تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803488438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی‌ بر من دیه‌گو مارادونا هستم


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


نقد فیلم؛
نقدی‌ بر "من دیه‌گو مارادونا هستم"
"من دیه گو مارادونا هستم" از کانون بی تاریخ سینمای ایران برآمده و هیچ نسبتی با هیچ پدیده جریانمند تاریخی ندارد و تنها تقلیدی از سطحی نگری و ابتذال فرهنگی پست مدرنیسم است.



به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، حوالی دهه 1950 میلادی برای غرب جنگ زده، دوران ظهور فرهنگ پست مدرنیستی است. زمانی که سرمایه داری متاخر محل استقرار جدید خود را در حیطه فرهنگ می یابد.در این زمان است که مرز تمایز میان فرهنگ مترقی طبقه سرمایه داری با طبقه فرودست و عوام برداشته میشود و به تعبیر فردریک جیمسون پست مدرنیسم به مثابه منطق فرهنگی سرمایه داری متاخر در جامعه ای پساصنعتی ظهور می کند.در این میان زیبایی شناسی از جایگاه تقدس مآب خود سقوط می کند و با مصرف گرایی و کالا زدگی می آمیزد و مسیر اشاعه نگاه کالایی و مصرفی به هنر گسترده میشود، آن زمان دیگر نه تنها تابلوی "یک جفت کفش" ون گوگ همچون نگاه مارتین هیدگر، مرده و نازل نیست بلکه ظهور نقاشانی چون اندی وارهول و سبک های هنری کولاژ گونه توسط اشیا و تصاویر روزمره همچون پاپ آرت (میتوان به هنر عوام تعبیر نمود) عرصه  فرهنگ را از سانتیمانتالیسم هنر مابعد از ویکتوریایی  به کالایی مآبی پست مدرن منتقل می نماید.مهمترین ویژگی پست مدرنیسم، سطحی نگری و نسبت انگلی با جامعه ای بحران زده و مصرفی ست که عصر انحطاط خود را طی می کند.
 زمانی که پست مدرنیسم را مرحله انحطاط مدرنیسم بدانیم آنگاه متوجه می شویم که اقتصاد سرمایه داری آخرین دوران حیات خود را تنها با ایجاد ساختارهای کاذب روانی آن هم به وسیله رسانه برای مصرف بیشتر کالا و نوعی بت وارگی کالایی سپری میکند.اگر به جامعه ایران نگاهی بیاندازیم با نوعی بی تاریخی و غرب زدگی مضاعف روبرو ایم که سیر مدرنیزاسیون را در قلب بحران اقتصادی و فرهنگی دوران پهلوی به طرز ناقص و دفمره طی نمود و حالا انگار قصد ورود به پست مدرنیسم دارد.

سینما از سال های میانی دهه 40 میلادی شاهد ظهور نوعی جنبش پیشرو در اروپا و امریکا بود.چهره های برجسته ای همچون روبرت آلتمن ، مارتین اسکورسیزی و مهمترین شان کوئنتین تارانتینو، این فیلم سازان رسالت خود را در برقراری نسبت انتقادی با سینمای جریان اصلی هالیوود می دانستند، در اروپا نیز با به پایان رسیدن نئورئالیسم ، فیلم سازان سینمای هنری ظهور نمودند و در فرانسه نیز موج نو ساختار نوینی را تجربه نمود، تمامی این جنبش ها نسبت انتقادی با جریان های سینمایی پیش از خود داشتند و لذا پرچم دار پیشروی و آوانگاردیسم بودند.

 حال پرسش اینجاست که ژست شبه آوانگارد "من دیه گو مارادونا هستم" در انتقاد به کدام جریان اصلی و حاشیه ای سینمای ایران است؟ این فیلم اثری بی تاریخ، از هم گسیخته و بی هویت است که تنها از قواعد پست مدرنیسم فرهنگی تقلید می کند، در جامعه ای که هنوز مدرنیسم را به طور کامل تجربه نکرده است. التقاط ، برداشت سطحی از مفاهیم روان شناسی و ارائه تصویری مضحک و استهزاء آمیز از اپیدمی روان نژدی در جامعه سرمایه داری،تاثیر پذیری سطحی از مصادیق آوانگاردیسم در سینمای غرب همچون سینمای تارانتینو و در ایران همچون برخی از آثار علی رضا داوود نژاد از ویژگی های اصلی این فیلم است.اما در این میان مهمترین ویژگی آن ابسوردیسم ( پوچ انگاری ، بی معنایی ، بلاهت) جهان سومی ست که سرتاسر فیلم سایه افکنده است.
 
پست مدرنیسم مبتذل و سطحی نگر

تصویری از فیلم سینمایی "من دیه گو مارادونا هستم"

"من دیه گو مارادونا هستم" از کانون بی تاریخ سینمای ایران برآمده و هیچ نسبتی با هیچ پدیده جریان مند تاریخی ندارد و تنها تقلیدی از سطحی نگری و ابتذال فرهنگی پست مدرنیسم است.

اگر به سیر فیلم سازی کارگردان آن نگاهی بیاندازیم با هجمی از آثار شکست خورده روبروایم که همچنان بی تاریخی مهمترین ویژگی آن است.اما این بار دیگر اقتباس از آثار تنسی ویلیامز نمی تواند پرده ای در برابر نسبت اجتماعی آثار فیلم ساز شود. دیگر نمی توان نسبت ادبی ویلیامز را جایگزین درک اجتماعی فیلم ساز نمود این بار "من دیه گو مارادونا هستم" نمایانگر درک مستقیم فیلم ساز و نسبت اجتماعی و تاریخی اوست و چه قدر این درک مبتذل و سطحی ست. مشرق/    



۲۰/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن