تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814662256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بحران صهيونيسم اختلاف درباورهاي مذهب يهود(‪-۲‬پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بحران صهيونيسم اختلاف درباورهاي مذهب يهود(‪-۲‬پاياني )
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
...جنگهايي كه اسراييل در مقطعي از تاريخ خود داشته است، اولويت را به سياستمداران و نظامياني داده بود كه تنها پيروزي براي انان اهميت داشت و از آن گذشته شرايط جامعه نيز، محيط مذهبي سخت گير را به سختي مي‌پذيرفت اما خود اين جنگها در نهايت به سود افراطيون تمام و زمينه ساز به قدرت رسيدن آنها شد و آنچه كه اينك در جامعه اسراييل مشاهده مي‌شود انتخاب و پيروزي شخصيتي است كه قرار است سمبل شكست محافظه كاري باشد.

موفقيت بنيامين نتانياهو در واقع چالش و مبارزه‌اي خواهد بود براي اينكه نشان دهد چه كسي و يا چه دسته اي- مذهبيون متعصب و غيرمتعصب- جامعه اسراييل را در سده بيست و يكم هدايت خواهد كرد و بي‌گمان حزب كارگر و ليكود نخواهند بود كه جانشين يكديگر خواهند شد بلكه در صورت پيروزي دوباره افراطيون مذهبي، شاهد بوجود آمدن دولتي ملي و مذهبي خواهيم بود كه شديدا به احكام شريعت يهود معتقد بوده و از اين رو ‪ ۸۰‬درصد يهوديان غيرمتعصب وادار خواهند شد كه در فضاي بوجود آمده آنها تنفس كنند. فضايي كه در آن، از دست دادن تكه‌اي از سرزمين مقدس داوود و ابراز اين مطلب كه فلسطينيان نيز حقي در اين سرزمين دارند جرمي سنگين و نابخشودني تلقي خواهد شد و ديگر جامعه اسراييل كمتر شاهد افرادي خواهد بود كه صلح را مطرح مي‌كنند.

محافظه كاري به مدت نيم قرن تلاش كرد تا راه حل ميانه‌اي را اتخاذ كند و در راستاي دنبال كردن اين هدف فضا را باز گذاشته تا هر كسي آزادانه از مذهب پيروي كند و هرگز نسبت به مذهب سختگيري نكرده است.

بنيامين نتانياهو نيز به عنوان نماينده‌اي از حزب ليكود بر سر دوراهي عجيبي قرار گرفته است و دودستگي جامعه اسراييل او را وادار كرده است كه در ميان انتخاب بين محافظه كاري و يهوديت افراطي سردرگم بماند. او با حمايت افراطيون و با ائتلاف احزاب ملي و مذهبي به قدرت رسيده و در واقع وجود خود را مادام كه از اهداف و منابع اين دسته حمايت مي‌كند، پابرجا و برقرار مي‌داند. او وادارشده كه سياست دوگانه‌اي را در پيش رو بگيرد و زير فشارهاي مستمر داخلي و خارجي قرار گرفته است. به عنوان نمونه در پيرامون موضوع استقرار يهوديان، او مجبور است كه به جناح خود -جناح راست- بگويد كه سياستهاي شهرك‌سازي را متوقف نخواهد كرد و از طرف ديگر براي كاهش فشارهاي فلسطينيان و افكار عمومي مردم دنيا بايست كه اين سياستها را با دستاويزهايي همچون ازدياد جمعيت توجيه كند در حالي كه بررسي‌ها من جمله يك گزارش اطلاعاتي كه در آمريكا انجام شده، نشان داده شده است كه بسياري از اين آپارتمانهاي ساخته شده خالي است ..

اين تناقضات و دوپهلو گويي‌ها باعث شده كه نتانياهو هم در عرصه داخلي و هم در عرصه روابط بين‌الملل به انزوا كشيده شود و ترس از اينكه اسراييل دوباره درگير جنگي خشونت بار گردد. جامعه اسراييل را در وحشتي مرگبار فرو برده است.

بسياري از كساني كه نتانياهو را به نخست وزيري اسراييل انتخاب كردند در عقل و درايت او ترديدي نداشتند ولي اينك نتانياهو، فردي خودخواه و جاه طلب تلقي مي‌گردد كه قادر نيست زحمت مشورت با ديگران را به خود دهد.

نمي توان تنفر مردم از نتانياهو را به سياستهاي حزب ليكود و يا خصوصيات شخصي خود نتانياهو مرتبط دانست بلكه آن چيزي كه قابل تامل است درنگهاي اين نخست وزير مردد است كه در انتخاب- يكي از دو راه- صهيونيسم مذهبي يا روشنفكري- چشم به آينده دوخته است تا كداميك پيروز گردند و اساسا اين دو راه هستند كه به چالش با يكديگر برخاسته‌اند و از نتانياهو به عنوان سرپوشي بر اين چالشها سود مي‌برند. كوچكترين گام نتانياهو به سوي روند صلح كه هر دو حزب ليكود و كارگر ظاهرا تا حدودي به آن معتقدند، از طرف هم پيمانان او به عنوان خيانت محسوب خواهد شد و از سويي ديگر تاكيد بر عدم صلح و عدم عقب نشيني باعث خواهد گرديد كه جناح چپ او را متهم به تازه كاري و بي‌ملاحظگي بكند. واقع مطلب اين است كه صهيونيسم به روند صلح به عنوان آزمايشي مي‌نگرد كه تحقق آن به منزله شكست و عدم تحقق آن به مثابه پيروزي آرمانهاي صهيونيسم افراطي و تشكيل دولتي است كه زمينه را براي ظهور مسيحا در ارض موعود فراهم مي‌كند.

امروزه آنچه كه دورنماي جامعه اسراييل را تشكيل مي‌دهد، ياس و نااميدي روز افزوني نسبت به اين دودستگي هاست. شايد بتوان گفت كه امروزه با توجه به نظرسنجي‌هايي كه صورت مي‌گيرد، بنيامين نتانياهو محبوبيت خود را از دست مي‌دهد و به تدريج حلقه محاصره او تنگ تر و تنگ تر مي‌گردد ولي واقعيت اين است كه اين كاهش محبوبيت هرگز به نفع جناح چپ اسراييل ختم نمي شود و يك چهارم يا يك سوم از افرادي كه در نظرسنجي‌ها شركت مي‌كنند از هيچ يك از اين دو طرفداري و پشتيباني نمي‌كنند.

مردمي كه نتانياهو را انتخاب كرده اند، اينك در اجتماعات دهها هزار نفري در خيابانهاي تل آويو راه مي‌افتند و خواستار بركناري دولت او مي‌شوند و دولت نتانياهو دوباره از سرنگوني حتمي در راي گيريهاي كنيست جان سالم به در برد.

همه اينها نشان مي‌دهند كه مخالفان او روز به روز افزايش مي‌يابند. حتي وزير خارجه سابق دولت او، ديويد لوي در راي‌گيري ماه ژوئن سال گذشته ( ‪ (۱۹۹۷‬از جلسه بيرون رفت تا به دولتي كه خود وزير خارجه آن بود، راي اعتماد ندهد. همين وزير امور خارجه- ديويد لوي- كه رهبري حزب گيشر را به عهده دارد در ‪ ۱۴‬دي ماه سال گذشته استعفا داد تا بر بحران عدم اعتمادي كه كابينه نتانياهو را فرا گرفته بود، بيافزايند. ديويد لوي دليل استعفاي خود از كابينه را مخالفت با برخي سياستهاي نتانياهو ذكر كرده است. علاوه بر اين ما شاهد اختلافات ديگري ميان او و كابينه بوده‌ايم كه از آن جمله مي توان به استعفاي وزير دارايي سابق اسراييل مريدور اشاره كرد. پس از استعفاي اين وزير بود كه حزب مخالف كارگر خواستار راي‌گيري مجدد براي دولت بنيامين نتانياهو شد. در اين راي‌گيري كه در تاريخ ‪ ۲۴‬ژوئن سال گذشته صورت گرفت، به خوبي نشان داده شد كه نتانياهو از محبوبيت چنداني برخوردار نيست و تنها كافي بود كه چند راي ممتنع تبديل به راي منفي گردد.

در اين راي گيري، نتانياهو به ‪ ۵۵‬راي مثبت در برابر ‪ ۵۰‬راي منفي، ‪ ۲‬راي ممتنع و ‪ ۱۳‬غايب دست يافت. لازم به ذكر است كه براي سرنگوني دولت نتانياهو لازم بود كه به ‪ ۶۱‬راي لازم- از مجموع ‪ ۱۲۰‬نماينده كنست- دست يافته شود.

اكنون ‪ ۹‬تن از اعضاي ائتلاف دولتي به نتانياهو پشت كرده و شماري از ‪۵۵‬ نفري كه به دولت او راي اعتماد داده اند، پنهان نمي‌كنند كه معتقد به ضرورت تغيير نخست وزير هستند. اين راي اعتماد زماني به نتانياهو داده مي شود كه او هنوز تصميمات سرنوشت ساز و قاطعي را در مورد برخي مسائل مهم به ويژه در مورد گفتگو با فلسطينيها اتخاذ نكرده است.

بي شك اين اختلافات و درگيريها تنها در سطح حزب ليكود يا كابينه ائتلافي بنيامين نتانياهو وجود ندارد و اختلاف، واژه ايست كه دامنگير همه احزاب مطرح اسراييل شده است و خود جناح چپ اسراييل نيز كه جناح مخالف دولت را تشكيل مي‌دهد، از اين اختلافات به دور نيست.

جناح چپ اسراييل كه خود را تنها مرجع و باني روند صلح مي‌داند، خود درگير اختلافات داخلي است و حتي فلسطيني‌ها نيز از اينكه اين جناح به راستي خواهان صلحي واقعي باشد مايوس گشته‌اند و خود ياسر عرفات در زمان حيات اشاره مي‌كند كه انتظار نمي‌رود ايهود باراك، رييس حزب كارگر بتواند اقدامي صورت دهد. ايهود باراك تنها با ‪ ۵۷‬درصد آرا توانست بر رقيب جناحي خود شيمون پرز غلبه كند و اينكه به نظر مي‌رسد كه اين حزب به دنبال تدوين نشدن استراتژي‌هايي كه اهداف و مواضع چپ اسراييل را از حزب رقيب خود ليكود جدا و متمايز مي‌كند، در بحران رهبري و هويت فرو رفته باشد. خود اعضاي حزب كارگر اسراييل بيان مي‌دارند كه:
آنچه كه آنها مي‌خواهند، سياستهايي است كه واقعا با سياستهاي حزب ليكود تفاوت داشته باشد، نه سياستهايي كه صرفا به عنوان ابزار و براي منحرف كردن اذهان مطرح شده باشند.

حزب كارگر اسراييل بعد از انتخاب شدن ايهود باراك به رياست اين حزب، مواضع مصمم و قاطع قبلي خود را مخصوصا راجع به روند صلح- از دست داده و اينك به نظر مي‌رسد كه در پي يافتن راه ميانه‌اي باشد، راهي كه نه به صلح ختم گردد و نه به جنگ. باراك به خوبي مي‌داند كه قراردادهاي اسلو كه در زمان اسحاق رابين انجام گرفت منجر شد كه آراي يهوديان به سوي جناح راست اسراييل متمايل شود و بدين خاطر در نظر دارد كه در مورد اين روند موضع نسبتا ميانه و محافظه كارانه‌اي را در پيش بگيرد. از سويي ديگر جناح چپ با اين مساله گريبانگير است كه بنا به چهره صلح طلبي كه شخصيتهاي پيش از او من جمله شيمون پرز و اسحاق رابين ايجاد كرده‌اند ناگزير است او نيز در برخي موارد حتي براي مخالفت با جناح راست هم كه شده، اقداماتي در اين ميان صورت دهد. او به اعراب اسراييل كه حدودا يك ميليون نفر از جمعيت اسراييل را تشكيل مي‌دهند قول داده است تبعيضاتي را كه تاكنون در مورد آنها و به ويژه ورود آنها در برخي دواير دولتي صورت گرفته، از پيش روي بردارد و بتواند جوانان عرب را نيز چون ديگر جوانان اسراييلي وارد خدمت سربازي نمايد.

اما آنچه كه بيان مي‌شود با آنچه كه در عمل پياده مي‌گردد تفاوت بسياري دارد و ايهود باراك بر سر همين مساله- اجباري كردن خدمت سربازي براي فلسطينيان اسراييل- حتي نتوانست موافقت اعضاي حزب كارگر را جلب كند و اين مساله به راي‌گيري نيز نكشيد.

جناح چپ اسراييل در يك وضعيت بحراني قرار گرفته و به راستي در اذهان اين سوال مطرح گشته كه اين جناح بعد از اسحاق رابين دنبال چه اهداف و مواضعي است و بعدها در مقابل حزب ليكود چه برنامه‌هايي را پياده خواهد كرد؟ جناح چپ در اين بحران هويت، حتي هم پيماني و ائتلاف با بسياري از دوستان سابق را از بين برده است و ميرتس "‪ "Mirtz‬يكي از هم پيماناني است كه اكنون فراموش شده است.

و بدين ترتيب آنچه كه در اسراييل اتفاق مي‌افتد، آن چيزي نيست كه افق روشني را از اتحاد مجسم كند و از اظهارات مسئولان و احزاب آنچه كه بر مي آيد دعوت كليه مردم به حفظ يكپارچگي و اتحاد در اين شرايط سرنوشت ساز است . حتي كشورهاي خارجي مخصوصا آمريكا نيز از اين شرايط بحراني در اسراييل به خشم آمده و خواهان مشخص شدن وضعيت بسياري از مسائل همچون روند صلح هستند.. حتي آمريكا از اسحاق مردخاي، وزير دفاع رژيم، تقاضا كرده تا استعفاي خود را به دولت بنيامين نتانياهو اعلام كرده و خود را از حزب دست راستي ليكود كنار بكشد.

استعفاي اسحاق مردخاي، احتمال سرنگوني دولت بنيامين نتانياهو را بسيار قوي خواهد كرد و موجب خواهد شد كه ائتلاف حكومتي حاكم بر اسراييل پس از استعفاي دان مريدور، وزير دارايي اسراييل و ديويد لوي، وزير امور خارجه و رييس حزب گيشر بيشتر و بيشتر آسيب پذيرتر گردد. براين اساس شرايط امروزي اسراييل و به ويژه وضعيت بحراني مي‌رود كه اسراييل را در چالشي واقعي براي مشخص كردن سياستگذاري‌ها در سده بيست و يكم وارد سازد .

منابع و مآخذ:
‪ -۱‬ژورزاليم پست- ‪ ۹۷.۱۱.۲۴‬مقاله موشه آرنز

‪ -۲‬رويداد و گزارش - نشريه دو هفته يكبار موسسه تحقيقات و پژوهشهاي سياسي علمي ندا
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن