محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798492007
شباهتها و تفاوتهای سعدی و حافظ |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شباهتها و تفاوتهای سعدی و حافظ
سعدی از قبیله عالمان دین بود و سیر آفاق و انفس کرد و حافظ در شیراز ماند و ظاهرا تنها یک سفر به یزد و جزیره هرمز کرد که از سفر یزد خاطره خوشی هم نداشت.
کد خبر: ۴۹۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲ - 24 April 2015
احمد سمیعی گیلانی از شباهتها و تفاوتهای سعدی و حافظ میگوید.
به گزارش ایسنا، این استاد زبان و ادبیات فارسی در مقالهای با عنوان «مواجهه سعدی و حافظ» مینویسد:
در این گفتار میخواهم وجوه اشتراک و افتراق سعدی و حافظ را در ساحات متعدد غزلسرایی نشان دهم. به این منظور، روا دیدم فشرده مقالهها و گفتارهایی با ویرایش جدید را بیاورم که به تفاریق در نشر دانش و نامه فرهنگستان چاپ و منتشر شده یا به صورت درسی در چارچوب برنامهای با عنوان «درسگفتارهایی درباره حافظ» در شهر کتاب ایراد شده است.
مواجهه، که در زبان فرانسه به confrontation تعبیر شده، شخصیت این دو شاعر بزرگ را روشنتر و زندهتر جلوهگر میسازد بخصوص که در دو دوره نزدیک به هم عمر گذراندهاند. هرچند سراسر عمر سعدی در قرن هفتم و سراسر عمر حافظ در قرن هشتم گذشت، عهد جوانی حافظ فقط در حدود چهل سال با اواخر عمر سعدی فاصله دارد.
سعدی از قبیله عالمان دین بود و سیر آفاق و انفس کرد و حافظ در شیراز ماند و ظاهرا تنها یک سفر به یزد و جزیره هرمز کرد که از سفر یزد خاطره خوشی هم نداشت.
سعدی در نظامیه بغداد درس خواند که فلسفه در آن مطرح نبود، در محیط سنتی اسلام پرورش یافت هرچند در حاشیه با عرفا حشر و نشر داشت و حافظ در محیط کلامی و فلسفی پرورده شد، حتی در تفسیر با کشاف زمخشری و شرح آن، کشف کشاف، سروکار داشت که بیشتر بر جنبههای بلاغی قرآن منعطف است.
شعر حافظ با زندگی و هم معلومات و تتبعات او عجین است و از معاش و مشاغل او جدا نیست، آینه حیات هم معیشتی هم معنوی اوست و غزلیات سعدی توان گفت صرفا جلوهگاه حیات عاطفی اوست. به تعبیری، غزل سعدی شبانه و بیانگر احوال خلوت اوست که وصف کرده و فرموده «شبها من و شمع میگدازیم / این هست که سوز من نهان است» و شعر حافظ شبانه و روزانه است. شاعرانگی در غزل سعدی زلالتر و نابتر و در غزل حافظ صنعتگرانه است. حافظ آنجا که میگوید «آن را که خواندی استاد گر بنگری به تحقیق / صنعتگر است اما لطف بیان ندارد» به صنعتگری نه تنها نظر خوش ابراز میکند آن را لازمه شعر هم میداند. به واقع، حافظ خود صنعتگر آن هم صنعتگری قهار است. نمونه آن را در دو بیت
«روز در کسب هنر کوش که می خوردن روز / دل چون آینه در زنگ ظلام اندازد
آن زمان وقت می صبح فروغ است که شب/ گرد خرگاه افق پرده شام اندازد»
میتوان جست که شاعر تکلف پرمایهای برای بیان این معنی که «وقت میگساری شب است نه روز» در کار آورده است. اما در غزلهای سعدی صنعت نامحسوس است و در آن تکلفی احساس نمیشود. حتی، در بسیاری از ابیات غزلهای سعدی، صنعتی از صنایع بدیعی نیست، مع الوصف چه بسا شاعرانگی در آنها بیشتر باشد.
اینکه میگویم شاعرانگی در غزل سعدی زلالتر و نابتر است از این جهت است که سعدی، به خلاف حافظ، در غزل، میتوان گفت، از معلومات و تتبعات خود به ندرت بهره جسته است. مباحث معیشتی و معلومات و تتبعات و پراگماتیسم او را در گلستان منعکس مییابیم که آینه زندگی پرماجرای اوست. عنصر غالب در غزلهای سعدی وصف احوال عاطفی و درونی اوست، سرودههای او، به تعبیری، بررسته است نه بربسته. در آن، تلمیح کمتر به کار رفته، محتاج شرح و تفسیر نیست و از آن بلاواسطه التذاذ هنری دست میدهد. در حالی که غزلهای حافظ به غلظت با آثار مطالعات او و با تلمیحات و اشارات عجیناند و از آبشخور معلومات او سیراب شدهاند. لازمه بهره بزرگی از حظ ادبی حاصل آنها آشنایی با منابع اوست. مثلا بیت «ماجرا کم کن و بازآ که مرا مردم چشم/ خرقه از سر به درآورد و به شکرانه بسوخت» بیانگر اشتیاق او به دیدار معشوق است؛ اما لذت ادبی که از آن ناشی میشود موکول به آشنایی با رسم صوفیان، تخریق ثیاب در سماع است. در مواردی نیز، بیتی در یک غزل او مفسر بیتی در غزل دیگر میشود همچنان که، در قرآن کریم و در مثنوی مولانا، آیهای در یک سوره و پارهای مفصل در یک دفتر مفسر آیهای در سوره دیگر و پارهای مجمل در دفتر دیگر میشود. نمونهاش بیت «عبوس زهد به وجه خمار ننشیند/غلام خرقه دردیکشان خوشخویم» که «خرقه جایی گرو باده و دفتر جایی» تفسیر آن را مددکار است.
سرچشمه برخی از مضمونهای غزل حافظ را تنها در خفایای منابع میتوان جست. نمونهاش «ساقی به جام عدل بده باده تا گدا/ غیرت نیاورد که جهان پربلا کند» که در آن معنای البته ایهامی جام عدل جامی است با ساخت ویژه که قادر است به اندازه معین و مقرر، سیال را پیمانه کند و در مقاله عالمانه آقای معصومی همدانی در نشر دانش به وصف درآمده و مصور شده و شکل و شمایل و مکانیسم کار آن نشان داده شده است و آن حتی در محافل رئوس محققان ادبی شناخته نبوده است. ضمنا، در حالات متعدد، در یک بیت از غزل حافظ تراکم صنایع بدیعی وجود دارد و در غزل سعدی چنین تراکم و غلظتی نادر بل نایاب است. میتوان گفت حافظ، در مصرف صنایع بدیعی، ولخرجی کرده هرچند استادی او ساتر این ولخرجی شده است.
آفرینش یا انتخاب مضمون در شعر از راه تداعی صورت میگیرد. در سعدی، تداعی مستقیم و نزدیک به اذهان است و راه درازی را طی نمیکند؛ اما، در حافظ، راه درازی را میپیماید که دور از اذهان و مهجور است. حتی در غزل به مطلع «یاری اندر کس نمیبینم یاران را چه شد» - نوعا از غزلهای معدودی که حافظ در آنها احوال عاطفی و درونی خود را نسبتا زلالتر بیان کرده - تداعیها متکلفانه است. مثلا برای بیان این معنی که مروت و جوانمردی نایاب شده، میگوید «لعلی از کان مروت برنیامد سالهاست/ تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد» میتوان گفت به این اعتبار، حافظ پیشتاز و مبشر سبک هندی جلوه میکند.
اثر هنری فراورده الهام است و کار. نسبت این دو در اثرآفرینان فرق دارد. در حافظ کار غالب است و در سعدی الهام. سعدی در غزل سهلآفرین است یا دست کم چنین مینماید و حافظ بیشتر با کار است که هنرنمایی میکند.
شمار غزلها در سعدی و حافظ به هم نزدیکاند. سعدی و حافظ در انتخاب اوزان نیز همسلیقهاند. وزن به اصطلاح نامطبوع در غزلهای آنان وجود ندارد. حدود هشتاددرصد اوزان، در هر دو، در چهار بحر مجتث و هزج و رمل و مضارع است و بسامد مجتث و هزج نظرگیر است. بسامد وزن مسدس، که به مضامین و لحن خودمانی و صمیمی بیشتر راه میدهد و از قید طمانینه اوزان مثمن بخصوص سالم آزاد است، در غزلهای سعدی محسوسا بالاتر است. غزلها، در هر دو، مردفاند اما ردیف عموما ساده و آسان است و از نوعی نیست که فی المثل در قصاید خاقانی مییابیم. در غزلهای سعدی، ردیف بیشتر از مقوله فعل آن هم نه فعل اسنادی است و یا دال بر عمل است که ملایم طبع پویا و پرتحرک اوست. مطلع، در هر دو، دعوتکننده است. گویی بردمیدن مطلع در ذهن شاعر او را به سرودن غزل فراخوانده است. فرق در آن است که در حافظ برخی از ابیات دیگر در همان غزل گاه به تکلف گنجانده شده است.
فرق بارز غزلهای این دو شاعر در آن است که در سعدی ابیات بیانگر یک حال و یک تجربه عاطفی و هنریاند. به تعبیری، غزلهای سعدی تکبیتی نیست حال آنکه در حافظ هرچند حال و هوای واحد بر سراسر غزل حاکم است، ابیات در بسیاری از حالات به هم ربط محسوس ندارند.
به لحاظ نشانههای صوری سبکی، اجمالا بگویم صنایع غالب، در سعدی، تکرار و جناس اشتقاق است و در حافظ ایهام و مراعات النظیر و جناس استهلالی. در سعدی بسامد نظرگیر فعل (گاه شش جمله فعلی در یک بیت) شواهد متعدد دارد.
لحن صمیمی و خودمانی، در هر دو، شواهدی خوش و دلنشین دارد. نمونهاش در سعدی «گفتم لب تو را که دل من تو بردهای/گفتا کدام دل چه نشان کی کجا که برد» و در حافظ بس شیرینتر و شیرازیتر «گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد/ گفتا مگوی با کس تا وقت آن درآید» یا «بگفتمش به لبم بوسهای حوالت کن/ به خنده گفت کیت با من این معامله بود» که ضمنا، در هر دو، با گفت و شنود صحنهسازی دلپذیری را شاهدیم.
قوت بیان در غزلهای سعدی بخصوص در رابطه با معشوق بیشتر است. سعدی میگوید: «من آن نیم که حلال از حرام نشانسم/ که باده با تو حلال است و آب بیتو حرام» و حافظ با اقتباس همین مضمون میگوید: «در مذهب ما باده حلال است ولیکن/ بی روی تو ای سرو گلندام حرام است»، که در آن، ای سرو گلندام مصرعپرکن مینماید. در نمونهای دیگر از سعدی، همین مضمون قویتر آمده است. خطاب به معشوق میگوید «بخورم گر ز دست توست نبید /نکنم گر خلاف توست نماز»
نشانه سبکی دیگر در سعدی خاکساری در قبال معشوق است که شواهد متعدد دارد.
نمونهاش «مرا به هیچ بدادی و من هنوز برآنم/که از وجود تو مویی به عالمی نفروشم» یا «تو در عالم نمیگنجی ز خوبی/ مرا هرگز کجا گنجی در آغوشم» یا «کاش با دل هزار جان بودی/ تا فدا کردمی به دیدارش».
ایجاز حذف نیز در غزلهای سعدی شواهد بارز دارد. نمونههای شاخص آن است «سعدی تو کیستی که در این حلقه کمند/ چندان فتادهاند که ما صید لاغریم» (حذف «در قیاس با آنها») یا «دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد/ ابری که در بیابان بر تشنهای ببارد (حذف ذوق مشاهده... که ربط دو مصرع را سست ساخته است).
نظیر این شواهد را در غزلهای حافظ نمیتوان یافت. گاه ایجاز با ترفند، از جمله ترفندی نحوی، قرین است که در نحو عربی به اشتغال تعبیر شده است به این معنی که سازهای در جمله بیش از یک نقش پیدا میکند، نمونهاش «چشم سعدی به خواب بیند خواب / که ببستی به چشم سحارت»، که در آن، خواب متمم است برای دو فعل - هم برای بیند هم برای ببستی. نمونه دیگر «تا چه کردیم دگربار، که شیرین لب دوست/ به سخن باز نمیباشد و چشم از نازش» که در آن، باز نمیباشد از طریق سخن به لب و از طریق ناز به چشم تعلق میگیرد. گاه نیز این ترفند به مدد عناصر آهنگ سخن صورت میگیرد نمونهاش «عافیت میبایدت چشم از نکورویان ببند/ عشق میورزی بساط نیکنامی درنورد» یا «شاخهای تازه برآورد صبا بر لب جوی/ چشم بر هم نزدی سرو سهی بالا شد».
نشانه سبکی دیگر که در غزلهای سعدی شواهد متعدد دارد کاربرد ضمیر شخصی متصل سرگردان است که گاه، به لحاظ ساختاری، از هنجار خارج میشود و مطابقت معنای مراد و معنای ساختاری را مختل میسازد و آن بر اثر توجه نکردن ناسخ به این نشانه بارز سبکی باعث تصرف در ضبط هم شده است، چند نمونهاش «هرکه نازک بود دل یارش /گو دل نازنین نگه دارش» (به جای دل نازنینش نگهدار) یا «من ز دست تو خویشتن بکشم / تا تو دستم به خون نیالایی» (به جای دست به خونم نیالایی) یا «همدمی نیست که گوید سخنی پیش منت/ محرمی نیست که آرد سخنی پیش توام» (سخنی پیش منت=سخنی از تو پیش من به قرینه گوید؛ سخنی پیش توام= سخنی از تو پیش من به قرینه آرد)
این نشانههای صوری در شعر سعدی، چنانکه در مقاله «بهرهجویی از نشانههای سبکی در تصحیح متون» (نامه فرهنگستان، دوره سیزدهم، ش4، تابستان 1393) به شرح آوردهام، در تصحیح غزلیات سعدی و اختیار ضبط درست از ضبطهای متعدد نسخهها کارگشا تواند بود.
اگر بینش و منش شاعر است که تراوش آن در سرودههای او به صور گوناگون جلوهگر میشود، وصف بسیار مجمل آن در سعدی و حافظ چنین خواهد بود که سعدی نهادهای اجتماعی را قبول دارد. در عوض، حافظ، به خلاف، با آن نهادها که سهل است با طرح کاینات - که وجود خود او، با همه طبایع آن، فرآورده آن است – سر ستیز دارد و در هوای آن است که فلک را سقف بشکافد و طرح تو دراندازد. حافظ در قبال ضعفهای سرشت انسانی نیز متساهل نیست. از واعظ منبری توقع دارد که در خلوت همان باشد که بر منبر بود و آن توقع شاقی است. آدمی در جامعه ناگزیر با نقاب ظاهر میشود که خود نوعی ریاست. در واقع، ما همه، به درجات گوناگون، ریاکاریم. اصولا نوعی از ریا لازمه حیات اجتماعی است که اگر نباشد خلاف عرف و قلندری شمرده میشود. سعدی به ضعف سرشتی انسان توجه دارد و پیش از همه، آن را در خود سراغ میگیرد. از اینرو بخشنده است.
سعدی خاکی و واقعبین است و حافظ آسمانی و آرمانی. سعدی قاضی همدان را بخشایشپذیر میشناسد و حافظ واعظ را در جلوت و خلوت یکی میخواهد. باری، آن دو، در یک نقطه، به هم میرسند - در عشق که کیمیای هستی است و آدمی طفیل آن است.
«عاشق شو ار نه روزی کار جهان سرآید/ ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
ارشاد: اپرای سعدی تک خوان زن دارد |اخبار ایران و جهان
ارشاد اپرای سعدی تک خوان زن دارد مدیر کل دفتر موسیقی اظهار کرد اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما نمیتوانیم به تکخوان زن مجوز دهیم کد خبر ۴۹۰۶۸۹ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۸ - 12 April 2015 مدیر کل دفتر موسیقی اظهار کرد اپرای سعدی دارای تتهدیدها «اپرای سعدی» را متوقف کرد |اخبار ایران و جهان
تهدیدها اپرای سعدی را متوقف کرد اجرای اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بود همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه برود لغو شد کد خبر ۴۹۰۶۶۹ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۳ - 12 April 2015 اجرای اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بوشباهتها و تفاوتهای سعدی و حافظ
جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۴۹ احمد سمیعی گیلانی از شباهتها و تفاوتهای سعدی و حافظ میگوید به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا این استاد زبان و ادبیات فارسی در مقالهای با عنوان مواجهه سعدی و حافظ مینویسد در این گفتار میخواهم وجوه اشتراک و افتراق سعدی و حافظ را در ساحات متعدد غزاول اردیبهشت: زاد روز سعدی |اخبار ایران و جهان
اول اردیبهشت زاد روز سعدی ابومحمد مُصلِح الدین بن عَبدُالله معروف به سعدی شیرازی ۵۶۸ یا ۵۸۸ - ۶۷۱ هجری شمسی شاعر و نویسنده پارسی گوی ایرانی است به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند آثار معروف وی کتاب های گلستان بوستان غزلیات و دیوان اشعار است سعدی در خانقاهی که محل زندخندوانه اواخر فروردین میآید |اخبار ایران و جهان
خندوانه اواخر فروردین میآید سری جدید برنامه خندوانه که قرار بود از بیستم فروردین ماه جاری از شبکه نسیم روی آنتن برود همچنان در مرحله ساخت آیتم و دکور قرار دارد و اواخر ماه پخش می شود کد خبر ۴۹۱۱۵۹ تاریخ انتشار ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۶ - 14 April 2015 سری جدید برنامه خنددیدار نوروزی وزیر فرهنگ و هنرمندان در خانه سینما |اخبار ایران و جهان
دیدار نوروزی وزیر فرهنگ و هنرمندان در خانه سینما کد خبر ۴۹۰۴۰۸ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰ ۱۶ - 12 April 2015 http cdn tabnak ir files fa news 1394 1 22 489263 639 jpg http cdn tabnak ir files fa news 1394 1 22 489264 383 jpg http cdn tabnak ir files fa news 1394 1دلدادگی فرزند کشیش آمریکایی به مذهب تشیع |اخبار ایران و جهان
دلدادگی فرزند کشیش آمریکایی به مذهب تشیع تینا ماری هاسکی فرزند کشیش آمریکایی که می گوید به عشق امام حسین ع شیعه شده است روایتی از دلدادگی خود به اسلام و مذهب تشیع و خادمی افتخاری امام رضا ع و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ را بیان کرد کد خبر ۴۹۱۸۰۶ تاریخ انتشار ۲۷ فروردين ۱۳بهترین دعا در ماه رجب چیست؟ |اخبار ایران و جهان
بهترین دعا در ماه رجب چیست شخصی خدمت حضرت امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد برای ماه رجب به من دعایی یاد بدهید که خداوند متعال مرا به آن نفع ببخشد امام فرمودند دعای یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ هر روز از ماه رجب بعد از نمازهای یومیه بخوان کد خبر ۴۹۳۴۴۶ تاریخ انتشارتکيه کلامهايي که واس ماست |اخبار ایران و جهان
تکيه کلامهايي که واس ماست کد خبر ۴۹۱۲۳۲ تاریخ انتشار ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ - 14 April 2015 خراسان نوشت تکيه کلام يکجور کاتاليزور زباني است که در يک ارتباط به گوينده کمک ميکند سريع تر و گاهي شيرين تر منظورش را با توجه به ذخيره ذهني مخاطب بيان کند گاهي تکيه کلام مختص يک صنفپدران ماندگار تلویزیون از کشاورز تا ارجمند |اخبار ایران و جهان
پدران ماندگار تلویزیون از کشاورز تا ارجمند هنوز هم او را به نام پدرسالار میشناسند و این عنوان حالا دیگر لقب اوست تا نقشش در یک سریال تلویزیونی کد خبر ۴۹۳۹۴۳ تاریخ انتشار ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۸ - 23 April 2015 روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی چند نقش ماندگار پدر در تلویزیوندرهای کاخ «شمس» برای همیشه باز شد |اخبار ایران و جهان
درهای کاخ شمس برای همیشه باز شد پس از گذشت یک سال از تحویل گرفتن کاخ شمس درهای این عمارت تاریخی برای همیشه به روی گردشگران باز شد کد خبر ۴۸۹۳۵۸ تاریخ انتشار ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ - 08 April 2015 پس از گذشت یک سال از تحویل گرفتن کاخ شمس درهای این عمارت تاریخی برای همیبرندگان اکران نوروزی کدام فیلمها هستند؟ |اخبار ایران و جهان
برندگان اکران نوروزی کدام فیلمها هستند سه هفته از آغاز اکران نوروزی می گذرد و در این مدت دو فیلم بیش از نیم میلیارد و یک فیلم بالاتر از یک میلیارد فروش داشتهاند کد خبر ۴۸۹۰۸۶ تاریخ انتشار ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۵ - 07 April 2015 سه هفته از آغاز اکران نوروزی می گذرد و در ایناکبر عبدی در ترکیه خبرساز شد |اخبار ایران و جهان
اکبر عبدی در ترکیه خبرساز شد تصمیم اکبر عبدی هنرمند سرشناس ایرانی بازتاب گسترده در رسانه های ترکیه داشته است کد خبر ۴۹۱۰۱۴ تاریخ انتشار ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۲ - 13 April 2015 تصمیم اکبر عبدی هنرمند سرشناس ایرانی بازتاب گسترده در رسانه های ترکیه داشته است به گزارش ایرنا رسانهتغییر دوباره ساعت پخش «در حاشیه» |اخبار ایران و جهان
تغییر دوباره ساعت پخش در حاشیه سریال در حاشیه ی مهران مدیری بار دیگر با تغییر ساعت پخش مواجه شد کد خبر ۴۹۰۸۹۱ تاریخ انتشار ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۴ - 13 April 2015 سریال در حاشیه ی مهران مدیری بار دیگر با تغییر ساعت پخش مواجه شد به گزارش ایسنا سریال طنز در حاشیه که پیش ازمصائب تخت جمشید در نوروز امسال! |اخبار ایران و جهان
مصائب تخت جمشید در نوروز امسال ین مجموعه جهانی با ۵۲۵ هزار و ۶۵۶ نفر بازدیدکننده در تعطیلات نوروز امسال در جایگاه نخست بازدید گردشگران و میهمانان نوروزی قرار گرفت کد خبر ۴۸۹۵۷۸ تاریخ انتشار ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹ ۵۲ - 08 April 2015 ین مجموعه جهانی با ۵۲۵ هزار و ۶۵۶ نفر بازدیدقانون مدارس غیردولتی دائمی شود |اخبار ایران و جهان
قانون مدارس غیردولتی دائمی شود وزیر آموزش و پرورش با این درخواست که قانون مدارس غیردولتی توسط مجلس دائمی شود گفت اولین نیروها در سال 95 به آموزش و پرورش وارد می شوند کد خبر ۴۹۳۸۸۲ تاریخ انتشار ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۱ - 22 April 2015 وزیر آموزش و پرورش با این درخواست که قانونبه چه کسی دزد میگویند؟ |اخبار ایران و جهان
به چه کسی دزد میگویند یک کارشناس مسائل مذهبی گفت دزدی این نیست که فرد تنها از دیوار خانه مردم بالا رود بلکه از ساعت کارزدن و انجام با تاخیر کار اربابرجوع نیز نوعی دزدی محسوب میشود کد خبر ۴۹۳۴۲۷ تاریخ انتشار ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۶ - 21 April 2015 یک کارشناس مسائل مذهبی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها