تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820100870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بحران صهيونيسم اختلاف درباورهاي مذهب يهود(‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بحران صهيونيسم اختلاف درباورهاي مذهب يهود(‪(۱‬
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
رژيم اشغالگر صهيونيستي پس از گذشت سالها اكنون با دو دستگي شديدي مواجه شده است و اختلافات روزافزون بين روشنفكران و مذهبيون افراطي كه براين دودستگي دامن مي‌زند ، اسرائيل را دچار بحران هويت كرده است .

پس از سالها كه از تاسيس رژيم صهيونيستي مي‌گذرد اينك رفته رفته اين رژيم به سياستهاي افراطي تر مذهبي نزديك تر مي‌شود و اين رژيم مي‌رود كه كاملا زير سايه مذهب و احزاب مذهبي قرار گيرد.

آنچه كه در اسراييل امروزي شاهديم اختلافات عميقي است كه ريشه در باورهاي مذهب يهود دارد. اگر ما تاسيس اين رژيم را سال ‪ ۱۹۴۸‬بدانيم، به مدت ‪۱۹‬ سال يعني تا سال ‪ ۱۹۶۷‬اين رژيم به شيوه‌اي محافظه كارانه اداره مي‌شد.

اختلافات زماني آغازشد كه پس از جنگ ‪ ۱۹۶۷)‬جنگ شش روزه) اسراييل توانست به مقداري از زمينهاي ارض موعود دست يابد. در اين جنگ نظاميان فاتح كه تعدادي از آنها از مذهبيون ارتدوكس (افراطي) نيز بودند بر اين باور خود قاطع تر و مصمم تر شدند كه مي‌توانند ارض موعود را به دست آورند. از اين زمان بود كه صهيونيسم افراطي قوي تر گشت و به چالش با روشنفكري و محافظه كاري پرداخت.

بحران رژيم صهيونيستي براساس تاريخ :
آنچه كه در انتخابات نخست وزيري منجر به پيروزي بنيامين نتانياهو و شكست حزب كارگر شد ، در واقع مي‌توان آن را شكست محافظه كاري و پيروزي باورهاي مذهبي افراطي تلقي كرد. اگر چه اختلافات جدي ميان احزاب كارگر و ليكود وجود ندارد ولي بنيامين نتانياهو كه در واقع نماينده و رييس حزب ليكود است، توسط افراطيون مذهبي به پيروزي رسيد و بنابراين نمي‌تواند خود را از جو غالب اين قشر دور بدارد. يهوديان افراطي كه در حدود ‪ ۲۰‬درصد كل يهوديان را تشكيل مي‌دهند، به خوبي توانسته‌اند اقتدار و تصميمات خود را بر ديگر يهوديان اعمال كرده و گاهي اوقات در رسيدن به اهداف خود از كاربرد خشونت نيز ابايي نداشته‌اند و ترور اسحاق رابين، نخست وزير سابق اسراييل يكي از اين موارد است.

بي ترديد ترور اسحاق رابين در آن زمان تسويه حساب بين دو حزب ليكود و كارگر به خاطر اختلافات شان نسبت به روند صلح نبوده است، بلكه ترور نخست وزير سابق توسط شخص- ايگال امير- صورت مي‌گرفت كه تحت باوريهاي شديد مذهبي قرار داشت و يكي از اعضاي جنبش افراطي كاخ بوده است. اسحاق رابين بدين خاطر ترور مي‌شد كه خائن تلقي مي‌گردد، در باور افراطيون مذهبي دوست داشتن وطن و حفظ وطن از جمله مواردي بودند كه رابين آنها را ناديده گرفته و براي فلسطيني‌ها هويت قائل شده بود. حتي برخي از احزاب مذهبي كه ريشه آنها به قرن بيستم برمي گردد معتقدند كه كشتن عرب يك وظيفه ديني است ، چه برسد به اينكه براي آنها كشور و ملتي مستقل در داخل ارض موعود قائل شد. حزب كاهانا علاوه بر اينكه معتقد است كشتن عرب تقدس دارد، از آن دست احزاب مذهبي است كه بر يك سري اصول مذهبي افراطي استوار گشته است. سرزمين موعود، خشونت گرايي جزو اين اصول است و كاربرد خشونت نيز در اين احزاب ترويج داده مي‌شود. هواداران انان معتقدند كه از رهبران يهود، هر كس به انديشه خشونت احترام نگذارد، شايسته احترام نيست. شايد در راستاي اجراي اين دستور بوده است كه بسياري از رهبران يهود من جمله مناخيم بگين و اسحاق شامير، با ايجاد سازمانهاي تروريستي توانستند اسراييل را تاسيس و بعدها از آن حمايت كنند و اينك نيز بسياري از جنبش‌هاي افراطي- من جمله كاخ- در راستاي اجراي اين توصيه گام برمي دارند.

براساس تاريخ سفي راشلووسكي كه متخصص مذهب يهود و يكي از روشنفكران اسراييلي است، اعتقاد دارد كه اسراييل درگير جنگ داخلي است و اگر تلاطم امواج مذهبي ادامه داشته باشد، حيات جديد روشنفكران قوم يهود در خطر خواهد بود. و همانطوري كه از گفته راشلووسكي مشخص است او نيز اعتقاد دارد كه اين تلاطم و درگيري به نفع افراطيون مذهبي خواهد بود، زيرا كه تا به حال به بسياري از اهداف خود رسيده اند.

خيابان بار ايلان ‪ Bar Illan‬در اورشليم كه بيشتر ساكنان آن را مذهبيون افراطي تشكيل مي‌دهند، هر هفته شاهد تظاهرات و درگيري است زيرا كه ساكنين اين منطقه خواهان آن هستند كه اين شاهراه در روزهاي شنبه به هنگام اجراي مراسم مذهبي مسدود باشد ولي آنچه كه موضوع را مهمتر مي‌كند اين است كه مسدود كردن اين شاهراه به دليل دسترسي به بيمارستان هاداسا ‪, Hadassa‬ مشكل ساز بود. از سويي ديگر ممكن نيست كه رفت و آمد را در اورشليم به دلايل مذهبي متوقف و مسدود كرد. بنابراين در مقابل اين دسته از افراطيون مذهبي كه خواهان مسدود كردن اين خيابان هستند، تظاهرات و درگيري دسته ديگري را شاهديم كه با مسدود كردن خيابان مخالف اند. اين مورد يكي از مواردي است كه سردمداران رژيم اسراييل را نگران اين موضوع مي‌كند كه اختلافات رفته رفته عميق تر و حادتر شود .. افراطيون مذهبي نه تنها معتقد به اجراي مراسم مذهبي در روز شنبه هستند بلكه يك سري از موارد ديگر نيز وجود دارد كه باعث اختلاف شده است. اجراي ازدواج بر اساس شريعت توراتي، رعايت سنت كاشر، طبخ غذاهاي حلال بر طبق احكام تورات در رستورانها و هتلها از اين موارد است. يهوديان ارتدوكس تنها ازدواج شرعي را كه توسط خاخام صورت مي‌گيرد قبول دارند و ازدواجهاي محضري و قانوني را اگر بدون رعايت شريعت انجام شده باشد باطل مي‌دانند.

يكي ديگر از مهمترين موارد اختلاف نظر ميان يهوديان ارتدوكس (افراطي) و يهوديان غيرمتعصب اين مساله است كه يهودي كيست؟ يهوديان غيرمتعصب هر كسي را كه اقرار به يهودي بودن كرده و اوامر و احكام اين دين را اجرا كند، يهودي مي‌دانند در حالي كه يهوديان ارتدوكس معتقدند كه تنها كسي يهودي است كه از يك مادر يهودي متولد شده باشد و اگر كسي از يك مادر يهودي متولد نشده باشد نمي‌تواند وارد دين يهود شود هر چند به يهوديت اقرار كرده و مناسك مذهبي را انجام دهد. نتانياهوكه توسط همين افراطيون مذهبي به قدرت رسيد به عنوان شخصيتي نگاه مي‌شود كه اسراييل را به ظهور مسيح نزديكتر مي‌سازد. اين همان عقيده ايست كه از آن به عنوان مسيانيسم ياد مي شود و آن عقيده به انقلابي است كه بيانگر پايان يك دوره و آغاز عصر جديدي است و در اين اعتقاد ظهور منجي موعود بسيار نزديك است.

نتانياهو كه قدرت مقاومت در مقابل آنها را ندارد بايد سعي كند بنا بر اعتقاد آنها، از واگذاري ذره و پاره‌اي از سرزمين موعود به فلسطينيان پرهيز كند. اين نفوذ در حد وسيعي صورت گرفته و رفته رفته نيز شديدتر و بيشتر مي‌گردد. مفدال يكي از احزاب ملي و مذهبي است و ‪ ۹‬نماينده در پارلمان اسراييل دارد، يكي از احزاب ائتلافي ليكود در دولت فعلي است و يكي از وزنه‌هايي محسوب مي‌گردد كه دولت نتانياهو را بيشتر و بيشتر افراطي كرده است. وزارت معارف (آموزش و پرورش) و وزارت حمل و نقل سهم اين حزب در دولت ائتلافي است كه با مرگ هامر وزير سابق آموزش و پرورش، و جايگزين شدن اسحاق لوي به جاي وي و همچنين رسيدن شائول يهلوم به وزارت حمل و نقل افراطي تر و مذهبي تر گرديده است. حزب ملي و مذهبي مفدال كه در سال ‪۱۹۵۶‬ تشكيل شد در همه دولتهاي ائتلافي اسراييل شركت كرده است و بدين جهت در اثر گذاري بر تمام وزارتخانه‌هاي اسراييل سهم بسزايي داشته و دارد. حزب مفدال عقيده دارد كه براي هر فرد و جمعي، پشتيباني از كيان اين ملت در سرزمين خويش واجب است و نيز تاكيد مي‌كند كه خاخاميه بزرگ همان سلطه و حاكميت بزرگ ديني در دولت است. نيز مفدال معتقد است كه تشكيل اسراييل، سرآغاز تحق اهداف الهي و گامي در راستاي رهايي ملت اسراييل بود. حزب مفدال همچنين به سرزمين وعده داده شده خداوند يعني از نيل تا فرات عقيده دارد.

حزب شاس نيز كه يكي از احزاب مذهبي ائتلافي در دولت اسراييل است، در افراطي تر شدن دولت فعلي اسراييل سهم بسزايي داشته است. اين حزب درست است كه مثل احزاب مذهبي افراطي ديگر زياد پايبند به ارض موعود نيست و حتي قائل به وجود سرزمين فلسطين و عقب نشيني از برخي مناطق اشغالي است ولي در احكام شريعت يهود كه از آن به هالاخاه نيز نام برده مي‌شود، همان سخت گيريها و تعصبات مذهبي را دارد كه ساير افراطيون دارند. حزب شاس نيز همچون اين احزاب مذهبي افراطي- معتقد است كه محافظه كاران به مدت ‪ ۵۰‬سال رفتار و افكار خود را بر مذهبيون تحميل كرده‌اند و انجام بازي فوتبال در روزهاي شنبه را يكي از اين موارد محسوب مي‌كنند كه بسيار سعي كرده اند كه انجام اين بازي را در روز شنبه كه در واقع روز انجام مراسم مذهبي است، متوقف و تعطيل كنند. البته در اينجا لازم به تذكر است كه يهوديان غيرمتعصب نيز در مقابل اين گفته افراطيون، ادعا مي‌كنند كه اينها- افراطيون- نيز در طي اين مدت به امتيازاتي قابل توجه رسيده‌اند كه حتي در مواردي سبب ساز به وجود آمدن اختلافات طبقاتي فاحش و ايجاد دودستگي در جامعه و نيز ايجاد يك نوع دلسردي همگاني گرديده است. يهوديان غيرمتعصب، معافيت طلاب مدارس مذهبي يا همان يشيفوت از خدمت سربازي را يكي از اين امتيازات مي‌دانند كه با توجه به تعداد اين طلاب- ‪ ۱۹۰‬هزار -اين شبهه را ايجاد مي‌كند كه امروزه با توجه به طول خدمت دوره سربازي در اسراييل- براي مردان سه سال و براي زنان دو سال- وارد شدن در اين مدارس شيوه اي براي فرار از خدمت سربازي است. رانان كوهين كه يكي از نمايندگان جناح چپ اسراييل در پارلمان است، در راستاي اين نظريه چنين ابراز نظر مي‌كند:
تمام اين چند هزار طلاب مذهبي صبح تا شب درس نمي‌خوانند و نوعي مسامحه و نيرنگ در كار است.

نه تنها رانان كوهين، بلكه بسياري از اقشار جامعه به ويژه دانشجويان نيز به اينگونه تبعيضات اعتراض كرده و آن را مايه تفرقه و دودستگي جامعه دانسته‌اند يعني درست آن چيزي كه ما در نيروي دفاعي اسراييل شاهديم كه حجم فرار از ارتش و خدمت نظام وظيفه سال به سال افزايش چشمگيري مي‌يابد.

تمام اين موارد سبب شده جامعه امروزي اسراييل در اختلافات و چند دستگي شديدي قرار گيرد بطوري كه جامعه يهوديان امروزي را به يهوديان افراطي، محافظه كار و اصلاح طلب تقسيم مي‌كنند و اختلافات ظاهري كه امروزه بين دو حزب عمده اسراييل يعني ليكود كارگر مشاهده مي‌گردد تنها اختلاف جزيي و سليقه‌اي است كه اكثريت اين اختلاف به همان تنش ميان محافظه كاران و محافظه كاران مذهبي برمي گردد. هر دو دسته به نحوي از انحاء تا به امروز كوشيده‌اند دايره اقدامات و اختيارات يكديگر را محدودتر كرده و در مقابل بر وسعت محدوده خودشان بيافزايند. در واقع مذهبيون يهودي متعصب كه به آنها حريديم نيز گفته مي‌شود، از اقبال بسيار بالايي برخوردار بودند كه توانستند از جامعه دهه ‪ ۹۰‬اسراييل حداكثر استفاده را ببرند و جاي پايي براي خود باز كنند.

بي گمان اگر حجم عملياتهاي شهادت‌طلبانه فلسطيني‌ها و نيز صلح طلبي حزب كارگر و اسحاق رابين نبود، مذهبيون افراطي نمي‌توانستند به اين زوديها خود را در جامعه روشنفكري وارد و مطرح سازند. صلح طلبي حزب كارگر و امضاي برخي توافقنامه‌هاي صلح كه در قالب آن بندهايي شامل به رسميت شناختن سازمان آزاديبخش فلسطين به عنوان نماينده فلسطينيان و نيز پذيرفتن اينكه فلسطينيان داراي سرزمين و كشوري مستقل باشند، جامعه اسراييل و به ويژه نظاميان ارتشي را در اين ابهام فرو برد كه جامعه بدون جنگ و بدون توهم ارض موعود چه خواهد كرد. آن دشمناني كه در تورات به جنگ با آنها دعوت شده است چه كساني هستند و اين همه مدت كه اسراييل در ناامني و وحشت به سر برده، چرا نمي‌توانسته زودتر از اين، به پايان برسد؟ و چراهاي ديگر كه منجر به بحران هويت در ميان اقشار مختلف و مخصوصا جواناني شد كه در طول
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن