تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815624009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خواننده سالاري و حواشي آن


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خواننده سالاري و حواشي آن


ديدگاه- فاضل جمشيدي*:
به نظر مي‌رسد كه در مجموعه فكري هنرمندان موسيقي ايراني در نگاه كلي و در ميان هنرمندان مرتبط با بخش آواز ايراني در نگاه خاص‌تر، اين برداشت كه يك نوع ارجحيت و برتري در ميان خوانندگان درمقايسه با ساير عوامل توليد و خلق و اجراي يك اثر هنري مرتبط با موسيقي فعاليت مي‌كنند، وجود ندارد.

فضاي كلي جامعه هنري و مردم علاقه مند به اين رشته نگاه و عقيده‌شان كاملا متفاوت است با اصل موضوع كه جامعه خوانندگانند. در چند مورد انگشت‌شمار است كه اين نگاه صادق است و شايد هم طبيعي!

آمار موجود در نهادهاي رسمي و غيررسمي كاملا نشان دهنده تعداد بالاي هنرجويان و فعالين عرصه آواز ايراني است، كانون خوانندگان ايراني «خانه‌موسيقي» اعضاي زيادي را در خود جاي داده است،‌ از خوانندگان رده بالا و مشهورترين آن تا سطوح ديگر و بديهي است كه عمده اعضاي اين كانون خوانندگان علاقه‌مند، خوش‌صدا و بديهي‌تر اينكه نيازمند حضور بيشتر در عرصه تجربه و اجتماع هستند.

شرايطي كه بايستي به همت و كوشش خود آن را آغاز و سپس به كمك و مساعدت ديگر بخش‌ها به گسترش و افزايش كيفيت آن بپردازند. از عمده مراكزي كه به راحتي و تنها با طراحي و برنامه‌ريزي مي‌توانند به اين قشر از جامعه هنري ما ياري رسانند...خانه موسيقي –مركز موسيقي صداوسيما- دفتر شعر و موسيقي و فرهنگسراهاي متعددي‌ هستند كه با بودجه‌هاي فرهنگي مشغول فعاليت‌هاي روزمره‌اند، به نظر نگارنده كه طي چند دوره درمركز فعاليت‌هاي خانه موسيقي بوده و هست، كليدكار مي‌تواند از نهادمدني چون خانه موسيقي آغاز و با اجرايي شدن در ساير بخش‌ها به نتايج نسبتاً مطلوبي منجر شود.

چنانچه قادر شويم هنرمندان رشته آواز را مورد ارزيابي جدي قرار داده و با بررسي مرحله‌اي فهرستي از آثارشان تهيه شود و به مرور آناني را كه قابليت فراوان‌تري جهت اجراي صحنه‌اي و استوديويي دارند به مراكز توليد آثار چون مركز موسيقي صدا وسيما هدايت و در خصوص اجراهاي صحنه‌اي به مراكزي چون دفتر شعر و موسيقي و فرهنگسراها معرفي كنيم و همزمان پشتيباني اداري لازم را به عمل آوريم، كاري صورت گرفته است كارستان.بارها اشاره شده است كه به مصداق «آنچه يافت مي نشود آنم آرزوست» هر چه تلاش‌هاي هنرمندان و مديران اجرايي برنامه‌ها بر استفاده از تعدادي انگشت‌شمار خوانندگان ارجمند موسيقي متمركز شود مثبت است، اما به شرطي كه در سطوح ديگر و البته همزمان فكري اساسي براي طراحي و برنامه‌ريزي و اجراي گروه‌هاي جديد با خوانندگان خوش‌صدا اما گمنام اين سرزمين هم صورت پذيرد.

قرار نيست كه همه كشور تهران باشد و همه تهران وزارت كشور و تالار وحدت و همه خوانندگان هم تنها چند نفر. اين كشور با جمعيت زياد و پراكندگي فراوان و سالن‌هاي متوسط و كوچك موجود در مراكز و فرهنگسراهاي مختلف مي‌تواند پذيراي هنرمندان جوانتر و با استعداد باشد، مديران مراكزي فرهنگي و حتي فعالين بخش خصوصي مي‌توانند با رهنمودهايي كه از مراكزي چون «خانه موسيقي » و ساير نهادهاي غيردولتي كسب مي نمايند زمينه اين امر را فراهم كرده و به عنوان يك امر كاملاً غير انتفاعي و فرهنگي و تنها با كسب درآمدي آن‌هم به منظور تخصيص به «هنرمندان گروه» و به منظور اشتغال فرهنگي، اقدام لازم را مبذول كنند؟!!

*عضو هيات مديره كانون خوانندگان ايراني

تاريخ درج: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 08:46 تاريخ تاييد: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 11:37 تاريخ به روز رساني: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 11:35
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن