تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819930232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازي خرمشهر آزادي خرمشهر، بزرگترين پيروزي ملت ايران در طول ‪ ۱۵۰‬سال گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازي خرمشهر آزادي خرمشهر، بزرگترين پيروزي ملت ايران در طول ‪ ۱۵۰‬سال گذشته
سياسي
مطالعه تاريخ معاصر ايران و بررسي جنگ‌هاي متعددي كه بر كشورمان تحميل شده است نشان مي‌دهد، آزادي خرمشهر در سوم خرداد ‪ ۱۳۶۱‬بزرگترين پيروزي نظامي كشورمان در طول يك و نيم قرن گذشته محسوب مي‌شود.

در طول يك و نيم قرن گذشته به علت ضعف حاكمان وقت و استفاده نكردن از توان و قدرت مردم، نيروي نظامي ايران در تمامي جنگ‌هايي كه دشمنان بر ايران تحميل كردند، شكست خوردند و مجبور به عقب نشيني و بعضا واگذاري بخشي از خاك كشورعزيزمان به بيگانگان شدند.

آزادسازي خرمشهر، بزرگترين پيروزي ايران در ‪۱۵۰‬سال اخير است كه باعث شگفتي و حيرت جهانيان شد.

اين پيروزي بزرگ در حالي به دست آمد كه قدرت‌هاي بزرگ و بسياري از كشورهاي منطقه، به طور همه جانبه از رژيم بعثي عراق پشتيباني مي‌كردند و كمك‌هاي مالي، تسليحاتي و اطلاعاتي زيادي را در اختيار رژيم عراق گذاشته بودند و حتي از نفوذ خود در سازمان‌هاي بين‌المللي نيز براي حمايت از اين كشور استفاده مي‌كردند.

بنابراين آزادي خرمشهر تنها در مقابل عراق معنا پيدا نمي‌كند بلكه رويارويي با كشوري است كه در سطح گسترده از حمايت قدرت‌هاي بزرگ برخوردار بود.

از زمان فتحعلي شاه قاجار ، ايران در اغلب جنگ‌ها با شكست مواجه شده و يا اينكه نتوانسته به پيروزي قابل توجهي دست پيدا كند.

ايران در دو جنگ بزرگ با همسايه شمالي خود (روسيه تزاري ) شكست خورد.

روس‌ها كه به سلاح‌هاي جديد مجهز بودند با عبور از آسياي مركزي و قفقاز نيروهاي پراكنده ايران را به آساني شكست دادند و عهدنامه‌هاي گلستان در سال ‪۱۸۱۳ ) ۱۱۹۲‬ميلادي ) و تركمن چاي ‪ ۱۸۲۸ ) ۱۲۰۹‬ميلادي ) را بر فتحعلي شاه تحميل كردند، بريتانيا نيز درهمين دوره با استفاده از ضعف ايران بخش‌هايي از جنوب كشور را از حاكميت ايران جدا ساخت. ايران نيز پس از اين جنگ‌ها ناچار شد امتيازات اقتصادي زيادي به روسيه و بريتانيا واگذار كند كه اين امتيازات نفوذ اين دو كشور استعمارگر را بيشتر كرده و ايران را ضعيف تر ساخت.

در واقع شكست ايران در دوره اول جنگ‌هاي ايران و روسيه بزرگترين شكست ايران در تاريخ معاصر است و شكست‌هاي بعدي نيز تا حدودي متاثر از اين شكست بود.

در زمان جنگ جهاني اول نيز يك بار ديگر ارتش ايران در مقابله با دشمنان نتوانست از خاك كشور دفاع كند و بخش‌هايي از خاك ايران توسط روسيه، انگليس و عثماني اشغال شد.

در دوره جنگ جهاني دوم نيز ارتش به ظاهر قدرتمند رضا شاه كه براي تشكيل آن هزينه زيادي شده بود، در مدت كوتاهي شكست خورد و بخش‌هايي از شمال و جنوب كشورمان به اشغال ارتش اتحاد جماهير شوري و انگليس درآمد و پس از ‪۳‬ روز ارتش ايران رسما تسليم شد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، ارتش رژيم بعث عراق با تحريك و تشويق غرب در ‪ ۳۱‬شهريور ‪ ۱۳۵۹‬به ايران حمله كرد.

نظام نوپاي ايران كه آمادگي دفاع از كشور را نداشت و از طرفي حضور ابوالحسن بني صدر رييس جمهوري كه فرماندهي كل قوا را نيز در اختيار داشت و جاه طلبي‌ها و اقدامات نفاق افكنانه وي سبب شد بخش‌هايي از خاك كشور به اشغال دشمن درآيد و چهار عمليات نظامي ايران عليه نيروهاي دشمن اشغالگر نيز با شكست مواجه شد.

پس از عزل بني صدر و استفاه از قدرت مردمي و نمادهاي ديني به تدريج ايران به پيروزي‌هايي دست يافت كه آزادسازي خرمشهر اولين پيروزي بزرگ ايران محسوب مي‌شود و پس از باز پس‌گيري خرمشهر ايران به تدريج با كسب پيروزي‌هاي ديگر به موقعيت برتر در جنگ دست يافت.

براين اساس مي‌توان گفت، آزادي خرمشهر يك پيروزي ساده نبود بلكه پيروزيي بود كه مردم ساليان سال منتظر آن بودند و پس از اين پيروزي بود كه توازن از دست رفته روحي ناشي از جنگ‌هاي ايران و روس بدست آمد.

بنابراين سوم خرداد يك حماسه ملي است؟ اگر حضورملت در صحنه نبرد نبود حماسه آن پيروزي تحقق نمي‌يافت.

** اهميت فتح خرمشهر
پس از تجاوز ارتش عراق به خاك ايران، خرمشهر پس از ‪ ۳۴‬روز مقاومت دليرانه سپاه و نيروهاي مردمي در‪ ۴‬آبان‪ ۱۳۵۹‬به اشغال دشمن درآمد و ‪ ۱۹‬ماه پس از اشغال در سوم خرداد ‪ ۱۳۶۱‬با عمليات بيت‌المقدس آزاد شد.

اين عمليات با رمز ياعلي بن ابيطالب(ع)، ساعت ‪ ۳۰‬دقيقه بامداد ‪۱۰‬ ارديبهشت ‪۱۳۶۱‬
آغاز شد و طي ‪ ۳‬مرحله و ‪ ۲۵‬روز به نتيجه رسيد.

منطقه ي عملياتي بيت‌المقدس با ‪ ۵۴۰۰‬كيلومتر مربع وسعت ، ازشمال به كرخه ي نور و هويزه ، از جنوب به شط العرب و خرمشهر، ازشرق به رود كارون و از غرب به هورالعظيم و دژ مرزي عراق، محدودمي شود. نقاط حساس و استراتژيك منطقه عبارت است از: بندر خرمشهر، اروند رود، جفير، كرخه ي نور، جاده ي اهواز خرمشهر، رودخانه ي كارون .

مهم‌ترين نقطه ي اين منطقه ي عملياتي ، خرمشهر است كه يكي ازشهرهاي زيباي جنوب بوده و جزء بزرگ‌ترين بنادر خاورميانه و خليج فارس به حساب مي‌آيد. رزمندگان اسلام براي آزادسازي اين شهر مهم ، عمليات بيت‌المقدس را كه بزرگ‌ترين عمليات درون مرزي است در سه مرحله انجام دادند. اين عمليات ، اوج ذلت دشمن و روحيه ي تجاوز گرانه او را به نمايش گذاشت و درعين حال ، سر فصل جديدي از شيوه‌هاي خاص جنگ مردمي و تاكتيك‌هاي منحصر به فرد آن را در دفاع مقدس گشود.

در اهميت فتح خرمشهرهمين بس كه، نيروهاي متجاوزعراق پيش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما براي آزادي خرمشهردر اطلاعيه‌اي به نيروهاي خود دستور داده بودند، كه دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهاي عراق بدانند.

همچنين تجهيزات و امكانات دفاعي دشمن در اين منطقه نشان مي‌داد كه عراق خرمشهر را به عنوان نماد پيروزي خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قيمت، اين شهر را در تصرف نيروهاي خود نگهدارد.

نبرد بزرگ، سرنوشت ساز و غرورآفرين بيت‌المقدس كه براي رهاسازي خرمشهر از سلطه نيروهاي مهاجم عراقي انجام شد، از ‪ ۱۰‬ارديبهشت تا ‪ ۳‬خرداد ماه ‪ ۱۳۶۱‬به طول انجاميد. اين نبرد حماسي علاوه بر پايان بخشيدن به ‪۱۹‬ماه اشغال بخشي از حساس‌ترين مناطق خوزستان و آزادسازي خرمشهر، ضربه اي سهمگين و كمرشكن به توان رزمي و جنگ طلبي‌هاي دشمن مهاجم وارد ساخت.

عمليات پيروزمندانه بيت‌المقدس كه منجر به آزادسازي خرمشهر پس از ‪ ۵۷۵‬روز شد، ضربه اساسي و تعيين‌كننده اي بر پيكر دشمن وارد ساخت و تمامي معادلات ، باورها و تصوراتي را كه در مورد توانايي و قابليت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي ايران وجود داشت، تغيير داد.

بسياري از كارشناسان نظامي و تحليلگران رسانه‌هاي خارجي، در برابر سرعت عمل و ويژگي‌هاي عملياتي نيروهاي ايراني به هنگام فتح خرمشهر، غافلگير، مبهوت و شگفت زده شدند.

راديو دولتي صداي آمريكا پس از پنج روز سكوت و امتناع از انعكاس خبر آزادي خرمشهر توسط نيروهاي ايراني، سرانجام در گزارش ويژه ‪ ۸‬خرداد خود گفت: به رغم مشكلات تداركاتي،
ناآرامي‌هاي ناشي از انقلاب و كاهش تدريجي قدرت عمليات نيروي هوايي ايران ، ماشين نظامي ايران به گونه‌اي اعجاب آور عمل كرد.

روزنامه گاردين چاپ انگلستان درباره فتح خرمشهر نوشت: سقوط خرمشهر يعني سقوط آخرين و مهمترين افتخار جنگي عراق كه ايراني‌ها با بازپس گرفتن آن، اين برگ برنده را كه به وسيله آن عراق مي‌كوشيد ايران را به پاي ميز مذاكره بكشاند، از دست بغداد ربودند.

در جريان آزادي خرمشهر،ارتش عراق با به جاي گذاردن بيش از ‪ ۱۶‬هزار كشته و زخمي و ‪ ۱۹‬هزار اسير، مجبور به عقب نشيني شد.

صدام در مراسم اعطاي نشان به حميد شعبان فرمانده نيروي هوايي عراق، در اين‌باره گفت:سال ‪ ۱۹۸۲‬ميلادي(‪ ،(۱۳۶۱‬براي ما سال خيلي دشواري بود. در آن سال، از محمره (خرمشهر) عقب نشيني كرديم كه از بوق و كرناهاي ايران، آهنگ اشغال بصره و اشغال سرزمين‌هاي عراق شنيده مي‌شد. به زعم همه اين ها، تصميم گرفتيم فقط از بغداد دفاع كنيم، چون با خود گفتيم بايد به فكر آن لحظه بود كه سربازان ايراني به پيش مي‌تازند و به سوي بغداد مي‌آيند. از اين رو گارد رياست جمهوري را فقط براي دفاع از بغداد بسيج و آماده كرديم.

بنا داشتيم گارد رياست جمهوري را در اطراف شهر بغداد مستقر كنيم تا بتواند در خارج از پايتخت همراه با ديگر پرسنل ارتش، با دشمن پيكار كند.

پس از آزادي خرمشهر، عراق ناگزير به دنبال راه حلي براي برون رفت از بن بست جنگ طلبي‌هاي خود افتاد و در همين راستا، بحث‌هاي مربوط به ضرورت پايان جنگ و نيز ميانجيگري برخي كشورهاي خارجي براي جلوگيري از شكست بيشترعراق در جنگ به طور جدي مطرح شد.

به هرحال، آزادي خرمشهر سبب شد دشمن خيال خام پيروزي بر ايران و فتح تهران را به فراموشي بسپارد و رژيم بعثي عراق و حاميان خارجي قدرتمند آن در برابر اراده و ايمان ملت عظيم ايران
سر فرود آوردند.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن