تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816300041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تداوم خشكسالي فارس تاپاييز/بي توجهي مسئولان به مدلهاي پيش بيني خشكسالي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تداوم خشكسالي فارس تاپاييز/بي توجهي مسئولان به مدلهاي پيش بيني خشكسالي
شيراز - خبرگزاري مهر: رئيس مركز پژوهش هاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز از ادامه روند خشكسالي هاي استان فارس در پاييز سال 87 خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، محمد جعفر ناظم السادات ظهر امروز در نشستي خبري افزود: مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز با استفاده از تجهيزات پيشرفته خود از سالهاي گذشته نسبت به وقوع خشكسالي هاي اين دوره هشدار داده بود.

وي اظهار داشت: ما در دانشگاه شيراز از حدود 10سال قبل به طور مستمر و بدون وقفه جهت اهداي مدلهاي پيش بيني خشكسالي اقدام كرديم و در حال حاضر مدعي هستيم كه پيشرفته ترين و قابل اعتماد ترين مدلهاي پيش بيني خشكسالي در خاورميانه را در اختيار داريم.

ناظم السادات با بيان اينكه بر اساس يافته هاي مركز پژوهش هاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز سرچشمه پديده هايي مانند خشكسالي و ترسالي ناشي از واكنش هاي اقيانوسي و جوي است، خاطرنشان كرد: بر اساس يافته ها هر زمان كه خليج فارس گرم تر از معمول باشد استانهاي فارس، بوشهر و ديگر مناطق جنوبي كشور در زمستان دچار كمبود بارش و خشكسالي مي شوند.

وي يادآور شد: يكي از اقدامات بي نظير اين مركز در سطح كشور ارزيابي وضعيت خشكسالي در هر منطقه از كشور است و بدين ترتيب با اطلاعاتي كه از ماهواره دريافت مي كنيم توان اين را داريم كه خشكسالي در هر منطقه را ارزيابي كنيم.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز خاطرنشان كرد: بر اساس شواهد براي استان فارس در پاييز امسال بارش كمتر از نرم ميانگين يعني 150ميلي متر را پيش بيني مي كنيم و اين موضوع خشكسالي را در پي خواهد داشت.

ناظم السادات گفت: براي خشكسالي هاي گذشته نيز پيش بيني هاي خود را طي مكاتباتي به مسئولان مربوطه ارسال كرديم اما براي ادامه تحقيقات هيچكدام از ارگانها به نامه هاي ما پاسخ ندادند.

وي ياد آور شد: اين حجم تحقيقات هزينه سنگيني براي مركز دارد اما در مقايسه با حجم خسارات ناشي از خشكسالي، دستگاه ها هزينه ناچيزي را براي حميات از تحقيقات اين مركز پرداخت مي كردند.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز گفت: جاي تعجب است كه برخي از مسئولان استاني از آگاهي نسبت به احتمال وقوع خشكسالي اظهار بي اطلاعي مي كنند در صورتي كه اين مركز بارها در اين خصوص مكاتبات خود را انجام داد اما مسئولان نسبت به مدل ارائه شده پيش بيني خشكسالي مركز توجهي نشان نداند.

ناظم السادات تصريح كرد: امكانات مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز با زحمت فراواني وارد كشور شده و انتظار داشتيم مسئولان نسبت به تحقيقات اين مركز و پيش بيني هاي خشكسالي پشتيباني هاي بيشتري كنند.

وي با بيان اينكه از امسال به بعد وابستگي كشور و استان فارس به پيش بيني خشكسالي بيشتر از گذشته است، بيان داشت: ظرف دوره هاي گذشته كشاورزان بي توجه به وقوع خشكسالي و يا ترسالي براي توليد محصولات كشاورزي مانند گندم آبي از سفره هاي زيرزميني استفاده مي كردند اما از امسال به بعد شاهد افت شديد سفره هاي آب زيرزميني هستيم و اين مسئله باعث شده نگاه ما به آسمان بيش از گذشته باشد.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز خاطرنشان كرد: جبران افت سفره هاي آب زيرزميني بسيار دشوار بوده و شايد با مديريت قوي امكانپذير باشد اما شيرين شدن منابع آبي كه در پي خشكسالي شور شده اند در عمل امكان پذير نيست.

ناظم السادات با بيان اينكه هزينه اي كه هر دستگاه براي انجام تحقيقات پيش بيني خشكسالي به مركز پرداخت مي كرد، بسيار كمتر از زيانهاي كنوني خشكسالي بود، گفت: در بسياري از كشورها عدم استفاده مسئولان از مدلهاي پيش بيني خشكسالي منجر به بركناري آنها مي شود اما در استان ما به هچيكدام از مكاتبات مركز پژوهش هاي علوم جوي اقيانوسي مبني بر احتمال وقوع خشكسالي پاسخي داده نشد.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 743]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن