تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813186167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به ضرورت افزايش فعاليتهاي آموزشي در موزه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به ضرورت افزايش فعاليتهاي آموزشي در موزه‌ها
داخلي. اجتماعي. فرهنگي.

‪ ۲۹‬ارديبهشت ماه روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي بهانه خوبي براي نگاهي گذرا به جايگاه موزه در ايران و ضرورت افزايش ابعاد آموزشي و علمي در موزه‌ها است.

به گفته كارشناسان "موزه محل حفظ و نمايش آثار هنري و باستاني و مجموعه هاي مختلف فرهنگي هر ملت است."
اما هدف از ايجاد موزه در جهان امروز ارايه آموزشهاي تاريخي، فرهنگي و علمي به افراد با هدف بالا بردن سطح دانش و آگاهي بازديدكنندگان است.

در دنياي امروز ديگر موزه محلي براي گذران اوقات فراغت نيست بلكه بايد محلي براي كسب علم باشد اما به اذعان مسوولان سازمان ميراث فرهنگي شمار بازديدكنندگان از موزه در ايران بسيار محدودتر از كشورهاي ديگر است.

سوال اساسي اين است كه تاكنون تا چه اندازه به افزايش سطح كيفي آموزشي و علمي موزه‌ها پرداخته شده و اهميت اين مساله تا چه اندازه است.

از اين منظر آثار و اشيا موجود در موزه بخشي محدود از هويت، فرهنگ و تاريخ يك قوم، ملت و تمدن است اما نمايش اين اشيا بايد همزمان با فراهم آوردن شرايط مطلوب محيطي براي آموزش در راستاي بالا بردن سطح علمي افراد فعال باشد.

هم‌اينك بيش از ‪ ۳۷۰‬موزه در سطح كشور وجود دارد. اين در حالي است كه در كشورهايي مانند آلمان و آمريكا كه از لحاظ تمدني با ايران قابل مقايسه نيستند به ترتيب سه هزار، و پنج هزار موزه داير است.

اين تعداد موزه در شرايطي براي بازديد علاقه‌مندان فعال است كه به لحاظ علمي و آموزشي در سطوح بسيار بالايي قرار دارند و به گفته كارشناسان امر، موزه‌ها نوعي دانشگاه براي بازديدكنندگان محسوب مي‌شوند.

هدف از ايجاد موزه ارايه آموزش و بينش تاريخي به افراد همراه با مستندات و آثار تاريخي است و صرف به نمايش گذاشتن اشيا تاريخي همراه با يك "برچسب معرفي" براي بازديدكنندگان اغناكننده نيست.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز معتقد است: موزه‌ها تنها بخشي از تمدن و تاريخ كهن ايراني و تنها نمايي از فراز و نشيب‌هاي ملت سرافراز ايران است.

اسفنديار رحيم‌مشايي با بيان اينكه حفاظت از آثار تاريخي و فرهنگي وظيفه كليه افراد جامعه است گفت: موزه‌ها نيز بخشي از تاريخ كشور است كه نياز به ارج نهادن دارد.

وي با اشاره به اينكه نياز است ميراث تاريخي كشور را ارج نهاد افزود:
ماندگاري و پايداري ما منوط به آن است كه به جايگاه خود در تاريخ واقف شويم.

او تاكيد كرد: هدف از ايجاد موزه‌ها افزايش آگاهي و بينش افراد نسبت به فرهنگ و تمدن تاريخي خود است و اين امر بدون بالا بردن كيفيت آموزشي و فرهنگي بازديد از موزه در كشور ميسر نمي‌شود.

يك باستانشناس هم در خصوص ضرورت وجود موزه‌ها معتقد است: انسان داراي گذشته و سابقه‌اي تاريخي است و با عنايت به توان انديشيدن كه ويژگي انحصاري او است مي‌تواند فكر كند، تجربه بياندوزد و از رويدادها عبرت بگيرد.

رجبعلي خانيكي به ايرنا گفت: بنابر اين ويژگي نگريستن با ديده بصيرت به پديده‌ها مي‌تواند كاركرد مهم موزه‌ها باشد.

او معتقد است بازديد از موزه‌ها بايد با شناخت كافي، اطلاعات لازم و آمادگي فردي صورت گيرد و صرفا نگاه كردن به اشيا و آثار تاريخي تاثير لازم را بر افراد ندارد.

اين در حالي است كه اغلب بازديدكنندگان از موزه در كشور ما بدون شناخت قبلي و اطلاعات پيش زمينه اقدام به بازديد مي‌نمايند و در روند بازديد از موزه نيز اطلاعات لازم به آنان ارايه نمي‌شود.

وي اظهار داشت: كيفيت موزه شامل نوع و نحوه به نمايش درآمدن اشيا و آثار و نيز ارايه اطلاعات مطلوب و قابل فهم براي كليه افراد و اقشار با استناد به دانسته‌هاي تاريخي مي‌باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز اظهار داشت: طبق تعريف سازمان جهان موزه "ايكوم" موزها نهادهايي فرهنگي، آموزشي و پژوهشي تلقي شده‌اند كه در ارتقا سطح آگاهي مردم موثر هستند.

ابوالفضل مكرمي‌فر افزود: لذا به همان ميزان كه نهادهاي آموزشي از جمله آموزش و پرورش و دانشگاهها مي‌توانند در حفظ و ماندگاري فرهنگ، تمدن و آموزش علوم موثر باشند، موزه‌ها نيز به دليل عينيت بخشيدن به پديده‌ها اثر و نقش مهمي در حفظ و صيانت از ميراث فرهنگي و طبيعي بشر ايفا مي‌كنند.

وي اظهار داشت: در دنياي امروز موزه‌ها ديگر مكاني براي تفنن و گذراندن اوقات فراغت محسوب نمي‌شوند بلكه بازديد از موزه ابعاد آموزشي و پژوهشي دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود:
لذا موزه‌ها در عصر كنوني داراي پيام هستند و پيام هر موزه در موضوع آن نهفته است.

وي با اشاره به اينكه استانداردهاي بين‌المللي براي موزه وجود دارد گفت:
توضيح اشيا و آثار به نمايش درآمده به زبان بين‌المللي و استفاده از ويترين‌هايي كه نور و حرارت(سرمايشي و گرمايشي) در آنها تنظيم مي‌شود، از جمله استانداردها است.

او اظهار داشت: براي راه‌اندازي موزه بايد ساختمان و بناي فيزيكي ساخت تا شرايط ، امكانات، چيدمان و فضاهاي لازم براي اشيا تاريخي به تناسب در نظر گرفته شود حال آنكه چنين اقدامي بندرت در كشور ما انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه امكانات سمعي و بصري از ديگر مواردي است كه بايد در نظر گرفته شود گفت: محصولات فرهنگي منبعث از اشيا تاريخي به نمايش در آمده در موزه نيز از جمله مواردي است كه بايد به بازديدكنندگان ارايه شود.

او تاكيد كرد: همه موارد و استانداردها، جزو كميت موزه محسوب مي‌شوند اما در بحث كيفيت معتقديم خود اشيا ماهيتا از نوعي كيفيت برخوردار هستند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود:
بنا بر اين نيازي به كيفيت بخشيدن به آنان وجود ندارد بلكه بايد با ارايه اطلاعات لازم و فراهم آوردن شرايط و فضاي كمي مطلوب، بعد آموزشي و اثرپذيري موزه‌ها را افزايش دهيم.

وي با اشاره به اينكه تعداد انگشت شماري از موزه‌هاي موجود در كشور با استانداردهاي جهاني همخواني دارند و در سطح ايده‌آل هستند گفت: اغلب موزه هاي موجود مطلوب هستند اما با ايده‌آل‌ها فاصله فراوان دارند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: يكي از موزه‌هاي در دست ساخت در اين استان كه مطابق با استانداردهاي جهاني در حال ساخت و تهيه است "موزه بزرگ خراسان" مي‌باشد.

وي تاكيد كرد: در اين موزه تمامي استانداردهاي جهاني به نحو مطلوب مورد توجه قرار گرفته است.

او در خصوص راهنمايان موزه نيز گفت: هم‌اينك به تناسب نياز در هر موزه در سطح استان يك تا دو راهنما فعال است كه اين تعداد در دوران اوج حضور مسافر به دو تا سه برابر افزايش مي‌يابد.

وي افزود:افزايش ميزان آگاهي‌و ارتباط مطلوب راهنمايان با بازديدكنندگان از مواردي است كه براي نيل به آن هر سال يك دوره آموزشي براي راهنمايان برگزار مي‌شود.

او در خصوص ميزان جذابيت موزه نيز گفت: جذابيت موزه‌ها در كشور ما به دليل وجود اشيا باقدمت تاريخي و فرهنگي زياد، بسيار بالا است اما ميزان اطلاع‌رساني و ارايه خدمات در آنها محدود است.

وي بيان كرد: همين امر موجب مي‌شود كه اثرگذاري موزه و نشر فرهنگ بازديد از موزه كمتر از ميزان مطلوب باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با اشاره به اينكه هدف در سازمان ايجاد يك موزه شاخص براي هر شهرستان است گفت: اين افزايش كمي همراه با كيفيت خواهد بود و در اين راستا ارايه اطلاعات تاريخي و آموزشي به بازديدكنندگان در اولويت است.

وي با اشاره به اينكه ‪ ۲۸‬موزه در خراسان رضوي فعال است افزود: اين استان با دارا بودن ‪ ۱۹‬شهرستان و حضور ميليونها زائر و گردشگر و بهره‌مندي از مواهب طبيعي و جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي، از كمترين سرانه فضاهاي فرهنگي برخوردار است.ك/‪۴‬
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1474]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن