تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855162435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه فلسفه بخوانیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه فلسفه بخوانیم؟آیا واقعا در فلسفه اسلامی هم می توان از تاریخ فلسفه شروع کرد؟
ad3ag
به نام خدااولین مواجهه بسیاری از علاقمندان به فلسفه از طریق مطالعه تاریخ فلسفه اتفاق افتاده است. تاریخ فلسفه بر خلاف اثار اصلی فیلسوفان و بر خلاف بسیاری از آثار فلسفی غامض و پیچیده ، معمولا گزارشی ساده، روان و شیرین از فلسفه یک فیلسوف ارائه می دهد و خواننده با درک دیدگاه ها و نظرات مختلف یک فیلسوف احساس نشاط زایدالوصفی را در خود می یابد. در میان بسیاری از علاقمندان فلسفه کسی که یک دوره کامل همین تاریخ فلسفه را مرور کرده باشد به ندرت پیدا می شود. پس بازهم باید به کسانی که هنوز در مرحله مطالعه تاریخ فلسفه به جای خود فلسفه یک فیلسوف و آثار فلسفی او باقی مانده اند دست مریزاد گفت، چرا که این نیز تلاشی در خور و شایسته در مسیر آشنایی با دانش فلسفه و آغازی برای مسیر فلسفه ورزی است. آشنایی با پرسش های گذشتگان و چگونگی پاسخ گویی آنها می تواند قوای محرکه فکری فرد را تحریک کرده و او را به اندیشیدن و فلسفیدن وا دارد.در ارتباط با روایت تاریخی فلسفه، دو نحله فلسفه اسلامی و فلسفه غرب مسیرهای جداگانه ای را پیموده اند. متاسفانه باید گفت آنچه در محافل علمی کشور در حوزه و دانشگاه در زمینه فلسفه اسلامی اتفاق می افتد آشنایی بدون مقدمه و اولیه با خود فلسفه اسلامی است. علاقمند به فلسفه در اولین برخوردش با این دانش، طبق عادت مالوف و سنت رایج، مجبور است از یک متن خلاصه تر و سبک تر اما پیچیده و عالمانه فلسفی بیاغازد. لذا آنچه امروز در اولین برخورد اتفاق می افتد آغاز از کتابهایی مانند بدایه الحکمه یا نهایه الحکمه علامه طباطبایی است که خود گزارشی متقن و علمی از حکمت متعالیه ملاصدرا می باشند. اخیرا به همت کوشش برخی محققین ارجمند نظیر آقایان فیاض، عبودیت، میرسپاه و ... آثار جدیدی پدید آمده اند که از دسته بندی و متنی به مراتب آموزشی تر برخوردارند  و با توانایی ها و سلایق یک نو آموز فلسفه تناسب بیشتری دارند. اما آیا این تلاش ها کافیست؟اگر پرسیده شود چاره کار چیست و اینکه آیا واقعا در فلسفه اسلامی هم می توان از تاریخ فلسفه شروع کرد باید گفت بلی! در زمینه تاریخ فلسفه اسلامی هم تلاش های در خور توجهی انجام گرفته و کتابهای متقن، زیبا و شیرینی نگارش یافته است که چه بسا مطالعه اولیه آنها بر مطالعه دانش فلسفه، مقدم و ضروری تر باشد. کتاب کم نظیری مانند ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام از دکتر ابراهیم دینانی از این دسته است که مطالعه دوره سه جلدی آن می تواند دانشی وسیع از داشته های فلسفی تمدن اسلامی ما ارائه کند. خواننده در مروری بر این کتاب، حظ و سروری دو چندان خواهد یافت آنگاه که مشاهده می کند بسیاری از بحث های فلسفی رایج در جهان، در محافل فلسفی دنیای اسلام و به ویژه کشور عزیزمان ایران در جریان بوده است و نظرات مختلف و آراء متفاوتی از سوی اندیشمندان مسلمان به این پرسش ها ارائه شده است.
ad3ag 3dej
متاسفانه عدم راهنمایی درست به نوآموزان در چگونگی اولین برخورد با فلسفه اسلامی، باعث برخی کژتابی ها و سوء تفاهمات شده است. نوآموز فلسفه در برخورد اول غافل از این تفاوت میان دانش فلسفه و تاریخ فلسفه، احساس می کند فلسفه اسلامی دانشی به غایت پیچیده، سخت فهم و غیرعملی است در حالی که او تمام گزاره های فلسفه غرب (بخوانید تاریخ فلسفه غرب) را به روشنی در می یابد. این مشکل بیش از آنکه به خواننده این آثار بازگردد به عدم تدبیر ما برای ترویج و شناساندن صحیح چنین فلسفه ای باز می گردد. باید دانست که مطالعه آثار اکثر فیلسوفان غربی نیز معمولا به سادگی مطالعه تاریخ فلسفه غرب نیست. خواننده آثار نیچه در نهایت حیران می ماند و نمی تواند بدون ممارست گزارشی صحیح از فلسفه او ارائه کند. کتابهای کانت را بدون یاری یک استاد حاذق نمی توان درس گرفت و فهمید. کتابهای ویتکنشتاین و آن عبارات منقطع او هنوز هم برای بسیاری نامانوس و نا آشناست. فلسفه هایدگر مقدم و متاخر بسیاری را به اشتباه می اندازد که گویی هایدگر متاخر از هایدگر متقدم فاصله گرفته است. مطالعه آثار فیلسوف پست مدرن معاصر، بودریار، هنوز هم غامض و پیچیده است. اما...اما فلسفه غرب برای جذب علاقمندان مسیری طبیعی و صحیح را پیموده است که ما تازه در آغاز آنیم. تالیف کتابهایی نظیر حمام فلسفه، آغاز فلسفه، چگونه یک فیلسوف شدم، لذات فلسفه، فلسفه برای کودکان، دنیای سوفی و از این دست به همین منظور نگارش یافته است. امید است که اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و محافل فلسفی کشور این مهم را جدی بگیرند و با تدوین شیوه ای نوین در آموزش و ترویج سنت فلسفی غنی و چندصدساله کشورمان، نشاط گذشته این مرز و بوم بر قله های رفیع علم و دانش جهان را بازیابیم.آسیب رایجی که در پایان این جستار اشاره به آن مفید می نماید این است که بسیاری از علاقمندان به فلسفه در شیرینی و لذت فهم و مطالعه «تاریخ فلسفه» باقی می مانند و با قناعت به دانش تاریخیشان از فلسفه و برخی اصطلاحات و حفظیات، فطرت پرسش گر و جستجوگرشان اقناء می گردد. باید مواظب این سیری کاذب بود و با مطالعه آگاهانه تاریخ فلسفه، مقصود اصلی این مطالعات، یعنی اندیشیدن در احوال انسان و جهان را از یاد نبرد.****************** مطالب مرتبط********************می خواهید دوباره مسلمان شوید؟ (قسمت اول)می خواهید دوباره مسلمان شوید؟(قسمت دوم)نویسنده: محمدعلی روزبهانی، گروه حوزه علمیه تببیانتنظیم: رهنما، گروه حوزه علمیه تببیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن