تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819714831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش ملی آب در نیشابور برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: با حضور معاونان وزرای نیرو و جهاد کشاورزی؛ همایش ملی آب در نیشابور برگزار شد خبرگزاری پانا: معاون استاندار و فرماندار نیشابور گفت: راه اندازی دبیرخانه دائمی متشکل از بخش دولتی وخصوصی و انتخاب نیشابور به عنوان مرکز اجرای طرح پایلوت مدیریت منابع آب می تواند در حل بحران آب مؤثر باشد.
۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت ساعت 09:12

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی فرمانداری نیشابور، غلامحسین مظفری در "همایش ملی آب" با موضوع «سازگاری، پایداری و مدیریت منابع آب» ضمن خیرمقدم به حاضران با اشاره به  تهدید جدی بحران آب وعوامل بر هم خوردن تعادل و بروز برآیند منفی در این آبخوان دشت شهرستان اظهار کرد: نیشابور یکی از دشت های وسیع و حاصلخیز استان خراسان است لذا برنامه ریزی برای ذخیره سازی آب های سطحی لازم است در دستورکار قرار گیرد.
وی باتأکید به این مطلب که مردم به ویژه کشاورزان نقش مهمی درحل بحران آب دارند؛ گفت: سالانه از این دشت ۷۶۱ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود که حدود ۹۱.۴ درصد آن به مصارف کشاورزی می رسد که به طور متوسط در 10 سال اخیر هر ساله با حدود ۸۶ صدم درصد متر، افت سطح آب رو برو بوده است.
فرماندار نیشابور هدف از برگزاری این همایش را هم اندیشی و دست یابی به راه حل هایی جهت کاهش اثرات کم آبی اعلام و تصریح کرد: دشت نیشابور دارای کسری مخزنی در حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است و مناطق دارای پتانسیل بحران متوسط تا شدید حدود ۵۰ درصد از پوشش دشت نیشابور را شامل می شود..
رییس ستاد برگزاری همایش ملی آب نیشابورادامه داد: افزایش تقاضای آب در اثر رشد جمعیت، توسعه صنایع، بهداشت و سایر نیاز ها به عامل بحران زایی در منابع آبی دامن می زند که در این همایش راه کار های برون رفت از این مشکلات مورد بررسی قرار می گیرد.
رئیس شورای حفاظت ازمنابع آب شهرستان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از کشت  محصولات در این شهرستان آبی است ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت را در این شهرستان غلات و محصولات صنعتی و باغی به خود اختصاص داده که با توجه به نیاز آبی بالا با شرایط کم آبی منطقه، سازگار نیست.
فرماندار نیشابور یادآور شد:10هزار و 700 دانش آموز نیشابور درطرح پرسش مهر ریاست محترم جمهوری با موضوع کمک به بحران وصرفه جویی مصرف بهینه آب مشارکت داشته اند و دراین خصوص خواستار تشکیل گروهای مردم نهاد و عمومیت بخشی به این مقوله شد.
مظفری درپایان خواستار پیگیری مصوبات این نشست ازسوی وزارتخانه های جهادکشاورزی و نیرو شامل ارتقا و افزایش اختیارات اداره امورمنابع شهرستان، تشکیل شورای مدیریت آب نیشابور، انتخاب نیشابور به عنوان مرکز اجرای طرح پایلوت"مدیریت منابع آب"، اجرای طرح اصلاح الگوی کشت با توجه به برنامه های کلان کشور، انجام امورتحقیقاتی وکمک به احیای آب انبار قدیمی به عنوان یک نماد شد.
عباس کشاورز معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیزگفت: بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت می‌تواند بدون نگرانی تامین معیشت به حل بحران آب کشور کمک کندو باید پایداری را به آب و کشاورزی برگردانیم و البته هنوز ظرفیت‌های خالی در بخش کشاورزی زیاد داریم.
وی تصریح کرد: آحاد جامعه برای بقای خودشان، پایداری کشور و حفظ محیط زیست باید قبول کنند که در یک کشتی نشسته‌ایم و با انداختن در میدان دستگاه اجرایی دیگر و با تقابل‌های اضافی، مشکل حل نمی‌شود.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مشکل اصلی آب کشور را عدم حکمرانی درست دانست که با قبول مشارکت همگانی مسئولان و مصرف‌کنندگان قابل حل است و با قبول پیشنهاد مسئولان نیشابور مبنی بر پایلوت قرارگرفتن این شهرستان برای مدیریت مصرف منابع آب، گفت: باید یک نهاد جدید به نمایندگی از دولت و کشاورزان با حفظ سهم محیط زیست، شرب شهروندان و صنعت برای یک حکمرانی خوب با اصل تعادل‌بخشی تشکیل شود.
رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا دیگر سخنران این همایش نیزگفت: شورای مدیریت آب دشت‌های کشور با حضور بهره‌برداران و مسئولان تشکیل می‌شود تا مشکل آب که توسط خود بهره‌برداران آب ایجاد شده است، توسط خودشان مدیریت شود.
وی اظهار داشت: ما به‌دنبال برنامه دستور از بالا به پایین نیستیم بلکه معتقدیم باید خود شهرستان‌ها مسائل را مدیریت کنند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه کارشناسان و مسئولان حرف‌های لازم را زده‌اند و دیگر رمقی برای سفره‌های کم ظرفیت شده باقی نمانده است، خاطرنشان کرد: اگر همین فرصت اندک را از دست بدهیم به مشکل می‌خوریم و آیندگان ما را نمی‌بخشند و باید با کاهش مصرف از فجایع انسانی و زیست محیطی جلوگیری شود.
میدانی،  بیان کرد: مشکل منابع آب زیرزمینی مربوط به سال‌ها پیش است که سبب ناپایداری منابع آب زیرزمینی شده است.
وی  با اشاره به اینکه ۵۰ درصد نیاز کشور از آب زیرزمینی تامین می‌شود، افزود: اغلب آب شرب کشور متکی به همین منابع است که برای مثال می‌توان گفت در نیشابور 100در صد و در شیراز ۸۵ درصد است.
این مقام مسئول وزارت نیرو، ریشه این وضعیت را جدا از تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مداوم، مدیریت ناکارآمد منابع دانست که سفره‌های آب زیرزمینی را به این روز انداخته‌اند تا جایی که آب خیلی از سفره‌ها که قبلا قابل استفاده برای شرب بود امروز حتی به درد کشاورزی هم نمی‌خورد.
وی با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را ببینیم و چاره‌ای جز کاهش برداشت نداریم، تصریح کرد: با واردات آب و انتقال حوزه به حوزه آب هم کار چندانی نمی‌شود کرد بلکه باید متناسب با منابع محدود زیرزمینی، دخل با خرج تنظیم شود.
میدانی با اشاره به اضافه برداشت ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب در نیشابور اطلاع ‌داد: باید ۱۱ میلیارد متر مکعب آب  مصرفی کشور از منابع زیرزمینی کم شود تا در ۲۰ سال آینده منابع به یک حالت تعادلی برسد.
گفتنی است؛ این همایش با حضور معاون وزیر نیرو درامور آب، معاون وزیرجهاد کشاورزی در امور زراعت، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، نمایندگان مردم شهرستان های نیشابورو فیروزه درمجلس شورای اسلامی، اعضای هیأت علمی دانشگاهها، متخصصین، پژوهشگران، کارشناسان آب و کشاورزی، اعضای شورای اداری شهرستان و.. .درمحل فرهنگسرای سیمرغ برگزار شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن