تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802233772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرغ را رنگ مي‌كنند به جاي گوشت قرمز مي‌فروشند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مرغ را رنگ مي‌كنند به جاي گوشت قرمز مي‌فروشند!
هرچند تورم و بالا رفتن روزانه قيمت خوراكي‌ها به خصوص مواد پروتئيني نظير گوشت و مرغ، مصرف اين خوراكي‌ها را در سبد غذايي مردم محدود كرده اما همين گراني‌ها موجب شده برخي توليد‌كنندگان گوشت‌هاي سفيد و قرمز براي سود بيشتر دست به تقلب بزنند. تزريق هورمون، ذبح غيرشرعي در برخي از كشتارگاه‌هاي كشور و رنگ كردن گوشت مرغ و فروختن به جاي گوشت قرمز نمونه‌هايي از چنين تقلب‌هايي است كه نگراني كارشناسان را در پي داشته است.
نویسنده : زهرا چیذری 


هرچند تورم و بالا رفتن روزانه قيمت خوراكي‌ها به خصوص مواد پروتئيني نظير گوشت و مرغ، مصرف اين خوراكي‌ها را در سبد غذايي مردم محدود كرده اما همين گراني‌ها موجب شده برخي توليد‌كنندگان گوشت‌هاي سفيد و قرمز براي سود بيشتر دست به تقلب بزنند. تزريق هورمون، ذبح غيرشرعي در برخي از كشتارگاه‌هاي كشور و رنگ كردن گوشت مرغ و فروختن به جاي گوشت قرمز نمونه‌هايي از چنين تقلب‌هايي است كه نگراني كارشناسان را در پي داشته است.
با وجود آنكه هفته سلامت با شعار ايمني غذا از مزرعه تا سفره سپري شده است اما حكايت تخلفات آشكار و پنهان در عرضه مواد غذايي همچنان باقي است. اين بار يك متخصص آسيب‌شناسي سلولي از ذبح غيرشرعي حيوانات با الكتريسيته و گاز Co در برخي كشتارگاه‌ها پرده برداشت. به گفته حسن اكبري به دليل گران بودن گوشت قرمز نسبت به گوشت مرغ، افراد سودجو اقدام به رنگ كردن گوشت مرغ مي‌كنند و آن را به جاي گوشت قرمز مي‌فروشند. اين در حالي است كه از لحاظ علمي ثابت شده است كه اين رنگ‌هاي مصنوعي به شدت براي سلول‌هاي بدن مضر و عاملي براي بروز سرطان‌ها، ام اس و بيماري‌هاي خود ايمني هستند. اين كارشناس همچنين از كشتار غيرشرعي و غير‌اصولي دام در برخي از كشتارگاه‌هاي صنعتي كشور خبر داد كه به شدت براي بدن انسان بيماري‌زا است.

تبعات نمك‌گيري دستگاه‌هاي نظارتي
تأمين حقوق كاركنان سازمان پزشكي از سوي توليد‌كنندگان نكته‌اي بود كه در مراسم يازدهمين دوره اعطاي نشان ايمني و سلامت ايران به آن اشاره كرد. حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با اشاره به كمبود نيروهاي ناظر در سازمان‌هاي نظارتي گفت: چه انتظاري داريد كه يك دامپزشك در يك كشتارگاه عنوان كند كه يك دام بايد معدوم شود زيرا حقوق خود را از مدير همان كشتارگاه مي‌گيرد. اين صحبت‌ها ضعف در نظارت بر اين خوراكي‌ها را اثبات مي‌كند.
حالا هم اكبري متخصص آسيب‌شناسي سلولي از روش‌هاي غيرعلمي و نادرست پرده برداشت. به گفته وي ضربه زدن به سر حيوان هنگام ذبح كردن، موجب ترشح هورمون‌هايي مي‌شود كه به شدت براي بدن مصرف‌كننده مضر است.
وي افزود: در برخي موارد براي كشتن حيوان برخي افراد از وسايل الكتريسيته استفاده مي‌كنند و با بي‌حس كردن حيوان را ذبح مي‌كنند در حالي كه علم اثبات كرده با اين روش ذبح استرس كمتري به حيوان وارد مي‌شود.
اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از كشته شدن حيوانات با گاز Co در برخي كشتارگاه‌ها خبر داد و اظهار كرد: در برخي كشتارگاه‌ها به حيوان گاز دي اكسيد كربن تزريق مي‌كنند و با حالت خفگي، حيوان را سر مي‌برند كه از لحاظ علمي اين اقدام باعث مي‌شود تا گاز Co به هموگلوبين بدن بچسبد و رنگ گوشت صورتي مانند ‌شود كه اين گوشت براي بدن مضر است.

پشت پرده كشتار غير‌شرعي
به گفته اكبري ذبح غيراسلامي موجب مي‌شود خون زيادي در بدن حيوان تجمع پيدا كند كه با بالا بردن وزن لاشه از لحاظ اقتصادي براي سودجويان به صرفه است اما سلامت گوشت به خطر مي‌افتد و ايجاد بيماري مي‌كند. اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به ويژگي‌هاي ظاهري گوشت سالم خاطرنشان كرد: گوشت قرمز نبايد رنگ قرمز غيرطبيعي، صورتي، سبز، تيره و كدر داشته باشد.

مرغ‌هاي پر از آنتي بيوتيك
اين نگراني‌ها اما درباره پرورش مرغ هم وجود دارد و بنا به تأكيد سيد محمود ابراهيمي، استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله تهران، روند فعلي واكسيناسيون مرغ‌هاي گوشتي نه تنها سبب بهبود حداقلي در وضعيت بهداشتي و سلامت صنعت طيور نمي‌شود بلكه باعث موتاسيون در اين نوع ويروس‌ها شده و آنها را متنوع‌تر و بعضاً قوي‌تر مي‌كند. به باور وي بهتر است مسئولان ذي‌ربط ضمن حذف واكسيناسيون در صنعت مرغ گوشتي، واكسيناسيون مؤثر را در صنعت مرغ مادر گوشتي انجام دهند.
به گفته اين كارشناس وضعيت بغرنج امروزي صنعت طيور كه و غلبه انواع ويروس‌هاي جاري در ايران، به دنبال مصرف مستمر و طولاني مدت (بالغ بر دو دهه) انواع واكسن‌هاي ويروسي وارداتي و حتي داخلي است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن