تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804349519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوانين مغاير با اقتصاد مقاومتي لغو مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قوانين مغاير با اقتصاد مقاومتي لغو مي‌شود
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات طرح نحوه پيگيري تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي موافقت كردند و شناسايي سياست‌هاي كلي آن به كارگروه مشتركي از قواي سه‌گانه سپرده شد.
نویسنده : بهناز قاسمي 


نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات طرح نحوه پيگيري تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي موافقت كردند و شناسايي سياست‌هاي كلي آن به كارگروه مشتركي از قواي سه‌گانه سپرده شد.
تعلل دولت در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در دو سال اخير‌، موجب شد مجلس شوراي اسلامي روز گذشته، كليات طرحي را به رأي بگذارد كه بر اساس آن، از اين پس دولت موظف شود در برنامه‌هاي پنج ساله و بودجه‌هاي سالانه پيوست مربوط به نحوه تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را به مجلس ارائه كند. از زمان آغاز به كار دولت تدبير، ضرورت داخلي‌سازي اقتصاد و اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي همواره از سوي مقام معظم رهبري مورد تأكيد بوده است. اما متأسفانه در اين مدت، دولت تمام قواي خود را براي رفع تحريم‌ها و خروج اقتصاد از تنگناهاي مالي هزينه كرده و از پياده‌سازي اين سياست‌ها و اتكا به توليد داخل غافل شده است.
دكتر ابراهيم رزاقي اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه معتقد است كه دولت مدام از كاهش 15 درصدي تورم تا پايان سال گذشته سخن مي‌گويد و در مدت دو سال اخير اقدامي براي دروني كردن اقتصاد انجام نداده است. وي افزود: دولت صرفاً به رفع تحريم‌ها تأكيد داشته، غافل از اينكه با برخي از سياست‌هاي اقتصادي و ركود حاكم بر توليد و افزايش بيكاري اثرات تحريم را در داخل تشديد كرده است.

  موسايي: صرفه‌جويي در هزينه‌ها قدم اول باشد
دكتر ميثم موسايي، رئيس انجمن اقتصاد اسلامي در گفت‌و‌گو با «جوان» با تأكيد بر اينكه نظارت مجلس بر عملكرد دولت در اين حوزه ضروري به نظر مي‌رسد، افزود: شرط نظارت بر دولت بايد نظارت علمي باشد تا اجرايي، به اين معنا كه هيچ اقدامي بدون انجام مطالعه به مرحله اجرا درنيايد. وي معتقد است، صرفنظر از اينكه مذاكرات هسته‌اي و لغو تحريم‌ها به نتيجه برسد يا خير، داخلي‌سازي و كاهش اتكا به درآمد‌هاي نفتي ضرورت دارد. اكنون اين سؤال مطرح است كه دولت در اين مدت چه كرده است؟
موسايي افزود: نقطه آغاز سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، كاهش هزينه‌هاي دولت است كه با توجه به كاهش نرخ تورم به 15 درصد و افزايش بودجه دولت نسبت به سال گذشته 10 درصد بوده، مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه دولت در مجموع 5 درصد در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي كرده، اما نكته اينجاست كه اين اقدام در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نبوده، بلكه به دليل كاهش قيمت و فروش نفت، كاهش درآمد‌هاي ارزي و... بوده و به دليل مسائل خارجي اين صرفه‌جويي صورت گرفته است. وي اقدا‌م ديگر دولت را رشد توليد و بهبود فضاي كسب‌و‌كار دانست و تأكيد كرد: در سال گذشته 500 هزار نفر از شاغلان زن بيكار شدند و ميزان تحصيلكرده‌هاي بيكار بيش از كساني است كه تحصيلات دانشگاهي ندارند.
اين استاد دانشگاه افزود: اميد است كه كارگروه نظارت بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به طور حقيقي بر عملكرد دولت نظارت داشته باشند و ارائه گزارشات به فراموشي سپرده نشود.

  151 رأي موافق براي نظارت بر دولت
بر اسا‌س اين گزارش، بررسي نحوه تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از ابتداي اسفند ماه سال 92 در دستور كار مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي و به‌ويژه كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي قرار گرفت. پس از تشكيل كارگروه و دريافت نظرات كميسيون‌ها و نمايندگان جلساتي با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي، كارشناسان مركز پژوهش‌ها و نمايندگان تشكل‌هاي غير‌دولتي برگزار شد و نهايتاً اين طرح آماده و به هيئت رئيسه تقديم شد. از اين رو با پيگيري مكرر نمايندگان، روز گذشته در صحن علني مجلس، پس از اظهارات سخنگوي كميسيون‌، لاهوتي و حسن‌پور نمايندگان لنگرود و سيرجان به عنوان مخالف ثبت نام كرده بودند و جليلي و موسوي لارگاني نمايندگان مسجد‌سليمان و فلاورجان به عنوان موافق كه با توجه به اينكه مخالفان صحبت نكردند، كليات طرح مذكور به رأي گذاشته شد كه از مجموع 231 نماينده حاضر با 151 رأي موافق، 20 رأي مخالف و 13 رأي ممتنع مورد موافقت مجلس قرار گرفت.

  خردادماه عملكرد سال گذشته گزارش شود
در جريان رسيدگي به جزئيات طرح نحوه پيگيري تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي دولت مكلف شد اجراي قوانين مربوط به سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي را در اولويت قرار داده و در تنظيم لوايح از جمله برنامه‌هاي پنج ساله شاخص‌ مندرج در ماده يك اين طرح را مد نظر قرار دهد و تأثير اجراي اين لوايح بر شاخص‌هاي مذكور را پيش‌بيني و پيوست لوايح كرده و به مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.
همچنين در ماده ديگري از اين طرح شوراي هماهنگي و پيگيري تحقق اقتصاد مقاومتي موظف شد تا پايان خردادماه هر سال عملكرد سال گذشته و برنامه‌هاي يك ساله هر قوه را به منظور نظارت بر تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومي بررسي كند و جمع‌بندي آن را جهت قرائت در صحن علني مجلس و مطابق قانون آيين‌نامه داخلي مجلس گزارش كند.

  اعضاي شوراي هماهنگي مشخص شد
همچنين مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به طرح نحوه پيگيري تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي اعضاي شوراي هماهنگي و پيگيري تحقق اقتصاد مقاومتي را مشخص كردند.
بر اساس ماده‌اي از طرح نحوه پيگيري تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، شوراي هماهنگي و پيگيري تحقق اقتصاد مقاومتي كه در اين قانون شورا ناميده مي‌شود،
براساس اين ماده، كارگروه مشتركي از قواي سه‌گانه با انتخاب شورا ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ اين قانون موظف است در صورت لزوم با كسب نظر كارشناسي صاحب‌نظران قوانين و مقررات مغاير با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي را شناسايي كند تا به منظور اصلاح، پالايش يا لغو آنها از طريق شورا اقدام قانوني به‌ عمل‌ آيد. اين شورا، مركب از معاون اول رئيس‌جمهور، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي و معاون اول قوه قضائيه است تا نسبت به هماهنگ‌سازي، تعيين اولويت‌هاي برنامه‌هاي سه قوه، تعيين شاخص‌هاي مربوطه و پايش مستمر آنها و پيگيري اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي اقدام كند. طبق آيين‌نامه داخلي مجلس نيز نسبت به ارسال لايحه يا تدوين طرح اقدام مي‌شود و نتايج فعاليت‌هاي اين كارگروه در مقاطع سه ماهه به اطلاع مجلس مي‌رسد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن