تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803228478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد روزی که زمین خلیل‌شهر مازندران پاک‌تر شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
روزی که زمین خلیل‌شهر مازندران پاک‌تر شد
شهر خلیل‌شهر در دامنه کوه‌های زیبای جهان‌مورا قرار دارد و یکی از هزار شهر سلامت جهان است، این شهر در همایش گرامی‌داشت روز زمین پاک، با کمک دوستداران طبیعت، پاک‌تر و زیباتر شد.

خبرگزاری فارس: روزی که زمین خلیل‌شهر مازندران پاک‌تر شد



به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حدود نیم‌قرن است که هر ساله به‌ مناسبت روز جهانی زمین پاک و هفته زمین پاک، برنامه‌های متنوعی از سوی دوستداران طبیعت در بسیاری از شهرها و روستاهای سراسر جهان برگزار می‌شود. هرچند سابقه روز جهانی زمین پاک به 22 آوریل 1969 بازمی‌گردد که به پیشنهاد فردی به نام «جان مک‌مونل» با ترسیم پرچم زمین پاک در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت اما ایرانیان باستان، دومین روز از اردیبهشت را روز گرامی‌داشت زمین و تلاش برای محافظت از عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش نام‌گذاری کرده و در این روز به‌نوعی جشن محیط زیست برگزار می‌کردند. با افزایش دست‌اندازی‌ها به منابع طبیعی، سازمان‌هایی خودجوش و مردمی متشکل از اقشار مختلف برای حفاظت از آب و خاک و ترویج فرهنگ دوستی با طبیعت، دست به کار شدند، این سازمان‌ها و انجمن‌های دوستدار طبیعت، نسبت به وقایع و سهل‌انگاری‌هایی که حیات انسان و سایر موجودات کره زمین را به خطر بیندازد؛ حساس بوده و واکنش نشان می‌دهند. در مناسبت‌هایی چون هوای پاک، زمین پاک و روز محیط زیست، تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه محیط زیست بیش از پیش نمایان می‌شود و آنها به هر طریقی سعی می‌کنند تا ضمن اعلام موجودیت خود به عنوان عوامل موثر در تصمیمات زیست‌محیطی، با برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های پاکسازی محیط زیست، سهمی در حفاظت از آب و خاک داشته و به مسئولان نیز متذکر شوند که "ما عملکردهای شما را زیر ذره‌بین داریم و نمی‌گذاریم خللی در نظم محیط زیست ایجاد شود."

در استان پهناور مازندران، 400 سازمان مردمی فعال هستند که 40 مورد آن در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند، این سازمان‌ها از دوم اردیبهشت هم‌زمان با روز جهانی زمین پاک تاکنون برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند که یکی از  شاخص‌ترین آنها، پاکسازی 9 محله در شهر خلیل‌شهر از توابع شهرستان بهشهر و برگزاری همایشی با نام روز زمین پاک بوده است. قبل از برگزاری همایش و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع که در دبستان شهیدجلیلی خلیل‌شهر برگزار شد؛ با حضور مسئولان محلی، بزرگان، دانش‌آموزان، دانشجویان، تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد استان، شهروندان خلیل‌شهری و انجمن رفتگران طبیعت ایران، منطقه 9‌گانه خلیل‌شهر پاکسازی شد. شرکت پررنگ دانش‌آموزان 12 مدرسه خلیل‌شهر و حومه در این همایش نیز جای خرسندی داشت؛ زیرا آنها از همین حالا نسبت به شعارهای زیست‌محیطی و حفاظت از زمین، حساس شده و به عنوان دوستدار طبیعت در کنار سایر همیاران طبیعت، نسبت به فعالیت‌های اجتماعی حوزه محیط رغبت و علاقه نشان می‌دهند.

حضور چهره‌ها و بزرگان خلیل‌شهری در کنار مردم و مسئولان شهر خود از یک‌سو و حضور نیافتن فرماندار و مسئولان اجرایی شهرستان بهشهر از سوی دیگر نیز از نکات جالب توجه همایش روز زمین پاک در خلیل‌شهر بوده است. انتظار می‌رفت که مسئولان شهرستانی، نگاه دیگری به این همایش داشته باشند و همان‌طور که خود در جلسات مختلف از لزوم همکاری، هم‌د‌لی، هم‌زبانی و تفکیک مسائل مختلف از یکدیگر، همگان را به مشارکت عمومی برای پیشرفت در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دعوت می‌کنند؛ خود نیز در صف نخست این عرصه‌ها قرار بگیرند.

حضور کاظم نجاریان رئیس انجمن رفتگران طبیعت ایران و همسر آلمانی‌تبار او الکساندرا فوکس‌لوخر در پاکسازی خلیل‌شهر نیز مورد توجه مردم این شهر و دوستداران طبیعت قرار گرفته و انرژی و رغبت مضاعفی را برای سایر طبیعت‌یاران ایجاد کرده بود. تولید سالانه 2.5 هزار تن زباله در خلیل‌شهر شهردار خلیل‌شهر در گردهمایی بزرگ روز زمین پاک، گفت: اگر مردم را توانمند و باور کنیم؛ بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی مرتفع می‌شود و امیدواریم به جایی برسیم که تک‌تک ما پلیس زیست‌محیطی و سلامت باشیم. عبدالجواد رحمانی‌خلیلی ضمن قدردانی از حضور مهمانانی که از انجمن دوستداران طبیعت تهران در همایش زمین پاک خلیل‌شهر شرکت کردند، اظهار کرد: پس از پایان این مراسم، همان‌گونه که قول داده بودیم؛ انجمن‌ محلی دوستداران طبیعت خلیل‌شهر را راه‌اندازی و به ثبت می‌رسانیم تا به مرور زمان نیز انجمن‌های دیگری را در سایر حوزه‌ها، راه‌اندازی کنیم. وی از کمیسیون بانوان و کمیسیون ورزش شورای اسلامی خلیل‌شهر که مایه دلگرمی و انگیزه مسئولان نسبت به برگزاری چنین برنامه‌های باشکوهی هستند، قدردانی کرد. شهردار خلیل‌شهر در پایان گفت: سالانه 2 هزار و 500 تن زباله در خلیل‌شهر تولید می‌شود که سرانه تولید زباله هر شهروند، 700 گرم است.

هدفمند کردن فعالیت‌های اجتماعی با مشارکت زنان مرضیه علی‌زاده عضو شورای اسلامی و مسئول کمیسیون بانوان خلیل‌شهر نیز ضمن قدردانی از مشارکت مردم فهیم خلیل‌شهر در پاکسازی مناطق 9‌گانه‌ این شهر، گفت: مردم ما، بهترین پشتوانه مسئولان هستند و انجام هر کار فرهنگی بدون حضور و مشارکت باشکوه مردم، نتیجه نمی‌دهد. رئیس کانون زنان بازرگان ایران نیز در سخنانی با اشاره به نقش مهم زنان جامعه در کاهش تولید زباله و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: با شناسایی مجموعه توانمند زنان کشور و آموزش‌های لازم برای بانوان به‌ویژه بانوان سرپرست خانوار، می‌توانیم به فعالیت‌های اجتماعی در بخش محیط زیست و سلامت، شکل خاص و هدفمندی بدهیم. سیده فاطمه مقیمی اضافه کرد: زنان، نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند و نشان داده‌اند توانایی‌های خوبی در مشارکت‌های مردمی به‌ویژه حوزه اقتصادی و سلامت دارند که با استفاده از این ظرفیت‌های تاثیرگذار، کمک بزرگی برای حل مشکلات جامعه هستند. وی بیان داشت: روزانه 45 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود اما در زمینه بازیافت کار قابل توصیفی انجام نشده است و از طرفی تنها 7 درصد زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند که در این رابطه، زنان جامعه می‌توانند حساسیت بیشتری به خرج داد و مراعات کنند.

آب و خاک؛ امانتی است از آیندگان رئیس انجمن رفتگران طبیعت ایران نیز در سخنانی ضمن ارزشمند بودن کار شهروندان خلیل‌شهری در روز زمین پاک، گفت: در برنامه‌های زیادی به این شکل شرکت داشته‌ام اما جایی را همانند خلیل‌شهر ندیدم که به پاکیزگی محیط خود اهمیت داده و مشارکت خوبی در مسائل حوزه سلامت و محیط زیست داشته باشند. کاظم نجاریان گفت: محیط زیست متعلق به همه است، هر کدام از ما همان‌طور که سهمی در استفاده از منابع طبیعی داریم؛ باید سهمی نیز در پاکیزگی و حفاظت از آب و خاک داشته باشیم تا این سرمایه‌‌ها که امانتی در دست ما برای آیندگان هستند را به‌خوبی به آنها تحویل دهیم. الکساندرا فوکس‌لوخر همسر کاظم نجاریان و عضو انجمن رفتگران طبیعت ایران نیز که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کند، گفت: جاهای زیادی برای پاکسازی رفته‌ام اما خلیل‌شهر، ‌خیلی تمیز است و این موضوع برایم بسیار خوشحال کننده و لذت‌بخش است.

در پایان مراسم نیز تندیس روز زمین پاک در خلیل‌شهر به الکساندرا فوکس‌لوخر به عنوان دوستدار طبیعت تقدیم شد، تنی چند از رفتگران خلیل‌شهر نیز تقدیر شدند و به قید قرعه، جوایزی از جمله پتو و دو دستگاه دوچرخه به شرکت کنندگان در همایش اهدا شد. این همایش به پیشنهاد کمیسیون بانوان خلیل‌شهر و با تصویب اعضای شورای اسلامی و حمایت شهرداری خلیل‌شهر همچنین با هماهنگی فرمانداری و همکاری ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، سپاه پاسداران، پلیس راهور و پلیس انتظامی بهشهر و خلیل‌شهر برگزار شد.

به گزارش فارس، خلیل‌شهر با 12 هزار جمعیت ثابت متشکل از 9 محله مالیکلا، ملامحله، گته‌زمین، رباط، کشیرخیل، عموزادمحله، علمدارمحله، رکاوند، و کلاک است که در سال 85 تبدیل به شهر شده و در سال 89 به دلیل مطابقت با شاخصه‌هایی چون پاکیزگی و مشارکت مردم در بخش سلامت و محیط زیست، به هزار شهر سلامت جهان پیوست که در این راستا نیز هرساله برنامه‌های زیادی را در حوزه ورزش، محیط زیست و بهداشت انجام می‌دهد، در سال 90 نیز با حضور مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت وقت، مرکز بهداشتی درمانی خلیل‌شهر به لیست پروژه ملی سامانه خدمات سلامت ایرانیان پیوست. ============= گزارش از: آزاده بابانژاد ============= انتهای پیام/86001/

94/02/07 - 06:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن