تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815403617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قفل اشتغال كليد 320ميليارد دلاري مي‌خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قفل اشتغال كليد 320ميليارد دلاري مي‌خواهد
در حالي برآوردهاي وزير كار از ورود 7 ميليون متقاضي به بازار كار در آينده‌اي نه چندان دور حكايت دارد كه ايجاد اين تعداد شغل در خوشبينانه‌ترين حالت به سرمايه‌گذاري بالغ بر يك ميليون و 50 هزار ميليارد تومان (318ميليارد دلار) در بازاركار نياز دارد، اين در حالي است اگر دولت كل بودجه دو سال خود را تنها به سرمايه‌گذاري جهت ايجاد اشتغال اختصاص دهد شايد بتواند مشكل اشتغال در كشور را حل كند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


در حالي برآوردهاي وزير كار از ورود 7 ميليون متقاضي به بازار كار در آينده‌اي نه چندان دور حكايت دارد كه ايجاد اين تعداد شغل در خوشبينانه‌ترين حالت به سرمايه‌گذاري بالغ بر يك ميليون و 50 هزار ميليارد تومان (318ميليارد دلار) در بازاركار نياز دارد، اين در حالي است اگر دولت كل بودجه دو سال خود را تنها به سرمايه‌گذاري جهت ايجاد اشتغال اختصاص دهد شايد بتواند مشكل اشتغال در كشور را حل كند.
درحالي هم‌اكنون بازار كار با 5/2 ميليون بيكار مطلق روبه رو است كه پيش‌بيني شده است طي سال‌هاي پيش رو 5/4 ميليون تحصيلكرده دانشگاهي نيز به اين بازار ورود پيدا كند، حال اين پرسش طرح مي‌شود كه بازاركاري كه نمي‌تواند براي 5/2 ميليون نفر فرصت شغلي ايجاد كند چگونه مي‌تواند در آينده‌اي نه چندان دور پذيراي 7ميليون بيكار باشد.

هزينه سالانه ايجاد شغل
 چندي پيش وزير كار هزينه ايجاد سالانه هر شغل را حداقل 150ميليون تومان عنوان داشت، اين در حالي است كه كارشناسان مستقل هزينه ايجاد يك شغل در سال را هم اكنون در حدود 200ميليون تومان ارزيابي مي‌كنند كه تازه با اين رقم‌ها تضميني براي پايداري و استمرار شغل نيز ارائه نمي‌شود.

7ميليون جوياي كار
در اين بين در حالي به اعتقاد وزير كار هم اكنون 5/2 ميليون بيكار مطلق كه نيمي از آنها تحصيلكرده دانشگاهي هستند در كشور وجود دارند كه به پيش‌بيني علي ربيعي به زودي 5/4ميليون نفر از تحصيلكردگان دانشگاهي نيز وارد بازار كار خواهند شد، بدين ترتيب اقتصاد ايران بايد روزي را تصور كند كه جمعيت متقاضيان كار به 7ميليون نفر خواهد رسيد.
از سوي ديگرافزايش 7ميليون نفري متقاضيان بازار كار در حالي به نگراني كارشناسان و برخي از مسئولان بدل شده است كه طبق گزارش رسمي مركز آمار تعداد شاغلان كشور در تابستان سال 93 حدود 5/21 ميليون نفر بوده است. بدين ترتيب بايد ديد بازار كار مي‌تواند به يكباره يك‌سوم بر فرصت‌هاي شغلي فعلي خود بيفزايد يا خير؟
 براي دستيابي به پاسخ پرسش فوق بايد سرمايه مورد نياز ايجاد 7ميليون فرصت شغلي را مورد محاسبه قرار دهيم.

سرمايه لازم
اگر هزينه ايجاد سالانه هر فرصت شغلي را در خوشبينانه‌ترين حالت 150ميليون تومان در نظر بگيريم با يك ضرب و تقسيم ساده به اين نتيجه مي‌رسيم كه هزينه ايجاد 7ميليون فرصت شغلي در شرايط فعلي بيش از يك ميليون و 50‌هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، اين در حالي است كه چنين حجم سرمايه‌گذاري براي تعادل‌بخشي به بازار كار كشور عملاً از توان دولت خارج است زيرا كل بودجه سال 94به 850هزار ميليارد هم نمي‌رسد كه عمده اين بودجه نيز مربوط به هزينه‌هاي جاري دولت است. براي درك بهتر رقم فوق اگر قرار باشد با دلار 3300توماني آزاد هزينه ايجاد 7ميليون شغل برآورد شود بايد عنوان داشت كه براي اين منظور به 318ميليارد دلار نياز‌منديم كه اين حجم از منابع، تقريباً دوتا سه برابر دلارهاي بلوكه شده ايران در خارج از كشور مي‌باشد.

تعادل بازار كار، رشد اقتصادي 10درصدي مي‌طلبد
همچنين كارشناسان مي‌گويند هر يك درصد رشد واقعي اقتصادي ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار شغل جديد ايجاد مي‌كند، بنابراين براي آنكه بتوانيم به سيل 7ميليون نفري متقاضي كار در بازار اشتغال فائق آييم بايد رشد اقتصادي 10درصدي تا هفت سال تداوم يابد تا از اين رهگذر سالي يك ميليون فرصت شغلي در اقتصاد ايجاد شود و بازار كار بتواند شاهد برابري نسبي عرضه و تقاضا باشد.
گفتني است نرخ رشد منفي اقتصادي، عدم‌انجام سرمايه گذاري‌هاي مؤثر و جذب ناچيز سرمايه‌هاي خارجي در سال‌هاي اخير، اجراي فازاول هدفمندي يارانه‌ها و افزايش يكباره قيمت انرژي، وجود مشكلات تأمين نقدينگي در بنگاه‌ها به ويژه واحدهاي خُرد و ناتواني دولت در كمك به اين بخش از دلايل عمده ركود در بازار كار طي 9 سال گذشته عنوان مي‌شود.
در اين بين وضعيت حقوق و دستمزد عمده شاغلان در بازار كار نيز به نوعي است كه دست‌كم طي يك دهه اخير پديده دوشغله شدن و چندشغله شدن پا به عرصه كار ايران گذاشته است و باعث شده افرادي كه توان تأمين هزينه‌هاي زندگي خود از طريق درآمد شغل اول را ندارند، بعضاً به انجام مشاغل ديگر و حتي فعاليت در بازارهاي سوداگري و غيررسمي رو بياورند.
 در پايان به نظر مي‌رسد دولت روحاني بايد فوراً فكر عاجلي براي سونامي‌اي كه به زودي در بازار كار شكل خواهد گرفت، كند زيرا در غير اين‌صورت بازار كار كشور رفته رفته وضعيت وخيم تري را از منظر تمامي شاخص‌هاي كمي و كيفي تجربه خواهد كرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن