تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798659905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشارات فرهنگستان هنر با تألیفات تازه‌ در نمایشگاه کتاب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
انتشارات فرهنگستان هنر با تألیفات تازه‌ در نمایشگاه کتاب
مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان هنر با نام اختصاری متن در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تازه‌های خود شرکت می‌کند.

خبرگزاری فارس: انتشارات فرهنگستان هنر با تألیفات تازه‌ در نمایشگاه کتاب



به گزارش خبرگزاری فارس، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری یکی از واحدهای زیر مجموعه فرهنگستان هنر است که با نام اختصاری «متن» از آن یاد می‌شود. این مؤسسه در زمینه انتشار آثار تخصصی در حوزه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی، هنر و ادبیات، معماری و شهرسازی، کلیات و تاریخ هنر، هنرهای تجسمی، موسیقی، هنرهای صناعی، هنرهای نمایشی و مجموعه مقالات و نشریات فعالیت می‌کند.
بسیاری از کتاب‌هایی که این مؤسسه تاکنون منتشر کرده، به عنوان کتاب فصل و سال برگزیده شده یا در زمره منابع دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. اما اینکه این انتشارات تاکنون چقدر توانسته پاسخگوی نیاز قشر هنری باشد، سؤالی است که گفت‌وگو با علیرضا اسماعیلی، مدیرعامل مؤسسه مذکور را در پی داشته است.
وی در زمینه سیاستگذاری مؤسسه «متن» در قبال انتشار کتب هنری اظهار داشت: امروزه با توجه به رویکرد نوین جامعه به مقولة هنر، همراه با گسترش مراکز آموزشی هنر و نیز افزایش روزافزون علاقه‌مندان و هنرورزان و گستردگی زمینه‌های هنری، نیازهای این قشر مهم و تأثیرگذار جامعه افزایش یافته و متنوع‌تر شده است. بر این اساس مؤسسه متن فرهنگستان هنر در چارچوب رسالتی که در نشر و ترویج هنر بر عهده دارد از آغاز فعالیت بر آن بوده تا به عنوان ناشر تخصصی هنر با انتشار کتاب‌های مرجع و مفید در موضوعات مختلف هنری و مباحث نظری هنر پاسخگوی بخشی از نیازهای محققان، پژوهشگران، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به هنر ایران و جهان باشد و برنامه‌ریزی‌های اجرا شده تاکنون در راستای رفع نیاز این قشر از جامعه و کاستی‌هایی بوده که در این زمینه وجود دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که این مؤسسه تا چه حد توانسته نیاز به کتاب‌های هنری را برآورده سازد؟ تصریح کرد: هر مؤسسه بر مبنای امکانات و بودجه‌ای که دارد برنامه‌ریزی می‌کند و انتشارات فرهنگستان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ مسلماً نیاز جامعة هنری به منابع مکتوب بسیار گسترده و وسیع است و ما سعی می‌کنیم گزینش کتاب‌ها با وسواس و دقت زیادی صورت ‌گیرد تا دست کم بتوانیم بخشی از این نیازها را برآورده سازیم.
مدیرعامل مؤسسه متن درباره همکاری و جلب حمایت‌های مادی برای انتشار کتاب‌های هنری افزود: در گذشته خریدهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک خوبی برای ناشران تخصصی بود؛ اما متأسفانه چند سالی است که خریدهای مذکور تقریباً متوقف شده است و این امر باعث شده تا هم کتاب‌های مرجع و تخصصی کمتر به کتابخانه‌های عمومی راه یابد و هم ناشران تخصصی یکی از مهمترین خریداران خود را از دست بدهند. یکی از اقدامات این مؤسسه برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود، جلب همکاری و مشارکت سازمان‌ها، دانشگاه‌ها یا مؤسسات مالی برای چاپ و انتشار کتاب‌های وزینی است که چاپ آنها هزینة زیادی در بر دارد؛ مثلاً برای انتشار کتاب «شاهنامه شاه‌طهماسبی» که از ارزشمندترین و مهمترین آثار تاریخ نگارگری کشورمان محسوب می‌شود و نیز مجموعه نفیس دو جلدی شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان، با همکاری بانک‌ها امکان‌پذیر شده است که امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم.
سپس وی به تشریح چگونگی گزینش کتاب‌هایی که در این انتشارت به چاپ می‌رسند، پرداخت و گفت: گزینش و انتخاب کتاب‌ زیر نظر شورای علمی مؤسسه صورت می‌گیرد که اعضای آن متشکل از استادان دانشگاه و پژوهشگران فعال در حوزه‌های مختلف هنری است. در این شورا علاوه بر تصمیم‌گیری درباره خطوط کلی چاپ و نشر مؤسسه، و انتخاب موضوعات برای تألیف و ترجمه، پیشنهادهای ارائه شده از سوی مؤلفان و یا مترجمان خارج از حوزه فرهنگستان نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر در حوزه‌هایی کمبود وجود داشته باشد، بر اساس پیشنهادهای ارائه شده سفارش کار داده می‌شود.
سپس اسماعیلی به مهمترین کتبی که اخیراً توسط این مؤسسه در حوزه معرفی آثار هنری ایران در خارج از کشور منتشر شده اشاره کرد و ادامه داد: توجه به شناسایی، آماده‌سازی و چاپ اشیاء و آثار هنری ایران در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی خارج از کشور یکی از فعالیت‌های مهم مؤسسه متن فرهنگستان هنر است.
همانطور که می‌دانید، انحصار کاوش‌های باستان‌شناسی در دوره قاجار به کارشناسان اروپایی از یک‌سو و ضعف و ناتوانی حکومت ایران از سوی دیگر، باعث شد تا انبوهی از آثار ارزشمند تاریخی و باستانی ایران از کشور خارج شود. این آثار امروزه زینت‌بخش موزه‌ها و مجموعه‌های عمومی و خصوصی کشورهای دنیا شده است. اگرچه این امر موزه‌های کشورمان را از وجود چنین گنجینه‌های ارزشمندی محروم ساخته است، اما شاید بتوان گفت مزیتی که پراکندگی این آثار در موزه‌های خارج از کشور دارد، آشنایی بیشتر مردم جهان با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است بیشتر این آثار در موزه‌های معروف جهان ‌همچون موزه متروپولیتن، ارمیتاژ، لوور و سایر موزه‌های شناخته‌شده نگهداری می‌شود، اما نکتة شایان توجه، وجود آثار مهم و ارزشمند دیگری از هنر ایران در موزه‌ها و مجموعه‌های کشورهایی است که نه تنها مردم عادی بلکه هنرمندان و پژوهشگران کشورمان نیز شناخت اندکی از آنها دارند و حتی در مواردی ناشناخته‌اند؛ مثل ‌اشیاء و آثاری که در موزه‌ها و مجموعه‌های کشورهای اروپای شرقی نگهداری می‌شوند و به لحاظ ارزش و اهمیت، دست ‌کمی از آثار موزه‌های معروف دنیا ندارند.

سپس مدیر عامل موسسه متن در همین زمینه متذکر شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان هنر با همکاری پژوهشگران کشورهای مذکور اقدام به شناسایی و معرفی بخشی از این آثار در قالب کتاب‌های نفیس کرده است. اولین عنوان این مجموعه، کتاب دو جلدی «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان» است که برای اولین بار در دو جلد به زبان‌های فارسی و انگلیسی و به صورت نفیس، در سال 1392 چاپ و منتشر گردید. وی افزود: جلد اول این مجموعه به معرفی بیش از 400 اثر هنری ایران از پیش از اسلام تا دوره قاجار، با محوریت دوره صفویه، اختصاص دارد. این جلد مشتمل بر تصاویر این آثار در هشت بخش نقاشی، طراحی و خوشنویسی؛ قالی؛ منسوجات؛ جنگ‌افزار؛ ظروف فلزی؛ سفالینه، آبگینه و کاشی؛ سکه و هنر اروپایی، همراه با شرح تصاویر است. جلد دوم شامل شرح تفصیلی تصاویر و مقالاتی است که به سرپرستی پرفسور تادیوش مایدا، رئیس بخش شرق‌شناسی ‌موزه ملی ورشو و به قلم هشت تن از متخصصان هنر ایران از سراسر جهان نگارش یافته است. مراسم رونمایی این کتاب در سال گذشته در تهران و ورشو برگزار شد که با استقبال گسترده دوستداران هنر ایران همراه بود.
اسماعیلی به دیگر مجموعه‌های نگهداری شده در موزه‌ها اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از کشورهای اروپای شرقی که آثار و اشیاء ارزشمندی از هنر ایران در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی آن نگهداری می‌شود، مجارستان است. محبوبیت روزافزون شرق‌شناسی در قرن نوزدهم در اروپا، گردآوری مجموعه‌های ویژه هنر شرق را در تعدادی از کشورهای اروپایی، از جمله مجارستان در پی ‌داشته است، به خصوص مجارها که خود بر این باورند که خاستگاه آنان شرق بوده است. جایگاه والای هنرهای ایرانی باعث شد تا عده‌ای از دیپلمات‌ها، اشراف و مجموعه‌دارانِ مجارستان درصدد جمع‌آوری آثار ایرانی برآیند و در این میان هنر دوره قاجار بیشتر به مذاق آنان خوش آمد و باعث گرد آمدن آثار متنوع و ارزشمندی از هنر این دوره در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی و دولتی آن کشور شد.
وی ادامه داد: از تاریخ 8 بهمن 1389 تا 27 شهریور 1390 نیز نمایشگاهی ‌با عنوان «هنرمندان در گذر تاریخ؛ هنرهای ‌ایرانی در دوره قاجار» در موزه هنرهای کاربردی بوداپست با همکاری موزه مذکور و موزه هنرهای آسیای شرقی فرنتس هوپ برگزار و برای هر بخش مقالاتی پژوهشی سفارش داده شد.‌ حاصل این نمایشگاه چاپ کتابی مشتمل بر مقالات و تصاویر بود. خوشبختانه ‌این کتاب نیز که حاصل سال‌ها تلاش و کوشش گروهی از مجارستانی‌های دوستدار فرهنگ و هنر ایران است ‌اکنون آمادة چاپ شده و بزودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
سپس اسماعیلی به تشریح فصول این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول شامل ترجمه هجده مقاله تحقیقی در معرفی مطالعات ایرانی در اروپای شرقی و مجارستان و نیز بررسی شاخه‌های گوناگون هنر ایران در دوره قاجار است. این بخش با ویراستاری و نظارت بلا کلنیی و ایوان سانتو، دو نفر از ایران‌شناسان مجاری، تهیه شده است. بخش دوم شامل آلبوم تصاویر رنگی در ده قسمت کتاب‌آرایی، آثار لاکی، سلاح و زره، فلزکاری، زیورها، گوهرها و طلسم‌ها، سفالینه‌ها، فرش‌ها و بافته‌ها، آثار چوبی و عکاسی و آثار برجای مانده از نخستین دوره‌های ایران‌شناسی در مجارستان است. در پایان این بخش مقدمه‌ای انگلیسی در معرفی کتاب به قلم ایوان سانتو نگاشته شده است. این مجموعه منتخبی از آثار موزه هنرهای آسیای شرقی فرنتس هوپ (آثار وقفی فرنتس هوپ «بانی موزه»، ارثیه بلا آگایی، خریداری شده از ایشتوان فهر و یانوش دوموک، انتقالی از موزه هنرهای کاربردی و...)، کتابخانه فرهنگستان علوم مجارستان (ارثیه شاندور کگل و آرمین وامبری و مجموعه شرق)، موزه قوم‌نگاری، موزه هنرهای کاربردی، موزه دری (مجموعه فریدیش دری)، موزه ملی مجارستان، موزه تاریخ نظامی، مجموعه نوئمی شالی و مجموعه آندراش بانکوتی است.

وی درباره ادامه روند معرفی مجموعه‌های ارزشمند از هنرهای ایرانی خاطر نشان کرد: «فرهنگستان هنر در تلاش است تا آثار هنر ایران در موزه‌ها و مجموعه‌های کشورهای دیگر را شناسایی کرده و همانند مجموعه‌های لهستان و مجارستان معرفی نماید. البته کیفیت این آثار بسیار حائز اهمیت است و اولویت کارها همچنان که قبلاً گفته شد آثاری است که به رغم اهمیت و ارزش بالای آنها کمتر شناخته شده‌اند.
مدیر انتشارات متن درباره انتشار نسخ خطی اظهار داشت: یکی از کارهایی که انتشارات فرهنگستان در دستور کار خود قرار داده، بررسی رسالات کهن در راستای شناسایی و تصحیح نسخه‌های هنری، به منظور انتشار تعدادی از این نسخ است. برای تقویت این بخش شورای نسخ خطی با حضور پیشکسوتان و پژوهشگران فعال این حوزه در فرهنگستان در حال تشکیل است. در این بخش تاکنون چندین نسخة خطی ارزشمند چاپ و منتشر شده است که از نمونه‌های آن باید از چاپ نفیس شاهنامه شاه طهماسبی، سه مثنوی خواجوی کرمانی که نگاره‌های آن از اهمیت زیادی برخوردار است، قرآن به خط علیرضا عباسی، دیوان حافظ به خط وصال، جامع الالحان، پندنامه لقمان حکیم به خط میرعماد، ترجمه منظوم چهل حدیث نبوی به خط شاه‌محمود نیشابوری، دعای صباح به خط محمد شفیع تبریزی، دعای احتجاب به خط احمد نیریزی، پندنامه جامی به خط میرعماد، مرقع میرزا غلامرضا اصفهانی به خط نستعلیق، شرح ادوار مولانا مبارک‌شاه، و درة التاج قطب الدین شیرازی اشاره کرد. همچنین آماده‌سازی و چاپ چندین نسخة خطی دیگر در برنامة کاری مؤسسه قرار دارد.
وی در خصوص استفاده از فضای مجازی و چاپ منابع به صورت الکترونیکی از سوی انتشارات فرهنگستان هنر اظهار داشت: «به رغم اینکه چاپ الکترونیکی هنوز در نشر ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار نیست اما بهره‌گیری از آن، به خصوص در حوزه هنر امری ضروری است و با توجه به هزینه‌های گزاف چاپ برخی از کتاب‌های هنری، استفادة از آن در مواردی بسیار خوب و مقرون به صرفه است. اما با آنکه فضای مجازی بسیار گسترده شده باید اذعان داشت که کتاب‌های چاپی همیشه مخاطبان خاص خود را دارند و بسیاری از افراد نمی‌توانند با کتاب‌های الکترونیکی ارتباط برقرار کنند. با این حال در مؤسسه متن انتشار کتاب‌های هنری به صورت الکترونیکی در دست بررسی است که باید با چه رویکردی و در مورد چه کتاب‌هایی به آن توجه کرد تا از دنیای مجازی هم فاصله نگیریم.
مدیرعامل مؤسسه متن در پایان سخنان خود با تأکید بر انتشار تألیفات هنری به زبان انگلیسی گفت: آنچه رویکرد اصلی فرهنگستان هنر را تشکیل می‌دهد علاوه بر تألیف و نشر آثار ارزشمند هنرهای ایرانی، ترجمه و عرضه این آثار به زبان‌های مختلف در سطح بین‌المللی است تا ارتباط هنری ایران و سایر کشورها در زمینه شناسایی هنرهای ایرانی در سطح وسیعی گسترش یابد. انتهای پیام/و

94/02/05 - 12:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن