تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818807941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صالحی: نیازی به «گزار‌ه‌برگ» نیست/ با نقض‌عهد آمریکا، بازمی‌گردیم


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


در گفتگو با شبکه یک سیما؛
صالحی: نیازی به «گزار‌ه‌برگ» نیست/ با نقض‌عهد آمریکا، بازمی‌گردیم
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: «در صورت نقض عهد، ما فقط به اندازه تزریق اورانیوم و بازگشت به روند غنی سازی بازمانده ایم و سریع می توانیم برگردیم.»



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، دکتر علی اکبر صالحی شب گذشته در شبکه یک صداوسیما تأکید کرد: «در روزهای اخیر در وین بخشی از مسائل ابهام زدایی شد و طرفهای مقابل لغو یکجای تحریمها را پذیرفتند.»   علی اکبر صالحی در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه اول سیما گفت: «مسائل حقوقی و فنی روشن است و بحث تحریمها نیز باید روشن شود بویژه پس از گزاره برگی که آمریکاییها منتشر کرده اند.»   رئیس سازمان انرژی اتمی درباره انتشار گزاره‌برگ (فکت شیت) از سوی آمریکایی‌ها پس از بیانیه لوزان، گفت: «آمریکاییها در انتشار گزاره برگ مذاکرات لوزان درست و نادرست را با یکدیگر قاطی و تشویش فکری ایجاد کردند. در جلسه اخیر معاونان وزیر امور خارجه و کارشناسان در وین این مسائل مرور و ابهامات تا حدودی برطرف شد.»    

    دکتر صالحی با اشاره به اینکه "طرفهای مذاکره کننده به خود اجازه می دهند از هر ابزاری در مذاکره استفاده کنند که دست بالاتر را داشته باشند" ادامه داد: «از جمله ابزاری که در مذاکره استفاده می شود رسانه ، افکار عمومی و عصبانی کردن طرف مقابل است. آمریکاییها چون امپراطوری رسانه ای را در دست دارند می توانند افکار عمومی را آنچنان که می خواهند بسازند اما حقیقت را نمی توانند کتمان کنند.»   رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به انتقادها از عدم انتشار گزاره‌برگ از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی چنین پاسخ داد: «با توجه به فضای عمومی کشور گزاره برگی را آماده کردیم اما گفتگوی دو ساعته وزیر امور خارجه با برنامه نگاه 1 و مطرح شدن همه موارد و گفتگوی اینجانب با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همین صحبتها تبدیل به گزاره برگ شد.»

وی افزود: مسئولان کشور در پی تأمین منافع ملی هستند و ما در شرایط بسیار حساسی هستیم که هر کسی می تواند سوء استفاده کند. رژیم صهیونیستی و دیگران می خواهند بگونه ای به مذاکرات خدشه و بهانه ایجاد کنند.    

    صالحی ادامه داد: توصیفی که از مذاکرات در سخنان مسئولان کشور چه در صدا و سیما و چه در دانشگاهها شد کفایت می کند و اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده است نیازی به گزاره برگ نداریم.   رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران در جهان تنها کشور در حال توسعه ای است که به همه فنآوریهای مرتبط با دانش هسته ای دست یافته است.   آقای صالحی در ادامه سخنانش افزود: هیچ مورد از فناوریهای هسته ای نیست که ایران به آن دست نیافته باشد.   وی چرخه سوخت از اکتشاف تا استخراج از تبدیل به قرص تا مجتمع سوخت، طراحی قلب رآکتور،‌ تولید آب سنگین ، غنی سازی و تحقیق و توسعه را مهمترین فناوریهای مرتبط با دانش هسته ای دانست که دانشمندان ایرانی به آن دست یافته اند.    

    دکتر صالحی در ادامه به بحث‌های تخصصی درباره غنی‌سازی، چرخه سوخت، آب سنگین اراک و... پرداخت.   عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص راکتور آب سنگین اراک گفت: این راکتور با بازطراحی جدید به عنوان راکتور آب سنگین تحقیقاتی می ماند .   وی گفت: ساخت و باز طراحی راکتور اراک بدست مهندسان ایرانی صورت گرفته است و در صورت خلف وعده یکبار دیگر این طراحی را انجام خواهیم داد.    

    صالحی در خصوص نقض عهد امریکاییها و از سر گیری غنی سازی در فردو گفت: در صورت نقض عهد ما فقط به اندازه تزریق اورانیوم و بازگشت به روند غنی سازی باز مانده ایم و سریع می توانیم برگردیم.   صالحی ادامه داد: در صورت تامین تجهیزات و سوخت حدود 6 سال دیگر این  راکتور قابل بهره برداری خواهد بود اما اگر این راه را خودمان ادامه دهیم در مورد زمان چیزی مشخص نیست.



رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر آمریکا از تعهدات خود سرباز زند فعالیتهای هسته ای را به سرعت و 100 درصد از سر می گیریم.   صالحی گفت: برزیل فنآوری آب سنگین ندارد اما غنی سازی ندارد و آرژانتین آب سنگین دارد و غنی سازی ندارد اما ما هر دو را داریم.

   

    سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) بخشی از سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را منتشر کرد و نوشت: علی اکبر صالحی، شنبه پنجم ارديبهشت با اشاره به مذاکرات هسته ای سه روزه در وين گفته است که در اين مذاکرات اعضای گرو ه ۱+۵ پذيرفته اند به هنگام توافق نهايی بر سر برنامه هسته ای ايران کليه تحريم ها لغو شود.   مذاکرات سه روز ايران و گروه ۱+۵ از چهارشنبه تا جمعه در وين پايتخت اتريش برگزار شد و به گفته مقام های مذاکره کننده ايران، محور اين دور از مذاکرات، چگونگی لغو تحريم ها عليه جمهوری اسلامی بود.   علی اکبر صالحی می گويد، بسياری از مسايل مذاکراتی را را نمی توان به صورت علنی مطرح کرد، زيرا ممکن است مورد سوءاستفاده برخی در خارج از جمله اسرائيل قرار گيرد.

به دنبال تفاهم لوزان و انتشار فکت شيت وزارت امور خارجه آمريکا از مذاکرات لوزان، مساله چگونگی رفع تحريم ها عليه جمهوری اسلامی به مناقشه بين ايران و آمريکا بدل شد.   در حالی که مقام های آمريکا از رفع تحريم ها به صورت مرحله ای پس از توافق خبر می دادند، در مقابل مقام های ايران از جمله رهبر و رييس جمهوری بر لغو کليه تحريم ها به هنگام توافق تاکيد کردند.    

    444  



۰۶/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن