تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833004838
-رد رنگ در نقاشیهای سهراب
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
راز ماندگاری نقاشیهای سهراب سپهری در صداقت انسانی اوست رد رنگ در نقاشیهای سهراب وقتی به یک پرده نقاشی نگاه میکنیم، چه انتظاری از آن داریم؟ انتظار داریم که چیزی زیبا، تازه و اصیل را به ما نشان دهد.
انتظار داریم که معرفت و دانشی به ما بدهد و بر آگاهی و دانایی ما بیفزاید و ما را به حس و حالی برساند که هستی و وجود را بهتر بشناسیم و به آفریدگار خود، نزدیک تر شویم؛ این نزدیکی را نقش یا نگار، با همنشینی خط و رنگ، در رفت و آمدهای بی درنگ بر سطح و حجم، برای ما فراهم می کند و ما را به تشخیص و ادراک تقارن ها، توازن ها، تعادل ها و تناسب های نقش می رساند و پرده نقاشی را برای ما، لذتبخش کرده و به عنوان یک اثر هنری در خاطر و حافظه جمعی ما ماندگار می سازد. ظهور مینیاتور ایرانی در سده دهم هجری، می تواند سرآغاز تاریخ این تحول نوین و بنیادین در عرصه هنر نقاشی ما باشد. شیوه ها و گرایش های نوین نقاشی در کشور ما، همسو با دستاوردهای نگارگری غربی ها پیدا شدند و نقاشان ما توانستند با توجه به فضای اجتماعی، حرکت های تازه ای در اندیشه و شکل هنری نقاشی ایرانی به وجود آورند؛ هنری که دارای زبانی بومی و متناسب با ضرورت های زمانه نو نقاشان ما بود. سهراب سپهری را می توان یکی از این نقاشان پیشگام و پیشرو در این عرصه دانست. یک ویژگی فراگیر، پیش از هر چیز در نقاشی های سهراب سپهری پدیدار است و آن، سادگی و صداقت بی پیرایه اوست؛ چیزی که به طرح ها، رنگ ها و شکل های نقاشی های او، اصالت، استحکام و انسجام بخشیده است. هنگامی که این هنرمند وارسته با قلم خود، رنگ را روی بوم می کشد و شاخه درختی، برگ گلی یا میوه سیبی را به نمایش می گذارد، سادگی کار و طبیعی بودن کیفیت نقش، هر بیننده را به فکر می اندازد که بیندیشد و برای نمونه از خود بپرسد: آیا این تنه درخت با پوسته قهوه ای اش، همان درخت خانه قدیمی و مانوس ما نیست؟ خاک، آب و درخت و آفتاب و باد و همه عناصر طبیعت اطراف ما در نقاشی های سپهری، همان گونه که در طبیعت هستند، با جنس و جان خاص خود، حضور دارند و بیننده به درستی درمی یابد که سپهری نقاش، چه خوب، زیستگاه بومی و سرزمین کهن اجدادی خود را شناخته است! هر طرح و نقش سپهری، محصول انس و همدمی صادقانه و عارفانه او با واقعیت های دور و بر اوست؛ از این روست که سهراب سپهری را نباید به عنوان یک هنرمند نقاش، اهل وهم و خیال دانست، هر چه در نقاشی های او می بینم، واقعیت محض است و ذهن و ضمیر و دل او، آن قدر شفاف و بی غبار است که همه کائنات صُنع پروردگار را در نقاشی های او، با همه رنگ در رنگی اش، بی واسطه، متجلی می بینیم؛ از این روست که مشتاقان هنر، به طرح ها و سنت های هنری او با دیده تحسین نگاه می کنند و آنها را به عنوان یک ارثیه فرهنگی غنی، گرامی می دارند. «درخت» در نقاشی های سهراب، تقدسی خاص دارد؛ این را باید به حساب باور دینی او گذاشت؛ چرا که در سنت دینی ما و احادیث و روایات پیشوایان دین مایه «درختکاری» بسیار اهمیت داده شده است: «هر که درختی بنشاند، خدا به اندازه میوه ای که از آن بیرون می شود، پاداش به او می دهد» و میوه درخت را، همانند «صدقه» دانسته شده است. انتخاب درخت برای نقاش، بسیار هوشمندانه است و همین، باعث شده که نقاشی های سهراب در میان دوستداران هنر نقاشی، دلپذیر بماند. راز موفقیت و ماندگاری این نقاش معاصر سرزمینمان را باید در همین مکاشفه عرفانی و صداقت انسانی او در خلق فضاهای نورانی و رنگ و حجم سبز آنها دانست. هر بیننده آشنا به هنر نقاشی نوین، می تواند براحتی کویر را و طبیعت آرام و مواج لوت را در یک منظر عمیق تامل برانگیز پرده نقاشی سپهری مشاهده کند و کنایه ها و تناقض ها را در انحنای خط ها و انحراف سطح ها، به زبان رنگ و نقش دریابد و از زیبایی های آفرینش و وجود، لذت ببرد. اگر در نقاشی های سهراب، خط و رنگ، بارها تکرار می شود؛ نه برای پر کردن سطح یا حجم است؛ برای این است که ذهن و دل بیننده در چیرگی این تکرارها، بیدار شود و او را به ادراک و فهم مقصود تصویرگر برساند. اگر می بینیم که سهراب سپهری در چارچوب بوم خود، یک موضوع ویژه را بارها، مایه ترکیب های متفاوت نقش خود می سازد، فقط و فقط برای القای معنویت و حقیقت یافته خود اوست و نباید آن را از ندا نم کاری، بی حوصله بودن و سرهم بندی و ساده انگاری سپهری دانست. مربع ها، لوزی ها و سطح های هندسی رنگینی در نقاشی های انتزاعی سپهری هم خود بی پیام و بی اندیشه نیستند. این گونه نقاشی های سپهری که به «انتزاعی» معروف اند، در واقع دربردارنده تصویر دنیای خشن، کدر، پیچیده و گیج کننده صنعتی معاصر است و نباید واقع گرایی نقاش آن را نادیده گرفت. آنجا که سهراب، عناصر بومی و خانگی خود را در پرده نقاشی اش به نمایش می گذارد، در حقیقت، یکی شدن خود را با آنها نشان می دهد. نشان می دهد که هنرمند و نقاش، جزئی از هستی و شبکه حیات است و باید دیدگاه زیستی و آب و هوای بومی خود را بازنمایی کند. حجم ها، فضاها، خط های قهوه ای و خاکستری نقاشی های سپهری، همه برگرفته از طبیعت کویری زندگانی اوست. این رنگ ها و خط ها، همان واژه های شعر او هستند که سنت هنری او را نشان می دهند. وطن سپهری، همین نقاشی اوست؛ نقش هایی که همزاد واژه های شعر او هستند و سهراب را عاشق و عارف کرده و هویت ملی و بومی او شده اند و قلم موی سپهری به پیروی از روان پاک و نیت سالم و ذهن پویای او، بر سطح بومش کشیده شده است. هر یک از نقاشی های سپهری، بیانگر وارستگی، دردمندی و تجربه تازه زیستی اوست. بخشی از آنها، حاصل تجربه هایی است که سهراب از نقاشان چینی و ژاپنی و دیگران آموخته است؛ آموخته هایی که گاه عمل گرا و گاه جزئی هستند و ترکیب بندی ویژه ای را فرامی نمایند. برای نمونه در یکی از پرده های نقاشی سهراب، یک دیوار کاهگلی را می بینیم که در گردش آرام قلم موی سهراب، در کمال سادگی و صمیمیت رنگ، بسیار متین، بازتاب یافته است. گاه پنجره روشنی را در پرده نقاشی سهراب می بینیم که روشنگر معرفتی و شهادتی بر چهره اخرایی افقی و انگیزه آرامش و آسایش شده است. اینها، همه نشانه زبان نو سهراب در هنر تجسمی و نگارگری معاصر ماست. اگر به نقاشی های سهراب، به دقت نگاه کنیم، همه جا شاهد نبرد عقل و احساس او هستیم؛ دو عنصری که سهراب بر پایه آنها، سنت تجسمی خود را استوار داشته است. میدان این دو عنصر، چیزی جز «واقعیت» نیست؛ واقعیت درونی و بیرونی خود او. ارزش هنری نقاشی های سهراب سپهری را در واقع، در وجود موازنه منطقی میان این دو واقعیت متجلی می بینیم. هر چه به زمان معاصرمان نزدیک می شویم، نقاشی های سهراب را طبیعی تر و احساسی تر می بینیم و این همان چیزی است که سهراب سپهری را به عنوان یک نقاش اصیل ایرانی در خاطره ها ماندگار کرده است. شعرهای او نیز همانند نقاشی هایش این تحول تاریخی را، درست، پشت سر گذاشته است. عبدالحسین موحد / پژوهشگر
 
سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 02:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 543]
صفحات پیشنهادی
موسیقی کار در گروه «تاسیان» خیلی پررنگتر است/ تقدیم کنسرت به «شیون فومنی»
حسین تقینژاد در نشست خبری کنسرت گیلکی همآوایان تاسیان موسیقی کار در گروه تاسیان خیلی پررنگتر است تقدیم کنسرت به شیون فومنی سرپرست گروه گیلکی همآوایان تاسیان گفت مهمترین خصلت موسیقی گیلان این است که اگر گویش گیلکی را متوجه نشوید موسیقی آن در ریتم گوشنواز است و مخاطب اتوضیح سازمان میراث فرهنگی درباره سفر خبرنگار اسرائیلی به ایران
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۰ به دنبال سفر یک خبرنگار اسراییلی با روادید گردشگری به ایران رییس روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با یادآوری وظایف این سازمان در اینباره گفت این سازمان در قبال صدور روادید و مجوز ورود خارجیها به ایران هیچ مسوولیت قانونی ناظهار نظر «عمو پورنگ» در مورد جانبازان
اظهار نظر عمو پورنگ در مورد جانبازان داریوش فرضیایی عمو پورنگ در مراسم رونمایی از دو کتاب در خصوص جانبازان شیمایی گفت جانبازان و ایثارگران کوچکترین انتظاری از هیچ مقام و مسئولی ندارند و امروز به عنوان شهدای زنده در میان ما هستند به گزارش فرهنگ نیوز مراسم رونمایی ازپخش «رنگ کودکی» و «ناناز و صندلی» در روز سلامتی
پخش رنگ کودکی و ناناز و صندلی در روز سلامتی شناسهٔ خبر 2527560 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ هنر > رادیو و تلویزیون شبکه پویا با دو انیمیشن رنگ کودکی و ناناز و صندلی به استقبال روز سلامتی و روز جهانی بهداشت میرود به گزارش خبرنگار مهر انیمیشنهای رنگ کودکی و نانبرگزیده جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران منتشر شد
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶ ۲۵ مجموعه شعر برگزیده بخش شاعران بدون کتاب هشتمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران منتشر شد به گزارش بخش ادبیات و نشر ایسنا در شکاف دیروز نام مجموعه شعر م شهباز پویا برگزیده بخش ویژه این جایزه در دوره هشتم است که بهتازگی انتشار یافته ارابطه عاشقانه عموپورنگ و مادرش
حاشیه خبر رابطه عاشقانه عموپورنگ و مادرش تاریخ انتشار دوشنبه 17 فروردین 1394 ساعت 11 41 | شماره خبر 1894798194232841731 تعداد بازدید 22 پ پ عمو پورنگ آنقدر در برنامههایش به زبان گیلکی حرف زده و از مادرش یاد کرده که خیلیها مادر گیلک او را براساس همین نشانهها شناخته و عاطفهجمعی از هنرمندان و سینماگران از روحالله سهرابی عیادت کردند
جمعی از هنرمندان و سینماگران از روحالله سهرابی عیادت کردند شناسهٔ خبر 2536513 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ هنر > رادیو و تلویزیون جمعی از هنرمندان سینماگران مسئولان بنیاد فرهنگی روایت و مدیران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از روحالله سهرابی عیادت کردند به گزارش خبرگزارهلن میرن از «زنی با لباس طلاییرنگ» میگوید
هلن میرن از زنی با لباس طلاییرنگ میگوید شناسهٔ خبر 2530110 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۴ هنر > سینمای جهان هلن میرن بازیگر بریتانیایی درباره تازهترین فیلمش گفته که چون داستان درباره دادگاهی است که نتیجه اش برخلاف تصور بود در آن بازی کرده است به گزارش خبرگزاری مهر به نقآغاز ارائه خدمات بیمهای به خبرنگاران
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۴ سازمان بسیج رسانه در راستای ارائه تسهیلات به اعضای این سازمان خدمات بیمهای این قشر از سازمان بسیج مستضعفین را آغاز کرد به گزارش سرویس رسانه ایسنا حسنعلی بزرگیان مدیر روابط عمومی سازمان بسیج رسانه با اعلام این خبر گفت سازمان بسیج رسانه در راستعمو پورنگ، سرمایهای برای همدلی
عمو پورنگ سرمایهای برای همدلی تاریخ انتشار پنج شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 03 15 | شماره خبر 1898204966226466728 تعداد بازدید 164 پ پ هنوز در حال و هوای اجرای گیتی خامنه الهه رضایی و دیگر مجریان مهربان اما جدی دهه 50 و 60 بودیم که ناگهان سر و کله یک مجری متفاوت برای برنامهارائه خدمات بیمهای سازمان بسیج رسانه به خبرنگاران آغاز شد
ارائه خدمات بیمهای سازمان بسیج رسانه به خبرنگاران آغاز شد شناسهٔ خبر 2534282 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ فرهنگ > رسانه سازمان بسیج رسانه در راستای ارائه تسهیلات به اعضای بسیج رسانه ارائه خدمات بیمهای به آنها را آغاز کرده است به گزارش خبرگزاری مهر مدیر روابط عمومی ساز«گل و بلبل» عمو پورنگ برای ماه رمضان
گل و بلبل عمو پورنگ برای ماه رمضان تاریخ انتشار شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 07 30 | شماره خبر 1909394866665622209 تعداد بازدید 1 پ پ برنامههای کودک و نوجوان در شبکههای یک دو و پنج دچار تغییراتی میشوند پخش رسمی برنامههای کودک شبکه یک از نیمه اردیبهشت آغاز میشماجراهای عمو پورنگ و تورنگ
مجموعه عمو پورنگ و تورنگ سال ۷۸ بین بچهها چهره شد و پس از آن در ماه رمضان سال ۱۳۸۱ با اجرای برنامه کودک و نوجوان و اسم مستعار هنری عمو پورنگ بین مخاطبان کودک و بزرگسال محبوبیت یافت منبع شبکه نسیم دانلود لینک را کپی کنید دانلودشنبه 29 فروردین 1394 07 30نقاشیهایی از زنان در لحظههای خاص زندگی
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ گالری والی اولین نمایشگاه سال 94 خود را با نمایش آثار مریم درویش برگزار میکند به گزارش بخش هنرهای تجسمی ایسنا مجموعه نقاشیهای مریم درویش با نام زنها و مبلها از ۲۰ فروردینماه در گالری والی به نمایش درمیآید این مجموعه شامل هشت تابلویتمدید مهلت ارائه مدارک خبرنگاران برای طرح ترافیک
تمدید مهلت ارائه مدارک خبرنگاران برای طرح ترافیکتاریخ انتشار شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۴۴ مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک از تمدید مهلت تحویل مدارک خبرنگاران به دفاتر خدمات الکترونیک تا ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد به گزارش فارس مصطفی قنبرنژاد با تاکید بر اینکه فرآیند تایید درخاثر رحیم نوروزی نمایش «هندوانه» ویژه خبرنگاران و عکاسان اجرا میشود
اثر رحیم نوروزینمایش هندوانه ویژه خبرنگاران و عکاسان اجرا میشودنمایش هندوانه به نویسندگی و کارگردانی رحیم نوروزی دوشنبه 17 فروردین ماه میزبان خبرنگاران و عکاسان میشود به گزارش خبرگزاری فارس نمایش «هندوانه» به کارگردانی رحیم نوروزی که در تماشاخانه باران روی صهدیه سهراب پورناظری به مردم بیخانمان
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲ ۱۱ سهراب پورناظری با هدف کمک به ساخت سرپناهی برای بیخانمانها در برنامهی خیریهای با دیگر هنرمندان همراه شد این نوازندهی کمانچه که با اهدای جایزهاش از جشن سالانهی موسیقی ما بهعنوان بهترین نوازنده به سین هشتم سرپناه پیوست در اینباره به-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها