تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819441582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدایت افکار عمومی نیازمند بسترهای روانی، اجتماعی و اقتصادی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: هدایت افکار عمومی نیازمند بسترهای روانی، اجتماعی و اقتصادی است تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای هدایت افکار عمومی باید به بسترهای روانی، اجتماعی و اقتصادی که در شکل گیری این نگرش موثرند؛ توجه شود.


به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی جنتی روز یکشنبه در هفتمین نشست هم اندیشی دبیران و معاونین نیروی انتظامی در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی، افکار عمومی را پدیده ای اجتماعی و روانی خواند که بر اثر بازتاب تعامل اجتماعی و کنش افراد در برابر حوادث پیش می آید.
وی افزود: امروز نیروی انتظامی بنا دارد پابه پای تحولات صحنه اجتماعی پیش رود و با رویکردی نوین بتواند نقش واقعی خود را در جامعه ایفا کند.
به گفته وزیر ارشاد، این رویکرد نیروی انتظامی مستلزم درک پدیده های اجتماعی است و اگر شناخت دقیق از متغیرهای حوزه اجتماعی حاصل شود می توانیم با آنها برخورد مناسب داشته باشیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه در حوزه راهنمایی و رانندگی وقتی شناخت دقیقی از نگرش شهروندان داشته باشیم می توانیم تاثیر مورد نظر را داشته باشیم. جنتی گفت: اساس و پایه نگرش افکار عمومی بر نگرش انسان هاست و این نگرش محصول عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: افکار عمومی در یک لحظه شکل نمی گیرد بلکه فرایندی است که در طول زمان می تواند به تدریج شکل گیرد. و می توان گفت که افکار عمومی الزاما با واقعیت ها سر و کار ندارد بلکه آن چیزی است که برای او می سازند و گاهی با واقعیت ها خیلی فاصله دارد.
به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جنتی در بخش دیگری گفت: رسانه ها هم در طول یکی دو دهه گذشته و به ویژه در دهه اخیر تغییرات اساسی و بنیادی داشته اند. زمانی رسانه ها یکسویه بودند و رادیو، تلویزیون و مطبوعات افکار و اندیشه ها را به مخاطب القا می کردند و واکنشی هم نمی دیدند.
به گفته وی، امروزه با ظهور عصر اینترنت عملا از حالت یکسویه بودن بیرون آمده اند و کاملا ماهیت متفاوتی یافته اند و اینگونه نیست که فقط اصحاب رسانه تولید کننده باشند بلکه مخاطبین هم در کنار آنها هم تولید کننده و هم توزیع کننده هستند. و یک ارتباط دو سویه در این میان ایجاد شده است.
عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: اگر در گذشته می توانستیم با اعمال کنترل و فشار بر اصحاب رسانه و هدایت اخبار و اطلاعات از طریق دروازه های خبری و اطلاع رسانی کنترل کنیم؛ امروز از طریق تدابیر ویژه تبلیغاتی باید افکار عمومی را هدایت کنیم. امروزه کنترل رسانه نه از نظر فنی قابل کنترل است و نه مرزهای جغرافیایی چنین اجازه ای را می دهد.
جنتی افزود: تعدد رسانه ها و به ویژه رسانه های آنلاین و ارتباط دو و چند سویه آنها نوعی پیچیدگی ایجاد کرده است که عملا امکان کنترل رسانه برای حاکمیت وجود ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به برخی شبکه های اجتماعی از جمله وایبر و واتس آپ گفت: در بخشی از شبکه های اجتماعی تبادل اطلاعات به صورت دوسویه صورت می گیرد و در برخی هم به صورت گروهی این اتفاق می افتد و مردم به انتقال اخبار و اطلاعات می پردازند و آن را هم نمی توان کنترل کرد و مانع آن شد.
جنتی ادامه داد: در گذشته افکار عمومی به شدت تحت تاثیر رسانه های سنتی و گاهی شایعات سطح جامعه که روی افکار عمومی تاثیر می گذاشت؛ بود اما امروز با توجه به وجود فضای مجازی آنها کنترل ناپذیرند و خیلی نمی توان اعمال کنترل بر روی آنها داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود 9 هزار شبکه تلویزیونی و شبکه های ماهواره ای فرامرزی و داشتن 170 هزار شبکه ماهواره ای فارسی زبان افزود: بیش از 870 میلیون سایت وجود دارد که اطلاعات و دانش و اخبار خود را در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند و هر روز نیز در حال افزایش هستند. بنابراین با توجه به این موارد مردم خود به گونه ای به تولید خبر و شایعه می پردازند.
جنتی با طرح سوالی که با وجود این شرایط و داشتن چنین صحنه ای چگونه باید عمل کرد؟ اظهار کرد: مهمترین نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت تولید محتوا است و خودمان باید این صحنه را در اختیار گیریم و به سهم خودمان به تولید محتوا بپردازیم. بنابراین هر اندازه دراین فضاها به تولید اطلاعات و اخبار پرداخته شود به همان اندازه نیز می توانیم بر روی افکار عمومی تاثیر گذاریم.
وی ادامه داد: در شهر قم بیش از 400 مرکز تحقیقاتی در حال فعالیت است و هر کدام از آنها دارای یک سایت خبری هستند و صدها کتاب از کتب حدیث شیعی ما روی این سایت ها قابل دسترس است و در سایر حوزه های سیاسی و فرهنگی نیز به همین ترتیب است. جنتی گفت: بنابر این اگر خودمان به تولید محتوا بپردازیم می توانیم تاثیرگذار باشیم و عملا افکار ایرانیان خارج از کشور را نیز در اختیار بگیریم و تغذیه کنیم.
نایب رئیس شورای عالی سینما با اشاره به بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: بخش عظمی از جوانان ما وقت خود را صرف بازی های رایانه ای که اکثرا در خارج از کشور تولید می شوند؛ می کنند. بنیاد بازی های رایانه ای وظیفه دارد تا افرادی که در این حوزه قصد تولید دارند را تقویت و حمایت کند.
جنتی در ادامه همچنین بر استفاده و بهره مندی از فضای مجازی و شبکه های مختلف اجتماعی برای تاثیر بر افکارعمومی و در اختیار گرفتن آن تاکید کرد و افزود: باید همراه با تحولات پیش رویم و از ابزارهای فنی استفاده کنیم .
وی با اشاره به وظایف قانونی نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی وظیفه اش اجرای قانون است و قانون نیز استفاده از ماهواره را ممنوع اعلام کرده است ولی در یک نگاه به عملکرد چند ساله اخیر در این باره باید ببینیم روش های صورت گرفته مفید بوده است یا خیر و آیا به گسترش استفاده از شبکه های ماهواره ای منجر شده یا باعث محدود شدن آن شده است.
وزیر ارشاد افزود: نتیجه اینگونه عمل کردن عکس نتیجه دلخواه بود. و خیلی هم طبیعی است زیرا یک فناوری جدید به شمار می آید و همه مشتاق به استفاده از آن هستند.
به گفته وی این نکته مهم است که بتوانیم آن را در اختیار خود گیریم و بتوانیم از مجموعه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای و اجتماعی استفاده بهینه را ببریم و افکار عمومی آنچه را که ما می خواهیم دریافت کنند. و یکی از بهترین راه های کنترل افکار عمومی همراهی کردن با آن است و نه مقابله کردن با آن.
جنتی با یادآوری اینکه امروز فضای مجازی همان فضای حقیقی است ،گفت: باید اپلیکیشن هایی که روی تلفن های همراه افراد است مانند ادعیه، قرآن، زیارت عاشورا، مسایل مربوط به سبک زندگی و ... را تقویت کنیم و در اختیار خود گیریم تا صحنه را برای دیگران باز نگذاریم.
وی افزود: صرف نظر از افکار عمومی داخلی، افکار عمومی در جهان یا همان دیپلماسی فرهنگی و عمومی نیز مهم است و می توان با تولید محتوا به زبان های آنها افکار عمومی دنیا را نیز در اختیار گرفت و از این طریق به صدور انقلاب اسلامی که مورد توجه حضرت امام (ره) بود؛ پرداخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش استفاده از گروه های مرجع از جمله جامعه اساتید، مراجع عظام، پزشکان و ... را نیز در تاثیر بر افکار عمومی مهم برشمرد.
فراهنگ**1355**1027



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن