تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805272356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت 108 شي 7 هزار ساله از شيكاگو به تهران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازگشت 108 شي 7 هزار ساله از شيكاگو به تهران
بعد از گذشت بيش از نيم قرن، 108 شيء ارزشمند باستاني ايران از مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگوي امريكا به خاك وطن بازگشتند. اين آثار تاريخي 7 هزار ساله از اعماق خاك‌هاي محوطه چغاميش استان خوزستان كشف شده بودند اما 51 سال پيش براي انجام مطالعات علمي به مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو امريكا امانت داده شدند، در حالي كه قرار بود ظرف سه سال به كشور بازگردند اما حوادث و اتفاقاتي كه افتادند، بازگشت‌شان را تا به امروز به تأخير انداخت.
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


بعد از گذشت بيش از نيم قرن، 108 شيء ارزشمند باستاني ايران از مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگوي امريكا به خاك وطن بازگشتند. اين آثار تاريخي 7 هزار ساله از اعماق خاك‌هاي محوطه چغاميش استان خوزستان كشف شده بودند اما 51 سال پيش براي انجام مطالعات علمي به مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو امريكا امانت داده شدند، در حالي كه قرار بود ظرف سه سال به كشور بازگردند اما حوادث و اتفاقاتي كه افتادند، بازگشت‌شان را تا به امروز به تأخير انداخت.
گزيده‌اي از ظروف سفالي، ‌قفل‌هاي گِلي شبيه مُهر و موم‌هاي امروزي، لوح‌ها و ژتون‌هاي گلي كه مربوط به مديريت اقتصادي و بازرگاني محوطه‌ چغاميش است، كنار هم چيده شده‌اند و در كنارشان دو چمدان بزرگ مشكي رنگ به چشم مي‌خورد. اين دو چمدان با 108 شيء 7 هزار ساله درون آن را خود امريكايي‌ها با دستان خودشان به ايران آوردند، حتي با تقبل هزينه‌هاي پرواز؛ چراكه اينها يك امانت فرهنگي بودند؛ بخشي از ميراث باستاني ايران كه سال 1343 براي پژوهش به امريكا رفت و بايد در سال 1346 به ايران بازمي‌گشت اما از مجموع 294 شيء باستاني چغاميش تعدادي به ايران باز مي‌گردد و باقي در امريكا باقي مي‌ماند؛ ميراث آبا و اجداد و نياكان ايرانيان كه از دالان تاريخي 7 هزار سال گذشته به امروز رسيده است. اين اسناد بزرگ تاريخي اما 51 سال از نگاه جهاني دور مانده بود. آنها بيش از نيم قرن در آرشيوهاي مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو نگهداري مي‌شدند. اين اموال تاريخي ايران اما در ساعات اوليه روز گذشته از امريكا به آلمان و از فرودگاه فرانكفورت به فرودگاه امام خميني (ره) رسيد و تحويل سازمان ميراث فرهنگي شد. اشياي چغاميش روز گذشته در موزه ملي ايران براي اهالي رسانه رونمايي شدند. در اين مراسم طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور و نيز گيل استاين، رئيس مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگوي  امريكا و عباس عليزاده باستان‌شناس حضور داشتند.
عليزاده در خصوص ميزان اهميت اين اشياي استرداد شده تاريخي با اشاره به اينكه اين آثار متعلق به دوره تاريخي پيش از اختراع نگارش توسط بشر بوده است، گفت: «‌حدود هزاره 4 پيش از ميلاد، جوامع بشري داشتند در ايران و جنوب عراق متحول و شهرنشين مي‌شدند و حكومت‌هاي اوليه شكل مي‌گرفت. اين شهرنشيني، بازرگاني اوليه و اسناد و ابزار آن را به وجود آورد؛ اين اشيا اسناد اوليه مديريت اداري است. توپك‌هاي گلي كه ايرانيان باستان در آنها ژتون‌هايي جاگذاري كرده بودند كه هر كدام شكل خاص خود را داشتند و نماينده يك كالا بودند. از طريق اين توپك‌ها مبادلات تجاري ميان ايرانيان عصر باستان انجام مي‌شد.»
به گفته گيل استاين نيز اشياي چغاميش بعد از انقلاب در گير و دارهاي اداري مانده‌اند و به همين دليل نتوانستند تاكنون به ايران عودت داده شوند اما اكنون با حل شدن مشكلات حقوقي به وطن‌شان بازگشتند. اين اشيا از نظر علمي از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و مربوط به دوره شهرنشيني است؛ شهرنشيني به جز دو نقطه دنيا يعني ايران و جنوب عراق در هيچ كجاي دنيا وجود نداشته است.
رئيس مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگوي امريكا در حالي اشياي 7 هزار ساله چغاميش را تا ايران همراهي كرده كه هنوز سرنوشت بازگشت الواح هخامنشي ايران از اين مؤسسه آن هم بعد از قريب 70 سال مشخص نيست. الواح هخامنشي هم براي انجام امور پژوهشي به اين مؤسسه امريكايي امانت داده شدند اما اين اشيا درگير يك ماجراي حقوقي نزد امريكا گرو نگه داشته شدند. با اين حال طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور در پاسخ به سؤال «جوان» درباره اينكه فرآيند حقوقي استرداد اين آثار به گرو نگه داشته شده در امريكا در چه مرحله‌اي قرار دارد ابراز اميدواري كرد كه الواح هخامنشي نيز در سال 94 به كشور بازگردد.
گيل استاين، رئيس مؤسسه شرق شناسي شيكاگو كه الواح ارزشمند هخامنشي ايران در اين مؤسسه تحت مطالعه بوده است هم روند حقوقي پرونده استرداد الواح باستاني ايران را رو به جلو و مثبت ارزيابي كرد و گفت: «‌الواح تخت جمشيد يكي از مهم‌ترين منابع و هديه ايران به مدنيت است. تصميم دادگاه عالي امريكا در سال ميلادي جاري درباره اين اشيا صادر مي‌شود و در حالي كه دادگاه پايين و دادگاه ميانه در سيستم حقوقي امريكا به نفع ايران رأي صادر كرده‌اند، احتمال قوي وجود دارد كه دادگاه عالي امريكا نيز رأي را به نفع ايران صادر كند.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن