تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821245209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارائه پيشنهاد ممنوعيت بهره برداري از جنگل ها به دولت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۲۴ب.ظ)
ارائه پيشنهاد ممنوعيت بهره برداري از جنگل ها به دولت موج - رئيس سازمان محيط زيست از ارائه پيشنهادي براي محدود سازي و تقريبا ممنوعيت بهره برداري از جنگل هاي سالم و طبيعي به دولت خبردادو افزود: بر اين اساس تنها حق برداشت و بهره برداري از جنگل هاي مخروبه و يا چوب هاي افتاده و بيمار وجود دارد و ديگر نبايد از جنگل هاي طبيعي بهره برداري شود.
به گزارش خبرگزاري موج، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره برنامه هاي اين سازمان براي حفاظت و ساماندهي جنگل ها و همکاري با سازمان هاي ذي ربط در اين زمينه اظهار داشت: مديريت جنگل هاي طبيعي کشور شامل جنگل هاي هيرکاني منطقه البرز و جنگل هاي بلوط منطقه زاگرس که عرصه هاي بسيار ارزشمند جنگلي هستند، بحث بسيار مهمي است. اما متاسفانه اين ذخاير ارزشمند همه در معرض تهديد است.
وي افزود: به طور مثال در زاگرس يک بيماري درخت هاي بلوط را در بر گرفته و حدود يک ميليون هکتار را تهديد مي کند و آسيب زيادي هم وارد کرده است و يا يک بحث ديگر مربوط به ريزگردها و خشکسالي است که آن هم براي اين بخش تهديد محسوب مي شود و نيازمند مديريت و توجه جدي است.
سودجويان دستشان طي سال هاي گذشته بسيار باز بوده است.
معاون رئيس جمهور ادامه داد: همچنين تغيير کاربري ها، بهره برداري هاي بي رويه، قاچاق چوب، تخريب هايي که براي جاده سازي، شهرک سازي و ويلا سازي در جنگل هاي شمال اتفاق مي افتد، اينها هم تهديدي براي جنگل هاست. متاسفانه سودجوياني که سود خود را در غارت منابع طبيعي مي بينند، دستشان طي سال هاي گذشته بسيار باز بوده است.
ابتکار در ادامه با اشاره به اينکه همکاري بسيار خوبي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست با وزارت جهاد کشاورزي در بحث ساماندهي و حفاظت از جنگل ها شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه وزير جهاد کشاورزي رويکرد بسيار دقيق و درستي در اين موضوع دارند و با سازمان جنگل ها و مراتع هم همکاري بسيار خوبي در اين موضوع داريم.
ارائه پيشنهاد ممنوعيت بهره برداري از جنگل هاي سالم و طبيعي به دولت
معاون رئيس جمهور خاطر نشان کرد: پيشنهادي براي محدود سازي و تقريبا ممنوعيت بهره برداري از جنگل هاي سالم و طبيعي به دولت ارائه شده است که بر اين اساس مطرح شده که فقط حق برداشت و بهره برداري از جنگل هاي مخروبه و يا چوب هاي افتاده و بيمار وجود داشته باشد و ديگر از جنگل هاي طبيعي بهره برداري نشود اين بحث بسيار مهمي است که بايد به آن پرداخت. البته سال ها پيش هم رويکرد ما در سازمان محيط زيست همين بود و هم اکنون نيز اين سياست دنبال مي شود.
لزوم اتخاذ ضوابط سختگيرانه براي حفاظت از جنگلها در برابر آسيب و تخريب
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد:به نظر مي رسد بايد يک ضوابط بسيار سختگيرانه در ارتباط با بحث جنگل ها اجرا شود تا بتوانيم جلوي تخريب هايي که اتفاق مي افتد را بگيريم.
سازمان محيط زيست با تمام توان و ظرفيت با سازمان جنگل ها در اين موضوع همکاري و همراهي خواهد کرد و بايد از تمام نيرو و توانمندي هم استفاده کنيم تا اهداف و برنامه هاي مشترک را چه در ارتباط با جنگل هاي بلوط و چه در ارتباط با جنگل هاي هيرکاني پيش ببريم.
همکاري بسيار خوب سازمان حفاظت محيط زيست با وزارت جهاد کشاورزي و سازمان جنگل ها در دولت تدبير و اميد
ابتکار در ادامه تاکيد کرد: خوشبختانه در اين دوره دولت شاهد همکاري بسيار خوب بين اين دو دستگاه خواهيم بود و ما هم افزايي اين دو دستگاه را ان شاء الله در برنامه ها داريم. جلسات مشترک، برنامه ريزي ها و فعاليت هاي مشترک شروع شده است. براي اينکه بتوانيم جلوي روند تخريب جنگل هاي طبيعي کشور و اين ذخاير بسيار ارزشمند را بگيريم با جديت اين برنامه ها را ادامه خواهيم داد و هر کاري که لازم باشد، انجام مي دهيم.
وي افزود: حتي ممکن است به اين نتيجه برسيم که در نهايت مانند برخي از کالاهاي اساسي چوب هم وارد کنيم زيرا مي توان نيازهاي چوبي کشور را عمدتا يا از زراعت بدست آورد و يا از واردات. هيچ اشکالي ندارد که ما واردات چوب داشته باشيم؛ زيرا اگر ذخاير طبيعي ما تمام شود، جنگل که نمي توانيم وارد کنيم.
بازسازي جنگل هاي طبيعي کشور تقريباً غير ممکن است
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه بازسازي جنگل ها را تصور نادرستي دانست و افزود: اين تصور که مي شود جنگل ها را بازسازي کرد يک تصور خيلي غلطي است؛ زيرا اين جنگل ها قابل بازسازي نيست. جنگل هاي طبيعي هيرکاني تا سه ميليون سال قدمت دارد و در يک شرايط شيب بسيار تند و اکثرا کوهستاني قرار دارند و اينها زماني که تخريب مي شود ديگر قابل بازگشت نيست. در قالب طرحهاي جنگل داري سعي شد اينها را بازسازي کنند، ولي؛ اکثر اين طرح ها با مشکل و شکست مواجه شده اند.
ابتکار افزود: اين پايداري و حيات و بقا طولاني جنگل ها براي تنوع گروه هاي مختلف گياهي، جانوري، ميکروب ها و قارچ ها همه در کنار هم گزينه هاي متنوع يک اکوسيستم بسيار توانمند زيبا و بي نظير را به وجود آورده که هيچ طرح جنگل کاري نمي تواند آن را بسازد وبا دست بشر نمي توان آن را ساخت.
وي يادآور شد: دنيا الان به اين سو مي رود که بايد جنگل ها را حفاظت کرد؛ زيرا اينها ذخاير بسيار ارزشمندي در جهت حفظ منابع آب، منابع خاک و تلطيف هوا هستند، اما؛ متاسفانه ما در حال از دست دادن اين ارزشهاي فوق العاده بالاي معنوي و زيبايي هستيم و همه جاي ايران در حال تبديل شدن به کوير است.
وي افزود: افرادي به طمع اينکه مثلا از شمال لذت ببرند، مي روند و زباله هايشان را آنجا رها مي کنند. چرا افرادي بايد به خودشان اجازه دهند که محيط زيست را آلوده کنند؟ جنگل ها و مناظر طبيعي نعمت هاي خداوند است که بايد از آنها لذت برد اما متاسفانه نه تنها کاري براي آنها نمي کنيم بلکه اقدام به آسيب و تخريب هم مي کنيم. اينها چيزهايي است که به مردم بر مي گردد و نمي توان همه تقصيرها را گردن مسئولان و دولت انداخت.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: متاسفانه حتي بسياري از افراد تحصيل کرده و متمول هم چنين رفتار بي رحمانه اي با طبيعت دارند. چطور ما به خودمان اجازه مي دهيم که به اين راحتي به جنگل ها آسيب بزنيم يا آنها را تبديل به ويلا کنيم؟ اينها انفال است و اشکالات شرعي و زيست محيطي دارد.
ابتکار تاکيد کرد:بايد براي فرهنگ سازي و آموزش به مردم در اين زمينه همه کمک کنيم و رسانه هاي مختلف مي توانند نقش مهمي در تغيير نگرش رفتار مردم داشته باشند، اينکه مردم چطور نسبت به اين موضوع نگاه کنند براي آموزش و فرهنگ سازي مردم سازمان حفاظت محيط زيست برنامه ويژه اي دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن