ها را کنار هم گذاشت و دید که آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی تا چه میزان در خواسته‌های آن دوران وجود داشته است. زیباکلام به آزادی بیان، آزادی احزاب، انتخابات، حاکمیت قانون، عدم وجود زندانی سیاسی و شکنجه به عنوان برخی از خواسته‌های انقلابیون در سال 57 اشاره کرد و گفت: باید دید مردم ایران و رهبران انقلاب با شاه و رژیم پهلوی مشکل داشتند یا اصل مبارزه را با آمریکا می‌دانستند. استاد دانشگاه تهران افزود: اگر آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی جزو انگیزه‌ها و مطالبات مردم ایران برای مبارزه علیه رژیم شاه نبوده، چرا این امر به گفتمان غالب تبدیل شد و سفارت آمریکا اشغال شد؟ وی با بیان اینکه آمریکاستیزی به تدریج به اصلی‌ترین و مهم‌ترین گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شد عنوان کرد: این سال‌ها وقتی دهه فجر فرا می‌رسد، تنها چیزی که شنیده نمی‌شود، خواسته‌های اصیل انقلاب است. زیباکلام گفت: تنها چیزی که گفته نمی‌شود اینکه مردم 36 سال پیش انقلاب کردند تا انتخابات آزاد داشته باشند و آزادی بیان به دست آورند ولی گفته می‌شود مردم ما از دست وابستگی رژیم شاه به ستوه آمده بودند و با مشت‌های گره کرده علیه پهلوی قیام کردند. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این موضوع که غرب‌ستیزی به تدریج گفتمان‌های اصیل انقلاب را کنار زد به طوری که دیگر کلامی از آنها شنیده نمی‌شود خاطرنشان کرد: اگر از بسیاری روحانیون و کسانی که در نظام هستند سئوال شود گفته می‌شود نیمی از حرف‌های زیباکلام درست است و ما از ابتدا بنای مبارزه با آمریکا را نداشتیم ولی ایالات متحده مبارزه را شروع کرد و حتی سفارت آمریکا، ماه‌ها بعد از پیروزی انقلاب در تهران فعالیت داشت وگرنه می‌توانستیم 23 بهمن 57 سفارت این کشور را تعطیل کنیم. وی اضافه کرد: گفته می‌شود آمریکا متوجه شد که انقلاب اسلامی ایران، مصالح و منافع این کشور را از بین برده و کسانی بر سر کار آمده‌اند که حاضر نیستند منابع خود را در اختیار ایالات متحده قرار دهند و چون دید که منافع خود را از دست داده، دشمنی با انقلاب را شروع کرد و بعد هم فهرستی از دشمنی‌های این کشور ردیف می‌شود، نخست طرح کودتای نوژه است، حمله نظامی در طبس، ایجاد جنگ داخلی و قومیتی، درگیری شیعه و سنی، نفوذ عناصر داخلی در نظام در قالب دولت موقت یا مسئله بنی صدر، بلوکه کردن دارایی‌های ایران در آمریکا، جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی، فتنه 22 خرداد 88، تحریم‌های اقتصادی به بهانه مسئله هسته‌ای و ... از دیگر مواردی هستند که در این فهرست می‌توان دید و جالب اینکه گفته می‌شود هیچ کدام از نقشه‌های آمریکایی‌ها به نتیجه نرسیده است. زیباکلام ادامه داد: در این گفتمان، ما مجبور بوده و هستیم که از جمهوریت و اسلامیت نظام در مقابل آمریکای زورگو و قلدر دفاع کنیم. استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این امور، دلایل واقعی غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی نیستند گفت: بخش عمده‌ای از آنچه به عنوان اقدامات آمریکا و توطئه‌های این کشور از 22 بهمن 57 به این سو گفته می‌شد، تحریف شده‌اند یعنی واقعیتی اتفاق افتاده ولی اینها به شکلی دیگر مصادره به مطلوب می‌کنند. وی با طرح این سئوال که چگونه می‌شود که آمریکایی‌ها تا این میزان کم عقل باشند که برای کودتا، زمانی مناسب مانند مهر و آبان 57 را انتخاب نکنند تصریح کرد: آن زمان ارتش ایران هنوز قوی بود و امکان داشت با کودتای نظامی جلوی انقلاب را گرفت؛ چگونه است که آمریکایی‌ها زمانی به سراغ کودتای نظامی به وسیله ارتش می‌روند که بنیه قوای مسلح به شدت ضعیف شده و فرماندهان ارتش یا فرار کرده‌اند یا برخی در انتظار محاکمه به سر می‌برند و همچنین بسیاری از مردم ایران در آن ماه‌ها مسلح بودند؟ زیباکلام با اشاره به حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس گفت: تمام مجموعه این حمله، یک یا دو هواپیمای باری آمریکا و چند بالگرد بوده و برنامه هم این بود که نیروهای موجود، گروگان‌های آمریکایی را در تهران نجات دهند و حتی بسیاری افراد در آمریکا هم با این عملیات مخالف بودند و اعتقاد داشتند این کار به نتیجه نمی‌رسد ولی رئیس جمهور آمریکا در آن زمان زیر فشار بود و باید کاری انجام می‌داد با این حال در تقویم رسمی ما عنوان حمله نظامی در این روز به ثبت رسیده است. این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه بسیاری از مواردی که ایران به آمریکا نسبت می‌دهد تحریف شده است خاطرنشان کرد: سئوالی که مطرح می‌شود، چیستی و چرایی ریشه غرب‌ستیزی در ایران است؛ باید به زمانی قبل‌تر از انقلاب اسلامی بازگشت تا پاسخ صحیحی برای این پرسش یافت. وی افزود: ما یقین داریم که جنگ تحمیلی از سوی آمریکا پس از ناامید شدن از جریان لیبرال در داخل ایران، به صدام دیکته شد اما در مصاحبه‌ای که با یکی از روزنامه‌ها در سال گذشته داشتم، عنوان کردم آیا ایران اسلامی می‌توانست کاری انجام دهد که جنگ رخ ندهد؟ پاسخ من روشن و مثبت است. زیباکلام با بیان اینکه اگر این عقیده من درست باشد، کمترین چیزی که می‌توان گفت اینکه هیچ تلاشی در این راستا صورت نگرفت تصریح کرد: هیچ کس طی 19 ماه فاصله میان پیروزی انقلاب و شروع جنگ، تلاشی برای بهبود روابط میان ایران و عراق انجام نداد و بالعکس، تمام اقدامات ما، فضا را به سمت ایجاد درگیری سوق می‌داد. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: پیام ما با عنوان صدور انقلاب این بود که به هیچ چیز جز سقوط صدام و رژیم عراق رضایت نمی‌دهیم. وی با اشاره به دلایل دشمنی ایران و آمریکا گفت: غرب‌ستیزی را نمی‌توان شناخت مگر اینکه حداقلی از تاریخ معاصر مملکت خود بدانیم؛ اگر دلایل قبلی را قبول کنیم اینگونه است که هر کشور خواهان استقلال، باید با آمریکا در بیفتد وگرنه هر کشوری که با این ایالات متحده درگیر نیست نوکر آمریکاست و تنها کشورهای مستقل، ایران و کره شمالی هستند. زیباکلام با بیان اینکه ارتباطات گسترده میان ایران و غرب از قرن نوزدهم آغاز شد عنوان کرد: غربی که در زمان صفویه با آن آشنا شدیم یعنی در قرون شانزدهم و هفدهم، با غرب زمان قاجار زمین تا آسمان تفاوت داشت. استاد دانشگاه تهران گفت: زمانی که ایران و غرب در صفویه با یکدیگر ارتباط برقرار کردند، ایران در موضع قدرت قرار داشت ولی در دوره قاجار، غرب به دلیل وقوع انقلاب صنعتی در اوج بود و ایران عقب‌افتادگی‌های زیادی داشت و همچنین نوع تعاملات نیز تغییر یافته بود. وی اضافه کرد: در آن دوران، ایران از غرب الگوبرداری می‌کرد، نظام مشروطه مدلی از نظام پارلمانی در کشورهای اروپایی بود و در واقع سعی داشتیم در همه موارد از غرب الگو بگیریم و به این ترتیب انزجار و نفرتی هم از غربی‌ها وجود نداشت؛ این روند در دوران رضاشاه هم ادامه یافت تا اینکه به ایران 1320 رسیدیم. زیباکلام با اشاره به اشغال ایران توسط متفقین در آن سال‌ها گفت: پس از چندین سال اختناق و خفقان دوران رضاشاه، فضایی باز از نظر سیاسی در ایران به وجود آمد و یکی از تفکرات و جریاناتی که متولد شد، مارکسیسم بود که جریان توده به وجود آورد و غرب‌ستیزی را رواج داد و چون حزب توده در میان روشنفکران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، فعالان کارگری و زنان و معلمان نفوذ زیادی داشت، ادبیات ضد غربی مارکسیستی به میزان فراوانی در ایران ریشه دواند و پس از کودتای 28 مرداد 1332، بیشترین تلفات هم نصیب توده‌ای‌ها شد. این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: با این حال ادبیات ضد غربی حزب توده در ایران باقی ماند و بخش عمده‌ای از جهان‌بینی مسلمانان یعنی آن دسته از رویکردها نسبت به غرب، همان جهان‌بینی حزب توده بود؛ در این شرایط ضدیت با غرب نه تنها میان چپ‌گراها، بلکه در بین بسیاری از اسلام‌گراها هم دیده می‌شد. وی ادامه داد: انقلاب برای اهداف دموکراتیک و تحقق آزادی سیاسی و جامعه مدنی بود ولی جهان‌بینی موجود در ایران نسبت به غرب و آمریکا، همان جهان‌بینی چپ‌گرایانه بود؛ بعد از انقلاب رقابت نفس‌گیری میان انقلابیون اسلام‌گرای رادیکال و چپ‌گراها به وجود آمد و گروه نخست، برای اینکه از مارکسیست‌ها عقب نیفتند، آمریکاستیزی را با تمام وجود ادامه دادند و حاصل آن اشغال سفارت آمریکا و گروگان‌گیری بود. زیباکلام با بیان اینکه در طول 36 سال گذشته، جامعه ما حالت استاتیک نداشته و تغییر و تحولاتی را تجربه کرده است گفت: بسیاری از کسانی که متاثر از ادبیات ضد سرمایه‌داری و ضد غربی اوایل انقلاب بودند، از آن ادبیات فاصله گرفتند ولی آن عقاید غرب‌ستیزانه برای بخش‌هایی از حاکمیت ایران، دقیقا مانند سال 57 جزو گفتمان مسلم و هویت‌شان به شمار می‌رود. انتهای پیام/78004/صا40

94/02/21 - 14:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن