تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820064557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فانوس صحرای گلپایگان در آستانه تخریب


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فانوس صحرای گلپایگان در آستانه تخریب جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - مناره گلپایگان که ۹۰۰ سال قدمت دارد و باقیمانده از دوره سلجوقی است، این روزها به خاطر گودبرداری های غیر اصولی در حال تخریب است.

مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب مناره سلجوقی گلپایگان در قدیم به خاطر اینکه مسیر دوم جاده ابریشم از آنجا عبور می کرد به عنوان فانوس صحرای جاده ابریشم شناخته می شد


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب متاسفانه خاطر مشخص نبودن حریم آن گودبرداریهایی انجام شده که باعث ترکهایی بر روی این مناره شده است.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب حدود 10 سال پیش در کنار یک مجتمع تاریخی ساختند و الان هم حدود 5 متر دیگر در اطراف آن گودبرداری کرده اند.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، این روزها به خاطر گودبرداری های غیر اصولی در حال تخریب است.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب این اثر تاریخی دارای دو در است که در درون آن راه پله دارد و بصورت دورانی با 64 پله به بالای مناره می توان صعود کرد.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب سازمان میراث فرهنگی تا کنون اقدامی برای محافظت از این اثر تاریخی انجام نداده است.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب این اثر تاریخی با معماری منحصربفرد در خیابان امام خمینی(ره) گلپایگان قرار دارد و به شماره 250 در خرداد ماه سال 1315 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب قسمت های پایین و بالای مناره دارای کتیبه آجری است که این کتیبه به خط کوفی نوشته شده و فاقد تاریخ است و متن کتیبه آن از آیات کلام الله مجید است.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب مناره سلجوقی گلپایگان از جمله بناها و مکان های دیدنی این شهرستان است که در طول سال و به خصوص ایام نوروز گردشگران داخلی و خارجی را همواره به خود جذب می کند.


مناره تاریخی گلپایگان در آستانه تخریب بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.




به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مناره سلجوقی گلپایگان که به فانوس صحرا هم مشهور است، در گذشته با نصب چراغ بالای آن راهنمای کاروانیان در مسیر جاده معروف ابریشم بوده است. این مناره که بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری شناخته می شود این روزها به خاطر مشخص نبودن حریم آن و گودبرداریهای غیراصولی در اطرافش در آستانه تخریب است. این اثر تاریخی دارای دو در است که در درون آن راه پله دارد و بصورت دورانی با 64 پله به بالای مناره می توان صعود کرد. قسمت های پایین و بالای مناره دارای کتیبه آجری است که این کتیبه به خط کوفی نوشته شده و فاقد تاریخ است و متن کتیبه آن از آیات کلام الله مجید است.    
عکس‌ها: محمدحسین ماهری 47232

کلید واژه ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - میراث فرهنگی -




سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 19:11:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 664]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن