تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826713106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

17 سال شعر با دو استکان عرق چهل گیاه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: 17 سال شعر با دو استکان عرق چهل گیاهدرباره مجموعه شعر "دو استکان عرق چهل گیاه" علیرضا راهب
17 سال شعر با دو استکان عرق چهل گیاه
«دو استکان عرق چهل گیاه» سروده علیرضا راهب  که از سوی نشر چشمه چاپ و منتشر شده است؛ «دو استکان عرق چهل‌گیاه» دارای چهل و چهار قطعه شعر است که با رویکردی اجتماعی، دغدغه‌های شاعر را منعکس کرده است و شامل بخشی از سروده های این شاعر است که در یک فاصله 17 یا 18 ساله نوشته است و اکثر این کارها با انتخاب گروس عبدالملکیان منتشر شده است.راهب که به گفته خود تلاش کرده در سرودن شعرها نوعی سنت گریزی را مدنظر داشته باشد درباره این مجموعه شعر گفت:" این سنت گریزی خود نیز بر یکی از سنتهای ادبی که همان زبان فارسی استوار است که در همه تاریخ ادبی نمونه آن مشاهده می شود و در انتشار این مجموعه می خواستم بدانم آیا این شیوه مورد سلیقه مردم قرار می گیرد یا نه، البته این را هم باید متذکر شوم که سنت گریزی زمانی خوب است که به نفع منطق زبان باشد."در مجموعه شعر دو استکان عرق 40 گیاه سروده علیرضا راهب، لمس تفاوت زمانی سروده‌ها فاحش است و این کاملا مشهود است که شاعر در گردآوری سروده‌هایش برای این مجموعه از غالب تجربه‌های شعری خود در فواصل زمانی گوناگون استفاده کرده است.چنین امری علی‌رغم محفوظ بودن ارزش‌هایی نظیر اندیشه‌ورزی و تخیل قابل‌توجه در سروده‌های این مجموعه، از تفاوت زبانی آنها قابل‌استنباط است. البته چنین اتفاقی ممکن است به این دلیل رخ داده باشد که شاعر با توجه به عمر شاعری و تعداد سروده‌هایش تاکنون اقدام به چاپ کتاب نکرده و به همین سبب، سروده‌های قبلی را در کنار آثار جدیدش گردآوری کرده است.این تفاوت زبانی را می‌توان در قرار گرفتن دایره واژگانی چندگانه (کلاسیک و معاصر) و نیز وجود ذهنیت نو در مواردی و بروز ذهن کلاسیک در برخی دیگر از آثار مجموعه شاهد بود.چنین اشاره‌ای را می‌توان یک آسیب در این مجموعه تلقی کرد اگرچه همانطور که ذکر شد، وجوه مشترکی مانند وجود تخیل قابل توجه و اندیشه‌مداری در اکثر سروده‌ها ممکن است آن را پوشش داده باشد.در مجموعه شعر دو استکان عرق 40 گیاه سروده علیرضا راهب، لمس تفاوت زمانی سروده‌ها فاحش است و این کاملا مشهود است که شاعر در گردآوری سروده‌هایش برای این مجموعه از غالب تجربه‌های شعری خود در فواصل زمانی گوناگون استفاده کرده است.اگرچه سروده‌های بلند راهب نیز دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیباشناسانه قابل توجهی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد اما احساس می‌شود در چنین سروده‌هایی که میل به اندیشه‌مداری در کنار ساختارگرایی همچنان در آنها مشهود است شعر گاهی دچار اطناب شده و میل ساختاری‌اش که می‌توانست ایجاد فرم محکمی کند نسبتا مخدوش شده است.مساله دیگری که در این مجموعه شعر می‌توان مورد توجه قرار داد، بررسی چگونگی پرداخت زبانی در آثار است. از آنجا که علیرضا راهب در سروده‌هایش در عین استفاده از پیشنهادات کلاسیک زبانی مانند واژگان کلاسیک (اهریمن، یزدان، عمارت، پیشانی نوشت و...)، ترکیب‌ها یا اضافات (عقرب جرار، وهم آفرینش، ملوانان ملول، به جست‌وجوی خاطره عبور تو و...)؛ دارای گرایشات نویی مانند استفاده از معیارهای نو و مصادیق جدید (تغذیه و مطالعه/ یک زندگی خوب...، لوک بدشانس، پازل، بیلبورد و...) نیز است اما خواننده آثارش با وضعیتی یکدست روبه‌رو نیست به این معنی که در خوانش آثار گاهی با سطرها یا بندهایی مواجه می‌شود که در آنها واژه‌نویسی کلاسیک یا ترکیب و تتابع‌اضافات یافت می‌شود و از طرف دیگر با سطرهایی روبه‌روست که عاری از هر پیشنهاد تکراری و شامل گرایشات نو هستند. این اتفاق هم در برخی سروده‌ها به صورت همزمان رخ داده و هم در آثار مستقلی که در یک مجموعه کنار هم قرار گرفته‌اند. در مورد زبان یک مجموعه شعر می‌توان وجود چنین اتفاقی را از یک‌سو آسیبی متوجه کلیت سروده‌های آن تلقی نمود و از سوی دیگر تصور کرد که شاعر عامدانه و برای تثبیت زبانی فردی از این طریق، چنین اتفاقی را صورت داده است.در پایان توجه به این نکته اساسی نیز در سروده‌های این مجموعه ضروری است که علی‌رغم میل نوشتاری (زبانی) دوگانه راهب، میل به نوگرایی و طراوت در وجه محتوایی اکثر آثار او وجود دارد. این ادعا را بیشتر می‌توان در بن معنایی و به خصوص پایان‌بندی‌های معمولا عینی و قابل توجه آثار او شاهد بود. دو شعر از مجموعه «دو استکان عرق چهل گیاه» را با عناوین «زندگی خوب» و «شمایل» در زیر می‌خوانیم:زندگی خوبتغذیه و مطالعهیک زندگی خوب.ما غذا را با غصه های تمام جهانمی خوریم و سیر می شویمصبحانه با گزارش جنون گاویناهاربا آگهی حراج و مزایدهیک لقمهبعد یک لیواننفت خام دریای شمالبشکه ای 35 دلارما سفره نداریمروی روزنامه غذا می خوریم شمایلبرای همه ما پدربزرگ های مایک تفنگ زنگ زده بودبا یک نوار فشنگ مشقیآن هم در عکاسخانه ی شهرشمایل مشقی پدربزرگ ها را به دیوار خانهمیخ کردیمما برای حفظ تصاویر مضحک اجدادماندیوار را به رسمیت شناختیم! فرآوری: مهسا رضاییبخش ادبیات تبیانمنابع: خبرآنلاین، فرهیختگان، هشتاد





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن