تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819055155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشريح برنامه هاي سازمان بهزيستي براي ارتقاء سطح توانايي‌ها و سلامت روان جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۴۴ق.ظ)
تشريح برنامه هاي سازمان بهزيستي براي ارتقاء سطح توانايي‌ها و سلامت روان جامعه موج - مدير دفتر مشاوره مرکز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي:سلامت روان تاثير مستقيمي بر سلامت جسم دارد اما متاسفانه در اولويت جدي جامعه ما قرار ندارد و بايد به آن توجه ويژه تري شود.
مهدي مير محمد صادقي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج با تاکيد بر لزوم توجه وزارت بهداشت به آموزش هاي مربوط به بيماري هاي روان تني به دليل تاثيراتي که بر سلامت مي گذارد، يادآور شد: ارتباط سلامت روان با سلامت جسم را مشخصا در بيماري هاي روان تني شاهديم که موضوعات روان شناختي تاثير مشخصي بر بيماري هاي جسماني دارد. براي درک ساده اين موضوع، به اين مثال توجه کنيد: «فردي با تپش قلب شديد و مشکل قلبي به اورژانس بيمارستان مراجعه مي کند و مورد آزمايش هاي متعدد قرار مي گيرد. اما نهايتا به او گفته مي شود که مشکل قلبي ندارد و مشکل او عصبي است. براي چنين بيماري چه بايد کرد؟ حال که دريافته ايم که ريشه بيماري او رواني و مربوط به اعصاب است ، چه بايد کرد؟ آيا بايد او را رها کرد؟
به گفته وي، براي برخورد با بيماراني از اين دست، جامعه پزشکي و کادر درماني ، آموزش منسجم و منطقي نمي بينند و اگر هم اقدامي انجام شود بنا به تجربه باليني پزشک است نه برآمده از يک آموزش هدفمند در حوزه اموزش هاي پزشکي.
اين روان شناس با اشاره به اينکه بسياري از بيماري ها از جمله فشار خون، ديابت و ... مي توانند منشاء روان شناختي داشته باشند ، تاکيد کرد که بهداشت و سلامت جسم، متاثر از مسائل روانشناختي است. از اين رو براي کاهش بيماري هاي جسماني ناچار از توجه به سلامت روان هستيم. اما اين امر مغفول واقع شده و پزشکان براي مواجهه با بيماري هاي روان تني آموزش نديده اند. و در بيمارستان ها هم عمدتا متخصص بيماريهاي روان تني نداريم.
ميرمحمدصادقي با اشاره به اينکه در اين سازمان تلاش مي شود که سلامت روان در جوامع محلي و در محيط خانواده افزايش يابد، بار ديگر تاکيد کرد: «ارتقا سلامت روان، محور کليدي افزايش سلامت جسماني و سلامت اجتماعي است. »
وي در پاسخ به اينکه «سازمان بهزيستي چه اقداماتي براي ارتقاء سطح توانايي‌ها و سلامت روان مراجعين و پيشگيري از اختلالات و مشكلات رواني ـ اجتماعي انجام مي دهد؟»، از تلاش هاي اين سازمان در سه سطح «نهادسازي و سازماندهي»، «آموزش» و «همکاري هاي بين بخشي» سخن گفت و افزود: در بخش نهادسازي، سازمان بهزيستي کوشيده است تا در جوامع محلي مراکزي همچون خانه هاي سلامت روان محلي را در شهرهاي کوچک و مناطق حاشيه اي که فاقد متخصص روانشناس هستند ايجاد کند. خانه هاي سلامت روان محلي با بهره گيري از مدلcommunity mental health، همانند مدل خانه هاي بهداشت هستند که در آنها خدمات سلامت روان ارائه مي‌شود که اين خدمات بيشتر جنبه آموزشي دارد تا درماني. اين خانه ها که با يک نگاه محلي طراحي شده اند به ارائه خدمات سلامت روان مي پردازند و از متخصصيني بهره مي برند که دانششان بيشتر مبتني بر تجربه در جوامع کوچک و آموزش هاي محلي است. علاوه بر اين سازمان بهزيستي در شکل دهي و همکاري و همراهي با NGOهاي متمرکز بر سلامت روان نيز ورود داشته است.
ميرمحمدصادقي همچنين از راه اندازي و فعاليت 1300 مراکز مشاوره در سطح کشور به عنوان بخش ديگري از فعاليت هاي سازمان بهزيستي در بخش «سازماندهي» ياد کرد که در هر يک از آنها دست کم سه متخصص روانشناس فعاليت مي کند. علاوه بر اين سازمان بهزيستي کوشيده است که بخش خصوصي، محلي و غير دولتي را نيز به عرصه فعاليتهاي مرتبط با سلامت روان وارد کند.
به گفته وي، نهادينه کردن آموزشهاي مرتبط با «سلامت روان» در قالب آموزش هايي نظير «مهارتهاي زندگي»، «آموزش هاي پيش از ازدواج»، «آموزش زندگي خانواده»، «آموزشهاي مرتبط با دوران بلوغ» و ...نيز از ديگر اقدامات طراحي شده در سازمان بهزيستي براي ارتقاي سلامت روان جامعه است. از آنجا که اين سازمان نمي تواند مستقيما به 70 ميليون جمعيت کشور، آموزش ارائه کند به تربيت متخصصين و مدرسيني در اين زمينه مي پردازد تا در مراکز مشاوره بتوانند به عموم مردم خدمات ارائه کنند. علاوه بر اين سازمان بهزيستي به عنوان يک نهاد حاکميتي براي ارتقاي سلامت روان جامعه با سازمان هايي همچون سازمان نظام روانشناسي و مشاوره درصدد همکاري هاي بين بخشي جدي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن