تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819687284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عطر و بوی گل محمدی از نصف جهان تا همه جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عطر و بوی گل محمدی از نصف جهان تا همه جهان اصفهان-ایرنا- گلاب و اسانس گل محمدی یکی از مهمترین فراوردهای گیاهی صادراتی استان اصفهان است که ارزآوری سالانه آن به حدود چهار میلیون دلار می رسد و می تواند تاچندین برابر افزایش یابد .


براساس آمارهای منتشره ، سالانه بطور متوسط معادل چهار هزارو 500 تن گل محمدی در نقاط محتلف استان اصفهان تولید می شود که از این گیاه خوشبو بیش از دو و نیم میلیون لیتر فراورده شامل گلاب ناب و اسانس گل محمدی به ارزش چهار میلیون دلار به کشورهای مختلف جهان صادر می شود .
" احمد رضا رئیس زاده " مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با ایرنا تشریح کرد: این محصول گیاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ، عربستان و مجموعه ای از کشورهای اروپایی صادر می شود که در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس مهمترین اهداف صادرات گلاب و کشورهای اروپایی مهمترین خریداران اسانس این گل خوشبو هستند .
غنچه خشک ، مایع گلاب و اسانس در واقع سه فرآورده برگفته از گل محمدی است که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود و این تولیدات علاوه بر کاربرد پایه ای در تولید انواع عطر ، ادکلن و خشبو کننده ها ، مصارف غذایی و دارویی نیز دارد .
سطح زیر کشت گل محمدی در ایران بالغ بر 12هزار هکتار و استان اصفهان یکی از قطبهای تولید این گیاه معطر است ، شهرهای قمصر ، نیاسر، برزک (از توابع شهرستان کاشان) ، نطنز، شاهین شهر، میمه ، اصفهان و فریدن از جمله مهمترین مراکز کشت این بوته خوشبو در استان می شود که در این میان شهرستان کاشان با یکهزار و 700 هکتار سطح زیر کشت این گل و تولید سالانه هفت هزار تن گل محمدی بیشترین میزان این تولید را در کشور و استان و اصفهان به خود اختصاص داده اند .
این گیاه معطرعلاوه جنبه های تولیدی و اشتغال مستقیم موجب ایجاد جاذبه های گردشگری و توریستی در برخی مناطق استان اصفهان بویژه شهرهای قمصر و نیاسر شده و سالانه بویژه در فصل بهار که فصل گلابگیری است صدها هزار گردشگر و طبیعت گرد داخلی و خارجی را بخود جلب می کند .
شکوفایی بخش گردشگری موجب رشد و رونق و جهش وضعیت اقتصادی و سیمای شهرها و مناطق مذکور بویژه نیاسر و قمصر طی دو دهه گذشته شده و این مناطق را به مرکز تولید ، اشتغال و کانونهای گردشگری تبدیل کرده است .
گل سرخ ، رز یا محمدی، از گیاهان بومی که خاستگاه و موطن اصلی آن ایران است و تا 350 سال پیش غیراز ایران جایی دیگررویش نداشته است در زمان سلسله صفویه و زمانی که دولت عثمانی همسایه ایران بود، این گل وکلیه دستگاه های گلابگیری ازایران به ترکیه وسپس به سوریه و بلغارستان برده شد.
ایرانیان از نخستین کسانی بودند که از گذشته های دور به ویژگی های خوراکی و درمانی گل سرخ (محمدی) پی بردند. و گلاب گل مجمدی با نام علمی Rosa damascena همواره و به مناسبتهای مختلف مورد استفاده ایرانیان بوده است . گلاب از تقطیر گل های گل سرخ تازه چیده شده با آب بدست می آید .
از تقطیر مجدد گلاب، فراورده ای به دست می آید که به آن گلاب دو آتشه می گویند. اگر مجدداً گلاب دو آتشه را تقطیر کنند گلاب غلیظی از نظر اسانس به دست می آید که فوق العاده معطر بوده و در حقیقت گلاب ناب و خالص است.
به گفته کارشناسان کشاورزی در استان اصفهان زمینه ها و قابلتیهای فراوانی برای کشت و تولید و صادرات گل محمدی به عنوان صنعت سبز وجود دارد که بهره برداری از قابلیتها نیازمند مطالعه و برنامه ریزی د ربخش استاندار سازی و عرضه دارد و درنهایت با سرمایه گذاری در گلاب ارگانیک و استاندارد و ایجاد تنوع وخلاقیت لازم در بسته بندی محصولات می توان صادرات این محصول را ارتقا بخشید.
این کارشناسان می گویند باتوجه به ظرفیت بالای استان اصفهان بویژه شهرستان کاشان در کاشت گل محمدی و تولید گلاب و محصولات جانبی آن و شناخته شدن ایران و استان اصفهان در تولید گلاب در جهان ،بهر برداری هرچه بیشتر از این زمینه نیاز مند بررسی و برنامه ریزی است .
ه - ا / 1339



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن