واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 7 شهریور 1388 تعداد مشاهده : 76 نسبت به يتيم قهر و تندي نكنيد خبرگزاري فارس: قرآن در بيان علت تنگ شدن رزق و روزي برخي بندگان ميفرمايد: «شما يتيم را گرامي نميداريد». به گزارش خبرگزاري فارس، حسين محمدي فام در يادداشت اختصاصي خود كه در اختيار خبرگزاري فارس قرار داده است در شرح دعاي روز ششم ماه مبارك رمضان مينويسد: خداوند كريم در قرآن مجيد بر ترحم به يتيمان و عدم تندي با آنان، آيهاي نازل فرموده است: آيه 9 سوره مباركه ضحي ميفرمايد: «فَاَمَّا اليَتيمَ فَلا تَقْهَرْ: پس با يتيم قهر و تندي و خشم نكن.» اما دعاي امروز: «اَللّهُمَّ ارْزُقْني فيهِ رَحمَةَ الأَيْتامِ وَ اِطعامَ الطَّعامِ وَاِفْشاءَ وَصُحْبَةَ الكِرامِ،بِطَوْلِكَ يا مَلْجَاَ الأمِلينَ: خدايا روزيم كن در آن ترحم بر يتيمان و طعام دادن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت كريمان، به فضل خودت اي پناه آرزومندان!» *مهرباني با يتيمان قرآن در بيان علت تنگ شدن رزق و روزي برخي بندگان كه ميگويند،خدا ما را خوار كرده است، ميفرمايد: «كَلّا بَلْ لا تُكْرَمُونَ اليَتيمَ: نه چنين است، بلكه شما يتيم را گرامي نميداريد.» [سوره مباركه فجر، آيه 17] اهلبيت عصمت و طهارت (ع) نيز كه معلمان و مفسران حقيقي قرآن كريم هستند، در روايات زيادي كه برخي در تفسير همين آيات و برخي به طور جداگانه بيان شده، ما را به مهرباني و گراميداشت ايتام سفارش فرمودهاند. امام صادق (ع) ميفرمايد: «هيچ بندهاي نيست كه از رحمت و مهرباني دست، بر سر يتيمي بكشد؛ مگر اينكه خداوند به هر مويي [كه بر آن دست كشيده است] نوري در روز قيامت به او عطا ميكند». رسول مكرم اسلام، حضرت محمد (ع) نيز فرمود: «هركس يتيمي را كفالت كند و نفقه [و مخارج] او را به عهده گيرد، من و او در بهشت مانند اين دو هستيم.» و اشاره كرد به انگشت سبابه و وسطي. [بحارالانوار، ج 75، ص 3] *اطعام طعام فرهنگ سفرهداري و غذا دادن به مردم، يكي از سنتهاي حسنه اسلامي است كه در بين جامعه ما نيز آداب و رسوم خاصي را به خود اختصاص داده است. مردم مؤمن به دنبال آن هستند تا به بهانههاي گوناگون، سفره اطعامي بگسترند و اقوام، آشنايان و بالاخص فقرا را بر سر اين سفره غذا دهند تا به اين سنت اسلامي عمل كرده باشند؛ اگرچه در روايات ما غذا دادن به فقرا و مساكين بيشتر سفارش شده، ولي خود اطعام، به تنهايي نيز موضوعيت دارد و ما را به آن ترغيب كردهاند. اميرالمؤمنين علي (ع) از قول رسول گرامي اسلام (ص) فرمود: خداوند در بهشت غرفههايي مخصوص دارد كه برخي بندگان خاص خود را در آنجا جاي ميدهد و سپس به بيان ويژگيهاي ممتاز آن بندگان ميپردازد. يكي از آنان را «اطعام طعام» و ديگري را «افشاء سلام»، يعني سلام كردن به همه مردم اعلام ميكند. [بحارالانوار، ج 66 ص 369] مردي لگام مركب پيامبر اكرم (ص) را گرفت و پرسيد كدام عملها با فضيلتتر است؟ حضرت در جواب او فرمود: «غذا دادن به مردم و نيكو صحبت كردن با مردم». [بحارالانوار، ج 68 ص 393] امام صادق (ع) نيز در سخني نوراني فرمود: «اخلاق نيكو و طعام دادن به مردم از [نشانههاي] ايمان است. [بحارالانوار] *سلام كردن به ديگران افشاء سلام به معناي بلند سلام كردن نيست، بلكه به معناي آن است كه انسان به هركسي كه برخورد كرد، سلام كند. [ادب فناي مقربان، ج 1، ص 105] حضرت امام صادق (ع) در روايتي ميفرمايد: «افشاي سلام اين است كه انسان به هر مسلماني كه برخورد ميكند، در سلام كردن بُخل نَوَرزَد». [بحارالانوار، ج 73، ص 2] سلام كردن از دستورات اكيد اسلام است كه آداب خاصي نيز دارد. ضمن نقل چند حديث، برخي از اين آداب را بيان ميكنيم: امام صادق (ع): «از علايم و نشانههاي تواضع اين است كه به هركس كه برخورد كردي سلام كني». [ادب فناي مقربان، ج 1، ذيل واژه «السلام عليكم»] رسول خدا (ص) ميفرمايد: «كسي كه قبل از سلام به سخن گفتن بپردازد، جوابش را ندهيد». [ادب فناي مقربان، ج يك، ذيل واژه «السلام عليكم»] پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد: «كسي را قبل از آن كه سلام كند، به غذايت دعوت نكن». [ادب فناي مقربان، ج يك، ذيل واژه «السلام عليكم»] حضرت علي (ع) ميفرمايد: «سلام 70 حسنه دارد، 69 حسنه براي سلام كننده و يك حسنه براي جواب دهنده آن است». [مستدرك الوسائل، ج 8، ص 357] امام صادق (ع) نيز فرموده است: «بخيل آن كسي است كه در سلام كردن بُخل بورزد». [الكافي، ج 2، ص 645] *همنشيني با كريمان اسلام به مصاحبت كردن، دوستي و معاشرت يا همنشيني با انسانهاي شرافتمند و بزرگوار، محترم و كريم سفارشهاي ويژهاي دارد. در فرهنگ ديني، ما از دوستي و معاشرت با انسانهاي ضعيفالايمان و خطاكار برحذر شدهايم و دستور دادهاند با انسانهاي كريم و بزرگوار نشست و برخاست كنيم كه البته اين انسانهاي گرامي را قرآن به ما معرفي ميكند: «اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللهِ اَتْقيكُم»، «همانا گراميترين شما در نزد خدا پرهيزكارترين شماست». [سوره مباركه حجرات، آيه 13] رسول گرامي اسلامي (ص) فرمود: «بهترين كارها مصاحبت با خوبان و بدترين اعمال همنشيني با بدهاست». [جامعالاخبار، ص 185] حضرت علي (ع)فرمود: «ثمره عقل، معاشرت با اهل خير است». [غررالحكم، ص 53] اميرالمؤمنين علي (ع) در جاي ديگري فرمود: «همنشيني با اهل شر موجب بدگماني به اهل خير ميشود». [غررالحكم، ص 431] انتهاي پيام/ح
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]