تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804584914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام هایی به سوی خروج از رکود-لطفعلی بخشی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گام هایی به سوی خروج از رکود-لطفعلی بخشی* امروز مجلس شورای اسلامی مصوبه خروج از رکود و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را به دولت ابلاغ می کند و دولت باید بلافاصله پس از دریافت این مصوبه نسبت به تدوین آیین نامه های اجرایی و جزئیات آن اقدام و سپس آن را به بخش های مربوطه ابلاغ کند.


نکته جالبی که در این مصوبه وجود دارد ضمانت های اجرایی آن است، به عنوان نمونه در برخی از بندهای این مصوبه اگر دولت یا مسئولان تکالیف خود را انجام ندهند متخلف شناخته شده و با آنها برخورد لازم صورت می گیرد. به عبارت دیگر این لایحه اکنون قانون و لازم الاجراست.
البته بخشی از این لایحه به مجلس نرفت در همان سال گذشته به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که این بخش در حیطه اختیارات دولت بود و نیازی به تصویب نداشت. این بخش اکنون در حال اجراست و آنچه امروز ابلاغ می شود 30 مصوبه باقی مانده از این لایحه است، هر چند که به نظر می رسد بخشی از این مواد قانونی نیازی به بررسی در مجلس قانونگذاری نداشت و دولت از توان اجرای آن برخوردار بود اما به هر حال اکنون وضعیت این نسخه دولت برای نجات اقتصاد مشخص شده و زمان آن رسیده است که دولت بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. ناگفته پیداست که در این مدت نیز دولت اقداماتی انجام داده که توانسته وضع اقتصاد کشور را بهتر کند اما این اقدامات و گام ها محتاط، کوتاه و محدود بوده است. البته اقتضای شرایط کشور نیز بیش از این نبود و دولت اهتمام خود را باید از این پس به نمایش بگذارد.
هرچند دولت توانست تورم افسارگسیخته کشور را تا حدی مهار کند، چشم انداز اقتصاد کشور را برای بخش خصوصی و آحاد جامعه مثبت و رشد اقتصادی را از منفی به مثبت تبدیل کند اما آنچه اقتصاد را هنوز آزار می دهد رکودی است که امیدوار هستیم هرچه زودتر برای آن چاره اندیشی شود. تاکنون برای این بخش چندان سیاست خاصی ابلاغ و اجرایی نشده و دولت بیشتر تمرکز خود را حول محور کنترل نرخ تورم گذاشته بود؛ حال با اتمام بررسی های بسته سیاست های خروج از رکود این امید وجود دارد که این شاخص اقتصادی کشور نیز به رونق اقتصادی تغییر کند.
البته در شرایط کنونی نیز آنچه از آن با عنوان ثبات اقتصادی کشور یاد می شود بخشی مربوط به بهبود روابط بین الملل ایران و کنترل فشارهای خارجی و همینطور فعالیت های اقتصادی هرچند اندک اما مؤثر دولت است. دولت مجموعه ای عظیم را شامل می شود که دستاوردهای آن را نمی توان تماماً به یک امر نظیر بهبود فضای سیاسی کشور یا سیاستگذاری های اقتصادی نسبت داد چراکه این مجموعه عظیم فعالیت های خود را معطوف به سیاست های متنوعی می کند. از این رو تاکنون قدم های اول دولت در راه اجرای بسته خروج از رکود برداشته شده اما این قدم ها کمی محتاط تر بوده است که اگر تحریم ها لغو شود فضای مثبت کشور به دولت کمک می کند تا گام های بلندتری را در این راستا بردارد.
امسال شرایط کشور از سال گذشته برای دولت سخت تر است چراکه تا لغو تحریم ها اثر خود را بر اقتصاد بگذارد یک سال طول خواهد کشید و کسری بودجه دولت عملکرد آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد اما امید است که با آنچه دولت دنبال می کند بزودی فضای خوبی بر تولید و اقتصاد کشور حاکم شود. تضمین کننده اجرای این سیاست ها بی شک روحیه مسئولان دولتی و غیر دولتی است. اگر دولت همان طور که با اهمیت دادن به بخش خصوصی توانست نوید آینده بهتری را به این بخش بدهد بتواند موانع تولیدی را رفع کند و شرایط صنعت را ارتقا دهد و از این بخش حمایت کافی به عمل بیاورد آینده روشنی در انتظار اقتصاد خواهد بود.
*استاد دانشگاه
*روزنامه ایران/بیست و یکم اردیبهشت 1394



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن