تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820128082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

12 خرداد 1389 / 19 جمادی الثانی 1431 / 2 ژوئن 2010


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
12 خرداد 1389 / 19 جمادی الثانی 1431 / 2 ژوئن 2010
12 خرداد 1389 / 19 جمادی الثانی 1431 / 2 ژوئن 2010

1) رحلت آيت‏اللَّه العظمي "سيدمحسن حكيم" زعيم حوزه علميه نجف اشرف (1349 ش): حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيدمحسن طباطبايي حكيم در سال 1267 ش (1306 ق) در نجف اشرف به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطوح حوزه، در 20 سالگي به درس خارج آيات عظام آخوند خراساني، آقا ضياء عراقي و ميرزاي ناييني وارد شد و به اجتهاد رسيد. آيت‏اللَّه حكيم پس از رحلت آيت‏اللَّه بروجردي به عنوان يكي از مراجع مطرح و برجسته مطرح گرديد و بسياري از مردم عراق و شيعيان مناطق اطراف از ايشان تقليد مي‏كردند. ايشان با تمام جرياناتي كه در جهت مخالفت با اسلام شكل مي‏گرفت به مبارزه بر مي‏خاست و از خود مسامحه‏اي نشان نمي‏داد. فتواي معروف ايشان درباره الحادي بودن كمونيسم، تحول بزرگي در عراق به وجود آورد. همچنين فتواي جهاد عليه اسرائيل و تقويت نيروهاي مبارز ضدرژيم صهيونيستي از ايشان صادر گرديد. ساخت و تأسيس كتابخانه‏ها، مدارس، حسينيه‏ها و مكان‏هاي فرهنگي و تأليف كتبي از قبيل مُستمسِك عروةالوثقي، نهج الفقاهه و شرح تبصره و... از جمله خدمات اين مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشيع است. سرانجام اين عالم رباني در حالي كه اهانت‏هاي فراوان و آزارهاي بسياري از رژيم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد 1349 برابر با 27 ربيع‏الاول 1390 ق در 92 سالگي دعوت حق را لبيك گفت و پس از تشييعي با شكوه، در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

2) انتصاب آيت‏اللَّه "هاشمي رفسنجاني" به جانشيني فرماندهي كل قوا (1367 ش): در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوري اسلامي ايران دست به اقداماتي زد كه افزايش فعاليت‏هاي سياسي براي جابجايي در بندهاي قطعنامه 598 شوراي امنيت و اعزام نيروهاي بيشتر به جبهه‏هاي جنگ از آن جمله است. همچنين اقدام برجسته‏اي كه ايران در اين زمان انجام داد، انتصاب آيت‏اللَّه هاشمي رفسنجاني به عنوان جانشين فرماندهي كل قوا در دوازدهم خرداد 1367 بود. زمينه‏هاي انتصاب آقاي هاشمي به مسؤوليت جديد، اساساً پس از سقوط فاو ايجاد شد و بدين ترتيب بود كه سپاه، ايشان را براي اين عنوان به امام پيشنهاد كرد. از اينرو، امام پس از سقوط شلمچه، طي حكمي، آقاي هاشمي را به اين سمت تعيين نموده و در آن حكم، به ايجاد ستاد فرماندهي كل، هماهنگي كامل ارتش، سپاه، بسيج و نيروهاي انتظامي سعي در استفاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها و بهره‏برداري صحيح از كمك‏هاي مردمي اشاره كردند.

3) درگذشت آزاده مقاوم نماینده ولی فقیه در امور آزادگان حجة الاسلام سید علی اکبر ابوترابی 1379 ش

4) مرگ "فتحعلي شاه" دومين شاه قاجار(1250 ق): فتحعلي شاه قاجار كه مدتي در اواخر عمر خود به بيماري دچار شده بود در 19 جمادي الثاني 1250 ق پس از حدود 38 سال سلطنت در 68 سالگي در اصفهان درگذشت. جسد او را به قم برده و در آستانه‏ي حضرت معصومه به خاك سپردند. فتحعلي شاه در دوران پادشاهي طولاني خود، همواره سرگرم كشمكش باقواي داخلي و خارجي بود و به كمك فرزندان خود بود كه توانست بر مشكلات داخلي توفيق يابد.در زمان او جنگ‏هاي اول ودوم ايران و روسيه روي داد و باعث انعقاد قراردادهاي ننگين گلستان و تركمانچاي و جدا شدن سرزمين‏هاي پهناوري از كشور ايران و الحاق به روسيه گرديد. فتحعلي شاه در موقع مرگ از ده‏ها زنِ خود بيش از 105 دختر و پسر و در حدود 600 نوه به يادگار گذارد. كثرت اولاد او در زمان حيات و پس از خودش، اوضاع اداريِ مملكت را مشوَّش كرد و چون هر كدام از اين شاهزادگان، داراي دستگاه و روابط بسياري بودند، از انجام هر ظلمي به مردم، اِبا نمي‏كردند. از طرفي مردم كه مورد ستميقرار مي‏گرفتند، چون تجاوزكننده، فرزند شاه بود، براي شكايت از مظالم ايشان، چاره‏اي جز تحمل نداشتند. فتحعلي شاه از اصلاحات خبري نداشت و شايد، هرگز به فكر اين كار هم نيافتاده بود.

5) رحلت "شيخ عبداللَّه مازندراني" از مبارزان مشروطه(1330 ق): آيت اللَّه حاج شيخ عبداللَّه بن محمدنصير گيلاني مازندراني نجفي، عالم امامي و از مراجع تقليد بود. وي در طالش متولد شد و در نجف وفات يافت. در محضر درس ميرزا حسين خليلي و در نجف در محضر شيخ مرتضي انصاري، سيدحسيني كوه كمري و ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي كسب علم نمود. شيخ عبداللَّه مازندراني در نهضت ملي ايران و تبديل اوضاع سلطنت استبدادي به مشروطه نقش مؤثري داشت و از اركان اين نهضت به شمار مي‏رفت. هِبَةُ العباد في يِوم المَعاد و كتاب طلاق از اوست. 6) وفات عالم بزرگ آيت‏اللَّه "سيدحسن موسوي بجنوردي"(1395 ق): آيت‏اللَّه حاج ميرزا حسن‏بن سيدآقا بزرگ موسوي بجنوردي متولد 1316 ق، فقيهي بزرگ و از مراجع و اساتيد و مدرسين حوزه‏ي علميه‏ي نجف بود. القَواعِدُ الفِقهيّه، ذخيرةُالمَعاد، حاشيه بر وسيلةُ النجاة و رساله در اجتماع امر و نهي، از آثار اين فقيه بزرگوار مي‏باشند.

7) آغاز عمليات "روباه صحرا" توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا (1942م): در دوم ژوئن در جريان جنگ جهاني دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلماني معروف به روباه صحرا عليه نيروهاي انگليسي در شمال افريقا آغاز شد. قبل از اين حمله، انگليسي‏ها با تهاجم به ليبي، اين منطقه را از ارتش آلمان نازي پس گرفته بودند. اما در جريان ضد حمله مارشال رومل كه نزديك به يك ماه به طول انجاميد، نيروهاي تحت فرماندهي وي علاوه بر تصرف مجدّد ليبي، تا نزديكي بندر سوئز را از دست متفقين خارج ساختند. با اين حال، در حمله متقابل انگليسي‏ها در نوامبر 1942م، رومل شكست خورد و اين نقشه آلماني‏ها با شكست مواجه گرديد.

8) روز ملي و اعلام جمهوري در "ايتاليا" (1946م): كشور جمهوري ايتاليا با 301/323 كيلومتر مربع وسعت در جنوب اروپا، در شمال درياي مديترانه و در همسايگي سوئيس، اتريش، فرانسه و... واقع شده است. جمعيت ايتاليا بيش از 57 ميليون نفر است كه سفيدپوست و كاتوليك مذهبند. زبان رسمي ايتاليا، ايتاليايى و خط آن لاتين است. با توجه به صفر بودن نرخ رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ايتاليا تا سال 2025م با شش ميليون نفر كاهش نسبت به سال 2000م به بيش از 51 ميليون نفر خواهد رسيد. حكومت ايتاليا تا پايان جنگ جهاني دوم پادشاهي بود ولي در سال 1945م ويكتور امانوئل سوم پادشاه ايتاليا استعفا داد و اختيارات خود را به پسرش اومبرتوي دوم واگذار نمود. در سال 1946م پس از اجراي رفراندوم، حكومت كشور، جمهوري گرديد. اولين يكشنبه در ماه ژوئن هر سال سال‏روز تأسيس جمهوري ايتاليا در سال 1946 روز ملي نام گرفته است. پايتخت ايتاليا شهر رم است. واحد پول اين كشور ليره ايتاليا بود كه بعد از رواج پول واحد اروپايي، يورو رايج گرديد. از شهرهاي مهم آن نيز، ميلان، تورينو و ناپْلْ مي‏باشد. ايتاليا مركز يكي از قديمي‏ترين تمدن‏هاي جهان است و امپراتوري روم قريب هزار سال قبل و بعد از ميلاد مسيح(ع) و به عنوان يكي از بزرگ‏ترين و پيشرفته‏ترين قدرت‏هاي زمان خود بوده است.

9) روز ملي "انگلستان": كشور جزيره‏اي انگلستان با بيش از 244 هزار كيلومتر مربع مساحت در غرب اروپا و در ميان اقيانوس اطلس، درياي مانْش، درياي شمال و درياي ايرلند واقع شده است. انگلستان جمعيتي كمتر از 60 ميليون نفر دارد و با توجه به عدم رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 م نيز از 60 ميليون نفر تجاوز نكند. لندن پايتخت انگلستان و بيرمنگام ، ليورپول و آكْسْفورد از شهرهاي مهم آن مي‏باشند. حكومت اين كشور مشروطه سلطنتي است و قدرت اجرايى در دست نخست‏وزير مي‏باشد. اكثريت مردم انگلستان پيرو آيين انگليكان (شاخه‏اي از پروتستان) مي‏باشند. زبان رسمي آنها انگليسي و مليت انگلندي در اين كشور اكثريت دارد. بريتانيا از اتحاد اسكاتلند، انگلند، وِلزْ و ايرلند شمالي به وجود آمده كه واحدهاي فوق در امور داخلي خويش، استقلال و خودمختاري نسبي دارند و هر يك به عنوان كشوري مستقل محسوب مي‏گردند. انگلستان از جمله كشورهايى است كه در چند قرن اخير به عنوان كشوري استعمارگر در عرصه جهاني مطرح شده است. گستره و دامنه اين حضور كه معمولاً به تاراج منابع سرزمين‏هاي تحت استعمار مي‏انجاميد، در شرق و غرب كره زمين آنچنان گسترده و فراگير بود كه طبق مثل معروف آن زمان، خورشيد هيچ گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. حضور انگلستان در مناطق گوناگون جهان، گاهي توسط نيروي نظامي و با توسل به زور انجام مي‏گرفت و گاه با انعقاد پيمان‏ها و قراردادهاي ذلت بار، اين سياست استعماري به پيش مي‏رفت. سابقه طولاني و ميزان دخالت‏هاي استعماري و تعدد شيوه‏هاي نفوذ بريتانيا در نقاط مختلف زمين تا آن‏جا بود كه طي يك قرن اخير به عنوان استعمار پير انگلستان شهرت يافته است. در نيمه دوم قرن بيستم گرچه بر اثر تحولات بين‏المللي، روند استعمار مستقيم به پايان رسيد و انگلستان هم وزارت مستعمرات خود را منحل نمود، اما در آغاز هزاره سوم ميلادي، علاوه بر كشورهاي مشترك‏المنافع، همچنان حدود 20 جزيره و مجموعه جزاير تحت نظر انگلستان اداره مي‏شود. اين كشور از نظر اقتصادي با همه مشكلاتي كه در جنگ جهاني دوم و سال‏هاي بعد از جنگ با آن مواجه بود يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. 2 ژوئن سال‏روز تولد ملكه به عنوان روز ملي انگلستان نام‏گذاري شده است. 10) تولد هسکل و کسلر 1922 مدیر فیلم برداری آمریکا : وکسلر در دهه 1960 از بهترین فیلمبرداران سینمای جهان به شمار می آمد. /ن
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن