واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 26 دی 1389 تعداد مشاهده : 114 نگاه شاعرانه و هوشمندانه به تيترهاي خبري خبرگزاري فارس: بيگي حبيبآبادي گفت: من معتقدم «جهانيترين تيتر دنيا» حاصل نگاه هوشمندانه شاعر بر روي تيترهاي مختلف و برداشتهاي شاعرانه او است. به گزارش خبرگزاري فارس، نشست نقد و بررسي مجموعه شعر «جهانيترين تيتر دنيا» سروده سينا عليمحمدي با حضور منتقداني چون محمود اكرامي فر، پرويز بيگي حبيبآبادي، بهروز ياسمي، دكتر علي آبان، حميدرضا شكارسري و عليرضا راهب به ميزباني كانون ادبي زمستان فرهنگسراي رازي تهران برگزار شد. *اكراميفر: اين اثر با عبور از فيلترهاي داوري خودش را مطرح كرد در ابتداي اين نشست محمود اكراميفر با اشاره به مجموعه نخست سينا عليمحمدي - كه در سال 1385 با عنوان «پاره خط» منتشر شد و موفق به دريافت جايزه گام اول خانه كتاب شد - او را شاعري ژورناليست معرفي كرد كه شاعري و روزنامهنگاري را به موازات هم دنبال ميكند. اكراميفر با اشاره به ديگر جوايزي كه عليمحمدي به دست آورده است اين كتاب را مجموعهاي دانست كه حداقل با عبور از برخي فيلترهاي داوري توانسته خودش را مطرح كند. * نگاه شاعرانه و هوشمندانه به تيترهاي خبري اما نخستين منتقد اين جلسه پرويز بيگي حبيبآبادي بود كه در ابتدا تاكيد كرد: چندان درست نيست كه ناشر كتاب بخواهد از اثري كه منتشر كرده دفاع كند. او درباره شعرها و كتاب سينا عليمحمدي هم گفت: من از تمام مولفاني كه كتابشان را منتشر ميكنم نخستين سوالم چرايي انتخاب نام كتاب است و در اين مورد با تك تك شاعران بحث ميكنم اما هيچگاه با عليمحمدي درباره انتخاب نام كتابش گفتگو نكردم. بيگي حبيبآبادي در توضيح اين مطلب گفت: عليمحمدي حرفه و شغلش رسانه است و در محيط خبري و رسانهاي كار ميكند و به همين دليل سعي كرده با نگاه هوشمندانهاي خبرها را با ذهن و ضمير ناخود آگاه شاعرانهاش تلفيق كند. او تاكيد كرد: من معتقدم «جهانيترين تيتر دنيا» حاصل نگاه هوشمندانه شاعر بر روي تيترهاي مختلف و برداشتهاي شاعرانه او است. دبير پنجمين جشنواره شعر فجر ادامه داد: بسياري از شاعران نميتوانند ميان شغل و حرفه خود با روحيه و ذوق شاعري ارتباط دوسويه برقرار كنند اما علي محمدي توانسته با اين پارادوكس كنار بيايد و به نفع خودش مصادره كند كاري كه خود من در مدت 30 سال خدمت در محيط نظامي انجام دادم و شايد خيليها برايشان دشوار باشد كه يك افسر ارتش و نيروي هوايي بتواند به ذوق ادبي و شاعري خود هم برسد و آن را پرورش دهد. بيگي مثال ديگري را هم در اين زمينه طرح كرد و گفت: در انتشارات فصل پنجم به زودي مجموعه شعري خوب و قوي از يكي از بوكسورهاي تيم ملي كشورمان منتشر خواهيم كرد كه شايد جامعه ادبي با خواندن آن شگفتزده شود. * فونت سپيد غزل بهرزو ياسمي ديگر منتقد اين جلسه در ابتدا به سابقه آشنايياش با شعر سينا عليمحمدي اشاره كرد و گفت: نخستين شعرهاي علي محمدي را در سالهاي 1379 و 1380 در جلسات شعر فرهنگسراي سرو (بانوي امروز) شنيدم كه نقد و بررسي ميشد. ياسمي درباره شعرهاي «كتاب جهانيترين تيتر دنيا» هم گفت: سينا عليمحمدي با گذشت اين يك دهه به جايي رسيده است كه كاملا بر زبان مسلط است فرم و ساختار را ميشناسد اما من معتقدم بسياري از شعرهاي اين كتاب "غزل "!! هستند و فقط شكل و فرم غزل ندارند. او تاكيد كرد: در بخش نخست اين مجموعه ما با شعرهايي رو به رو هستيم كه تغزل شاكله اصلي شعرها را تشكيل ميدهد اما در بخشهاي ديگر هرگاه كه شاعر از اين حس دور ميشود شعرها افت ميكنند و به عبارتي او عاشقانهها سرايي مدرن است و بهترين شعرهاي اين مجموعه در گروهي قرار ميگيرند كه شاعر به سمت تغزل حركت كرده است. ياسمي يكي از تكنيكهاي استفاده شده در شعرهاي علي محمدي را خطاب قرار دادن و شكل روايت خطابهاي دانست و با اشاره به شعرهايي چون بزرگراه، شيخ بهايي، آزادي و... توانسته از اين روش براي فرم بخشيدن به شعرهايش خيلي خوب استفاده كند. ياسمي در بخش ديگري از سخنانش هم گفت: در سرودههاي عليمحمدي كنايه نيز ديده ميشود كه البتهگاه به نظر ميرسد كه مبناي حسي ندارد و اين نوع كنايهها با دخل و تصرف موقعيت زماني و مكاني برجسته ميشود. در ادامه اين منتقد به طنز در اين سرودهها اشاره كرد و افزود:گاه در اين سرودهها طنز كه يكي از رويكردهاي جديد در سرودههاي امروز است ديده ميشود. مهمترين ويژگي اين طنزها تلخ بودن آن است كه انسان را به فكر فرو ميبرد. شاعر از موقعيتهاي ساده شعر ميسازد. * گرفتاري در فانتزي علي آبان شاعر و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي هم ديگر منتقدي بود كه سخنانش را با اشاره به نام كتاب آغاز كرد و گفت: نام اين كتاب بسيار هوشمندانه انتخاب شده است و تا حدود زيادي نگاه و نظر مخاطب را به سوي خود جلب ميكند. او اين كتاب را غيرقابل مقايسه با كتاب قبلي علي محمدي دانست و گفت: او توانسته پيشرفت قابل توجهي در اين كتاب نسبت به آثار قبلي خود داشته باشد. علي آبان يكي از آسيبهاي شعر علي محمدي در اين كتاب را گرفتار شدن به نوعي فانتزي گرايي و سانتي مانتاليسم دانست كه ممكن است براي گروهي جالب باشد اما از تاثيرگذاري و ماندگاري شعرها ميكاهد. * شعر امروز ساختني است او با اشاره به برخي شعرهاي اين مجوعه و نوع نگاه هوشمندانهاي كه شاعر به برخي رويداها و حوادث اجتماعي داشته است تاكيد كرد: شعر امروز ساختني است و اين مجموعه نمونه خوبي براي اين تئوري است. نكتهاي كه بلافاصله محمود اكراميفر كه مديريت جلسه را بر عهده داشت با پرسشي آن را به چالش كشيد اما حميدرضا شكارسري ديگر منتقد جلسه هم در تاييد صحبتهاي آبان تاكيد كرد كه ترديدي ندارم كه شعر امروز ساختني است و فرقي هم نميكند كه در چه قالب و فرمي شاعر اثرش را توليد ميكند بلكه شعر معماري اگاهانه كلمات است. شكارسري شعرهاي «جهانيترين تيتر دنيا» را در گروه اشعار مدرن طبقهبندي كرد و گفت: نگاه شاعر «جهانيترين تيتر دنيا» از نوع انسان فاصله گرفته و به فرديت رسيده و واقع گرايانه است. او ادامه داد: اين مسئله حتي در شعرهايي با مفهوم ظهور نيز صادق است و من معتقدم شعرهاي علي محمدي به معني واقعي كلمه شعر زندهگي است. اين شاعر و منتقد كشورمان تاكيد كرد: نوع برخورد اينگونه با جهان البته خطر ورد به گزارش و نثر را هم در پي دارد كه در برخي شعرها علي محمدي متاسفانه گرفتار گزارش از نوع داستان و نثر هم شده است اما حجم اين شعرها در مجموع كتاب بسيار اندك است و غلبه با آثاري است كه توانستهاند با تكنيكها و اتفاقهاي شاعرانه و دستاندازي در جهان واقع از منطق روايي نثر به سمت شعري موفق حركت كند. او با اشاره به برخي شعرهايي كه در حال و هواي حوادث پس از انتخابات در اين مجموعه چاپ شده است گفت: شاعر با رندي كامل و استفاده از بيان استعاري به خوبي خودش را پشت كلمات پنهان ميكند و هيچ دادگاهي نميتواند شاعر را براي اين شعرها فرابخواند و توضيحي بخواهد. * خروج از كادر عليرضا راهب ديگر شاعر و منتقدي بود كه در اين جلسه حضور داشت و در سخناني كوتاه مهمترين مولفه و عنصر شعر علي محمدي را 3 بخش دانست: نخست استفاده از ادراك مشترك، خروج از كادر و آشنايي زدايي مضموني و كنار گذاشتن تعارفات روزمره. او شعر «تخيل1» و «پديده» را نمونه خوبي براي وجود هر 3 مولفه ذكر شده دانست و با خواندن آن گفت: اين سروده تعارفات عادي را كنار گذاشته است و از نوعي حذف جديد با عنوان حذف به قرينه ادراك مشترك استفاده كرده است و نوعي خطاب در سرودهها ديده ميشود كه البته به داستان نزديك نميشود و ويژگي شعري را حفظ ميكند. حكايت را با مخاطب به مفاعله تبديل كرده و از حالت يك نفره خارج ميشود. انتهاي پيام/و/8
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]