تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815461679




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واگذاري پنل‌هاي خورشيدي به عشاير آذربايجان شرقي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۷:۴۴ب.ظ)
واگذاري پنل‌هاي خورشيدي به عشاير آذربايجان شرقي موج -مديرکل امور عشاير استان آذربايجان‌شرقي از آمادگي براي واگذاري پنل‌هاي خورشيدي به عشاير استان آذربايجان شرقي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيدمحمدحسن آل‌هاشم با بيان اين مطلب افزود: با همکاري جهاد دانشگاهي استان توانسته‌ايم براي عزيزان عشاير در فصل ييلاق از طريق پاک‌ترين و پايدارترين انرژي موجود که همان انرژي خورشيدي است، برق مورد نياز براي مصارف حداقلي در يک خانواده عشايري را تامين کنيم.
وي با بيان اينکه سال گذشته بهره‌برداري از سلول‌هاي خورشيدي و سيستم برق‌رساني سيار براي عشاير به صورت آزمايشي آغاز شده است، افزود: در اين زمينه از پنل‌هاي خورشيدي براي توليد برق و روشنايي عشاير استان در فصل ييلاق استفاده مي‌شود که مي‌تواند داخل چادر و بيرون چادر (فانوس خورشيدي) را روشن کند.
مديرکل امور عشاير آذربايجان‌شرقي گفت: قرارداد ساخت يک هزار دستگاه پنل خورشيدي با جهاد دانشگاهي استان بسته شده که پس از ساخت و تامين اعتبار بين عشاير استان توزيع شود.
وي خاطرنشان کرد: هزينه تامين اين پنل‌ها حداقل يک ميليون تومان است که 50 درصد آن را دولت تامين کرده و 50 درصد مابقي را عشاير بايد تامين کنند.
آل هاشم ادامه داد: براساس آخرين نتايج سرشماري عشاير کوچنده کشور، عشاير استان آذربايجان شرقي در دوره ييلاقي 13 هزار و 297 خانوار معادل 70 هزار نفر هستند و در دوره قشلاقي نيز هشت هزار و 797 خانوار معادل 43 هزار نفر در قالب دو ايل بزرگ ايل‌سون و ارسباران در مناطق عشايري استان مستقر هستند.
مديرکل امور عشاير استان با بيان اينکه دو درصد جمعيت استان آذربايجان‌شرقي عشاير هستند، افزود: اين استان در فصل قشلاقي چهار درصد و با عنايت به کوچ عشاير مهمان از استان‌هاي همجوار از جمله اردبيل، زنجان و آذربايجان‌غربي در فصل ييلاق 6 درصد از عشاير کشور را به خود اختصاص مي‌دهد.
آل‌هاشم با بيان اينکه حدود يک ميليون هکتار از مراتع بکر و مرغوب و 1.5 ميليون واحد دامي استان در اختيار عشاير است، اظهار کرد: عمده‌ترين شهرستان‌هاي عشايرنشين استان را شهرستان‌هاي خداآفرين، کليبر، اهر، ميانه، چاراويماق، سراب و هريس تشکيل داده است.
وي افزود: عشاير آذربايجان‌شرقي که اکثريت آنها در مناطق عشايري ارسباران سکونت دارند بالغ بر 1.5 ميليون واحد دامي سبک و سنگين را پرورش مي‌دهند که از اين طريق سالانه بيش از 80 هزار تن گوشت قرمز، 30 هزار تن شير و 900 تن پشم توليد کرده و به بازار مصرف عرضه مي‌کنند.
آل‌هاشم گفت: عشاير استان سالانه 8 هزار مترمربع قالي و قاليچه و 19 هزار مترمربع ورني توليد و به بازار عرضه مي‌کنند.
مديرکل امور عشاير استان گفت: هم اکنون عشاير استان آذربايجان‌شرقي تنها دو درصد جمعيت استان را تشکيل مي‌دهند اما بيش از 20 درصد پروتئين و گوشت مورد نياز استان آذربايجان‌شرقي را تأمين مي‌کنند که اين امر نشان از تلاش بي‌وقفه جامعه عشايري براي رسيدن به خودکفايي و عمل به فرمايشات مقام معظم رهبري در تحقق اقتصاد مقاومتي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن