تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816483498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایش ثروت و نفرت اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نمایش ثروت و نفرت اجتماعی
مسعود کوثری*، 9 اردیبهشت 94

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
مسئله شکاف طبقاتی در عرصه اجتماعی می‌تواند ناآرامی‌های زیادی را به‌وجود آورد و اگرکنترل نشود و با آگاهی مردم همراه نباشد می‌تواند به یک نفرت اجتماعی منجر شود.نفرت اجتماعي‌اي كه ممكن است مثلا در مصيبت‌هايي كه افراد گرفتار مي‌شوند نيز خود را بروز بدهد و آدم‌ها بگويند: « مشكلات اين آدم‌ها به ما چه ربطي دارد»، «حقشان بوده» و رفتارهايي از اين دست. با اين وصف است كه آن عطوفت و رابطه مهرآميز اجتماعي در جامعه تضعيف مي‌شود. ما نبايد از كنار اين نوع برخوردها به راحتي بگذريم.بروز نفرت اجتماعي و هجمه ناگهاني برخي از افراد جامعه عليه افراد به ظاهر ثروتمند نوعي شعله‌ور شدن نفرت اجتماعي است كه آثار بدي از خود در جامعه برجا مي‌گذارد.متأسفانه روند اقتصاد ما در برخي از اوقات به تقويت اين شكاف طبقاتي منجر شده است.حتي هدفمندي يارانه‌ها هم نتوانسته در يك دهه گذشته از اين شكاف طبقاتي را كامل از بين ببرد، بلكه ولع ثروت و ثروت جويي را در بخشي از جامعه تقويت كرده است.اين مسائل اجتماعي اخير نتيجه آن نفرت اجتماعي‌اي است كه برخاسته از شكاف‌هاي طبقاتي و آگاهي از اين شكاف‌ها و شعله ورشدن آن توسط رسانه‌هاي بيگانه است.در اين ميان‌گاه رسانه‌هاي اجتماعي به‌ويژه شبكه‌هاي اجتماعي شايع در ميان جوانان ناخود آگاه و انديشيده نشده اين شكاف‌ها را افزايش داده و اين نفرت اجتماعي را گسترش مي‌دهند. به‌عنوان مثال كساني كه با خودروهاي گران‌قيمت خود در خيابان‌هاي تهران ويراژ مي‌دهند و عكس خود را در شبكه‌اي مثل اينستاگرام منتشر مي‌كنند از اين طريق نوعي حسرت اجتماعي را در بين ساير مردم گسترش مي‌دهند. اين مسئله براي جامعه ما خطرناك است.چنين رفتارهايي قطعا باعث نمي‌شود اقتصاد ما درست شود و روابط اجتماعي بهبود يابد بلكه تنها نفرت اجتماعي را بيشتر مي‌كند و نفرت‌ها معمولا تبعات بدي دارند. ازجمله اين تبعات دزدي‌هاي خشن، بي‌رحمي‌هاي اجتماعي، بي‌نظمي اجتماعي ونوعي گسترش بي‌تفاوتي اجتماعي در جامعه است. به‌گونه‌اي كه مثلا شخص نسبت به ناهنجاري‌هاي ساختمان محل سكونت خود نيز بي‌تفاوت مي‌شود و مي‌گويد «به من چه كه اين اتفاق مي‌افتد، بگذار اين كار نادرست انجام شود، بگذار ساختمان نابود شود »من فكر مي‌كنم اين موضوعي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و اين موضوع دستمايه‌اي است براي بحث جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعي و كارشناسان فرهنگي كه آن را مورد بررسي عميق قرار بدهند.از سويي اين قشر نوكيسه‌اي كه از رانتخواري و اقتصاد ناسالم ما بر آمده‌اند و به كمك رسانه‌هاي جديد نيز شهرتشان را نمايش مي‌دهند فضاي اجتماعي بدي را رقم مي‌زنند. فضايي كه گسترش‌دهنده حسرت طبقات ديگر جامعه و توأمان آن نفرت اجتماعي است. بايد توجه كنيم كه اصولا شبكه‌هاي اجتماعي نوعي فرصت جديد براي نمايش «من» يا «خود» و يا «فرديت» افراد است.شايد كساني كه در اين شبكه‌ها يا حتي در خيابان‌ها ثروت خود را نمايش مي‌دهند نه به‌دليل اينكه مي‌خواهند ثروت خود را نمايش بدهند بلكه مي‌خواهند آن «منيت» و «فرديت» خود را به نمايش بگذارند و از اين طريق ثروت به نمايش گذاشته مي‌شود.اما تالي فاسد اين مسئله يعني چيزي كه درباره آن انديشيده نشده اين است كه وقتي شما اتومبيل خود، ساعت خود و رستوران گران‌قيمتي كه در آن غذا مي‌خوري را به نمايش مي‌گذاريد؛ ناخودآگاه نمايش ثروت و رقابت براي ثروت جويي را در جامعه گسترش مي‌دهيد و اين اتفاقي است كه در جامعه ما افتاده است.از طرفي بعضي از اوقات اين نمايش ثروت به دلايل اقتصادي نيست بلكه براي نشان دادن آزادي اجتماعي است.فرد با اين نوع از نمايش ثروت خود مي‌خواهد بگويد «من چقدر آزادم !» اين آزادي‌هاي اجتماعي تبديل به يك نوع نمايش ثروت ديوانه وار و افسار گسيخته مي‌شود.افراد براي اينكه نشان بدهند زندگي خوبي دارند، داشته‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند و اين مسئله حالت جنون‌آميزي در جامعه پيدا كرده است. متأسفانه بيشتر از گذشته هم تقويت شده است. در گذشته ثروتمندان ميل داشتند ثروتشان را پنهان كنند و كمتر نمايش بدهند و تنها لذت زندگي مطلوب اقتصاديشان را ببرند درحالي‌كه درفضاي جديد به‌صورت افسار گسيخته‌اي ميل به اين نمايش ثروت در جامعه گسترش پيدا كرده است.*جامعه شناس و دانشيار گروه ارتباطات دانشگاه تهران*همشهری







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن