تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803336513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت جهانی بازار اراک مهمترین برنامه میراث فرهنگی استان مرکزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ثبت جهانی بازار اراک مهمترین برنامه میراث فرهنگی استان مرکزی است اراک- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تلاش برای ثبت جهانی بازار تاریخی اراک مهمترین برنامه این نهاد است.


سید محمد حسینی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان مرکزی افزود: بازار تاریخی اراک ارزشمندترین بنای تاریخی در این استان است که در سال های گذشته بر اثر بی توجهی مسوولان مربوطه و به خصوص کسبه، صدمات بسیاری به این مجموعه تاریخی وارد آمده است.
وی اضافه کرد: وجود عناصر زاید، مرمت و بازسازی های خودسرانه و بدون استفاده از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، رهاسازی کابل ها و سیم های برق و لوله های گاز، نصب تابلوهای ناهمگن با فضای تاریخی بازار، تبدیل کردن جرزها و ستون های قطور بازار به دکه ها و مغازه ها مهمترین مشکلات بازار تاریخی اراک است که تنها در صورت رفع این مشکلات می توان زمینه ثبت جهانی این مجموعه تاریخی را فراهم کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اعتبارات قابل توجهی از محل استانداری استان مرکزی برای مرمت و بازسازی کارشناسانه بازار تاریخی اراک تخصیص داده شده است اما برای بازسازی کامل این مجموعه تاریخی باید همکاری و همدلی مردم و کسبه با دستگاه های دولتی مربوطه گسترده تر باشد.
وی در ادامه از برگزاری جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک در این شهر خبر داد و گفت: این جشنواره 28 تا 31 تیرماه امسال در این شهر برگزار می شود.
حسینی ادامه داد: جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک در سه بخش حضوری، غیر حضوری و جنبی با حضور 20 عکاس بومی و 30 عکاس از نقاط مختلف کشور برگزار می شود.
وی ادامه داد: در بخش حضوری این جشنواره، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده عکاسان بومی استان مرکزی در روزهای 28 اردیبهشت( روز جهانی موزه) و 20 خرداد( روز صنایع دستی) به صورت گروهی در مجموعه بازار تاریخی اراک حاضر شده و به تولید آثار از نقاط مختلف این مجموعه تاریخی می پردازند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: عکاسان میهمان نیز 28 تیرماه از سوی این دستگاه پذیرش شده و فردای آن روز به بازار تاریخی اعزام و به عکاسی می پردازند.
وی تاکید کرد: شرکت کنندگان در این جشنواره باید تا پایان وقت اداری روز 30 تیرماه، هفت اثر از آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و همان روز نیز این آثار مورد ارزیابی هیات داوران قرار می گیرد.
حسینی گفت: در بخش غیر حضوری این جشنواره نیز عکاسانی که در گذشته از بازار تاریخی اراک عکاسی کرده اند می توانند آثار خود را تا پایان وقت اداری 30 تیرماه به دبیرخانه جشنواره ارایه دهند.
وی ادامه داد: بخش جنبی این جشنواره نیز مربوط به عکاسانی است که در گذشته از المان ها و بناهای تاریخی نقاط مختلف کشور عکاسی کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: فرهاد سلیمانی استاد عکاسی دانشکده هنر تهران، محمد مهدی رحیمیان عضو هیات علمی دانشکده خبر و حمیدرضا مجیدی رییس خانه عکاسان استان مرکزی مسوولیت داوری این جشنواره بر عهده دارند.
وی افزود: پس از داوری هیات داوران 60 اثر به نمایشگاه عکس بازار اراک که همزمان با آیین اختتامیه جشنواره در یکی از سراهای بازار برپا می شود راه پیدا می کنند.
حسینی در خصوص جوایز نفرات آثار برتر این جشنواره نیز گفت: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی 10 میلیون ریال، هشت میلیون ریال و شش میلیون ریال به ترتیب به آثار برتر اول تا سوم این جشنواره اختصاص می یابد.
وی اضافه کرد: در بخش غیر حضوری این جشنواره نیز جایزه های نقدی هشت میلیون، شش میلیون و چهار میلیون ریال به نفرات اول تا سوم این بخش اختصاص می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در بخش جنبی جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک نیز لوح تقدیر و جوایز نقدی به شرکت کنندگان ارائه می شود.
حسینی معرفی بازار تاریخی اراک برای جذب گردشگران و استفاده از منابع و اعتبارات ملی و استانی مهمترین اهداف این جشنواره بیان کرد.
علاقه مندان به حضور در این جشنواره می توانند از پایان هفته جاری از طریق پایگاه اینترنتی [email protected] نام نویسی کنند.
مجموعه بازار تاریخی اراک در بافت قدیمی و مرکزی شهر واقع شده و اکنون نیز همچون گذشته از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است.
بنای اصلی بازار اراک در اوایل دوره قاجار و در زمان فتحعلی شاه ، توسط محمد یوسف خان گرجی سپهدار بنیان نهاده شد و به همراه سراها و تیمچه های وابسته از معماری جالب توجهی برخوردار است.
بنای کنونی بازار مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی – جنوبی به طول 880 متر و یک راسته شرقی – غربی به طول 600 متر است که در محل تقاطع آن ، چهارسوق زیبایی ساخته ا ند.
راسته شمالی – جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها 5 متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت 100 متری، هر قسمت دارای 50 باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن هاگذر می گویند.
در دوره اخیر دو گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یکصد متر از جنوب راسته اصلی ، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
در سال های اخیر به علت بی توجهی، قسمتی از پوشش طاق و گنبدی این گذر فرو ریخته و همچنین سردر زیبای آن به هنگام احداث ساختمان بانک ملی از میان رفت که سال 89 سردر بازار با ویژگی های معماری بنای اصیل آن بازسازی شد.
علاوه بر دو راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود بیست سرا و تیمچه وجود دارد که در آنها فعالیت های مختلفی در جریان است، 18 واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آنها سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و ساختمان آن دو طبقه است، سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار بوده و متشکل از یک تیمچه و سرای دو طبقه است.
مجموعه بازار تاریخی اراک در سال 1353 به شماره 1285 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. ک/3
3017/9013//












20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن