تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821001042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصميم وزارت بهداشت براي ديجيتالي شدن راديولوژي در كشور


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تصميم وزارت بهداشت براي ديجيتالي شدن راديولوژي در كشور


درمان- سميه شرافتي:
ديجيتال شدن راديولوژي در ايران، به گفته قائم مقام وزير بهداشت در حالي در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته است كه به گفته كارشناسان امكان استفاده از اين روش به خاطر نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان به اين زودي‌ها ميسر نخواهد شد.

هفته گذشته، دكتر ابراهيم متوليان، قائم مقام وزير بهداشت گفت: دستگاه‌هاي راديولوژي با فيلم فعلي، از رده خارج شده است به همين علت جمع كردن اين فناوري قديمي و جايگزين كردن آن با فناوري جديد راديولوژي ديجيتال در سال‌جاري در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد.

به گفته وي، جلسات بررسي جايگزين كردن راديولوژي آنالوگ با استفاده از فيلم با راديولوژي ديجيتال قطعي شده و تا آخر ارديبهشت درباره كميت و كيفيت اين كار به جمع‌بندي نهايي مي‌رسيم.

دكتر متوليان با بيان اينكه در حال حاضر فناوري راديولوژي با فيلم در دنيا از رده خارج شده است و به همين علت عرضه فيلم‌هاي راديولوژي در دنيا كم شده، تاكيد كرد: قرار است طي قراردادي كه با شركت‌هاي خارجي منعقد مي‌كنيم، ورود دستگاه‌هاي جديد راديولوژي ديجيتال به شرط انتقال فناوري ساخت اين دستگاه‌ها در ايران آغاز شود.

اگرچه همگام شدن با پيشرفت‌هاي روز دنياي پزشكي، به‌نظر اتفاق فرخنده‌اي است، اما شايد چنين بحث‌هايي در شرايط موجود كه مشكلات اساسي نظام بهداشت و درمان، حل‌نشده باقي مانده است، چندان با خوش‌بيني كارشناسان همراه نباشد، چنان‌كه كارشناسان معتقدند كه ما در حال حاضر فقط مي‌توانيم روي ورود سيستم ديجيتال راديولوژي مطالعه كنيم و توان اجرايي كردن آن فعلا وجود ندارد.

راه‌ميان بر وجود دارد

دكتر عبدالرسول صداقت، رئيس انجمن راديولوژي ايران در گفت‌وگو با همشهري، با اشاره به اينكه راديولوژي در دنيا به سمتي در حال حركت است كه از فيلم حداقل استفاده مي‌شود و جاي آن را ارسال تصوير يا CD به تدريج خواهد گرفت، مي‌‌گويد: رسيدن به چنين هدفي نياز به يك پروسه طولاني‌مدت دارد پس نه ما و نه هيچ كشور ديگري تا آن زمان هم نمي‌توانيم فيلم را به‌طور كامل حذف كنيم.

وي ادامه مي‌دهد: در كشورهاي اروپايي در حال حاضر فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از سيستم راديولوژي آنالوگ استفاده مي‌شود. دليل آن هم اين است كه حركت به سوي ديجيتال‌شدن در همه جاي دنيا مستلزم سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين است.

وي در مورد راه‌اندازي اين سيستم در ايران اين‌گونه توضيح مي‌دهد: براي راه‌اندازي يك مركز ديجيتال راديولوژي با سيستمي كه بتوانيم تصاوير را به همه جاي دنيا ارسال كنيم به ۸۰۰ هزار تا يك ميليون دلار هزينه احتياج داريم و از طرفي اين سيستم زماني كاملا جواب مي‌دهد كه در سراسر كشور پياده شود.

به گفته دكتر صداقت مثلا اگر در يك شهرستان سيستم راديولوژي ديجيتال نداشته باشيم، ارتباط آن شهرستان با تهران به هيچ وجه امكان‌پذير نيست.

«براي رفع اين مشكل راه ميان‌بري وجود دارد؛ يعني ما مي‌توانيم از دستگاه‌هايي استفاده كنيم كه كيفيت راديولوژي و ماموگرافي را چندين برابر بالا مي‌برد.»

رئيس انجمن راديولوژي ايران با ذكر اينكه نمونه بارز اين دستگاه‌ها در حال حاضر دستگاه‌هاي راديولوژي CR است، ادامه مي‌دهد: به‌عنوان مثال با يك دستگاه راديولوژي CR كه طي آن كل دستگاه عوض نمي‌شود و فقط به جاي فيلم معمولي از فيلم ديجيتال استفاده مي‌شود، مي‌توان تصاوير تعداد زيادي دستگاه ماموگرافي و راديولوژي را ديجيتال كرد.

در حال حاضر سرمايه دستگاه CR در كشور ۱۰۰ ميليون تومان است كه به عقيده دكتر صداقت نسبت به دستگاه‌هاي DDR (راديولوژي ديجيتال) ۱ به ۷ تا ۱ به ۸۷ است.

وي در توضيح كاربردهاي ديگر اين دستگاه خاطر‌نشان مي‌كند: از طرفي ما از قبل تعداد زيادي از دستگاه‌هاي راديولوژي در مؤسسات و بيمارستان‌ها داريم كه همه قابل استفاده هستند.

پس جمع كردن اين دستگاه‌ها و جايگزين كردن آنها با دستگاه جديد سرمايه زيادي مي‌برد كه هزينه‌ آن از 10 ميليارد دلار هم بالاتر است.هيچ كشوري هم با به حال چنين اقدامي نكرده بلكه با استفاده از همان راه ميان‌بر، تصاوير راديولوژي ديجيتال شده‌اند.

فقط بي‌پولي!

در سيستم‌هاي CR ميزان تابش اشعه به بيمار بين ۳۰ تا ۵۰ درصد نسبت به راديولوژي آنالوگ كمتر مي‌شود. به علاوه اگر از سيستم‌هاي DDR استفاده كنيم، اين ميزان به ۵۰ تا ۶۰ درصد كاهش مي‌يابد. منتها به گفته كارشناسان در اين ميان مشكل تنها بي‌پولي است.

دكتر صداقت معتقد است: تمام تلاش ما اين است كه به اين مرحله برسيم ولي بايد راه‌هاي قبلي را كاملا پشت سر بگذاريم به‌عنوان مثال اگر ما بخواهيم ۵۰۰ بيمارستان را با سيستم CR مجهز كنيم، ۵۰ ميليون دلار برايمان كفايت مي‌كند. اما اگر بخواهيم به DDR مجهز شويم، به ۴ ميليارد دلار هزينه احتياج داريم.

«زماني ما مي‌توانيم صحبت از راديولوژي بدون فيلم بكنيم كه سرمايه سنگيني را هم براي دستگاه‌هاي PACS داشته باشيم؛ يعني سيستمي كه تصاوير ديجيتال در آن ذخيره مي‌شود و مي‌توان از طريق امكانات ارتباطي به هر نقطه از دنيا كه اين دستگاه‌ها وجود دارند عكس‌ها را ارسال كرد.»

وي با بيان اين عبارات توضيح مي‌دهد: البته در روش ساده‌تر مي‌توان با داشتن دستگاه‌هاي PACS تصاوير راديولوژي CT اسكن و MRI را روي CD ريخت. پزشك هم در مطب اين تصاوير را با كامپيوتر مشاهده مي‌كند و طبيعتا بايد وقت بيشتري را براي بيمار صرف كند. پس اين امر مستلزم همكاري كامل پزشكان است.

فيلم‌هاي فرسوده!

اما بحث ديجيتال شدن سيستم راديولوژي در حالي مطرح مي‌شود كه گروهي سيستم راديولوژي آنالوگ را داراي نقص‌هاي زيادي مي‌دانند به‌طوري كه هرچه زمان مي‌گذرد ديگر نمي‌توان استفاده از اين سيستم را ادامه داد؛ علاوه بر اينكه خيلي از اين دستگاه‌ها فرسوده و از رده خارج هستند.

دكتر متوليان در اين باره به همشهري مي‌گويد: ما اكنون دستگاه‌هاي راديولوژي فرسوده‌اي در برخي بيمارستان‌ها مانند بيمارستان امام داريم كه ۵۵ سال پيش خريداري شده است و نه تنها استاندارد نيست بلكه هزينه تعمير و نگهداري آنها نيز مقرون به صرفه نيست.

وي مي‌افزايد: در سيستم راديولوژي فعلي ما از فيلم‌هاي يك‌بار مصرف استفاده مي‌شود، در اكثر موارد اين فيلم‌ها كه گران قيمت هم هستند، دور انداخته مي‌شود، در حالي كه در سيستم راديولوژي ديجيتال اولاً كيفيت تصوير بسيار بالا و غير‌قابل مقايسه با راديولوژي آنالوگ است، دوم اينكه امكان نگهداري عكس‌ها در پرونده ديجيتال بيمار براي مدت طولاني وجود دارد.

دكتر متوليان معتقد است: با استفاده از راديولوژي ديجيتال امكان اينكه بتوان وضع يك بيمار را از شهري به شهر ديگر يا حتي خارج كشور براي يك پزشك ديگر تشريح كرد وجود دارد.
دكتر صداقت نيز مي‌گويد: از مضرات استفاده از فيلم اين است كه ما ناچاريم از داروهاي ظهور استفاده كنيم كه به محيط زيست هم لطمه‌ مي‌زنند.

معمولا هم بيماران فيلم‌هاي خود را گم مي‌كنند و يا در جاهاي گرم و مرطوب نگه‌ مي‌دارند براي همين اين فيلم‌ها اكثر مواقع خراب مي‌شوند و ما مجبوريم براي اينكه از وضعيت بيمار با خبر شويم، دوباره راديولوژي تجويز كنيم كه هم هزينه‌بر است و هم باعث تابش اشعه اضافي به بيمار مي‌شود.

وي در پايان خاطر‌نشان مي‌كند: اگر برنامه‌ريزي درست و اصولي داشته باشيم مي‌توانيم با هزينه‌ كمتري به راديولوژي ديجيتال دست پيدا كنيم ولي بي‌برنامگي در اين زمينه فقط براي ما اتلاف هزينه را خواهد داشت.

پيشنهاد ما به وزارت بهداشت اين است كه اين موضوع در كارگاه‌هاي ويژه آموزشي متعدد با حضور صاحب‌نظران وزارت بهداشت و انجمن راديولوژي و مراكز تحقيقات تصوير‌برداري، همچنين دانشكده‌هاي فني مهندسي و شركت‌هاي تجهيزات پزشكي بررسي‌ شود تا بتوانيم به يك تعريف درست از راديولوژي ديجيتال دست پيدا كنيم.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 18:19 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:49 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:48
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن