تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816550588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزهاي اشغال فلسطين تا پيروزي مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: روزهاي اشغال فلسطين تا پيروزي مقاومت


جهان- گروه سياسي:
ماه مي ‌در تقويم منطقه خاورميانه ماه سرنوشت و رخدادهاي مهم است. 14

ماه مه ( 25 ارديبهشت) سالروز اشغال رسمي كشور فلسطين و تشكيل دولت اسرائيل و 25 ماه مه ( 5 خرداد) سالروز پيروزي مقاومت براسرائيل در لبنان است.

4 روز از سالگرد تشكيل اسرائيل گذشته و7روز تا سالگرد پيروزي مقاومت بر اسرائيل تا بن دندان مسلح مانده است.

صلاح فحص نماينده جنبش امل لبنان درتهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما كه از او درباره شصت سالگي اسرائيل پرسيد با اشاره به اين تاريخ‌ها گفت كه اسرائيل وصله ناجوري درميان كشورهاي عربي است و نمي‌تواند به حيات خود ادامه دهد.فحص مي‌گويد: هرچه زمان مي‌گذرد بر مقاومت عليه اسرائيل افزوده و از توان اسرائيل براي مقابله با آن كاسته مي‌شود همان طور كه اسرائيل طي اين 60 سال از آنچه در فلسفه پرچم و نام اسرائيل است درحال عقب نشيني است.

نماينده جنبش امل در تهران در توضيح اين سخن خود گفت: روي پرچم اسرائيل دو خط آبي است به معناي حد مرزي اسرائيل از رود نيل در مصر تا رود فرات در عراق. اسرائيل دراين 60 سال نه تنها نتوانسته به آرمان خود برسد بلكه حتي از آنچه به دست آورده بود ( صحراي سينا، جولان، كرانه‌هاي رود اردن، غزه) نيزعقب نشيني كرده است.

در حالي كه همه قدرت هاي جهان پشت اسرائيل هستند ، بوش در مراسم شصتمين سالگرد اسرائيل در پارلمان صهيونيست‌ها گفت: اگر اسرائيل مورد حمله قرارگيرد جمعيت آن 307 ميليون نفرخواهد شد. ( 300 ميليون جمعيت آمريكا و 7 ميليون جمعيت اسرائيل).

از نظر صلاح فحص تنها راه نابودي اسرائيل وحدت كشورهاي عربي است كه مي‌توانند با تحريم نفتي دنيا قدرت‌هاي جهاني را وادار به شناسايي حق فلسطيني‌ها كنند.

نماينده جنبش امل در تهران از برگزاري جشن مقاومت در25 ماه مي‌جاري درلبنان خبرداد و گفت: مقاومت لبنان تصميم دارد مزارع شبعا را هم كه هم اكنون تحت اشغال اسرائيل است آزاد كند.

صلاح فحص آنگاه روايت خلاصه‌اي از نحوه تشكيل اسرائيل را بازگو كرد: پس از جنگ جهاني اول، مصر، اردن و فلسطين به انگلستان داده شد. لرد بالفور انگليسي در زماني كه قرار بود انگليس خاك اين سه كشور عربي را ترك كند از سوي دولت بريتانيا طرح تقسيم فلسطين را به جامعه ملل (پيش از سازمان ملل تشكيل شده بود) داد.

علت انتخاب كشور فلسطين حساسيت يهوديان روي اين منطقه و ادعاي آنها مبني بر وجود معبد سليمان زير مسجد الاقصي بود. صهيونيست ها كه با بريتانيا براي تشكيل كشور اسرائيل همكاري مي‌كردند شروع به آوردن يهوديان از سراسر جهان به فلسطين كردند.

در آن زمان فلسطيني‌ها مردمي بسيار فقير و تحت فشار بودند به همين دليل حاضر شدند زمين‌ها و خانه‌هاي خود را به يهوديان بفروشند. در آن زمان هيچ حكومت ملي در فلسطين نبود. پس از آنكه فلسطيني‌ها از قصد يهوديان ازخريد خانه هايشان آگاه شدند و در برابر آنها مقاومت كردند، يهوديان اقدام به تشكيل گروه‌هاي مسلحانه كرده و دست به اشغال شهرها و روستاهاي فلسطيني زدند.

كشتار عمومي فلسطيني‌ها پشتوانه پيشروي آنها بود. بزرگترين جنايت آنها در دير ياسين رقم خورد كه تقريبا همه زنان و كودكان فلسطيني ساكن آن را كشتند. فلسطيني ها در آن زمان نه سلاح داشتند و نه پول ؛ در حالي كه انگليسي‌ها به يهوديان كمك‌هاي نظامي و مالي مي‌كردند.

تا سال 1948 يهوديان بيشتر سرزمين‌هاي فلسطيني‌ها را گرفته بودند. قدس، كرانه باختري و غزه كماكان در دست فلسطيني‌ها بود تا آنكه در 14 مي‌سال 1948 در موزه تل آويو بن گوريون بيانيه استقلال اسرائيل را قرائت كرد:

ما، اعضاي شوراي مردمي، نمايندگان جامعه يهودي و جنبش صهيونيسم، ... به بركت حق طبيعي و تاريخي مان و با تكيه بر مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل متحد، ... استقرار كشوري يهودي در سرزمين اسرائيل را اعلام مي‌كنيم.

ديويد بن گوريون، همان روز، نخست وزير نخستين دولت اسرائيل شد، درحالي كه هزاران فلسطيني در سكوتي ناگزير خانه‌هاي خود را به سوي مقصدي نامعلوم ترك مي‌كردند. پس از اين بيانيه جنگ اعراب با اسرائيلي‌ها شروع شد جنگي كه اعراب در آن در موضع ضعف و اسرائيل در موضع قدرت بود. در اين جنگ اسرائيل صحراي سيناي مصر، كرانه باختري اردن و بلندي‌هاي جولان راهم گرفت.

جنگ بعدي درسال 1973 از طرف سادات در مصر و اسد در سوريه عليه اسرائيل آغاز و بخشي از سرزمين‌هاي اشغالي آزاد شدند. اگر فشار آمريكا و انگليس نبود ارتش‌هاي عربي تا قلب اسرائيل پيش مي‌رفتند. اين آخرين جنگ متحد اعراب عليه اسرائيل بود.

جنگ بعدي در لبنان رخ داد. زماني كه در سال 1978 فلسطيني‌هاي ساكن لبنان قصد كردند دولتي درلبنان تشكيل دهند كه با مخالفت روبه‌رو شدند. جنگ داخلي به وقوع پيوست چند موشك به داخل سرزمين هاي اشغالي پرتاب شد. اسرائيل به لبنان حمله كرد و قصد داشت تا رودخانه ليتاني پيش برود اما مقاومت لبنان جلوي پيشروي آن را گرفت. سال 1982 مجددا حمله كردند و تا نزديكي بيروت هم پيش آمدند.

فلسطيني‌هاي ساكن لبنان مقاومتي نكردند تنها جنبش امل بود كه با مقاومت خود سقوط بيروت را 20 روز به تاخيرانداخت. ادامه مقاومت باعث شد اسرائيل بيروت را ترك كرده و3 سال جنوب لبنان را به اشغال خود درآورد.

تشكيل حزب‌الله لبنان و همياري جنبش امل باعث شد در سال 2000 اسرائيل كلا از لبنان بيرون رانده شود؛ تا سال 2006 كه به‌دنبال ربوده شدن دو سرباز اسرائيلي در مرز لبنان، اسرائيل كه درحالت آماده باش براي حمله به لبنان بود برنامه اين حمله را به جلو انداخت و به لبنان حمله كرد اما در 33 روز جنگ نتوانست به اهدافش برسد و شكست خورده از لبنان خارج شد. وي ادامه داد: روزپنجشنبه برنامه‌هاي سالگرد تشكيل دولت اسرائيل درسرزمين هاي اشغالي آغاز شد.

قرار است اين برنامه‌ها تا هفته‌ها ادامه يابد اما فلسطيني‌ها هم براي اين روز برنامه‌هاي خاص خود را داشتند: صداي بلند آژيرها ( روز پنجشنبه 19 ارديبهشت ) در مناطق فلسطيني به نشانه «روز نكبت» طنين‌انداز شد.(نامي كه فلسطيني‌ها به اين روز داده‌اند.)

شمار زيادي فلسطيني در كرانه باختري رود اردن و نوار غزه به‌منظور برگزاري يادبود سالگرد اخراج ۷۶۰ هزار فلسطيني از خانه‌هاي خود كه توسط نظاميان يهودي صورت گرفته ‌بود، به تجمع و تظاهرات پرداختند.فعالان فلسطيني ۲۱ هزار و ۹۱۵ عدد بادكنك سياه به نشانه تعداد روزهايي كه پناهندگان فلسطيني اجازه بازگشت به خانه خود را ندارند به هوا فرستادند. با اين كار آنها قصد داشتند همزمان با سخنراني جورج بوش، رئيس‌جمهوري آمريكا در پارلمان اسرائيل، آسمان را سياه‌رنگ كنند.

فلسطيني‌هاي تظاهركننده كليدهاي واقعي يا نماديني از خانه‌هايي را كه در سال ۱۹۴۸ مجبور به ترك‌شان شده‌اند در دست داشتند و مقامات اسرائيل اما در مراسمي كه گرفته بودند فرياد صلح خواهي سردادند و رسما اعلام كردند كه بدون اين صلح منافع و امنيت اسرائيل تامين نخواهد شد.

تاريخ درج: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 18:00 تاريخ تاييد: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 00:18 تاريخ به روز رساني: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 18:23
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن