واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: طرح های نو ذائقه مشتری را تغییر می دهد ایرج گلزاری متولد 1359 همدان، از 9 سالگی فعالیت خود را در زمینه سفال و سرامیک آغاز نمود و در 21 سالگی به ترکیه عزیمت کرد و به پژوهش و تحقیق در این زمینه پرداخت. گلزاری چندین سالی است که به وطن بازگشته و اکنون در منطقه آزاد کیش به فعالیت های هنری و علمی خود در زمینه سفال و سرامیک ادامه می دهد.
ایرج گلزاری ورکشاپ ها و نمایشگاه های بسیاری را در کارنامه خود دارد که می توان به نمایشگاه های داخلی در تبریز، همدان، کرمان، جزیره کیش، دانشگاه بو علی سینا همدان، دانشگاه پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، دانشگاه علمی کاربردی صنایع دستی لالجین و نمایشگاه های خارجی در کشورهای ترکیه، یونان و ارمنستان اشاره کرد. وی هدف از برگزاری نمایشگاه را بستری برای فروش بهتر و معرفی قابلیت های هنری آثار می داند.- رنگ، طرح و نقش سفال کدام منطقه روح هنری شما را ارضا می کند؟درهر منطقه از جهان سفالگری به نوعی به اوج خود رسیده مانند تکنیک راکو در ژاپن، ایزنیک در ترکیه، زرین فام در ایران که با طرح ها و نقش های زیبا و خاص خود همراه است. فکر می کنم در این بین روح من فقط یک گمشده در انتخاب این زیبائی ها دارد و تکنیک «راکو» ی ژاپن را ترجیح می دهمگلزاری:فروش آثار هنری تولید شده و تامین مالی و داشتن یک تولیدی یا کارگاه از مهمترین مسائل برای یک هنرمند است.- آیا در آثارتان پیشینه هنری ایران نمود دارد؟ بعنوان مثال تاثیری از سفال عهد های گذشته چون صفوی و یا سلجوقی گرفته اند؟اوج هنر سفال و سرامیک ایران در همین دو دوره بوده و من نیز از الگو و مدل سبک های این دوره استفاده م ی کنم.- ورکشاپ های سفال و سرامیک تا چه حد می توانند در روند توسعه و تولید انبوه این هنر سنتی موثر باشد؟ورک شاپ ها عامل اساسی در انتقال تجربه در رشد هنرمند تلقی می گردد و آموزش سینه به سینه آموخته هاست که در روند توسعه تولیدات سهم بسزایی دارد.- جایی که امرار معاش یکی از مسائل مهم زندگی هنرمند شده است، فرهنگ و هنر چقدر می تواند دغدغه وی باشد؟خیلی کم. اصلآ فکر خلاق در روح جسم آرام صورت می گیرد ولی به نظر من هنر یک فریاد عاشقانه است که از درون به بیرون رسیده و با خلق اثر تجلی پیدا می کند.- آیا داعیه دار بداعت سبک هستید یا از تلفیق بهره می برید؟خیر از تلفیق بهره می برم.- چالش هایی که بر سر راه هنرمندان وجود دارد، چیست؟فروش آثار هنری تولید شده و تامین مالی و داشتن یک تولیدی یا کارگاه از مهمترین مسائل برای یک هنرمند است.- جهت پیوند فرهنگ غنی چند هزار ساله ایران با جامعه هنر امروز و همراه نمودن ذائقه نسل جدید امروز با هنر سنتی و در پی آن فاصله گرفتن از تولیدات مشابه خارجی، از میان به در کردن رقبای خارجی و نیز جلوگیری از واردات کالاهای مشابه در زمینه سفال و سرامیک چه باید کرد؟باید به ذائقه مشتری احترام گذاشت و با تعریف نوآوری در سبک های سنتی و تولید طرح های نو این ذائقه را بدست آورد. به اعتقاد من تلفیق هنر سنتی با صنعتی عبارت است از تلفیق وسایلی که مدرن هستند و کارایی دارند با مدل های سنتی. مانند شومینه ها و یا کاشی کاری ها با مصالح جدید اما با طرح یا کلاسیک.- ثبت ایده ها و طرح ها را در ایران با خارج از کشور مقایسه کنید، آیا در جوامع غربی و شرقی این امر اتفاق افتاده است؟در جوامع غربی ثبت ایده و طرح ها انجام می شود ولی در ایران در صنعت سفال و سرامیک بسیار کم اتفاق می افتد.- استاندارد سازی یعنی چه و چه باید کرد که صنعتگر بتواند متریال استاندارد مورد نیاز خود را تهیه کند؟استاندارد سازی یعنی برنامه ریزی برای تهیه و ساخت مواد استاندارد که نهایتا منجر به تو لید سفال استاندارد می شود. برای تحقق این امر باید شرکت ها وکارخانجات تولیدی مواد اولیه را از مواد استاندارد تهیه کنند و محصولات تولید شده خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند. - آیا وجود کد جهانی و کد رهگیری برای کالاهای سنتی خصوصا در رشته سفال و سرامیک ضرورتی دارد؟مسلما. پس از استاندارد سازی یکی از عوامل پیشرفت هنرمند، رسمیت او و سبک و اثری است که خلق می کند. محسوب می شود.- آیا آثار سفالین می توانند بدون دغدغه بعنوان ظروف و مصالح مورد مصرف در منازل به کار روند؟اگر درجه تخلخل ظروف سفالین درحد صفر و لعاب مصرفی دارای سرب و سایر مواد سمی نباشد می تواند در منازل مورد استفاده قرار گیرد.- رنگ هایی که به کار می رود چه مقدار طبیعی اند و خودتان بیشتر از چه نوع رنگی استفاده می کنید؟
خیلی کم از مواد آلی استفاده می شود. رنگ های طبیعی دو نوعند: رنگ های آلی و رنگ های معدنی. از رنگ های آلی خیلی کم استفاده می شود اما رنگ معدنی یا سنگی در طیف رنگی گوناگون و در لعاب سازی کاربرد فراوانی دارد. از رنگ آلی در تزئینات غیر استاندارد بیشتر استفاده می گردد و اکثر رنگ های مصرفی در روش سنتی، طبیعی هستند. من بیشتر از رنگ های معدنی استفاده می کنم.- سفالگری چه تفاوتی با مجسمه سازی دارد، نه تندیس سازی بلکه خود هنر ساخت جسم از یک ماده؟در مجسمه سازی از انواع متریال مانند گچ، فایبرگلاس، چوب و غیره استفاده می شود که بهتر از گل رس مورد استفاده در سفال هستند. اما در سفال از گل رس یا گل مخصوص استفاده می گردد که بدلیل انقباض و انبساط بالا در خاک رس یا گل سفالگری برای مجسمه سازی مناسب نیست.- تاثیر سفالگری ایران بر سفالگری و هنر شرق و غرب خصوصا چین چیست؟ هر نقطه و ناحیه دارای سفال و تکنیک خاص است. در ایران نیز تکنیک های زرین فام و هفت رنگ، اوج گرفته و تأثیر بسزایی در زیبا آفرینی سفال داشته است.- حمایت مسئولین و دولت ها در تولید آثار شاخص و بروز استعداد های نهفته در این هنر چه تاثیری دارد؟عاملی است در ترقی صنعت سفال و سرامیک ایران. جا دارد در اینجا از معاونت محترم صنایع دستی کشور به خاطر حمایت های بی شائبه شان تشکر کنم. منبع:آرت ناتنظیم:مینا بای
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]