تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820263121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير سودان در مصاحبه اختصاصي با ايرنا/ جهان اسلام مراقب توطئه‌هاي تفرقه افكنانه آمريكا و صهيونيسم باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير سودان در مصاحبه اختصاصي با ايرنا/ جهان اسلام مراقب توطئه‌هاي تفرقه افكنانه آمريكا و صهيونيسم باشد
سياسي. وزارتخانه‌ها و سازمان ها. وزارت امور خارجه. سفارتخانه ها سفير سودان در جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر ضرورت حفظ وحدت در جهان اسلام ، تاكيد كرد: جهان اسلام بايد مراقب سياست‌هاي تفرقه افكنانه غرب به ويژه آمريكا و صهيونيست‌ها باشد .

عبدالله خضر بشير در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار سياسي ايرنا تصريح كرد : قدرت‌هاي استكباري به دنبال ايجاد اختلاف ميان كشورهاي مسلمان به ويژه ميان ايران و جوامع عرب هستند زيرا اگر به اين هدف دست يابند، مي‌توانند به سهولت منطقه را تحت نفوذ و سلطه خود قرار دهند .

خضر بشير كه از حدود سه سال قبل به عنوان سفير سودان در تهران منصوب شده و در فعاليت‌هاي ديپلماتيك تجربه فراواني دارد، در سابقه فعاليت‌هاي ديپلماتيك خود، تجربه تصدي پست سفارت در زامبيا را داشته، بعد از آن نيز براي مدت نسبتا طولاني، سمت مديريت اداره كل همكاري‌هاي اقتصادي و فني وزارت امور خارجه سودان را عهده دار بوده است.

وي فارغ التحصيل يكي از دانشكده‌هاي علوم انساني دانشگاه خارطوم است كه بلافاصله پس از فارغ التحصيلي ، در وزارت امور خارجه سودان استخدام شده و حدود ‪ ۳۴‬سال سابقه خدمت در دستگاه ديپلماسي سودان دارد.

** واشنگتن و صهيونيست‌ها و سياست تفرقه بيانداز و حكومت كن
عبدالله خضر بشير كه ‪ ۴‬سال معاونت سفير سودان در واشنگتن را نيز در كارنامه فعاليت‌هاي ديپلماتيك خود دارد ، در ادامه اين مصاحبه تلاش آمريكا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد تفرفه بين مسلمان شيعه و سني را در راستاي سياست تفرفه بيانداز و حكومت كن دانست و گفت : وقتي بتوان يك كشور را به لحاظ اختلافات مذهبي از هم جدا كرد، آن گاه به راحتي مي‌توان آن كشور يا منطقه را به لحاظ سياسي نيز دچار جدايي و تفرقه كرد.

سفير سودان در تهران كه سالها به عنوان ديپلمات در كشورهاي مختلفي از جمله مغرب ، قطر و هلند انجام وظيفه كرده است، اوضاع امروز عراق را نمونه بارزي از نتيجه سياست تفرفه افكنانه آمريكا دانست و مشكل اصلي عراق را سياست‌هاي مداخله جويانه آمريكا در منطقه و عراق برشمرد.

وي همچنين با اشاره به موضوع هسته‌اي ايران گفت : آمريكا در صدد استفاده سياسي از اين موضوع است و مدعي است كه ايران قصد دستيابي به سلاح كشتار جمعي دارد و در اين صورت قدرتي در منطقه شكل خواهد گرفت كه امنيت منطقه خليج فارس را تهديد مي‌كند.

عبدالله خضر بشير به سفرهاي متعدد مقامات آمريكايي به منطقه خاورميانه اشاره كرد گفت: هدف از اين آمد و رفت‌ها متحد كردن كشورهاي عرب منطقه عليه ايران است و اين نكته ظريفي است كه هم ايران و هم كشورهاي عرب منطقه با يد مد نظر داشته باشند.

وي همچنين در خصوص ادعاهاي آمريكا در خصوص وضع حقوق بشر در ايران گفت :
آمريكا با متهم كردن ايران به نقض حقوق بشر قصد دارد از آن به عنوان يك ابزار سياسي ديگر عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كند غافل از اينكه آنچه مردم جهان از رسوايي‌هاي زندان ابوغريب ، گوآنتانامو و رفتار آمريكاييان عراق مي‌دانند تنها بخشي از سو استفاده‌هاي آمريكا از حقوق بشر است .

** روابط تهران - خارطوم
عبدالله خضر بشير در بخشي از اين مصاحبه درخصوص روابط دو جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و سودان، با تاكيدبر اينكه دو كشور از روابط بسيار دوستانه و رضايتبخشي برخوردار هستند ، اظهار داشت : تهران و خارطوم در زمينه‌هاي سياسي ، ديپلماتيك و اقتصادي از روابط بسيار خوبي برخوردار ند سفير سودان در تهران به سفر سال ‪ ۲۰۰۶‬عمر حسن البشير رييس جمهوري سودان به ايران و سفر سال ‪ ۲۰۰۷‬دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به سودان اشاره كرد و گفت : اين ديدارها را مي‌توان رويدادي بسيار مهم در جهت گسترش روابط دو كشور توصيف كرد.

وي در عين حال تصريح كرد : به هر حال بايد پذيريم كه سطح همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي تجاري واقتصادي هنوز به سطح مطلوب و مورد انتظار نرسيده و بايد تلاش بيشتري براي ارتقاي سطح اين همكاري‌ها صورت گيرد.

ديپلمات ارشد سودان در تهران تصريح كرد: با وجود اين ، مي‌توان گفت كه طي سه سال اخير رشد قابل توجهي در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي ، تجاري و سرمايه‌گذاري ميان تهران و خارطوم صورت گرفته است .

سفير سودان در تهران حجم تبادلات تجاري ميان دو كشور را ‪ ۴۰‬ميليون دلار در سال اعلام كرد و با تاكيد بر ضرورت افزايش تبادلات تجاري و اقتصادي ميان تهران و خارطوم تصريح كرد، سودان بعد از آفريقاي جنوبي بزرگترين شركت تجاري ايران در قاره آفريقا محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به تحولات و مسايل بين‌المللي در سالهاي اخير كه تبعات آن به اشكال مختلف گريبانگير كشورهاي زيادي از جمله ايران و سودان نيز شده است، گفت : با وجود اين چيزي از تلاش‌ها و علاقه تهران و خارطوم براي گسترش روابط دو جانبه در زمينه‌هاي مختلف كاسته نشده بلكه روند صعودي داشته است و سفر روساي جمهوري دو كشور و نيز ديدارهاي متعدد و متقابلي كه در سطح وزيران و ديگر مقامات عالي تهران و خارطوم انجام شده است ، اين موضوع را به اثبات مي‌رساند.

** سودان و اتحاديه عرب
سفير سودان در ادامه اين گفت و گو در پاسخ به اين سوال كه كشورش در دوره يك ساله تصدي رياست اتحاديه عرب ( سال ‪ (۲۰۰۶‬چه دستاوردهايي داشت گفت :در دوره‌اي كه عمر حسن البشير رياست اتحاديه عرب را برعهده داشت ، اقدامات و تلاش‌هاي زيادي به ويژه در خصوص مسئله فلسطين، لبنان و عراق انجام شد .

وي افزود:به خاطر يك ساله بودن دوره رياست هر يك از كشورهاي عضو اتحاديه عرب، بايد گفت يك سال زمان كوتاهي براي رسيدن به دستاوردهاي بزرگ است اما عمر البشير توانست دستاوردهاي خوبي در اين مدت كوتاه داشته باشد.

عبدالله خضر بشير در پاسخ به اين سوال كه كشورهاي عضو اتحاديه عرب به ويژه كشورهاي بحران زده‌اي نظير سودان از سوريه به عنوان رياست فعلي اين اتحاديه چه انتظاراتي دارند گفت : با توجه به مشكلات فراواني كه امروز پيش روي كشورهاي عربي قرار دارد، طبيعي است كه انتظارات زيادي از اتحاديه عرب براي تلاش در جهت كمك به حل اين مسايل وجود دارد.

وي مسئله فلسطين را اولين و مهمترين مسئله پيش روي اتحاديه عرب دانست و گفت : عراق و لبنان بعد از فلسطين در اولويت‌هاي بعدي هستند و مسئله دارفور و سودان نيز در اولويت چهارم قرار دارد.

سفير سودان در تهران با اشاره به اجلاس دوحه اتحاديه عرب كه از جمعه شب در سطح وزيران خارجه به منظور بررسي راههاي برون رفت لبنان از بحران آغاز بكار كرده است ، گفت كه نسبت به اين اجلاس خوش بين است و اظهار اميدواري كه نتايج حاصل از اين اجلاس به حل بحران لبنان بيانجامد.

وي همچنين تصريح كرد: اتحاديه عرب در حال انجام تلاش‌هاي بسيار خوبي براي حل بحران لبنان است .

عبدالله خضر بشير در خصوص موضع سودان در قبال مسئله لبنان گفت: سودان نيز همانند جمهوري اسلامي ايران معتقد است بحران سياسي لبنان نيازمند يك راه حل لبناني است و اين بحران صرفا از طريق گفت و گو و توافق ميان گروههاي داخلي اين كشور قابل حل است.

** بحران دارفور، حاصل دخالت آمريكا و صهيونيسم
سفير سودان در تهران در خصوص موضوع دارفور گفت : بحران دارفور از ‪ ۴‬سال قبل و در ابتدا به صورت يك مشاجره طبيعي ميان قبايل روستايي آن منطقه آغاز شد.

وي با بيان اينكه برخي از اين قبايل ميان سودان و چاد مشترك هستند گفت كه اينگونه مشاجرات ميان قبايل طبيعي است و معمولا در گذشته به راحتي از طريق گفت و گو حل و فصل مي‌شد.

عبدالله خضر بشير با اشاره به دخالت بيگانگان از جمله آمريكا و رژيم صهيونيستي در امور داخلي سودان و منطقه گفت : متاسفانه مشاجراتي كه ‪ ۴‬سال قبل آغاز شد، با حمايت عوامل بيگانه از شورشيان به منظور سو استفاده از تشديد اختلافات قومي و داخلي همراه شد .

وي با بيان اينكه بيگانگان در درجه اول ذخاير نفتي سودان و منطقه را هدف گرفته اند، افزود: عوامل بيگانه غربي به ويژه آمريكا كه امروز اوضاع سياسي خاورميانه را به عنوان اصلي‌ترين منبع تامين نفت مورد نياز خود، نگران‌كننده مي‌بينند، به ذخاير غني معدني و نفتي در منطقه دارفور سودان و كل منطقه آفريقا چشم طمع دوخته‌اند و براي دستيابي به اين ذخاير غني ، سعي در بر هم زدن ثبات داخلي سوادن و منطقه دارند.

سفير سودان در تهران در ادامه ، دومين هدف غرب ، آمريكا و رژيم صهيونيستي از حمايت از شورشيان و دامن زدن به درگيري‌هاي سودان را ايجاد مانع بر سر راه پيشرفت و توسعه سياسي و اقتصادي اين كشور دانست و گفت : بيگانگان خوب مي‌دانند كه اگر سودان به عنوان يك كشور مسلمان به ثبات برسد و موفق به استفاده بهينه و كامل از ذخاير عظيم معدني و نفتي و پتانسيل‌هاي خود در زمينه كشاورزي شود، تبديل به يك قدرت سياسي و اقتصادي در منطقه خواهد شد و بطور قطع تمام ‪ ۹‬كشور همسايه خود را تحت تاثير قرار خواهد داد .

وي اظهار داشت كه قدرتهاي جهاني بدنبال ايجاد جدايي ميان شمال و جنوب آفريقا هستند و سودان را مانع اصلي بر سر راه تحقق اين هدف خود مي‌ببنند لذا سعي دارند تا با ايجاد اختلاف و جدايي ميان اقوام عربي و آفريقايي سودان ، به هدف اصلي خود يعني ايجاد جدايي ميان شمال و جنوب آفريقا دست يابند و با استفاده از سياست تفرفه بيانداز و حكومت كن بر منطقه مسلط شوند.

اين ديپلمات ارشد همچنين به نقش مخرب رژيم صهيونيستي در امور سودان اشاره كرد و اظهار داشت كه اسراييل يك سري افراد گزينش شده از ساكنين دارفور را تشويق به مهاجرت به اسراييل مي‌كند و به بهانه اينكه اين افراد متقاضي پناهندگي سياسي در اسراييل هستند، با دادن آموزش‌هايي به آنان ، از آنان عليه سودان استفاده مي‌كند.

سودان از جمله كشورهايي است كه رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسد و همين امر يكي از دلايل عمده فشار غرب به ويژه واشنگتن بر سودان است .

سفير سودان در تهران در خصوص حمله روزهاي اخير صدها تن از شورشيان به پايتخت سودان و ورود آنها به منطقه ام دورمان و حتي خارطوم و اينكه چرا نيروهاي دولتي سودان مانع از ورود شورشيان به پايتخت نشدند گفت : اين شورشيان به صورت چندين گروه كوچك و از مسيرهاي مختلف به پايتخت حمله كردند و اگر نيروهاي دولتي به يكي از اين گروه‌ها قبل از رسيدن به پايتخت حمله مي‌كرد، گروههاي ديگر مي‌توانستند به راحتي پايتخت را تصرف كنند.

وي افزود: اين يك تاكتيك نظامي بود و ارتش صبر كرد تا همه گروهها يك جا جمع شوند و سپس آنها را مورد حمله قرار داد و شورشيان در پايتخت كاملا شكست خوردند.

عبدالله خضر بشير با انتقاد از رسانه‌هاي غربي كه سعي در بزرگنمايي تعداد تلفات غيرنظامي بر اثر حمله اخير شورشيان به خارطوم داشتند گفت : اين رسانه‌هاي اعلام كرده‌اند صدها غيرنظامي در پايتخت كشته شده درحالي كه هرگز اينگونه نبوده و تنها حدود ‪ ۱۰‬غيرنظامي و كمتر از ‪ ۱۰۰‬نيروي نظامي كشته شدند و بيش از ‪ ۲۵۰‬نيروي شورشي نيز به دست نيروهاي دولتي كشته شدند.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن