تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799161392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل اصلی مخالفت اسراییل با توافق هسته ای چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: دلیل اصلی مخالفت اسراییل با توافق هسته ای چیست؟
بدون تردید رژیم اسراییل در ماه ها و سال های گذشته در صف نخست مخالفت با هر گونه توافق هسته ای با ایران بوده است.
به گزارش نامه نیوز، اسراییلی ها در ظاهر مدعی اند نگرانی اصلی آنها از ماهیت برنامه هسته ای ایران و نیات ایران از توسعه قابلیت ها و توانمندی های هسته ای در کنار توسعه قابلیت های نظامی ایران است.دلیل اصلی مخالفت اسراییل با توافق هسته ای چیست؟
 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دست راستی اسراییل در سال های گذشته بارها و بارها در موضع گیری های خود مدعی شده است از یک "توافق هسته ای خوب" با ایران دفاع می کند ولی در توصیف مختصات یک توافق خوب از توافقی سخن می گوید که عملا امکان انعقاد ندارد و معنایی جز تسلیم کامل و محض ایران در قبال قدرت های جهانی نیست، او می گوید از نظر اسراییل توافقی خوب است که غنی سازی در داخل ایران را پایان دهد، تاسیسات هسته ای ایران را برچیند ، توسعه برنامه های موشکی را متوقف کند و سیاست های منطقه ای ایران را در جهت خلاف مسیر کنونی هدایت کند.
 
مشخص است که چنین توافقی عملا امکان تحقق ندارد و این مساله ای است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز بارها تاکید کرده و گفته است آن چیزی که اسراییل در عمل می خواهد امکان تحقق ندارد چون ایرانی ها در قالب یک فرمول "برد – برد" حاضر به مذاکره شده اند و چیزی که اسراییل می خواهد در واقع فرمول مذاکره به سبک کشورهای شکست خورده پس از جنگ است که به دلیل شکست در جنگ مجبور می شوند هر امتیازی که فاتحان از آنها می خواهند، به طرف مقابل بدهند و این دیگر مذاکره بر اساس فرمول "برد – برد" نیست بلکه یک تحمیل اراده آشکار است که ظاهری دیپلماتیک می یابد.
 
اما سوال اصلی اینجاست که اگر بر فرض محال امکان چنین مذاکره ای فراهم باشد و شرایط به سمتی برود که مورد خواست و ادعای رژیم اسراییل باشد، اگر در نهایت با چنین فرمول مذاکره ای خروجی آن عادی شدن مساله هسته ای ایران و رفع ( تدریجی یا فوری) تحریم ها علیه ایران باشد، آیا اسراییلی ها باز هم از نتیجه چنین مذاکره ای خشنود خواهند بود؟
 
به گمان راقم این سطور پاسخ منفی است و به نظر می رسد حتی در صورت تسلیم محض ایران در قبال خواسته های حداکثری رژیم اسراییل در زمینه هسته ای ، رژیم تل آویو راضی نخواهد شد چون در نهایت به نظر می رسد اسراییل با خروجی حاصل از مذاکرات مشکل دارد و آن مساله " رفع تحریم های ایران " است.
 
هر چند موضع طرف مذاکره کننده ایرانی هم اکنون این است که رفع تحریم ها نباید نتیجه توافق بلکه باید جزء اصلی شروط ضمن توافق باشد، اما به هر جهت اسراییلی ها از این مساله نگران هستند که رفع تحریم های ایران چه با فرمولی پله به پله و تدریجی و چه به صورت سریع تر و فوری تر، امکانات و توان اقتصادی ایران را ارتقا خواهد داد و این مساله مایه اصلی نگرانی رژیم نتانیاهو است.
 
به بیان دیگر به نظر می رسد مساله و مشکل اسراییل با توافق هسته ای احتمالی ایران در دو سطح قابل تحلیل و تفسیر است:
 
1- نخست، حفظ توانمندی های هسته ای ایران بر اساس فرمولی مرضی الطرفین که ضامن توسعه فناوری بومی هسته ای ایران باشد.
 
2- و سطح دوم و مهم تر، عادی شدن شرایط و روابط ایران با جهان خارج و کشورهای اروپایی و آمریکا و افزایش توانمندی های اقتصادی ایران.
 
رژیم اسراییل شاید بتواند با سطح نخست توانمندی های هسته ای ایران که زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای بوده و قابل راستی آزمایی باشد ، کنار بیاید اما بدون تردید اسراییل از اینکه در اثر رفع تحریم ها امکانات اقتصادی ایران توسعه یافته و این کشور به یک کشور توانمند اقتصادی تبدیل شود، نگرانی بیشتری دارد.
 
از نظر رژیم اسراییل در این صورت ایران می تواد با فراغ بال بیشتری سیاست های منطقه ای خود را در جهت حمایت از محور مقاومت منطقه پیش ببرد و این مساله برای رژیم اسراییل حتی از مساله حفظ توانمندی های هسته ای ایران در قالب فرمولی مرضی الطرفین بین ایران و گروه 1+5 ، غیر قابل پذیرش تر است.
 
اسراییل می خواهد مساله ایران همچنان یک مساله اضطراری  باشد تا به بهانه آن بتواند سیاست های سرکوب گرایانه خود علیه فلسطینی ها را توجیه کند، کمبود ها و مشکلات اقتصادی مردم ساکن در اراضی اشغالی را توجیه کرده و همچنان با فرافکنی نگاه جامعه جهانی را از ستمی که بر مردم فلسطین می رود منحرف کرده و به سمت ایران و مساله هسته ای انحراف دهد و از سوی دیگر با مظلوم نمایی خود را قربانی یک توافق احتمالی بین ایران و گروه 1+5 نشان دهد.
 
با این حال همان طور که پیشتر نیز اشاره شد حتی بر فرض محال اگر برنامه هسته ای ایران به طور کامل برچیده شود اگر خروجی چنین وضعیت فرضی رفع تحریم های اقتصادی و عادی شدن تجارت و روابط اقتصادی ایران با جهان خارج باشد، این مساله برای رژیم اسراییل غیر قابل تحمل تر از توانمندی های هسته ای ایران است. 



منبع: عصر ایران


۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن