واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه امام خمینی
قسمت های قبل را اینجا ببینیدمبانی اندیشه امام1امام خمینی(ره) احیاگر دین و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، به مثابه رهبری الهی و اندیشمندی زمان شناس، خردمند و با دریافتی جامع از دین اسلام و معارف دینی و با نگرش عقلانی ، دینی به انسان و ابعاد حیات او و با درکی تاریخی از نیازها و تحولات جامعه و الزامات آن، به احیای نگرش اسلام در تمام ابعاد زندگانی انسان پرداخت. او توانست افزون بر ارائه نگرشی کلی و همه جانبه از اسلام ناب محمدی(ص)، نگرش و کنش اجتماعی و سیاسی مبتنی بر آن را نیز دنبال کند و در عصر دین ستیزی و ذلّت مسلمین در کمال ناباوری دوستان و دشمنان، با سلاح برهان و ایمان پای در راه جهاد و سیاست گذارد و مسیر حرکت جامعه جهانی را متحول سازد و طریقی جدید با بنیان هایی متفاوت از فلسفه سیاسی غرب، فرا روی بشریت دنیازده معاصر بگشاید.او اسلام ناب محمدی(ص) را به مثابه الگویی برتر و نگرشی جامع که بنیان خود را بر خدامحوری و یکتاپرستی استوار ساخته است را مبنای عملکرد خود قرار داد. نگرشی که مبتنی بر عقل و حکمت و معنویت است و بر همین اساس، قوانینی که از آن نشئت می گیرد نیز حکیمانه و عادلانه است.امام(ره)واجد دو بعد اساسی، یعنی بینش و کنش سیاسی و همگام با مقتضیات زمان است؛ که مبتنی بر نگرش عرفانی، فلسفی، کلامی و فقهی او می باشد. او نه تنها یک نظریه پرداز اسلامی و رهبر بزرگ انقلابی است بلکه طراح و سازنده نظامی سیاسی ، اجتماعی و بیان کننده نظریه و دیدگاه در این باب می باشد.امام خمینی(ره) اندیشه وری ماهر بود که در ساحتهای گوناگون معرفت به تلاش فکری و عملی پرداخت و آثار ارجمندی را در دانشهای مختلف از خود به یادگار گذاشت؛ و بر پایه همین دانش ها به ارائه نظریات و راهبردهای سیاسی و اجتماعی می پرداخت. بنابراین اندیشه امام یک منظومه منسجم ذوابعاد است که با توجه به ویژگی هایی همچون هدایت محوری، اصول گرایی و اجتهاد محوری، انسجام درونی، کارآمدی و خلوص آن باید فهمیده شود و در تبیین آن می بایست به اصول اصلی و بنیان های اساسی و ثابتات نظری ایشان توجه و بر همین اساس به تبیین یک موضوع خاص پرداخت.مبانی اندیشه امام را در پنج دسته ذیل می توان جمع بندی نمود:الف: مبانی هستی شناسی: 1- توحيد؛ 2- مراتب نظام هستی؛ 3- عدل؛ 4-معاد؛پایه و اساس همه امور و پدیده ها بر اساس مبانی هستی شناسی امام(ره)،توحید است و جهان نیز ماهیتی از اویی و به سوی اویی دارد که در پرتو فیض حضرت حق و ظهورات ربوبیت ایشان، ب: مبانی انسان شناسی اندیشه امام خمینی(ره)؛ نگاه ویژه امام (ره) به انسان، نگاهی است که برآمده از تعالیم انبیاء الهی، قرآن و متون شرعی و براهین استدلالی حکمت متعالیه و افق وسیع انسان شناسی عارفانه این حکیم متأله است. از این رو مبانی و اصول انسان شناسی حضرت امام(ره) را می توان بر محورهای زیر تبیین نمود: 1- خلافت الهی؛ 2- فطرت؛ 3-کرامت؛ 4- اختیار و آزادی؛ 5- کمال خواهی انسان؛ 6- نیاز به هدایت الهی؛ 7- مسئولیت پذیری.انسان شناسی امام(ره) که پایه مهم و بنیادی در اندیشه سیاسی و فقهی ایشان است بر پایه محکم توحید و اصول هستی شناسانه مبتنی بر عرفان و فلسفه و اسلام بنا شده است. از منظر امام(ره) انسان موجودی الهی است که دارای اختیار، کرامت و شرافت می باشد و به واسطه فطرت کمال جویی خود در تکامل و تحول و سیر اسفار اربعه، نیازمند زندگی اجتماعی و دارای مسئولیت فردی و اجتماعی است که در این سیر و تکامل و نحوه زیستن نیازمند هدایت الهی و برنامه سعادت بخش است. بنابراین، انديشه سياسي امام كه پايه اصلي و عنصر حياتي شروع و استمرار جريان انقلاب اسلامي بوده است نتيجه منطقي تفسير عرفاني و فلسفی ايشان از هستي و معني وجودي انسان ميباشد. --------------------------------------------------------------------------------منابع:1. اسلام ناب در كلام و پيام امام خميني (ره)، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام 2. امام خميني، تفسیر سوره حمد، تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1376.3. امام خميني، در جستجوی راه از کلام امام، دفتر اول، امیر کبیر، 13624. امام خميني، شئون و اختیارات ولی فقیه، (ترجمه البیع)، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، 1365.5. امام خميني، شرح چهل حديث، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره)، 1375.6. امام خميني، صحيفه امام، تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1378. 7. امام خميني، کشف الاسرار، 8. امام خمينى، ولايت فقيه، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، 1373.9. امام خميني، منشور روحانیت، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1385. --------------------------------------------------------------------------------نوشته سید مهدی موسوی گروه حوزه علمیه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]