تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803626461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج‌سواري با نرخ سود روي اجاره‌بها!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: موج‌سواري با نرخ سود روي اجاره‌بها!
نویسنده : ‌مهران ابراهيميان 
‌برخي خبر‌ها حاكي از افزايش اجاره‌بها به بهانه كاهش تنها 2 درصد ازنرخ سود بانكي است و اتفاقاً برخي رسانه‌ها نيز از روي ناآگاهي يا هدفمند و در حمايت از زياده‌خواهان با اين مسئله همراهي مي‌كنند و تيتر‌سازي!
به گفته كارشناسان «در اقتصاد هيچ تصميم سياستي، بدون هزينه نيست وبراي دفاع از سياستي كه درست مي‌دانيم (مثلاً كاهش نرخ سپرده) نيازي نيست هزينه‌هاي تبعي آن را نفي كنيم وكاهش نرخ سودسپرده در اقتصادي كه گزينه‌هاي سرمايه گذاري در سطح خرد محدود است، بديهي است كه روي نرخ اجاره تأثير خواهد داشت.» اما آيا شدت و دامنه آن قابل كنترل نيست؟ آيا نمي‌توان بازار اجاره‌بها را مديريت كرد؟
 به عبارت ديگر كاهش نرخ سود بانكي را مي‌توان يكي از عوامل تغيير وديعه به اجاره دانست، با اين حال نمي‌توان نقش بسزايي را در افزايش اجاره‌بها براي آن متصور شد زيرا وقتي نرخ تورم امسال هم با روندي كاهشي روبه‌رو است، لذا نمي‌توان اضافه شدن نرخ اجاره به اين بهانه را چندان منطقي دانست.
شايد منطقي‌ترين موضعگيري را در اين باره عقبايي رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران اعلام كرده باشد اما برخي رسانه‌ها عامدانه وهمزمان با داغ شدن فصل جابه‌‌جايي سعي در القا يا توجيه افزايش اجاره بها دارند كه بايد در اين ميان سياستگذاران بيش از همه با هوشياري وارد حل مسئله شوند، يعني دولتمردان در كنترل تورم نبايد تنها به سياست‌هاي پولي بسنده كرده و ساير بازارها را به امان خدا رها كنند بلكه بايد در بازارهاي مهمي مانند اجاره بها و به خصوص در فصل جابه‌جايي‌ها، تنظيم آگاهانه بازار و با برنامه را در دستور كار قرار دهند كه پيشنهادهاي چهار گانه زير احتمالاً مي‌تواند ما را در كنترل انتظارات تورمي و زياده خواهي موجران بي‌انصاف موفق كند:
1- وزارت راه و شهرسازي به همراه اتحاديه‌هاي املاك با در دست گرفتن جريان خبري مانع موج سواري زياده خواهان اجاره بها با بهانه نرخ سود شوند. در اين ميان مي‌توان با استفاده از ابزارها و ادله‌هاي زير سعي خود را در كنترل و افزايش منطقي اجاره بها به منصه ظهور رساند هر چند بعيد است روابط عمومي وزارتخانه متولي به دنبال چنين چيزي باشد و ترجيح مي‌ ‌دهد منتقدان به عملكرد خود را شناسايي و به نام مخالفان دولت معرفي كند يا با ارسال مصاحبه‌هاي تكراري به رسانه ها، انعكاس اخبارو مصاحبه‌هاي تكراري را به عنوان كارنامه به رؤسايش ارائه دهد!
2- ماليات بر خانه‌هاي خالي: اگر چه قانون جامع مالياتي هنوز به تصويب نهايي نرسيده و تلاش هوشمندانه و سؤال برانگيزي براي حذف بند ماليات بر خانه‌هاي خالي در مجلس برداشته شد اما مي‌توان باتدبير و با استفاده از تجميع اطلاعات اداره ماليات و سازمان ثبت املاك به اطلاعات مالكان چند ده مسكن دست يافت و ماليات بر درآمد را محقق كرد.
‌براي اين منظور طرح كاداستر طرحي بسيار جامع است كه با لينك شدن به اداره ماليات مي‌تواند نه فقط در كنترل بازار عرضه و تقاضاي مسكن نقش ايفا كند بلكه مي‌تواند در ساماندهي بازار اجاره مسكن نيز مؤثر واقع شود.
3- بنا به گفته معاون وزير راه و شهرسازي هم‌اكنون در شهر تهران به عنوان شهر پيشرو و تأثيرگذار در بازار مسكن و اجاره‌بها، بيش از 240 هزار مسكن احتكار شده است كه حتي خبر ساماندهي اين تعداد مسكن هم مي‌تواند روي اين وضعيت بازار اجاره اثرگذار باشد و اين مهم نيز حتماً برعهده وزارت راه و شهرسازي است.
4- گفته مي‌شود حجم اموال مازاد بانك‌ها حدود 26 هزار ميليارد تومان است. بديهي است اگر بانك‌ها را موظف به واگذاري با قيمت منطقي كنيم در كوتاه مدت به مراتب مؤثرتر از تحريك بازار ساخت با دخالت در امور بانك مركزي است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن