تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834215559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف نمایشگاه‌گردان ما در ونیز باید مشخص شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲




_DSC0146b.jpg

احمد نادعلیان که سال 2003 میلادی در دوسالانه ونیز شرکت کرد، درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری آن توضیح داد: این دوسالانه قسمت‌های مختلفی دارد و ایتالیا به‌عنوان میزبان آن غرفه‌ای بزرگ در اختیار دارد که از هنرمندان ایتالیایی و دیگر کشورها برای حضور در آن دعوت و کارهای آن‌ها را ارائه می‌کند. این هنرمند محیطی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، ادامه داد: برخی کشورها در بینال ونیز، ساختمانی را به‌صورت سنتی در اختیار دارند و برخی هم مانند ایران، مکانی را اجاره و آثارشان را در آن ارائه می‌کنند. معمولا کشورهایی که چند هنرمند را در غرفه‌شان معرفی می‌کنند، با تعریف کردن یک پروژه این کار را انجام می‌دهند. چنانچه انتخابی صورت بگیرد کار آن‌ها یک اثر تلقی می‌شود. این استاد دانشگاه اظهار کرد: در سالی که من در دوسالانه حضور داشتم شاهد بودم که ایتالیا به‌عنوان میزبان، یک هنرمند پیشکسوت خود و همچنین یک استعداد جوان را معرفی کرد، اما عموما کشورهایی که آنجا حضور و ساحنمان دائمی دارند، دوسالانه ونیز را فرصتی می‌دانند که در اختیار آن‌ها قرار گرفته که فقط یک هنرمند یا چند هنرمند خلاق و مستعد را که نگاهی ویژه دارند معرفی کنند. عموما برای کشورها دوسالانه ونیز جایی نیست که کشورها استادان شناخته‌شده و تثبیت‌شده‌ی هنری یا افراد تازه‌کار را که هنوز در مرحله آزمون و خطا هستند، راهی آنجا کنند. در این میان، نقش کیوریتور - نمایشگاه‌گردان - اهمیت دارد که باید با شناخت کافی هنرمندان را انتخاب کند. نادعلیان درباره‌ی رویکرد بخش دولتی ایران به بینال ونیز توضیح داد: به‌جز یک دوره، در بقیه سال‌ها برای همگن‌سازی آثاری که ارائه شدند، تلاشی انجام نشد. در آخرین دوره‌ای هم که من در این بینال حضور داشتم استادانی از حوزه‌ها، سنین و سبقه‌های مختلف آمده بودند، در حالی که وقتی داوری انجام می‌شود، این شیوه‌ی ارائه‌ی آثار نمی‌تواند موفقیتی کسب کند، گرچه خود آثار ممکن است ارزشمند باشند. کیوریتوری که آثار را انتخاب می‌کند باید اهدافش را تبیین کند که قرار است چه مفهومی را ارائه کند، آن‌وقت آن مفهوم در قالب یک پروژه شامل چیدمان، نقاشی و ... که مکمل یکدیگرند، عرضه می‌شود. او با اشاره به اطلاعاتی که تا کنون درباره‌ی نحوه حضور ایران در دوسالانه ونیز منتشر شده است، گفت: من نمی‌دانم که این اطلاع‌رسانی معرف یک پروژه از یک کشور است یا یک چشم‌انداز از یک هنر و جغرافیای فرهنگی؛ اگر نوع دوم باشد، اقدام مثبتی است، ولی اگر نوع اول باشد، با آنچه من از بینال ونیز دیده‌ام سازگاری ندارد. وقتی آثار در قالب یک پروژه نباشند، داوران دوسالانه توجهی به آن نخواهند داشت، چون داوران می‌خواهند یک اثر یا یک پروژه‌ی موفق از یک کشور را انتخاب کنند. این هنرمند ادامه داد: مخاطبان بینال ونیز هم به چند روش آثار را می‌بینند؛ یکی هیئت داوران است که متناسب با چارچوب‌های مشخص‌شده کارها را می‌بیند، به‌جز داوران باید دید چه کیوریتورهایی ناظر بر آثار بودند و آن‌ها را مستقل از هم دیدند. وقتی فرصت دیده شدن نصیب هنرمندان با سبقه‌های مختلف شود، فضایی ایجاد می‌شود که اگر هنرمند ظرفیت و قابلیت داشته باشد، در جاهای دیگر می‌تواند عرض اندام کند. از این نظر، کمیت‌گرایی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی می‌تواند مفید باشد. وی با تأکید بر این‌که هدف کیوریتور غرفه ایران در بینال ونیز باید مشخص شود، اظهار کرد: در این صورت ممکن است این گوناگونی سنی و روشی در میان هنرمندان معرفی‌شده توجیه شود؛ اما حالا به نظر می‌رسد که بخش خصوصی بار دوسالانه را بدوش می‌کشد. در حالی که اگر فکر کنیم حضور 49 نفر در ونیز فرصت موفقیت را افزایش می‌دهد، برداشت اشتباهی داشته‌ایم. او درباره‌ی معرفی هنرمندانی از کشورهای دیگر در غرفه ایران نیز گفت: وقتی کاتالوگ بینال ونیز منتشر شود، کسی که این هنرمندان را کنار هم قرار داده، باید درباره‌ی هدفش در آنجا توضیح دهد. ممکن است این دلیل مطرح شود که این هنرمندان در جغرافیای فرهنگی ایران بزرگ هستند، اما بعد این پرسش پیش می‌آید که آیا جغرافیای فرهنگی ایران محدود به این قلمرو هست؟ از سوی دیگر، معمولا در کاتالوگ بینال فقط دو صفحه به ایران اختصاص می‌یابد، در این صورت آیا همه هنرمندان انتخاب‌شده به خوبی در کاتالوگ معرفی می‌شوند؟ نادعلیان در ادامه تأکید کرد: وقتی ما قلمرو فرهنگی خود را وسیع می‌کنیم، لزوما تریبون ما در کاتالوگ بینال یا گرفتن جوایز آن، بیشتر نخواهد شد. وی همچنین درباره‌ی مشارکت بخش خصوصی در برگزاری چنین بینالی توضیح داد: کشور ما در تنگنای اقتصادی است. در این شرایط، یک مرکزی سرمایه‌گذاری کرده و قرار است تعدادی هنرمند را بنابر دلایل خاص خودش از ایران یا کشورهای دیگر به ونیز ببرد، این چه ایرادی می‌تواند داشته باشد؟ این ظرفیت بخش خصوصی است که می‌تواند ارزشمند باشد. ما نمی‌توانیم از بخش خصوصی انتظار داشته باشیم که به‌دنبال سیاست‌گذاری‌های دولت باشد و درست نیست که بگوییم چون دولت این امکان را ندارد، از بخش خصوصی نیز این امکان را سلب کنیم. به گزارش ایسنا، دوسالانه یا بینال ونیز (Biennale di Venezia) نمایشگاهی شامل آثار هنری معاصر است که هر دو سال یک‌بار (در سال‌های فرد) در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. نخستین دوره‌ی این دوسالانه در سال 1895 میلادی برگزار شد و امسال پنجاه‌وششمین دوره‌ی این دوسالانه از 15 اردیبهشت‌ماه در ایتالیا برپا می‌شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن