تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819206653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخالفان بمب‌هاي خوشه‌اي خواستار ممنوعيت كامل كاربرد اين بمب‌ها شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مخالفان بمب‌هاي خوشه‌اي خواستار ممنوعيت كامل كاربرد اين بمب‌ها شدند
لندن - سازمان‌ها و نهادهاي غير دولتي مخالف استفاده از بمب‌هاي خوشه اي خواستار ممنوعيت قاطع و كامل كاربرد اين نوع سلاح‌هاي مرگبار در سراسر جهان شدند.

به گزارش ايرنا، ائتلاف مخالفان بمب‌هاي خوشه‌اي روز دوشنبه و همزمان با آغاز اجلاس بين‌المللي منع كاربرد بمب خوشه‌اي در دوبلين مركز جمهوري ايرلند، با انتشار بيانيه‌اي خواستار همكاري همه دولت‌ها در اين زمينه شد اجلاس دوبلين با حضور نمايندگان بيش از ‪ ۱۰۰‬كشور جهان از امروز آغاز شده و دو هفته ادامه خواهد داشت . هدف اصلي اين اجلاس نهايي كردن پيمان منع كاربرد بمب‌هاي خوشه‌اي است .

در ائتلاف مخالفان بمب‌هاي خوشه‌اي علاوه بر سازمان‌هاي غير دولتي ، شماري از مجروحان و خانواده‌هاي قربانيان بمب‌هاي خوشه‌اي نيز عضويت دارند.

در بيانيه اين ائتلاف آمده است : نمايندگان جامعه مدني و نجات يافتگان از بمب‌هاي خوشه‌اي از سراسر جهان از دولت‌ها مي‌خواهند قاطعانه هر گونه استفاده از اين سلاح‌هاي مخرب را ممنوع كنند.

مخالفان كاربرد بمب‌هاي خوشه‌اي اميدوارند كه پس از چنددور بحث و بررسي در مورد اين موضوع مهم، اجلاس دوبلين بتواند به يك پيمان مهم خلع سلاح و انسان دوستانه منجر شود كه در اين صورت پيشرفت مهمي پس از پيمان منع استفاده از مين‌هاي ضد نفر خواهد بود.

در پيش نويس اين پيمان هر گونه توليد، تجارت و كاربرد اين گونه بمب ها ممنوع شده و مهلتي نيز براي نابودي آنها در نظر گرفته شده است .

بحث جدي درباره اين پيمان از حدود ‪ ۱۵‬ماه قبل با برگزاري نشستي در اسلو، پايتخت نروژ، سال ‪ ۲۰۰۷‬آغاز شد و در نشست‌هاي بعدي در پرو، اتريش و نيوزيلند جنبه‌هاي مختلف پيش نويس پيمان مورد بحث و بررسي قرار گرفت .

اكثر كشورهاي شركت‌كننده در اين نشست‌ها مخالف استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي هستند ولي برخي كشورها خواهان ممنوعيت كامل و نابودي فوري زرادخانه‌هاي موجود مي‌باشند اما تعداد معدودي از شركت‌كنندگان از جمله انگليس و استراليا و فرانسه خواهان اين هستند كه اجلاس دوبلين امتيازاتي براي آنها قائل شود.

از جمله خواسته‌هاي اين كشورها، نابود نشدن فوري بمب‌هاي خوشه‌اي ، حفظ زرادخانه‌هاي خود، كسب مجوز بكارگيري از اين بمب‌ها براي دفاع از نيروهاي خودي و مهلت گرفتن براي به روز كردن فناوري بمب‌هاي خود است .

سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر و گروههاي مخالف جنگ و سلاح‌هاي كشتار جمعي چنين درخواست‌هايي را بهانه جويي برخي كشورها براي تداوم استفاده از اين گونه سلاح‌هاي مرگبار مي‌دانند و خواهان منع قاطع و فوري كاربرد بمب‌هاي خوشه‌اي هستند.

استيو گوس از فعالان حقوق بشر و عضو هيات رييسه ائتلاف مخالفان بمب‌هاي خوشه‌اي مي‌گويد: واقعا جاي تاسف است كه كشورهايي مثل آمريكا و ديگر دارندگان بمب‌هاي خوشه‌اي به رغم تلفات و صدمات بالاي غير نظامي اين گونه بمب ها، همچنان بدنبال استفاده از اين سلاح است .

وي در عين حال افزود: مطمئنم كه توافق بر سر يك پيمان قوي در اين‌باره هزينه استفاده از اين گونه سلاح‌ها را بالا مي‌برد و محكوميت جهاني را براي استفاده‌كنندگان بدنبال مي‌آورد.

بمبهاي خوشه‌اي تكه‌هاي منفجر نشده‌اي را بر جاي مي‌گذارند كه مانند مين عمل مي‌كنند و سالها پس از پايان جنگها هم بر اثر تماس مردم با آنها منفجر مي‌شوند.

هزاران نفر از مردم غيرنظامي بويژه زنان و كودكان در جريان استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي توسط آمريكا و انگليس در عراق و افغانستان كشته و يا دچار نقص عضو جدي شده اند.

همچنين رژيم صهيونيستي در جريان تجاوز خود به لبنان در سال ‪ ۲۰۰۶‬به عمد مناطق مسكوني و غير نظامي لبنان را با بمب‌هاي خوشه‌اي بمباران مي كرد تا باعث صدها نفر در جريان اين بمباران‌ها كشته و مجروح شوند.

سازمان ديده بان حقوق بشر پيش از اين از آمريكا و انگليس براي مخالفتشان با دنبال كردن روند مبارزه با بمب‌هاي خوشه‌اي در خارج از چارچوب كنوانسيون سلاح‌هاي متعارف سازمان ملل انتقاد كرده بود.

به گزارش اين سازمان ، جنگ افزارهاي خوشه‌اي در دست كم ‪ ۷۵‬كشور جهان ذخيره و نگهداري و در ‪ ۲۳‬كشور مورد استفاده قرار گرفته است .

از سوي ديگر باقي ماندن بمب‌هاي خوشه‌اي عمل نكرده ، همچنان در مناطق مختلف از جمله افغانستان ، عراق و لبنان قرباني مي‌گيرد.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن